Moderator: Redaktion
Arn skrev:Kör en M3 LR 2020. Märkt att förbrukningen blir avsevärt lägre med fläkten på läge 1 av 10 jfm Auto. Dessutom bättre komfort. Auto blåste ofta kall luft med hög effekt vilket frugan tyckte var obehagligt. Är man flera personer i bilen behövs möjligen läge 2 eller 3, lite osäker på det.
Elix747 skrev:Arn skrev:Kör en M3 LR 2020. Märkt att förbrukningen blir avsevärt lägre med fläkten på läge 1 av 10 jfm Auto. Dessutom bättre komfort. Auto blåste ofta kall luft med hög effekt vilket frugan tyckte var obehagligt. Är man flera personer i bilen behövs möjligen läge 2 eller 3, lite osäker på det.
Håller med. Kör ofta på fläkten på 2. Om det är fuktigt eller om det är flera passagerare kan 3 behövas.
Tycker också det gynnar förbrukning och klimatet i bilen.
martinot skrev:Det är dumt ICE-tänk att tömma tanken helt, och inget som bör anammas av de som använder och förstår sig på elbilar.
martinot skrev:OfarligTesla skrev:E
Helt meningslöst att ta med någon som helst stadstrafik alls för elbilar. Återigen gammalt fossilbilstänk från folk som inte förstår sig på elbilar, och de utmaningar som gäller där (för ICE-bilar är dock åtgång i stadstrafik extremt relevant).
kenjon skrev:Riktigt tvärtom är det inte, inte så mycket stadstrafik heller, absolut mest 70/80-väg.
martinot skrev:wheels skrev:Lite "fake news" vad det verkar. Vad Edmond gjorde var att köra bilarna från fullt ner till vad bilarna angav som tom och såg hur långt man kommit, eftersom man menade att ingen kör en bil till den stannar. Tesla skrek som stuckna grisar och sa att 0 inte är 0, eftersom en Tesla går mycket längre än så innan den stannar helt. Så det verkar som Teslas "buffer" är lite större än andra bilmärken. Tesla har ju klart en poäng där, men tycker att Edmond också har en poäng. Här är en länk till vad Edmunds fick för räckvidd på diverse bilar. Tesla underpresterar generellt medan Porschen är extrem på andra hållet. Så är WLTP verkligen WLTP? Knappast. Det är dock inget snack om saken att en M3a går väldigt på en "tank"
https://www.edmunds.com/car-news/electr ... munds.html
Jag tycker han gör det dåligt att köra ner de till det som anges som "0%". Tycker det både sätter ett orealistiskt scenario som inte har med verkligheten att göra, och dels så tycker jag att det är dåligt för det kan av misstag få konsumenter och tro att det är OK att göra så. Även med skyddsbuffertar som finns hos de flesta biltillverkare så är det oftast ändå väldigt negativt och batterierna tar onödig skada och stryk att köra de så långt ner som 0%.
Hade Edmund varit seriös så skulle han inte kört längre ner än till 10% (eller absolut inte mindre än 5% - absolut minimum). Resten är bara dumt, skadligt, idiotiskt och inget som helst att göra med hur man använder bilarna i verkligheten.
Det är dumt ICE-tänk att tömma tanken helt, och inget som bör anammas av de som använder och förstår sig på elbilar.
Niklas Z skrev:Är WLTP-körscykeln likadan för elbilar, laddhybrider och ICE-bilar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster