Laddningen klar vid 95%

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Laddningen klar vid 95%

Inlägg av holden »

Ställde in laddning på 100% över natten för en längre resa, nu står det ”laddningen klar” på 95% - dålig kalibrering av batteriet eller har jag tappat 5% sedan bilen hämtades ut ny i oktober?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddningen klar vid 95%

Inlägg av Remuz »

Om du hade tappat 5% hade det yttrat sig som att 100% gav kortare räckvidd. Ofta vid kyla och låg laddhastighet blir det sådär. Smacka på 3x16A och förvärmning en stund så kanske det släpper
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Laddningen klar vid 95%

Inlägg av holden »

Jag kör låg laddhastighet så där har vi nog boven i dramat.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Laddningen klar vid 95%

Inlägg av MarkusL »

holden skrev:
Jag kör låg laddhastighet så där har vi nog boven i dramat.
Ja, då värms inte batteriet ordentligt ok kan inte nå 100. Sätt på värmen i bilen genom appen och stäng av när den röda batterisymbolen i klimatmenyn slocknat och ladda därefter.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: Laddningen klar vid 95%

Inlägg av Erik Viking »

holden skrev:
Jag kör låg laddhastighet så där har vi nog boven i dramat.
Tvärt om!

Får se om det här triggar en maraton tråd. :shock:

Tesla rekommenderar att alltid ha hemma laddaren inkopplad,
även om den är "full".

Daglig laddning rekommenderas till max 90%,
kolla i appen så ser man den dagliga rekommenderade rangen i %,
i bilen finns bara streck inga %.

Det som "sliter" på batterierna är laddning till 100%,
Speciellt om man gör det ofta på en SuC

Jag fick en varning på skärmen på min MS när jag laddat
till 90% på en 150 kW laddare ett tiotal ggr (har en som är gratis i närheten).

Varningen var samma man får om man SUC laddar 100%,
inte ordagrant,
"Laddning till 90% på fastcharger ofta degraderar batteriet."

Så nu snabbladdar jag till 80% och snäll laddar hemma till 90%
Hemma har jag 3 fas 16.5 kW (max för en nyare MS, Raven?).

Det finns en räknare i all statistik man kan hämta från bilen.
max_range_charge_counter när den når en okänd nivå börjar
max laddningsfart sjunka när man besöker en SuC.

Batteri Management System (BMS) behöver matningsspänning för att kunna balansera
alla batteripackarna.

En del sätter bara i hemma sladden när den "behöver" laddas,
men sladden bör sitta i så fort bilen är hemma.

Det tar ganska lång tid, flera veckor, för BMS att balanser/kalibrera en bil som
hamnat lite på snedden.

Om man är tillräckligt ängslig skaffa en OBD sladd + OBD adapter och skaffa en app till fånen,
sedan kan man djupdyka i bilens alla inre skrymslen och vrår, Tesla Björn beskriver det hela här:
https://youtu.be/PIZZvKBoY_I?t=408

Den mest djupgående appen om man vill veta allt om sitt batteri är TM-spy finns bara för Android.

För dom som är riktigt håriga:
Ett trick för att snabba på det hela är att köra slut batteriet till 0% och sedan rulla på till den verkligen
ger upp och sedan ladda till 100% direkt.

Man bör inte låta bilen stå med 100% laddning någon längre tid ...

Tesla Björn har gjort det med sin 7 år gamla MS här
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddningen klar vid 95%

Inlägg av Remuz »

Med respekt för en bra beskrivning av Viking så missade du nog problematiken, nämligen att batteriet var för kallt för att ladda fullt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddningen klar vid 95%

Inlägg av Gustafsson »

Jag använder ju km- visning i min. Då behöver jag inte grunna på procenten. Med det sagt så varierar den beräknade räckvidden något, mellan 444 km och 396 vid 90% laddning. Min gissning är att siffrorna efter hand rättar till sig automatiskt. När bilen var ny var räckvidden beräknad i bilen 51 mil. Efter första året ca var den 49 mil. Det har sedan inte ändrats alls.
Är batteriet defekt bör det visa sig ganska snart, det räcker med att en cell av > 5000 (beroende på modell) är defekt så kan hela paketet sluta fungera. Det blir ändå uppenbart rätt snart...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddningen klar vid 95%

Inlägg av martinot »

I äldre Tesla är det så, men i modernare Tesla så mäter man de olika cellerna, och kopplar bort de som är dåliga som sabbar paketet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddningen klar vid 95%

Inlägg av Gustafsson »

martinot skrev:
I äldre Tesla är det så, men i modernare Tesla så mäter man de olika cellerna, och kopplar bort de som är dåliga som sabbar paketet.
Menar du M3 då? Har varje cell en sensor? Har inte läst om det, men det vore ju elegant (och behövligt)
Trodde bara det fanns en säkring på varje cell som brinner av vid kortslutning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddningen klar vid 95%

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
martinot skrev:
I äldre Tesla är det så, men i modernare Tesla så mäter man de olika cellerna, och kopplar bort de som är dåliga som sabbar paketet.
Menar du M3 då? Har varje cell en sensor? Har inte läst om det, men det vore ju elegant (och behövligt)
Trodde bara det fanns en säkring på varje cell som brinner av vid kortslutning.
Ja, tänkte på M3 och MY.

Har för mig att jag läst det som en möjlighet av Tesla att göra så, men jag kan ju (som du är inne på) också blandat ihop det som ett rent kortslutningsskydd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar