Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Tesla M3 har passerat BMW, Audi och Mercedes premium bilar i försäljning.
best-selling-premium-sedans-tesla-model-3 (3).jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Holve »

Jag pendlar 11 mil till jobbet.
Åker rätt mycket privat oxå.

Åker jag på uppdrag till kund på arbetet får jag milersättning.
Min privata bensinräkning brukar ligga på nästan 3000kr per månad.
Vore gött att minska den..
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av dave »

Hade oturen att få ett dörruppslag så min 1 månad gamla M3P är på verkstad och jag fick en lånebil - BMW 520d Touring med m-paket.

Jag var tvungen att kolla upp årsmodellen för det känns som att resa tillbaka i tiden ett decennium. Tydligen är det en sprillans 2021a. Skärmen med navigation är skrattretande. Känns som design från gamla windows media player och kartan ser ut som en Tomtomenhet från 2006.

Börjar förstå hypen och all kult kring Tesla som man sett och att folk blir så blown away. Det känns verkligen som ett rejält kliv framåt. Längtar till hon kommer tillbaka från verkstan och undviker BMWn så mkt jag kan till dess.

Kom fö från en Volvo senast men har haft BMW tidigare och alltid varit fan!
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Matthiaz »

dave skrev:

Jag var tvungen att kolla upp årsmodellen för det känns som att resa tillbaka i tiden ett decennium. Tydligen är det en sprillans 2021a. Skärmen med navigation är skrattretande. Känns som design från gamla windows media player och kartan ser ut som en Tomtomenhet från 2006.
Håller med! Körde nyligen en långresa med en Volvo V60 från 2019. Tyckte kartan/navigatorn va ett skämt för att va i en sån ny bil. Kändes precis som det va minst 10 år gammal tomtom typ. Går inte att jämföra med teslas navigator/skärmlösning som man vant sig vid.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Henriksson »

Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara. Att ha en spak vid ratten istället för fyra är inte premium, det är billigt för tillverkaren. Att inte ens kunna erbjuda LED strålkastare med automatisk avbländning eller riktig torkarautomatik är inte premium. Att kunna bocka i och byta gummilister på service eller att det finns kit att köpa är själva definitionen på att det inte är premium. Det finns faktiskt inte en antydan på att någon Tesla skulle vara ens i närheten av en premiumbil även fast ni betalar premiumpris. Premiumbil är typ S-klass, A8 och 7-serien eller högre. Tesla motsvarar i premiumkänsla en Skoda av valfri modell och det är ändå ett bra betyg, kvalitetsmässigt är den nog snäppet sämre än Dacia.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ducce916 »

Henriksson skrev:
Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara. Att ha en spak vid ratten istället för fyra är inte premium, det är billigt för tillverkaren. Att inte ens kunna erbjuda LED strålkastare med automatisk avbländning eller riktig torkarautomatik är inte premium. Att kunna bocka i och byta gummilister på service eller att det finns kit att köpa är själva definitionen på att det inte är premium. Det finns faktiskt inte en antydan på att någon Tesla skulle vara ens i närheten av en premiumbil även fast ni betalar premiumpris. Premiumbil är typ S-klass, A8 och 7-serien eller högre. Tesla motsvarar i premiumkänsla en Skoda av valfri modell och det är ändå ett bra betyg, kvalitetsmässigt är den nog snäppet sämre än Dacia.
Jag kan förstå att du inte har så mycket erfarenhet av M3. Har inte hört att så många M3-ägare pratar om premium, däremot körglädje och befrielse från knapp- och spakhysteri. Mina tre senaste bilar är Lexus samt 2 st Audi A8, de du kallar för premium. Visst åker man bra i dessa men körglädje ska man inte tala så högt om.
Den sista A8:an behöll jag när jag köpte min Tesla, ifall jag skulle ångra mig. Körde faktiskt inte en meter med den (numera såld), Teslan var otroligt mycket roligare att köra. Och saknar inte alls alla knappar och spakar. Kan hålla med om att ljudnivån inte är lika låg som i mina tidigare bilar, däremot har jag inte haft några kvalitetsproblem sånär som byte av backkameran, och då har jag kollat bilen ytterst noga.
Du har visst också glömt att en A8, S-klass m fl kostar dubbelt så mycket som en M3, och felfria är de inte alltid heller, mina erfarenheter med A8 (5000 mil/st): defekt framhjulslager, sprucket insugningsrör, totalstopp m bärgning 2 ggr, dålig lackkvalitet i underkant på karossen mm + svindyr service. Audis, Mercedes m fl elbilar är inte speciellt billiga heller.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av OfarligTesla »

ducce916 skrev:

Jag kan förstå att du inte har så mycket erfarenhet av M3. Har inte hört att så många M3-ägare pratar om premium, däremot körglädje och befrielse från knapp- och spakhysteri. Mina tre senaste bilar är Lexus samt 2 st Audi A8, de du kallar för premium. Visst åker man bra i dessa men körglädje ska man inte tala så högt om.
Den sista A8:an behöll jag när jag köpte min Tesla, ifall jag skulle ångra mig. Körde faktiskt inte en meter med den (numera såld), Teslan var otroligt mycket roligare att köra. Och saknar inte alls alla knappar och spakar. Kan hålla med om att ljudnivån inte är lika låg som i mina tidigare bilar, däremot har jag inte haft några kvalitetsproblem sånär som byte av backkameran, och då har jag kollat bilen ytterst noga.
Du har visst också glömt att en A8, S-klass m fl kostar dubbelt så mycket som en M3, och felfria är de inte alltid heller, mina erfarenheter med A8 (5000 mil/st): defekt framhjulslager, sprucket insugningsrör, totalstopp m bärgning 2 ggr, dålig lackkvalitet i underkant på karossen mm + svindyr service. Audis, Mercedes m fl elbilar är inte speciellt billiga heller.
Personen blandar ju dessutom ihop premiumbilar med lyxbilar. Tesla har helt klart bilar i premiumsegmentet men jag skulle inte påstå de har något i lyxbilssegmentet som S-klass/7-serie/A8 brukar klassificeras som.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).

När jag beställde Model 3 gick jag in med förväntningen att den skulle vara en bil i Ford Mondeo klass, vilket är en bil jag gillar. Mina förväntningar överträffades då bilen alltså inte kändes sämre än min tidigare Mercedes. Den har definitivt hållit ihop bättre än Mercedesen hittills.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »


Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det.
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.

För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?

Edit:
Lite intressant är också att vissa biljournalister tycker att folk gör "fel" som köper en Tesla.
Folk måste gå en kurs och lära sig att panel gaps är det viktigaste vid bilköp.
Märkligt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
Den platsen är nog redan tagen. :lol:

Bild
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.

För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Vad är det för fakta du pratar om här?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.

För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Vad är det för fakta du pratar om här?
Fakta är att det finns märkestrogna människor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

MWall skrev:
holden skrev:
Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
Den platsen är nog redan tagen. :lol:

Bild
Men du glömmer att man även har motorljudet som input där..
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.

För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Vad är det för fakta du pratar om här?
Fakta är att det finns märkestrogna människor.
Men du skrev att det finns märkestrogna människor, oavsett fakta. Eftersom det ofta landar på balansering mellan subjektiva egenskaper har ju var och en sin egen uppfattning om vad som är "fakta".
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
holden skrev:
Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
Den platsen är nog redan tagen. :lol:

Bild
Tycker detta är en fin klassiker och kultbil! :)

Jag misstänker att det faktiskt inte är omöjligt att bildesignerna på Tesla inspirerades av Mini (både den klassiska här, men även BMWs moderna) när de skapade M3/MY.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Henriksson skrev:
Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara.
Har inte hört några M3-ägare som betecknat bilen som premium (så våra erfarenheter skiljer nog sig där).

Även om jag håller med om att jag önskar att ljudnivån/bullret var lägre, och panelgapen jämnare, så är jag personligen helt ointresserad av vilken kategori som bilen klassas som eller vilken kategori som den tillhör (däremot finns det varumärken som jag gillar bättre än andra, och vissa varumärken tilltalar mig inte alls, kan jag absolut erkänna som en svaghet hos mig).

Passar en bil mig praktiskt (för oss är en elbil av denna typen perfekt som andrabil och praktisk kul pendlingsbil) och i hjärtat (älskar verkligen minimalismen och interiören som föll pladask för första gången jag provkörde en M3) så bryr jag mig inte om "etiketten" eller "klassen" på bilen.

En bils klasstillhörighet är lika ointressant för mig som människors klasstillhörighet, och även om jag inte har något emot det (och stör inte heller mig på det) att folk använder adliga titlar eller Dr (för att visa utbildningsnivå) i namnet/titel, så är det något som är totalt ointressant för mig personligen.

Jag kan förstå att det finns ett praktiskt behov att klassificera inkomstnivåer i olika grupper av praktiska skäl för diskussion (brukar beskriva området vi bor i som medelklass+), men på det personliga planet så bryr jag mig inte alls om det typiska tugget om samhällsklasser. Oavsett om det är socialister/vänstermänniskor som vill framhäva "klasskamp", eller adliga man mött på Riddarhuset, så är det för mig helt egalt. Känner att möjliga olika typer av bekanta och umgås med människor från alla möjliga "klasser" (allt från arbetslösa/låginkomsttagare till några hyfsat rika för att vara i Sverige).

För mig är klasser och etiketter det minst intressanta när jag väljer bil att använda, eller vilka människor jag vill umgås med. Men det är jag det.

Vet de människor som är väldigt upptagna med klasser, indelningar och etiketter, och det är helt OK, men inget för mig personligen.

På samma sätt struntar jag vad grannen har för bilar på sin parkering. För mig påverkar det inte mig eller mina inköp. Varken att jag behöver matcha/överträffa, och inte heller något problem om grannen råkar ha samma bilmodell. Det viktiga är att grannarna i sig själva är trevliga (och att våra bilar passar och tilltalar oss).

Har haft allt från en gammal bucklig Volvo, en kompis riktigt risiga släp som jag lånat, till kompisars exklusivare Porsche parkerade längre tider på vår parkering. Skäms inte åt något håll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Vad som är premium eller inte är bara semantik, kvalitet kan vara mätbar eller upplevd och för mig är den upplevda kvaliteten i M3 avsevärt högre än i min tyska ”dieselpremiumbil”. Det handlar för mig om totalupplevelsen, inte enskildheter som antal millimeters gap mellan paneler. Att man hör mer av däckljudet i en elbil relativt en bil med en treliters V6a som överröstar det är ju föga förvånande.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Fossilbilstillverkarna sitter i en rävsax.

1. De tillverkar dåliga elbilar och ger Tesla fritt spelrum.
2. De tillverkar bra elbilar och dödar sin fossilbilstillverkning.

Edit:
Måste säga att jag är förvånad.
Jag trodde 2012 när Tesla lanserade MS att det skulle dröja till 2015, då skulle fossilbilstillverkarna satsat 100% på att få ut elbilar som är bättre än en Tesla MS.
Om då skulle man dödat fossilbilstillverkningen och även Tesla.

Istället har man kört huvudet i sanden och väntat tills man får 95g CO2 böter.

Så först nu börjar det hända saker på allvar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Personen blandar ju dessutom ihop premiumbilar med lyxbilar. Tesla har helt klart bilar i premiumsegmentet men jag skulle inte påstå de har något i lyxbilssegmentet som S-klass/7-serie/A8 brukar klassificeras som.
Personen i fråga skriver exakt samma saker hela tiden, både här på TCS och på andra ställen (FB, insändarsidor etc) där Tesla diskuteras: alla Tesla är sk-t och Audi e-tron är guds gåva till mänsligheten. :roll:

Det är bara att ignorera och gå vidare. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av RagWal »

Henriksson skrev:
Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara. Att ha en spak vid ratten istället för fyra är inte premium, det är billigt för tillverkaren. Att inte ens kunna erbjuda LED strålkastare med automatisk avbländning eller riktig torkarautomatik är inte premium. Att kunna bocka i och byta gummilister på service eller att det finns kit att köpa är själva definitionen på att det inte är premium. Det finns faktiskt inte en antydan på att någon Tesla skulle vara ens i närheten av en premiumbil även fast ni betalar premiumpris. Premiumbil är typ S-klass, A8 och 7-serien eller högre. Tesla motsvarar i premiumkänsla en Skoda av valfri modell och det är ändå ett bra betyg, kvalitetsmässigt är den nog snäppet sämre än Dacia.
Varför alls bry sig om tveksamma klassdefinitoner? Låt var och en köpa det man gillar istället.
Så tänker jag.
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av PerV »

LarsL skrev:
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

PerV skrev:
LarsL skrev:
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Inte i Model 3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

PerV skrev:
LarsL skrev:
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Model S spakarna är identiska. Model 3 är inspirerade av Mercedes men saknar deras precision.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

LarsL skrev:
PerV skrev:
LarsL skrev:
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Model S spakarna är identiska. Model 3 är inspirerade av Mercedes men saknar deras precision.
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar