Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av MaxE »

Arn skrev:
Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?

Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Jag har resonerat så. Jag är faktiskt inne på min 3:e model 3. Bytt samtliga efter 12 månader. Tänkte väl egentligen inte byta nu sist men erbjudandet med den låga räntan samt uppdateringarna på 2021 fick mig att göra det igen.

Fick 580 för den första och 555 för den andra.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av tor-ake »

Upptäcker att KVD inte är behjälpliga med att exportera miljöbilar längre, det lär ju tyvärr dra ned priset en del.

Detta är ju i och för sig bra och behjärtansvärt, men inte så jättebra för den som vill sälja en Tesla där.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Raoulen
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 02 jan 2019 14:52
Ort: Lerum

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Raoulen »

Jag fick precis ett inbytesvärde på min model 3 SR+ 2019 som gått 4000 mil.

395k var budet.
Tesla Model 3 SR+
Beställt Model Y 8/11-22
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av tor-ake »

Tellus skrev:
Avslut ikväll på en 2020 för att få en prisbild, tror inte färgen är populär dock.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-104026
Vinnande budet blev 533500

Svart/svart, 700 mil, ingen dragkrok, inga vinterdäck
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av McFace »

MWall skrev:
McFace skrev:
Arn skrev:
Kan bli hög efterfrågan och höga beg priser på KVD om regeringen klubbar igenom höjd förmånsskatt
Glada dagar, teoretiskt, för de som köpt privat.

Nej varför då? Privatköpta bilar är momssmittade och berörs inte av det alls.
Nej, jag tänkte lite fort där. Sekundärt påverkas det kanske av att priserna ökar på osmittade.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av McFace »

tor-ake skrev:
Tellus skrev:
Avslut ikväll på en 2020 för att få en prisbild, tror inte färgen är populär dock.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-104026
Vinnande budet blev 533500

Svart/svart, 700 mil, ingen dragkrok, inga vinterdäck
Runt 80 000 i värdeminskning på ca 7 månader med andra ord. Det låter som att de glada dagarna med låg värdeminskning är över?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Arn »

MaxE skrev:
Arn skrev:
Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?

Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Jag har resonerat så. Jag är faktiskt inne på min 3:e model 3. Bytt samtliga efter 12 månader. Tänkte väl egentligen inte byta nu sist men erbjudandet med den låga räntan samt uppdateringarna på 2021 fick mig att göra det igen.

Fick 580 för den första och 555 för den andra.

Du fick bra bud på båda speciellt den första. Köpte du tidigt i kvartalet? Jag fick bud 580 på min i jan och 530 i feb på samma bil. Första bud var generöst. Det andra väldigt lågt
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Tellus »

Raoulen skrev:
Jag fick precis ett inbytesvärde på min model 3 SR+ 2019 som gått 4000 mil.

395k var budet.
Ska ni sälja så gissar jag på ca 50000kr mer på blocket eller kanske kvd
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av mikebike »

McFace skrev:
tor-ake skrev:
Tellus skrev:
Avslut ikväll på en 2020 för att få en prisbild, tror inte färgen är populär dock.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-104026
Vinnande budet blev 533500

Svart/svart, 700 mil, ingen dragkrok, inga vinterdäck
Runt 80 000 i värdeminskning på ca 7 månader med andra ord. Det låter som att de glada dagarna med låg värdeminskning är över?
Det har ju skett en ganska stor uppdatering. Jag hoppas jag får bättre betalt för min 2021 i höst.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Arn »

McFace skrev:
tor-ake skrev:
Tellus skrev:
Avslut ikväll på en 2020 för att få en prisbild, tror inte färgen är populär dock.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-104026
Vinnande budet blev 533500

Svart/svart, 700 mil, ingen dragkrok, inga vinterdäck
Runt 80 000 i värdeminskning på ca 7 månader med andra ord. Det låter som att de glada dagarna med låg värdeminskning är över?
Prisfallet behöver dock inte vara linjärt över tid. Kan vara att den efter 36 mån går för 400 dvs betydligt lägre värdeminskning än i början, ingen vet
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av MaxE »

Arn skrev:
MaxE skrev:
Arn skrev:
Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?

Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Jag har resonerat så. Jag är faktiskt inne på min 3:e model 3. Bytt samtliga efter 12 månader. Tänkte väl egentligen inte byta nu sist men erbjudandet med den låga räntan samt uppdateringarna på 2021 fick mig att göra det igen.

Fick 580 för den första och 555 för den andra.

Du fick bra bud på båda speciellt den första. Köpte du tidigt i kvartalet? Jag fick bud 580 på min i jan och 530 i feb på samma bil. Första bud var generöst. Det andra väldigt lågt
Sålde båda privat.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av dfa »

McFace skrev:
Runt 80 000 i värdeminskning på ca 7 månader med andra ord. Det låter som att de glada dagarna med låg värdeminskning är över?
Tror absolut att det varit en justering nedåt sedan 2021 modellen kom ut. Tror kanske runt 40 tusen.
Möjligtvis så finns det ett större utbud nu (24 mån leasing börjar går ut?) och kan vara så att fler "uppgraderat" till MY21 och därmed säljer sina MY19 och MY20.
Kan vara så att det fylls på med begagnat under P3 varje kvartal då många får sina nya då. Skall bli intressant att se framöver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av MWall »

Arn skrev:
Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?

Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Det är svårt att bedöma. Antagligen är det lite billigare att behålla din nuvarande men det är ingen katastrof att byta heller. Kort sagt. Gör vad du VILL göra.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Arn »

MWall skrev:
Arn skrev:
Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?

Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld
Det är svårt att bedöma. Antagligen är det lite billigare att behålla din nuvarande men det är ingen katastrof att byta heller. Kort sagt. Gör vad du VILL göra.


Tack!

Jag har hittills kollat priset inkl den vita klädseln, alltid varit förtjust i ljus interiör. Med det sagt är ju inte svart fel heller. Ser också bra ut. Ingen Wow-känsla men mindre ångest kring ev färgförändring.

Verkar tveksamt om andrahandsvärdet gynnas av vit interiör.

Ang rattvärme berättade en säljare idag att SR+ hade hårdvaran för stolsvärme han i hela 1,5 år innan den kunde aktiveras med mjukvara. Det ger hopp.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av M3170 »

Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Arn »

Egentligen blir väl bilen som sådan inte bättre. Längre räckvidd är bra, något bättre strålkastare är bra, elbaklucka trevligt men inte så avgörande.

Man kommer längre på en laddning och ser bättre i mörker men i övrigt är det samma bil
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Tellus »

M3170 skrev:
Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.
Jag tror det blir minimal skillnad i pris just för värmepumpen, går inte alls att jämföra med bil med eller utan ac.
När garantin gått ut är nog en bil utan värmepump att föredra.
Vår och höst blir det några mils extra räckvidd, sommar ingen skillnad och vid riktigt kallt väder är det ingen direkt skillnad.
Många stör sig också på ljudet på värmepumpen. På vår e-golf får man skämmas riktigt ibland, låter som en bensinbil som varvar motorn när man kör i kvarteret.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av M3170 »

Tellus skrev:
M3170 skrev:
Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.
Jag tror det blir minimal skillnad i pris just för värmepumpen, går inte alls att jämföra med bil med eller utan ac.
När garantin gått ut är nog en bil utan värmepump att föredra.
Vår och höst blir det några mils extra räckvidd, sommar ingen skillnad och vid riktigt kallt väder är det ingen direkt skillnad.
Många stör sig också på ljudet på värmepumpen. På vår e-golf får man skämmas riktigt ibland, låter som en bensinbil som varvar motorn när man kör i kvarteret.
Vem vet. men jag valde bort Polestar just pga av att den inte hade värmepump och även att den inte hade möjlighet att installera dragkrok. Båda sakerna viktiga och klart avgörande för mig, men kanske inte så viktigt för andra. Framtiden får utvisa.... Vet ju själv hur effektiv en luftvärmepump är i mitt hus tex jämfört med direktverkande el-element, så en bil utan luft värmepump skulle iallafall jag aldrig köpa.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av MWall »

M3170 skrev:
Tellus skrev:
M3170 skrev:
Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.
Jag tror det blir minimal skillnad i pris just för värmepumpen, går inte alls att jämföra med bil med eller utan ac.
När garantin gått ut är nog en bil utan värmepump att föredra.
Vår och höst blir det några mils extra räckvidd, sommar ingen skillnad och vid riktigt kallt väder är det ingen direkt skillnad.
Många stör sig också på ljudet på värmepumpen. På vår e-golf får man skämmas riktigt ibland, låter som en bensinbil som varvar motorn när man kör i kvarteret.
Vem vet. men jag valde bort Polestar just pga av att den inte hade värmepump och även att den inte hade möjlighet att installera dragkrok. Båda sakerna viktiga och klart avgörande för mig, men kanske inte så viktigt för andra. Framtiden får utvisa.... Vet ju själv hur effektiv en luftvärmepump är i mitt hus tex jämfört med direktverkande el-element, så en bil utan luft värmepump skulle iallafall jag aldrig köpa.

Vi har två elbilar utan värmepump och har klarat 4 vintrar utan problem.

Så länge Tesla inte hade värmepump så var den allmänna åsikten här inne att den inte behövs. Dock är det lite typiskt TCS där många formar sina åsikter efter hur Tesla väljer att göra. :lol:

Jag håller dock kvar vid att nyttan är begränsad.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av tor-ake »

Abrp anger att en SR+ med värmepump är 20 minuter snabbare Stockholm-Vemdalen i Sportlovsväder.

LR är 7 minuter snabbare med värmepump än utan.

I övrigt lär man ju inte märka någon skillnad, om man inte är en av dem som ständigt har Wh/km-siffran framme och för bok.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:


Vi har två elbilar utan värmepump och har klarat 4 vintrar utan problem.

Så länge Tesla inte hade värmepump så var den allmänna åsikten här inne att den inte behövs. Dock är det lite typiskt TCS där många formar sina åsikter efter hur Tesla väljer att göra. :lol:

Jag håller dock kvar vid att nyttan är begränsad.
Ja jag ser det som negativt att nya Model S kör värmepump, de låter och vibrerar mer och skapar högre komplexitet för systemet. Värmens energiåtgång är i mitt tycke inte tillräckligt stor del att bry sig om när man ändå spenderar energin för att putta fram bilen i 130 km/h längs E4an.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av tor-ake »

Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.

Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av M3170 »

tor-ake skrev:
Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.

Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Matthiaz »

M3170 skrev:
tor-ake skrev:
Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.

Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.
Har bytt från en 2019 utan värmepump till en 2021 nu med värmepump. Det är en hel del ljud från den som inte fanns i förra bilen vintertid. Kanske inte direkt störande då det är rätt dovt ljud, men den låter en hel del. Däremot gör den nog nytta. Tappar inte alls lika mycket range i nya bilen som i gamla när det är lite kallt.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inlägg av Tellus »

M3170 skrev:
tor-ake skrev:
Om man stör sig på värmepump lär man ju också störa sig på att samma kompressor går på sommaren, när man använder AC.

Det är inte nämnvärt högre systemkomplexitet att ha några extra ventiler och rör. Kompressorn sitter ju där ändå.
Jag har kört både värme o kyla och har inte märkt av nåt störande ljud alls, gillar att värmen kommer relativt direkt också. Kanske annorlunda när det är minus 20 ute men tror knappast det är nåt extremt ljud från värmepumpen för det. Men i långa loppet så är jag övertygad av att den stora massan köpare i framtiden kommer att vilja ha en bil med värmepump, har väldigt svårt att tro att många kommer välja en bil utan värmepump framför en med värmepump pga nåt ljud som knappt hörs.
Kommer man från en fossilbil nyligen så märker man inget. Har man åkt elbil några år så märker man alla nya ljud. Ibland vill man åka tyst i kvarteret och det saknar man ibland om man har värmepump, men visst man kan stänga av den tillfälligt och vänta på att fläktarna ska varva ner.

Många tror att en elbil med värmepump har bättre eller snabbare värme, så är det dock inte, snarare tvärtom. På jobbet tror vissa att elbil utan VP saknar värme helt :)
Men vid vanliga svenska temperaturer -5 till +10 grader så sparar man rätt mycket el med värmepump, speciellt vid stadskörning hjälper det räckvidden då värmeförbrukningen står för större procentuell del vs landsvägskörning.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar