Då är jag tillbaka i min Model S då.
Får börja med att berömma SC i Bredden den här gången. Hade en del fel som jag ville ha åtgärdat på garantin. Bilen har faktiskt rullat 8050 mil nu men eftersom jag anmälde sakerna innan 8000 mil så tog de dem ändå såklart.
Fel 1: Gnekande ljud från framvagnen vid kraftiga kompressioner: Nya "air spring modules" (är det själva stötdämparna?) och ny länkarm på vänster sida.
Fel 2: Missljud från instrumentbrädan: Var en bult som behövde dras åt. (den här trodde jag att de skulle strunta i ärligt talat)
Fel 3: Strålkastarna släppte in fukt i vintras: Nya strålkastare.
Fel 4: Brun rand i på den lilla skärmen bakom ratten: Nytt instrumentkluster.
Det känns faktiskt riktigt bra. Nu är bilen som ny. Har tyvärr ett lagat stenskott på vindrutan som påminnelse om att den inte är det dock.
Det enda jag kan anmärka på är att inredningen var ganska skitig när jag fick tillbaka bilen. Även det nya instrumentklustret var inte riktigt rent. Men det är egentligen skit samma. Jag kan torka själv.
Till sist några kommentarer om känslan i S nu när jag kört Model 3 i ett 30-tal mil.
1. Känslan bakom ratten är mer sober och mörk än i trean som är mer ljus och luftig. Jag upplevde det som att "komma hem" men om man är van vid trean så blir det ju tvärtom.
2. Ratten är större, men också mycket skönare att hålla i. Den är mjukare och har inte den där konstiga formen vid "kvart i tre" som gjorde det svårt för mig att hålla ratten som jag ville i trean.
3. Model S ligger liksom stadigare på vägen. Stor skillnad. Model 3 är mer "nervös" och lite vingligare. Säkert till en del beroende på den snabbare styrningen. Men jag tycker faktiskt S kränger mindre också. Är jag ensam om den uppfattningen?
4. Bromspedalen har en mycket bättre känsla i S. Den var så konstigt stum i trean.
5. Stolarna har ett mycket bättre sidostöd i S. Man sitter mer i stolen än på stolen. Vad man föredrar är en smaksak dock. Jag tycker stolarna i trean är bekväma men sidostödet är verkligen under all kritik.
6. S med 21" är tystare än 3 med 18". Är en märkbar skillnad även om jag faktiskt blev besviken på ljudnivån i min S. Hade fått för mig att den var ännu tystare än den var. Jag tycker ärligt talat att båda modellerna borde vara tystare. Man ska även komma ihåg att "teststräckan" är E4 mellan Uppsala och Stockholm. Kanske den bullrigaste motorvägssträckan i hela Sverige?
Den Model 3 jag lånade hade FSD och skötte skyltavläsning, regnsensor osv riktigt bra. Det var en stor skillnad. Jag vet även att trean har bättre strålkastare. Så visst finns det klara fördelar och nackdelar med båda modellerna.