Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Denke »

Då var det dags för recension efter att ha kört en Mercedes E200 -2018 i 3 år och nu fått möjligheten att köra en Model 3 LR.

Mercedes är onekligen en riktig landsvägskryssare och Tesla Model 3 är en helt annan typ av bil.
På motorväg är det svårt för en elbil att slå en Mercedes som kommer nästan 100 mil på en tank och att fylla på den tar under 5 minuter.

Men jag saknar absolut ingenting annat än lastutrymmet i min MB.
Det är en så oerhört roligt bil att köra min nya tjänstebil, jag vill liksom ut på kvällarna och bara köra bil, körglädjen är helt fantastisk.
Och efter att ha haft en Model 3 SR som säkerligen var från 2019 som hyrbil i en vecka så kan jag även här meddela att Tesla har klart förbättrat oväsendet från hjulhusen bak.
Blev nästan lomhörd av att köra över 120 med en SR medan min LR faktisk inte låter mer än Mercedes.
Känns också som hela bilen är bra ihopsatt och jag får känslan att många som köper Tesla kan vara lite övernitiska med att hitta fel.
Visst bilen är väldigt dyr om man köper den som privatperson och då förstår jag att man vill allt ska vara tiptop.
Men jag har ännu inte hittat en enda grej att klaga på.
Jag åker bil numer med ett leende på läpparna.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ducce916 »

Denke skrev:
Då var det dags för recension efter att ha kört en Mercedes E200 -2018 i 3 år och nu fått möjligheten att köra en Model 3 LR.

Mercedes är onekligen en riktig landsvägskryssare och Tesla Model 3 är en helt annan typ av bil.
På motorväg är det svårt för en elbil att slå en Mercedes som kommer nästan 100 mil på en tank och att fylla på den tar under 5 minuter.

Men jag saknar absolut ingenting annat än lastutrymmet i min MB.
Det är en så oerhört roligt bil att köra min nya tjänstebil, jag vill liksom ut på kvällarna och bara köra bil, körglädjen är helt fantastisk.
Och efter att ha haft en Model 3 SR som säkerligen var från 2019 som hyrbil i en vecka så kan jag även här meddela att Tesla har klart förbättrat oväsendet från hjulhusen bak.
Blev nästan lomhörd av att köra över 120 med en SR medan min LR faktisk inte låter mer än Mercedes.
Känns också som hela bilen är bra ihopsatt och jag får känslan att många som köper Tesla kan vara lite övernitiska med att hitta fel.
Visst bilen är väldigt dyr om man köper den som privatperson och då förstår jag att man vill allt ska vara tiptop.
Men jag har ännu inte hittat en enda grej att klaga på.
Jag åker bil numer med ett leende på läpparna.
Håller med, gick från Audi A8 till M3 2020 SR+, fantastisk trevlig bil att köra, försöker ideligen hitta ärenden så man får köra en stund, har heller inget att klaga på efter 1200 mil.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av GreenMachine »

Fluffy skrev:
MWall skrev:
Fluffy skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Vad gäller bromspedalen, använder man den mycket i model S? Använder den aldrig i M3, regen räcker till allt utom en absolut tvärnit men det gör ju bilen ändå innan man själv hinner reagera.
Beror ju på. Kör du "sportigt" så lär du ju använda bromsen och inte bara regen. Sen så har jag börjat köra på låg regen så jag bromsar lite mer. Tycker det är skönare.
Låg regen finns inte på m3 2021. Jag hade det tills första mjukvaruuppdatering i december. Skillnaden är att på en S måste man använda bromsen. Iaf på lånebilarna jag kört. Det går inte att köra så mjukt att man som på 3an använder bromsen för
1. Lägga i växel
2. ”Panikbromsa” då någon gör något oväntat

S bromsen är inte så stum som 3ans men det spelar ingen större roll då den knappt används.

Säkert? Tyckte det gick att ställa på lånebilen iaf. (men ska inte svära på det) https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/CUG02U Byggd maj 2019 som gått 3000 mil.

I vilket fall använde jag bromsen en hel del. Kör jag med normal regen på min S så behöver jag nästan aldrig bromsa där heller. Men det kanske är starkare regen på Model 3? Men varför behövde jag då bromsa med min lånebil?
Äldre M3 har kvar inställningen. När jag åkte S lånebil med standardregen fick jag bromsa bra mycket mer än standard regen i M3
Dom där lånebilarna är ju vanligtvis rätt gamla enligt min erfarenhet. Sedan är i alla fall dom jag ”lånat” feån SC också specialprogramerade med särskilda lånebilsintällningar så det kan ju kanske också spela in. Körde i förra veckan en Raven S och den hade i alla fall exakt samma regen som jag har i min X vilket i princip gör att man t o m klarar rätt offensiv körning utan att bromsa. Har dock inte kört någon 3:a på ett tag så har inte tänkt på detta i jfr men får nog möjlighet i nästa vecka.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Håller med. Bättre att boka en ordinär provkörning hos Tesla. Kostar inget, och ger en mycket mer rättvis upplevelse av de bilmodeller som tillverkas och säljs idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Tobbelibobbe »

Här kommer en liten statusrapport efter att ha ägt vår Model 3 i drygt sex månader. Skrev i en annan tråd där TS undrade kring upplevd kvalitet jmf med BMW och kom att tänka på min första tråd på forumet.

Korta fakta
~600mil körda
En långresa (t. Sthlm, 100 mil ToR)
Tre besök på service center (totalt 3,5 veckor utan bilen)
Snittförbrukning 172 W/km

När jag läser mitt första inlägg så handlade frågetecknen om upplevd och faktisk kvalitet. Att känslan när man stänger dörrar inte håller BMW klass bryr jag mig inte alls om längre. Allt man fingrar på känns solitt och väl sammansatt (ratt, instrumentpanel, mittkonsol etc.). Däremot tycker jag att det är lite trist att plastpanelerna och mattorna är känsligare för slitage än de tyska bilar vi haft. Men sammantaget var oron kring upplevd kvalitet lite obefogad, värre kring faktisk kvalitet. Mer om det senare.

Låt oss börja i rätt ände
Vi bli glada av att köra bilen, varje gång! Prestandan har vi uppskattat mer än vi trodde, och man tröttnar inte alls på känslan att behöva spjärna emot med nacken vid acceleration. Har använt AP (grundnivå) långt mycket mer än vad jag förutspådde. Att bilen blir kontinuerligt bättre med OTA är toppen! Håller tummarna för att strålkastarna verkligen har rätt hårdvara för att få smart avbländning i framtiden, “led-matrix”. Ljusshowen i juluppdateringen visar ju att strålkastarna kan, så frågetecknet handlar nog mer om sensorn som läser av omgivningen och Teslas planer.

Långresan gick hur smidigt som helst. Trots att destinationsladdning inte fanns som utlovat och vi fick starta hemresa med mindre SoC än planerat. Liten, eller ingen, upplevd skillnad jmf med samma resa i ICE-bilar. Kanske delvis för att vi har barn som mår bra av en extra liten bensträckare ändå.

När jag skrev mitt första inlägg var vi inne på att köpa en SR+, det blev en LR (spec i signatur) och det känns fortfarande som helt rätt val.

På minussidan då?
Det var för mycket defekter vid leverans. Saker som var enkla att hitta och som aldrig borde gått igenom QC. Färgförändringar på huven (resulterade i omlackering), repa i frunkplasten, mattan satt snett i bagaget, tryckmärken i klädsel etc.
Värre är att det var väldigt omständigt att få sakerna fixade. Inte ovilja, utan bara dålig planering och att kommunikationen internt hos SC verkar brista då det kändes som att börja på noll vid varje kontakt. Sjukt frustrerande att inte kunna ringa och prata med personalen, utan att vara hänvisad till app och sms. Ett av två SC-besök för åtgärder kändes onödigt då de bara fixade en mindre defekt trots att övriga varit kända sedan leveransdagen.
Laddporten gav felmeddelande om servicebehov i slutet av november. Bilen gick inte att ladda och med bara halv laddning, och det faktum att det tog SC ett par dagar att få fram lånebil, så blev det lite onödigt spännande.
Summa summarum gällande krångel har nästan var tionde mil vi kört varit transport till och från SC, och vi har varit utan bilen i 3,5 veckor (av de sex månader vi ägt den).

Efter senaste rundan krångel så började vi faktiskt fundera på att sälja bilen. Det som gör att vi inte kommer göra verklighet av den tanken är att vi inte ser något bra BEV alternativ. SuC-nätverket är fortfarande en USP. Att köpa ICE igen känns helt uppochner. Så vi håller tummarna för att vi haft vår beskärda del av krångel nu (peppar, peppar….). Men jag ser fukt i baklyktorna (när den inte står i carporten), så det lär bli fler Göteborgsresor framöver.

Sammanfattningvis:
Tur att vi tycker så mycket om bilen för annars hade vi inte stått ut med allt krångel. För vi gör verkligen det, gillar bilen alltså! Ser verkligen fram mot fjälltrippen om ett par veckor, ännu mer än vanligt just för att få köra bilen så långt.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Flajjan »

Har alltid haft en förkärlek till stora bilar. Jag har haft "premiumbilar" BMW 5 serie, skön bil att åka i, blev kortlivad efter 2 rattstölder på 4 månader.
Volvo XC70 (bra bil!) Volvo V90 (skit kvalitet) Volvo XC90 (bättre plast än i V90 men samma kassa generella kvalitet). Senaste dieselbilen innan Tesla var en Mercedes C klass kombi, bra kvalitet, skön att köra men bullrig, AMG version med 18" fälgar.
Haft en äldre Tesla S och nu en Tesla 3 Performance, S är tystare än 3, samtidigt sävligare att köra.
Det enda som jag inte är helt nöjd med i min 3a är att den är bullrig på motorväg (20" original hjul). Allt annat är toppen. Skall lägga lite tid på att isolera bilen i vår när man kan stå ute och mecka, fästa isolermaterial bakom paneler och tätningslister runt dörrar. Eventuellt byter jag till mindre hjul till våren. Små saker har behövts göras, inte i närheten av problemen som jag hade med mina 3 sista Volvo 90 seriebilar.
Bilen blir ju bättre hela tiden med alla uppdateringar, ingen annan tillverkare har kommit på det än - man får på sätt en ny bil lite då och då.

Med facit i hand - man måste inte ha en stor bil för att kunna ta med allt som ska till båten på våren under en resa - skulle det kännas viktigt kan man hyra en skåpbil..
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av NiklasTesla »

Tobbelibobbe skrev:
Här kommer en liten statusrapport efter att ha ägt vår Model 3 i drygt sex månader. Skrev i en annan tråd där TS undrade kring upplevd kvalitet jmf med BMW och kom att tänka på min första tråd på forumet.

Korta fakta
~600mil körda
En långresa (t. Sthlm, 100 mil ToR)
Tre besök på service center (totalt 3,5 veckor utan bilen)
Snittförbrukning 172 W/km

När jag läser mitt första inlägg så handlade frågetecknen om upplevd och faktisk kvalitet. Att känslan när man stänger dörrar inte håller BMW klass bryr jag mig inte alls om längre. Allt man fingrar på känns solitt och väl sammansatt (ratt, instrumentpanel, mittkonsol etc.). Däremot tycker jag att det är lite trist att plastpanelerna och mattorna är känsligare för slitage än de tyska bilar vi haft. Men sammantaget var oron kring upplevd kvalitet lite obefogad, värre kring faktisk kvalitet. Mer om det senare.

Låt oss börja i rätt ände
Vi bli glada av att köra bilen, varje gång! Prestandan har vi uppskattat mer än vi trodde, och man tröttnar inte alls på känslan att behöva spjärna emot med nacken vid acceleration. Har använt AP (grundnivå) långt mycket mer än vad jag förutspådde. Att bilen blir kontinuerligt bättre med OTA är toppen! Håller tummarna för att strålkastarna verkligen har rätt hårdvara för att få smart avbländning i framtiden, “led-matrix”. Ljusshowen i juluppdateringen visar ju att strålkastarna kan, så frågetecknet handlar nog mer om sensorn som läser av omgivningen och Teslas planer.

Långresan gick hur smidigt som helst. Trots att destinationsladdning inte fanns som utlovat och vi fick starta hemresa med mindre SoC än planerat. Liten, eller ingen, upplevd skillnad jmf med samma resa i ICE-bilar. Kanske delvis för att vi har barn som mår bra av en extra liten bensträckare ändå.

När jag skrev mitt första inlägg var vi inne på att köpa en SR+, det blev en LR (spec i signatur) och det känns fortfarande som helt rätt val.

På minussidan då?
Det var för mycket defekter vid leverans. Saker som var enkla att hitta och som aldrig borde gått igenom QC. Färgförändringar på huven (resulterade i omlackering), repa i frunkplasten, mattan satt snett i bagaget, tryckmärken i klädsel etc.
Värre är att det var väldigt omständigt att få sakerna fixade. Inte ovilja, utan bara dålig planering och att kommunikationen internt hos SC verkar brista då det kändes som att börja på noll vid varje kontakt. Sjukt frustrerande att inte kunna ringa och prata med personalen, utan att vara hänvisad till app och sms. Ett av två SC-besök för åtgärder kändes onödigt då de bara fixade en mindre defekt trots att övriga varit kända sedan leveransdagen.
Laddporten gav felmeddelande om servicebehov i slutet av november. Bilen gick inte att ladda och med bara halv laddning, och det faktum att det tog SC ett par dagar att få fram lånebil, så blev det lite onödigt spännande.
Summa summarum gällande krångel har nästan var tionde mil vi kört varit transport till och från SC, och vi har varit utan bilen i 3,5 veckor (av de sex månader vi ägt den).

Efter senaste rundan krångel så började vi faktiskt fundera på att sälja bilen. Det som gör att vi inte kommer göra verklighet av den tanken är att vi inte ser något bra BEV alternativ. SuC-nätverket är fortfarande en USP. Att köpa ICE igen känns helt uppochner. Så vi håller tummarna för att vi haft vår beskärda del av krångel nu (peppar, peppar….). Men jag ser fukt i baklyktorna (när den inte står i carporten), så det lär bli fler Göteborgsresor framöver.

Sammanfattningvis:
Tur att vi tycker så mycket om bilen för annars hade vi inte stått ut med allt krångel. För vi gör verkligen det, gillar bilen alltså! Ser verkligen fram mot fjälltrippen om ett par veckor, ännu mer än vanligt just för att få köra bilen så långt.
Kan vara lite barnsjukdomar från fabrik på många nya bilar.

Hade själv lite småfix/transporskador när allt det har varit fixat så har bilen bortsätt från länkarm rullat på ca 8000mil + utan problem (500sek i servicekostnad och en uppsättning nya däck kring 10000mil med hjul inställning).

Billigare, snabbare och mer miljövänlig bil har jag aldrig någonsin ägt.
Skriv svar