Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev:
holden skrev:
Varning fossilbilsanekdot: Bytte en sönderdragen låshylsa till A6an, beställdes hos Audi och kostade 563(!) kronor, dessutom kunde den absolut ej skickas hem eftersom Audi inte erbjuder denna exceptionella service så den fick hämtas personligen hos verkstaden under icke debiterbar arbetstid.
Kan det vara så att man är lite försiktig med att skicka ut låshylsor utan vill träffa kunden personligen?
Är det verkligen förknippat med drivmedel? Skickar man ut låshylsor till e-tron?
Nej, det är kopplat till dåliga arbetsprocesser och hutlös prissättning hos Audi så det är säkert en lika dålig kundupplevelse om man har en E-tron. Varför man inte kunde skicka hylsan var ingen säkerhetsfråga, ”vi har ingen sådan tjänst” var svaret jag fick.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av JoeMad »

MWall skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Nu är det ju en VAG-bil din kollega har. Då får man acceptera lite verkstadsbesök. :lol:

Och DYRA besök, men kaffet är gratis i vänthallen.
:D
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

JoeMad skrev:
Och DYRA besök, men kaffet är gratis i vänthallen.
:D
Bra med gratis kaffe hos VAG! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Credde »

JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Bjelke »

Credde skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Lite OT men kan mobile byta lyktor? Det står att dom inte kan ställa in lyktorna
iaf... och det måste väl göras vid byte eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Credde »

Bjelke skrev:
Credde skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Lite OT men kan mobile byta lyktor? Det står att dom inte kan ställa in lyktorna
iaf... och det måste väl göras vid byte eller?
Dom byte på min Model S.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Bjelke »

Credde skrev:
Bjelke skrev:
Credde skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Lite OT men kan mobile byta lyktor? Det står att dom inte kan ställa in lyktorna
iaf... och det måste väl göras vid byte eller?
Dom byte på min Model S.
Strålande, då kanske jag slipper åka 30 mil för det då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Tobbelibobbe »

Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Jjonas »

Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)
Grattis till ett bra beslut! Helt rätt. Glöm inte att beställa med någon trevlig forummedlems referral. :)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)
Grattis!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av JoeMad »

Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)

Grattis!
Bra beslut med en LR
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)
Kul med återkoppling i tråden, och roligt att ni var så nöjda totalt sätt! :)

Håller med om att premiumkänslan saknas i dörrar och bagagelucka, men annars så är det en grymt trevlig bil på många sätt och vis. Speciellt med LR får man ju extremt fin både prestanda och räckvidd, och nu med prissänkningen så är M3 verkligen extremt prisvärd just nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Holve »

Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Dexter »

Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
Tror att du blir nöjd med en SR+.
Betydligt roligare och kvickare att köra än en V60 2019
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av NiklasTesla »

Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
Absolut! Hade själv gått på SR+ idag även fast jag nu kör LR AWD pga lägre inköpspris (värde för valutan).

MVH
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av taliz »

Dexter skrev:
Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
Tror att du blir nöjd med en SR+.
Betydligt roligare och kvickare att köra än en V60 2019
När jag provkörde en V60 PHEV förra året slogs jag av att den kändes "skranglig" jämfört med min Tesla. Volvon krängde och var inte alls lika tight, inredningen kändes som den skulle kunna börja gneka närsomhelst. Förvånansvärt bullrig var den också med 19". Hände inte mkt när man tryckte på gasen heller...
Mest förvånande var nog dock hur dåligt med utrymme det var i baksätet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
SR+ är ju unik på det sättet att du nästan har all premiumutrustning från övriga dyrare M3-modeller; glastak, 15" skärm, hög laddeffekt, värmepump, etc. Så det är grymt högt speccad utrustning för att vara en basmodell. De flesta andra tillverkare tar mycket extra för den typen av utrustning för sina basmodeller.

Mycket bil för pengarna med SR+!







M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

En Tesla SR+ kostar 559.170kr, minus 70.000kr blir 489.170kr.
Den gör 0-100km/h på 5,6s.

En BMW 330i
0-100km/h på 5,6s
445.800kr

Och med samma utrustning så är dom nära i pris.
Men skatten och bränslet är dyrare för BMWn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
En Tesla SR+ kostar 559.170kr, minus 70.000kr blir 489.170kr.
Den gör 0-100km/h på 5,6s.

En BMW 330i
0-100km/h på 5,6s
445.800kr

Och med samma utrustning så är dom nära i pris.
Men skatten och bränslet är dyrare för BMWn.
Skulle inte bli förvånad om BMW börjar tappa kunder från deras 3-serie till Tesla och deras M3-serie.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Har en 118i på uppfarten nu. Lånebil. Bara 140 Hk men samma karaktär som en 330i. Den karaktärslösa 4-cylindriga surrmotorn.

Det är klart det går att åka bensinbil men det är fan inte trevligt. Klart att en 400+ hk V8 är snabbare men grundproblemet kvarstår. Däremot är regnsensorn klockren och dämparna sjukt bra jämfört med min Model S. De har fixat vägen här utanför genom att lägga på oljegrus eller vad det heter. Inte riktig asfalt. Det överblivna gruset har blivit som en tvättbräda. I Teslan känner man varje ojämnhet. Men i BMW:n glider man över trots att det är en budgetmodell med det lite hårdare M-chassit.

I korthet så byter jag inte ut min Tesla men jag förstår ju att Tesla ligger efter på mycket.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Tesla M3 har passerat BMW, Audi och Mercedes premium bilar i försäljning.
best-selling-premium-sedans-tesla-model-3 (3).jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Holve »

Jag pendlar 11 mil till jobbet.
Åker rätt mycket privat oxå.

Åker jag på uppdrag till kund på arbetet får jag milersättning.
Min privata bensinräkning brukar ligga på nästan 3000kr per månad.
Vore gött att minska den..
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av dave »

Hade oturen att få ett dörruppslag så min 1 månad gamla M3P är på verkstad och jag fick en lånebil - BMW 520d Touring med m-paket.

Jag var tvungen att kolla upp årsmodellen för det känns som att resa tillbaka i tiden ett decennium. Tydligen är det en sprillans 2021a. Skärmen med navigation är skrattretande. Känns som design från gamla windows media player och kartan ser ut som en Tomtomenhet från 2006.

Börjar förstå hypen och all kult kring Tesla som man sett och att folk blir så blown away. Det känns verkligen som ett rejält kliv framåt. Längtar till hon kommer tillbaka från verkstan och undviker BMWn så mkt jag kan till dess.

Kom fö från en Volvo senast men har haft BMW tidigare och alltid varit fan!
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Matthiaz »

dave skrev:

Jag var tvungen att kolla upp årsmodellen för det känns som att resa tillbaka i tiden ett decennium. Tydligen är det en sprillans 2021a. Skärmen med navigation är skrattretande. Känns som design från gamla windows media player och kartan ser ut som en Tomtomenhet från 2006.
Håller med! Körde nyligen en långresa med en Volvo V60 från 2019. Tyckte kartan/navigatorn va ett skämt för att va i en sån ny bil. Kändes precis som det va minst 10 år gammal tomtom typ. Går inte att jämföra med teslas navigator/skärmlösning som man vant sig vid.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Skriv svar