Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?
Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Jag har resonerat så. Jag är faktiskt inne på min 3:e model 3. Bytt samtliga efter 12 månader. Tänkte väl egentligen inte byta nu sist men erbjudandet med den låga räntan samt uppdateringarna på 2021 fick mig att göra det igen.
Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?
Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Jag har resonerat så. Jag är faktiskt inne på min 3:e model 3. Bytt samtliga efter 12 månader. Tänkte väl egentligen inte byta nu sist men erbjudandet med den låga räntan samt uppdateringarna på 2021 fick mig att göra det igen.
Fick 580 för den första och 555 för den andra.
Du fick bra bud på båda speciellt den första. Köpte du tidigt i kvartalet? Jag fick bud 580 på min i jan och 530 i feb på samma bil. Första bud var generöst. Det andra väldigt lågt
Svart/svart, 700 mil, ingen dragkrok, inga vinterdäck
Runt 80 000 i värdeminskning på ca 7 månader med andra ord. Det låter som att de glada dagarna med låg värdeminskning är över?
Prisfallet behöver dock inte vara linjärt över tid. Kan vara att den efter 36 mån går för 400 dvs betydligt lägre värdeminskning än i början, ingen vet
Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?
Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Jag har resonerat så. Jag är faktiskt inne på min 3:e model 3. Bytt samtliga efter 12 månader. Tänkte väl egentligen inte byta nu sist men erbjudandet med den låga räntan samt uppdateringarna på 2021 fick mig att göra det igen.
Fick 580 för den första och 555 för den andra.
Du fick bra bud på båda speciellt den första. Köpte du tidigt i kvartalet? Jag fick bud 580 på min i jan och 530 i feb på samma bil. Första bud var generöst. Det andra väldigt lågt
Runt 80 000 i värdeminskning på ca 7 månader med andra ord. Det låter som att de glada dagarna med låg värdeminskning är över?
Tror absolut att det varit en justering nedåt sedan 2021 modellen kom ut. Tror kanske runt 40 tusen.
Möjligtvis så finns det ett större utbud nu (24 mån leasing börjar går ut?) och kan vara så att fler "uppgraderat" till MY21 och därmed säljer sina MY19 och MY20.
Kan vara så att det fylls på med begagnat under P3 varje kvartal då många får sina nya då. Skall bli intressant att se framöver.
Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?
Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Det är svårt att bedöma. Antagligen är det lite billigare att behålla din nuvarande men det är ingen katastrof att byta heller. Kort sagt. Gör vad du VILL göra.
Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?
Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Det är svårt att bedöma. Antagligen är det lite billigare att behålla din nuvarande men det är ingen katastrof att byta heller. Kort sagt. Gör vad du VILL göra.
Tack!
Jag har hittills kollat priset inkl den vita klädseln, alltid varit förtjust i ljus interiör. Med det sagt är ju inte svart fel heller. Ser också bra ut. Ingen Wow-känsla men mindre ångest kring ev färgförändring.
Verkar tveksamt om andrahandsvärdet gynnas av vit interiör.
Ang rattvärme berättade en säljare idag att SR+ hade hårdvaran för stolsvärme han i hela 1,5 år innan den kunde aktiveras med mjukvara. Det ger hopp.
Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.
Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.
Jag tror det blir minimal skillnad i pris just för värmepumpen, går inte alls att jämföra med bil med eller utan ac.
När garantin gått ut är nog en bil utan värmepump att föredra.
Vår och höst blir det några mils extra räckvidd, sommar ingen skillnad och vid riktigt kallt väder är det ingen direkt skillnad.
Många stör sig också på ljudet på värmepumpen. På vår e-golf får man skämmas riktigt ibland, låter som en bensinbil som varvar motorn när man kör i kvarteret.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.
Jag tror det blir minimal skillnad i pris just för värmepumpen, går inte alls att jämföra med bil med eller utan ac.
När garantin gått ut är nog en bil utan värmepump att föredra.
Vår och höst blir det några mils extra räckvidd, sommar ingen skillnad och vid riktigt kallt väder är det ingen direkt skillnad.
Många stör sig också på ljudet på värmepumpen. På vår e-golf får man skämmas riktigt ibland, låter som en bensinbil som varvar motorn när man kör i kvarteret.
Vem vet. men jag valde bort Polestar just pga av att den inte hade värmepump och även att den inte hade möjlighet att installera dragkrok. Båda sakerna viktiga och klart avgörande för mig, men kanske inte så viktigt för andra. Framtiden får utvisa.... Vet ju själv hur effektiv en luftvärmepump är i mitt hus tex jämfört med direktverkande el-element, så en bil utan luft värmepump skulle iallafall jag aldrig köpa.
Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.
Jag tror det blir minimal skillnad i pris just för värmepumpen, går inte alls att jämföra med bil med eller utan ac.
När garantin gått ut är nog en bil utan värmepump att föredra.
Vår och höst blir det några mils extra räckvidd, sommar ingen skillnad och vid riktigt kallt väder är det ingen direkt skillnad.
Många stör sig också på ljudet på värmepumpen. På vår e-golf får man skämmas riktigt ibland, låter som en bensinbil som varvar motorn när man kör i kvarteret.
Vem vet. men jag valde bort Polestar just pga av att den inte hade värmepump och även att den inte hade möjlighet att installera dragkrok. Båda sakerna viktiga och klart avgörande för mig, men kanske inte så viktigt för andra. Framtiden får utvisa.... Vet ju själv hur effektiv en luftvärmepump är i mitt hus tex jämfört med direktverkande el-element, så en bil utan luft värmepump skulle iallafall jag aldrig köpa.
Vi har två elbilar utan värmepump och har klarat 4 vintrar utan problem.
Så länge Tesla inte hade värmepump så var den allmänna åsikten här inne att den inte behövs. Dock är det lite typiskt TCS där många formar sina åsikter efter hur Tesla väljer att göra.
Vi har två elbilar utan värmepump och har klarat 4 vintrar utan problem.
Så länge Tesla inte hade värmepump så var den allmänna åsikten här inne att den inte behövs. Dock är det lite typiskt TCS där många formar sina åsikter efter hur Tesla väljer att göra.
Jag håller dock kvar vid att nyttan är begränsad.
Ja jag ser det som negativt att nya Model S kör värmepump, de låter och vibrerar mer och skapar högre komplexitet för systemet. Värmens energiåtgång är i mitt tycke inte tillräckligt stor del att bry sig om när man ändå spenderar energin för att putta fram bilen i 130 km/h längs E4an.
Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.
Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.
Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.
Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.
Har bytt från en 2019 utan värmepump till en 2021 nu med värmepump. Det är en hel del ljud från den som inte fanns i förra bilen vintertid. Kanske inte direkt störande då det är rätt dovt ljud, men den låter en hel del. Däremot gör den nog nytta. Tappar inte alls lika mycket range i nya bilen som i gamla när det är lite kallt.
Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.
Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.
Kommer man från en fossilbil nyligen så märker man inget. Har man åkt elbil några år så märker man alla nya ljud. Ibland vill man åka tyst i kvarteret och det saknar man ibland om man har värmepump, men visst man kan stänga av den tillfälligt och vänta på att fläktarna ska varva ner.
Många tror att en elbil med värmepump har bättre eller snabbare värme, så är det dock inte, snarare tvärtom. På jobbet tror vissa att elbil utan VP saknar värme helt
Men vid vanliga svenska temperaturer -5 till +10 grader så sparar man rätt mycket el med värmepump, speciellt vid stadskörning hjälper det räckvidden då värmeförbrukningen står för större procentuell del vs landsvägskörning.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler