Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Marknadsförd räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 07 apr 2021 08:02

Arn skrev:Kär en M3 LR 2020. Märkt att förbrukningen blir avsevärt lägre med fläkten på läge 1 av 10 jfm Auto. Dessutom bättre komfort. Auto blåste ofta kall luft med hög effekt vilket frugan tyckte var obehagligt. Är man flera personer i bilen behövs möjligen läge 2 eller 3, lite osäker på det.

Har samma uppfattning. I början tror jag autoläget motsvarade fläktläge 4 ungefär. I samband med någon uppdatering verkar det ha sänkts till motsvarande 3. Men är det kallt ute och jag åker på långfärd sänker jag fläkten manuellt. Det ger en märkbar skillnad.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
 
Inlägg: 1448
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: niklas42449

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav wheels » 07 apr 2021 08:50

Tellus skrev:
wheels skrev:Men Tesla är väl det bilmärket som är mest optimistsigt, när det gäller WLTP. Tesla blev ju kraftigt sura när Edmunds testade WLTP på olika bilmärken.


Sägs att Edmunds bara laddade teslorna till 90% dom andra 100%

"The 90% charge is what Edmunds followed for its Model Y test as, again, it represents how the majority of Tesla drivers will use their car. Extrapolated out, Edmunds estimates that charging the Y's battery to its maximum capacity would have added 25 miles to its as-tested range.

"

https://www.ctvnews.ca/autos/edmunds-wh ... -1.5116335

Lite "fake news" vad det verkar. Vad Edmond gjorde var att köra bilarna från fullt ner till vad bilarna angav som tom och såg hur långt man kommit, eftersom man menade att ingen kör en bil till den stannar. Tesla skrek som stuckna grisar och sa att 0 inte är 0, eftersom en Tesla går mycket längre än så innan den stannar helt. Så det verkar som Teslas "buffer" är lite större än andra bilmärken. Tesla har ju klart en poäng där, men tycker att Edmond också har en poäng. Här är en länk till vad Edmunds fick för räckvidd på diverse bilar. Tesla underpresterar generellt medan Porschen är extrem på andra hållet. Så är WLTP verkligen WLTP? Knappast. Det är dock inget snack om saken att en M3a går väldigt på en "tank"
https://www.edmunds.com/car-news/electr ... munds.html
wheels
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare McFace » 07 apr 2021 09:11

wheels skrev:
Tellus skrev:
wheels skrev:Men Tesla är väl det bilmärket som är mest optimistsigt, när det gäller WLTP. Tesla blev ju kraftigt sura när Edmunds testade WLTP på olika bilmärken.


Sägs att Edmunds bara laddade teslorna till 90% dom andra 100%

"The 90% charge is what Edmunds followed for its Model Y test as, again, it represents how the majority of Tesla drivers will use their car. Extrapolated out, Edmunds estimates that charging the Y's battery to its maximum capacity would have added 25 miles to its as-tested range.

"

https://www.ctvnews.ca/autos/edmunds-wh ... -1.5116335

Lite "fake news" vad det verkar. Vad Edmond gjorde var att köra bilarna från fullt ner till vad bilarna angav som tom och såg hur långt man kommit, eftersom man menade att ingen kör en bil till den stannar. Tesla skrek som stuckna grisar och sa att 0 inte är 0, eftersom en Tesla går mycket längre än så innan den stannar helt. Så det verkar som Teslas "buffer" är lite större än andra bilmärken. Tesla har ju klart en poäng där, men tycker att Edmond också har en poäng. Här är en länk till vad Edmunds fick för räckvidd på diverse bilar. Tesla underpresterar generellt medan Porschen är extrem på andra hållet. Så är WLTP verkligen WLTP? Knappast. Det är dock inget snack om saken att en M3a går väldigt på en "tank"
https://www.edmunds.com/car-news/electr ... munds.html


Fast återigen så handlar ju det om Teslas jobb att informera kunderna. Om Tesla har en större skyddsbuffert på botten av batteriet måste det ju meddelas på ett bra sätt så att det går att jämföra rättvist mellan märkena.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 28 sep 2020 12:06
Referralkod: mikael81817

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare Tellus » 07 apr 2021 09:22

Nytt vintertest från Norge, 51 mil med model 3. Mach-e också bra resultat.
Teslan 17 mil längre vs Polestar

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... inter-2021
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
 
Inlägg: 1166
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: magnus93984

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 07 apr 2021 09:37

Edmunds test är ju rätt meningslöst också, de har ännu mindre motorväg än EPA som redan har en för låg andel så det är en majoritet stadstrafik i Edmunds test. Det gör ju att bilar som har gjorts aerodynamiska och optimerat annat för lång räckvidd på resor kommer se sämre ut än de som inte gjort det. Det intressanta är enligt mig hur långt jag kommer vid motor- och landsvägskörning dvs på resor, det spelar ingen roll för mig om jag kan snurra runt 6 eller 8 timmar inne i stan utan att stanna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 3052
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare kenjon » 07 apr 2021 09:42

För mej är det tvärtom, kör mycket sällan på motorväg.
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 30 mar 2020 08:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: kent76750

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare martinot » 07 apr 2021 09:49

wheels skrev:Lite "fake news" vad det verkar. Vad Edmond gjorde var att köra bilarna från fullt ner till vad bilarna angav som tom och såg hur långt man kommit, eftersom man menade att ingen kör en bil till den stannar. Tesla skrek som stuckna grisar och sa att 0 inte är 0, eftersom en Tesla går mycket längre än så innan den stannar helt. Så det verkar som Teslas "buffer" är lite större än andra bilmärken. Tesla har ju klart en poäng där, men tycker att Edmond också har en poäng. Här är en länk till vad Edmunds fick för räckvidd på diverse bilar. Tesla underpresterar generellt medan Porschen är extrem på andra hållet. Så är WLTP verkligen WLTP? Knappast. Det är dock inget snack om saken att en M3a går väldigt på en "tank"
https://www.edmunds.com/car-news/electr ... munds.html


Jag tycker han gör det dåligt att köra ner de till det som anges som "0%". Tycker det både sätter ett orealistiskt scenario som inte har med verkligheten att göra, och dels så tycker jag att det är dåligt för det kan av misstag få konsumenter och tro att det är OK att göra så. Även med skyddsbuffertar som finns hos de flesta biltillverkare så är det oftast ändå väldigt negativt och batterierna tar onödig skada och stryk att köra de så långt ner som 0%.

Hade Edmund varit seriös så skulle han inte kört längre ner än till 10% (eller absolut inte mindre än 5% - absolut minimum). Resten är bara dumt, skadligt, idiotiskt och inget som helst att göra med hur man använder bilarna i verkligheten.

Det är dumt ICE-tänk att tömma tanken helt, och inget som bör anammas av de som använder och förstår sig på elbilar.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 3955
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare Remuz » 07 apr 2021 09:51

Tycker mig förstå elbilar hyfsat och jag kör ner till 0 på de ytterst få långresor vi gör. Med nuvarande bil har det hänt 2ggr på 1 år då. Klart man ska använda den Kapacitet som finns de gånger man behöver den, vilket är ytterst sällan
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 4940
Blev medlem: 19 sep 2015 08:03
Ort: Stureby, Stockholm
Referralkod: stefan4169

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare martinot » 07 apr 2021 09:52

OfarligTesla skrev:Edmunds test är ju rätt meningslöst också, de har ännu mindre motorväg än EPA som redan har en för låg andel så det är en majoritet stadstrafik i Edmunds test. Det gör ju att bilar som har gjorts aerodynamiska och optimerat annat för lång räckvidd på resor kommer se sämre ut än de som inte gjort det. Det intressanta är enligt mig hur långt jag kommer vid motor- och landsvägskörning dvs på resor, det spelar ingen roll för mig om jag kan snurra runt 6 eller 8 timmar inne i stan utan att stanna.


Exakt. Då gör han ju en WLTP/EPA-fel, fast ännu värre.

Helt meningslöst att ta med någon som helst stadstrafik alls för elbilar. Återigen gammalt fossilbilstänk från folk som inte förstår sig på elbilar, och de utmaningar som gäller där (för ICE-bilar är dock åtgång i stadstrafik extremt relevant).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 3955
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 07 apr 2021 09:54

kenjon skrev:För mej är det tvärtom, kör mycket sällan på motorväg.


Ja men är det speciellt viktigt att kunna köra runt i stan många timmar utan att stanna för dig? Om man inte kör taxi eller liknande kan jag inte tänka mig att speciellt många bryr sig om de kan köra 30, 40 eller 50 mil oavbrutet i stadstrafik, det tar ju minst 8 timmar oavsett och vem kör så länge inne i stan utan att stanna?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 3052
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 11 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.