Ja jag ser det som negativt att nya Model S kör värmepump, de låter och vibrerar mer och skapar högre komplexitet för systemet. Värmens energiåtgång är i mitt tycke inte tillräckligt stor del att bry sig om när man ändå spenderar energin för att putta fram bilen i 130 km/h längs E4an.MWall skrev:
Vi har två elbilar utan värmepump och har klarat 4 vintrar utan problem.
Så länge Tesla inte hade värmepump så var den allmänna åsikten här inne att den inte behövs. Dock är det lite typiskt TCS där många formar sina åsikter efter hur Tesla väljer att göra.
Jag håller dock kvar vid att nyttan är begränsad.
Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.
Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.tor-ake skrev:Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.
Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Har bytt från en 2019 utan värmepump till en 2021 nu med värmepump. Det är en hel del ljud från den som inte fanns i förra bilen vintertid. Kanske inte direkt störande då det är rätt dovt ljud, men den låter en hel del. Däremot gör den nog nytta. Tappar inte alls lika mycket range i nya bilen som i gamla när det är lite kallt.M3170 skrev:Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.tor-ake skrev:Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.
Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Kommer man från en fossilbil nyligen så märker man inget. Har man åkt elbil några år så märker man alla nya ljud. Ibland vill man åka tyst i kvarteret och det saknar man ibland om man har värmepump, men visst man kan stänga av den tillfälligt och vänta på att fläktarna ska varva ner.M3170 skrev:Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.tor-ake skrev:Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.
Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Många tror att en elbil med värmepump har bättre eller snabbare värme, så är det dock inte, snarare tvärtom. På jobbet tror vissa att elbil utan VP saknar värme helt
Men vid vanliga svenska temperaturer -5 till +10 grader så sparar man rätt mycket el med värmepump, speciellt vid stadskörning hjälper det räckvidden då värmeförbrukningen står för större procentuell del vs landsvägskörning.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Verkar alltså som att dubbla sidorutor inte räcker för att förhindra värmepumpens ljud att tränga in i kupén.
Då kan man ev säga att räckvidd förlängs medan komfort försämras om det nu uppstår irriterande ljud
Då kan man ev säga att räckvidd förlängs medan komfort försämras om det nu uppstår irriterande ljud
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
M3170 skrev:Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.tor-ake skrev:Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.
Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Värmen är ju snabbare utan värmepump.
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Stör mig inte ett dugg på ljudet ifrån värmepumpen.
Har inte reflekterat över den överhuvudtaget.
Har inte reflekterat över den överhuvudtaget.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell
Minimala vinster med VP vid kortare körningar om man inte förvärmt och kan ta värme från batteriet, enligt denna video
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler