Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:


Vi har två elbilar utan värmepump och har klarat 4 vintrar utan problem.

Så länge Tesla inte hade värmepump så var den allmänna åsikten här inne att den inte behövs. Dock är det lite typiskt TCS där många formar sina åsikter efter hur Tesla väljer att göra. :lol:

Jag håller dock kvar vid att nyttan är begränsad.
Ja jag ser det som negativt att nya Model S kör värmepump, de låter och vibrerar mer och skapar högre komplexitet för systemet. Värmens energiåtgång är i mitt tycke inte tillräckligt stor del att bry sig om när man ändå spenderar energin för att putta fram bilen i 130 km/h längs E4an.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av tor-ake »

Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.

Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av M3170 »

tor-ake skrev:
Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.

Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Matthiaz »

M3170 skrev:
tor-ake skrev:
Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.

Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.
Har bytt från en 2019 utan värmepump till en 2021 nu med värmepump. Det är en hel del ljud från den som inte fanns i förra bilen vintertid. Kanske inte direkt störande då det är rätt dovt ljud, men den låter en hel del. Däremot gör den nog nytta. Tappar inte alls lika mycket range i nya bilen som i gamla när det är lite kallt.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Tellus »

M3170 skrev:
tor-ake skrev:
Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.

Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.
Kommer man från en fossilbil nyligen så märker man inget. Har man åkt elbil några år så märker man alla nya ljud. Ibland vill man åka tyst i kvarteret och det saknar man ibland om man har värmepump, men visst man kan stänga av den tillfälligt och vänta på att fläktarna ska varva ner.

Många tror att en elbil med värmepump har bättre eller snabbare värme, så är det dock inte, snarare tvärtom. På jobbet tror vissa att elbil utan VP saknar värme helt :)
Men vid vanliga svenska temperaturer -5 till +10 grader så sparar man rätt mycket el med värmepump, speciellt vid stadskörning hjälper det räckvidden då värmeförbrukningen står för större procentuell del vs landsvägskörning.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Arn »

Verkar alltså som att dubbla sidorutor inte räcker för att förhindra värmepumpens ljud att tränga in i kupén.

Då kan man ev säga att räckvidd förlängs medan komfort försämras om det nu uppstår irriterande ljud
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av MWall »

M3170 skrev:
tor-ake skrev:
Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.

Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.

Värmen är ju snabbare utan värmepump.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Jonte73 »

Stör mig inte ett dugg på ljudet ifrån värmepumpen.
Har inte reflekterat över den överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Tellus »

Minimala vinster med VP vid kortare körningar om man inte förvärmt och kan ta värme från batteriet, enligt denna video

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar