Jag tycker du summerar det rätt bra och jag håller med. Jämför man dessutom en ny 3a mot en ny S är det ännu större skillnad, din S har väl inte den ställbara luftfjädringen som kom med Raven? För den gör det ännu bekvämare och lite tystare.MWall skrev:
Till sist några kommentarer om känslan i S nu när jag kört Model 3 i ett 30-tal mil.
1. Känslan bakom ratten är mer sober och mörk än i trean som är mer ljus och luftig. Jag upplevde det som att "komma hem" men om man är van vid trean så blir det ju tvärtom.
2. Ratten är större, men också mycket skönare att hålla i. Den är mjukare och har inte den där konstiga formen vid "kvart i tre" som gjorde det svårt för mig att hålla ratten som jag ville i trean.
3. Model S ligger liksom stadigare på vägen. Stor skillnad. Model 3 är mer "nervös" och lite vingligare. Säkert till en del beroende på den snabbare styrningen. Men jag tycker faktiskt S kränger mindre också. Är jag ensam om den uppfattningen?
4. Bromspedalen har en mycket bättre känsla i S. Den var så konstigt stum i trean.
5. Stolarna har ett mycket bättre sidostöd i S. Man sitter mer i stolen än på stolen. Vad man föredrar är en smaksak dock. Jag tycker stolarna i trean är bekväma men sidostödet är verkligen under all kritik.
6. S med 21" är tystare än 3 med 18". Är en märkbar skillnad även om jag faktiskt blev besviken på ljudnivån i min S. Hade fått för mig att den var ännu tystare än den var. Jag tycker ärligt talat att båda modellerna borde vara tystare. Man ska även komma ihåg att "teststräckan" är E4 mellan Uppsala och Stockholm. Kanske den bullrigaste motorvägssträckan i hela Sverige?
Den Model 3 jag lånade hade FSD och skötte skyltavläsning, regnsensor osv riktigt bra. Det var en stor skillnad. Jag vet även att trean har bättre strålkastare. Så visst finns det klara fördelar och nackdelar med båda modellerna.
Tycker också det är stor skillnad i hur de ligger på vägen, S spårade typ aldrig utan gick bara framåt vilket inte delas av 3an.