Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Marknadsförd räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare kenjon » 07 apr 2021 09:57

Riktigt tvärtom är det inte, inte så mycket stadstrafik heller, absolut mest 70/80-väg.
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 30 mar 2020 08:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: kent76750

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare Elix747 » 07 apr 2021 10:17

Arn skrev:Kör en M3 LR 2020. Märkt att förbrukningen blir avsevärt lägre med fläkten på läge 1 av 10 jfm Auto. Dessutom bättre komfort. Auto blåste ofta kall luft med hög effekt vilket frugan tyckte var obehagligt. Är man flera personer i bilen behövs möjligen läge 2 eller 3, lite osäker på det.


Håller med. Kör ofta på fläkten på 2. Om det är fuktigt eller om det är flera passagerare kan 3 behövas.
Tycker också det gynnar förbrukning och klimatet i bilen.
TM3 LR AWD 19” Black
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
 
Inlägg: 351
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås
Referralkod: magnus69767

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare holden » 07 apr 2021 10:28

Elix747 skrev:
Arn skrev:Kör en M3 LR 2020. Märkt att förbrukningen blir avsevärt lägre med fläkten på läge 1 av 10 jfm Auto. Dessutom bättre komfort. Auto blåste ofta kall luft med hög effekt vilket frugan tyckte var obehagligt. Är man flera personer i bilen behövs möjligen läge 2 eller 3, lite osäker på det.


Håller med. Kör ofta på fläkten på 2. Om det är fuktigt eller om det är flera passagerare kan 3 behövas.
Tycker också det gynnar förbrukning och klimatet i bilen.


Autoläget verkar blåsa på fullt oavsett det behövs eller inte, har man förkonditionerat bilen via appen borde fläkten gå ner på typ 1 eller 2 när inställd temp nåtts kan jag tycka.
M3 LR -20 svart/svart
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 30 sep 2020 14:42

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Fredrik j » 07 apr 2021 10:28

martinot skrev:Det är dumt ICE-tänk att tömma tanken helt, och inget som bör anammas av de som använder och förstår sig på elbilar.


Vad menar du? I vilket sammanhang kör man tills tanken är helt tom? En fossilbil stannar ju inte för att beräknad räckvidd står på noll. Det finns ju en säkerhetsmarginal även där.
Fredrik j
 
Inlägg: 4892
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare Arn » 07 apr 2021 10:34

Vid temperaturer runt nollan till plus 5 funkar läge 1 utmärkt. Möjligt det behövs högre läge om g.ex 15 minusgrader
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
 
Inlägg: 289
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare AAKEE » 07 apr 2021 10:35

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:E

Helt meningslöst att ta med någon som helst stadstrafik alls för elbilar. Återigen gammalt fossilbilstänk från folk som inte förstår sig på elbilar, och de utmaningar som gäller där (för ICE-bilar är dock åtgång i stadstrafik extremt relevant).


Antagligen är det inte alls meningslöst. Det är så billigt att köra elbil att vi bara tänker "Range", men det är inte hela sanningen. Vill man veta kostnad, om än den är låg eller miljöpåverkan vill man antagligen veta vad den drar i stan också. Skattmasen kommer nog vilja veta det tids nog, för att straffskatta på det.

Håller med att ur ett räckviddsperspektiv blir relativt ointressant om det går köra 500 eller 800 varv runt stan på samma laddning men tittat man på elförbrukning ur ett miljöperspektiv så blir det annorlunda.
Jänkarnas EPA-test gör det på så vis att man har utgår från bensinens energiinnehåll och därefter kunnat rate:a elbilen i MPGe (miles per gallon eqvivalent) bensin, både i stad och på landsväg.



Generellt har det blivit för stor focus på räckvidd på elbilar. Den absolut första generationen(förutom Tesla generellt) hade ofta kort räckvidd och kommer man inte till/från jobbet är det såklart ett problem, men i 99% av fallen är inte räckvidden ett problem.


I Teslavärlden är det antagligen väldigt få som är tvingade att använda max räckvidd. De flesta kör mellan SuC och då är det inte ens smart att försöka stretcha mot max range.

Jag skulle kanske inte säga att MPGe är det bästa sättet att presentera det, men i vart fall blir det tydligt att det är en jämförelsesiffra och inte något folk tar som en sanning att sedan bli missnöjd på.
fueleconomy.gov.png


WLTP som det presenteras här säger inget om "bränsleekonomi", dvs vad det kostar att köra en viss sträcka. Det är ju inte bra när det enda som betyder något på ICE-sidan är förbrukning(för genomsnittsägaren = pengar, även om det påverkar miljön också).
Fokus är inte bara fel hos media och icke-elbilsägare som bara har en fundering("hur långt...") utan fokus är även fel hos myndigheterna som får WLTP att bara handla om range i reklamen.
PS2.png
Senast redigerad av AAKEE 07 apr 2021 10:37, redigerad totalt 1 gång.
M3P ’21 Multicoat red/black / Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ke18519

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 07 apr 2021 10:36

kenjon skrev:Riktigt tvärtom är det inte, inte så mycket stadstrafik heller, absolut mest 70/80-väg.

Fast kör man kring 80 drar en M3LR inte mer än 130-140 Wh/km sommartid, vilket ger gott och väl över 50 mils räckvidd, eller minst 7 timmars körning. Då lär det vara behovet av paus som motiverar första stoppet, inte tomt batteri.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
 
Inlägg: 1448
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: niklas42449

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 07 apr 2021 10:37

Är WLTP-körscykeln likadan för elbilar, laddhybrider och ICE-bilar?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
 
Inlägg: 1448
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: niklas42449

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare frippe » 07 apr 2021 11:11

martinot skrev:
wheels skrev:Lite "fake news" vad det verkar. Vad Edmond gjorde var att köra bilarna från fullt ner till vad bilarna angav som tom och såg hur långt man kommit, eftersom man menade att ingen kör en bil till den stannar. Tesla skrek som stuckna grisar och sa att 0 inte är 0, eftersom en Tesla går mycket längre än så innan den stannar helt. Så det verkar som Teslas "buffer" är lite större än andra bilmärken. Tesla har ju klart en poäng där, men tycker att Edmond också har en poäng. Här är en länk till vad Edmunds fick för räckvidd på diverse bilar. Tesla underpresterar generellt medan Porschen är extrem på andra hållet. Så är WLTP verkligen WLTP? Knappast. Det är dock inget snack om saken att en M3a går väldigt på en "tank"
https://www.edmunds.com/car-news/electr ... munds.html


Jag tycker han gör det dåligt att köra ner de till det som anges som "0%". Tycker det både sätter ett orealistiskt scenario som inte har med verkligheten att göra, och dels så tycker jag att det är dåligt för det kan av misstag få konsumenter och tro att det är OK att göra så. Även med skyddsbuffertar som finns hos de flesta biltillverkare så är det oftast ändå väldigt negativt och batterierna tar onödig skada och stryk att köra de så långt ner som 0%.

Hade Edmund varit seriös så skulle han inte kört längre ner än till 10% (eller absolut inte mindre än 5% - absolut minimum). Resten är bara dumt, skadligt, idiotiskt och inget som helst att göra med hur man använder bilarna i verkligheten.

Det är dumt ICE-tänk att tömma tanken helt, och inget som bör anammas av de som använder och förstår sig på elbilar.


Det beror väl helt på vilket batteri du har och hur länge bilen får vara nära 0%?

Flera äldre batterier laddar som högst direkt från 0%, att inte använda den fördelen vid långresa vore ganska dumt. Och skulle också nog hävda att batteriet inte alls lider någon skada att befinna sig vid ändlägen, så länge tiden är kort.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 1363
Blev medlem: 16 aug 2017 07:16
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik73366

Re: Marknadsförd räckvidd

Inläggav Teslaägare AAKEE » 07 apr 2021 11:32

Niklas Z skrev:Är WLTP-körscykeln likadan för elbilar, laddhybrider och ICE-bilar?


Ja. Det finns tre olika beroende på vikteffekten(antal W/kg), menm i realiteten hamnar alla normala personbilar i högsta klassen(>34kW / ton). Så det är samma.
M3P ’21 Multicoat red/black / Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ke18519

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.