Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inläggav Teslaägare MaxE » 07 apr 2021 21:19

Arn skrev:
MaxE skrev:
Arn skrev:Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?

Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld


Jag har resonerat så. Jag är faktiskt inne på min 3:e model 3. Bytt samtliga efter 12 månader. Tänkte väl egentligen inte byta nu sist men erbjudandet med den låga räntan samt uppdateringarna på 2021 fick mig att göra det igen.

Fick 580 för den första och 555 för den andra.



Du fick bra bud på båda speciellt den första. Köpte du tidigt i kvartalet? Jag fick bud 580 på min i jan och 530 i feb på samma bil. Första bud var generöst. Det andra väldigt lågt


Sålde båda privat.
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 07 okt 2017 15:27

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inläggav dfa » 08 apr 2021 07:02

McFace skrev:Runt 80 000 i värdeminskning på ca 7 månader med andra ord. Det låter som att de glada dagarna med låg värdeminskning är över?


Tror absolut att det varit en justering nedåt sedan 2021 modellen kom ut. Tror kanske runt 40 tusen.
Möjligtvis så finns det ett större utbud nu (24 mån leasing börjar går ut?) och kan vara så att fler "uppgraderat" till MY21 och därmed säljer sina MY19 och MY20.
Kan vara så att det fylls på med begagnat under P3 varje kvartal då många får sina nya då. Skall bli intressant att se framöver.
dfa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 apr 2020 09:25

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inläggav Teslaägare MWall » 08 apr 2021 08:10

Arn skrev:Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?

Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld


Det är svårt att bedöma. Antagligen är det lite billigare att behålla din nuvarande men det är ingen katastrof att byta heller. Kort sagt. Gör vad du VILL göra.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 1426
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inläggav Teslaägare Arn » 08 apr 2021 19:06

MWall skrev:
Arn skrev:Har en LR med ca 2000 mil på mätaren som Tesla erbjuder dryga 520k för. En ny inkl miljöbonus landar på 590k. Således en differens på 70k för 11 månaders ägande. Blir ungefär samma kostnad som månatliga finansiella leasingen vid 3 års innehav.
Frågan är dock om bilen efter 3 år skulle ha betydligt högre andrahandsvärde än de prognostiserade 50% att även om det låter kostnadsneutralt att byta ändå skulle vara billigare att behålla sin nuvarande?

Lite svårt se vad slutpriser ligger på KVD . Dock inget större intresse sälja den vägen då man inte vet vad man får för bilen samt sitter på dubbla kostnader tills bilen blivit såld


Det är svårt att bedöma. Antagligen är det lite billigare att behålla din nuvarande men det är ingen katastrof att byta heller. Kort sagt. Gör vad du VILL göra.




Tack!

Jag har hittills kollat priset inkl den vita klädseln, alltid varit förtjust i ljus interiör. Med det sagt är ju inte svart fel heller. Ser också bra ut. Ingen Wow-känsla men mindre ångest kring ev färgförändring.

Verkar tveksamt om andrahandsvärdet gynnas av vit interiör.

Ang rattvärme berättade en säljare idag att SR+ hade hårdvaran för stolsvärme han i hela 1,5 år innan den kunde aktiveras med mjukvara. Det ger hopp.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
 
Inlägg: 289
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inläggav Teslaägare M3170 » 08 apr 2021 20:09

Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38
Referralkod: andr45267

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inläggav Teslaägare Arn » 08 apr 2021 20:16

Egentligen blir väl bilen som sådan inte bättre. Längre räckvidd är bra, något bättre strålkastare är bra, elbaklucka trevligt men inte så avgörande.

Man kommer längre på en laddning och ser bättre i mörker men i övrigt är det samma bil
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
 
Inlägg: 289
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inläggav Teslaägare Tellus » 08 apr 2021 20:35

M3170 skrev:Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.


Jag tror det blir minimal skillnad i pris just för värmepumpen, går inte alls att jämföra med bil med eller utan ac.
När garantin gått ut är nog en bil utan värmepump att föredra.
Vår och höst blir det några mils extra räckvidd, sommar ingen skillnad och vid riktigt kallt väder är det ingen direkt skillnad.
Många stör sig också på ljudet på värmepumpen. På vår e-golf får man skämmas riktigt ibland, låter som en bensinbil som varvar motorn när man kör i kvarteret.
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
 
Inlägg: 1166
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: magnus93984

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inläggav Teslaägare M3170 » 08 apr 2021 21:00

Tellus skrev:
M3170 skrev:Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.


Jag tror det blir minimal skillnad i pris just för värmepumpen, går inte alls att jämföra med bil med eller utan ac.
När garantin gått ut är nog en bil utan värmepump att föredra.
Vår och höst blir det några mils extra räckvidd, sommar ingen skillnad och vid riktigt kallt väder är det ingen direkt skillnad.
Många stör sig också på ljudet på värmepumpen. På vår e-golf får man skämmas riktigt ibland, låter som en bensinbil som varvar motorn när man kör i kvarteret.


Vem vet. men jag valde bort Polestar just pga av att den inte hade värmepump och även att den inte hade möjlighet att installera dragkrok. Båda sakerna viktiga och klart avgörande för mig, men kanske inte så viktigt för andra. Framtiden får utvisa.... Vet ju själv hur effektiv en luftvärmepump är i mitt hus tex jämfört med direktverkande el-element, så en bil utan luft värmepump skulle iallafall jag aldrig köpa.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38
Referralkod: andr45267

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inläggav Teslaägare MWall » 08 apr 2021 21:55

M3170 skrev:
Tellus skrev:
M3170 skrev:Tror det är eller kommer bli ett stort minus för andrahandsvärdet att 2020 o tidigare årsmodeller inte har värmepump, blir som i början på 2000 talet när folk som snålat o köpte bil utan AC och dom blev svårsålda tyvärr. Hade jag fått ett hyfsat inbytespris av tesla så hade jag tagit det och bytt upp mig direkt.


Jag tror det blir minimal skillnad i pris just för värmepumpen, går inte alls att jämföra med bil med eller utan ac.
När garantin gått ut är nog en bil utan värmepump att föredra.
Vår och höst blir det några mils extra räckvidd, sommar ingen skillnad och vid riktigt kallt väder är det ingen direkt skillnad.
Många stör sig också på ljudet på värmepumpen. På vår e-golf får man skämmas riktigt ibland, låter som en bensinbil som varvar motorn när man kör i kvarteret.


Vem vet. men jag valde bort Polestar just pga av att den inte hade värmepump och även att den inte hade möjlighet att installera dragkrok. Båda sakerna viktiga och klart avgörande för mig, men kanske inte så viktigt för andra. Framtiden får utvisa.... Vet ju själv hur effektiv en luftvärmepump är i mitt hus tex jämfört med direktverkande el-element, så en bil utan luft värmepump skulle iallafall jag aldrig köpa.



Vi har två elbilar utan värmepump och har klarat 4 vintrar utan problem.

Så länge Tesla inte hade värmepump så var den allmänna åsikten här inne att den inte behövs. Dock är det lite typiskt TCS där många formar sina åsikter efter hur Tesla väljer att göra. :lol:

Jag håller dock kvar vid att nyttan är begränsad.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 1426
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ekonomiska aspekter på byte till 2021 års modell

Inläggav Teslaägare tor-ake » 09 apr 2021 08:26

Abrp anger att en SR+ med värmepump är 20 minuter snabbare Stockholm-Vemdalen i Sportlovsväder.

LR är 7 minuter snabbare med värmepump än utan.

I övrigt lär man ju inte märka någon skillnad, om man inte är en av dem som ständigt har Wh/km-siffran framme och för bok.
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6 2019.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
 
Inlägg: 851
Blev medlem: 04 maj 2019 08:27

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.