Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?
Moderator: Redaktion
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Tesla M3 har passerat BMW, Audi och Mercedes premium bilar i försäljning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Jag pendlar 11 mil till jobbet.
Åker rätt mycket privat oxå.
Åker jag på uppdrag till kund på arbetet får jag milersättning.
Min privata bensinräkning brukar ligga på nästan 3000kr per månad.
Vore gött att minska den..
Åker rätt mycket privat oxå.
Åker jag på uppdrag till kund på arbetet får jag milersättning.
Min privata bensinräkning brukar ligga på nästan 3000kr per månad.
Vore gött att minska den..
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Hade oturen att få ett dörruppslag så min 1 månad gamla M3P är på verkstad och jag fick en lånebil - BMW 520d Touring med m-paket.
Jag var tvungen att kolla upp årsmodellen för det känns som att resa tillbaka i tiden ett decennium. Tydligen är det en sprillans 2021a. Skärmen med navigation är skrattretande. Känns som design från gamla windows media player och kartan ser ut som en Tomtomenhet från 2006.
Börjar förstå hypen och all kult kring Tesla som man sett och att folk blir så blown away. Det känns verkligen som ett rejält kliv framåt. Längtar till hon kommer tillbaka från verkstan och undviker BMWn så mkt jag kan till dess.
Kom fö från en Volvo senast men har haft BMW tidigare och alltid varit fan!
Jag var tvungen att kolla upp årsmodellen för det känns som att resa tillbaka i tiden ett decennium. Tydligen är det en sprillans 2021a. Skärmen med navigation är skrattretande. Känns som design från gamla windows media player och kartan ser ut som en Tomtomenhet från 2006.
Börjar förstå hypen och all kult kring Tesla som man sett och att folk blir så blown away. Det känns verkligen som ett rejält kliv framåt. Längtar till hon kommer tillbaka från verkstan och undviker BMWn så mkt jag kan till dess.
Kom fö från en Volvo senast men har haft BMW tidigare och alltid varit fan!
Model S Plaid 2023 Black/Black
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Håller med! Körde nyligen en långresa med en Volvo V60 från 2019. Tyckte kartan/navigatorn va ett skämt för att va i en sån ny bil. Kändes precis som det va minst 10 år gammal tomtom typ. Går inte att jämföra med teslas navigator/skärmlösning som man vant sig vid.dave skrev:
Jag var tvungen att kolla upp årsmodellen för det känns som att resa tillbaka i tiden ett decennium. Tydligen är det en sprillans 2021a. Skärmen med navigation är skrattretande. Känns som design från gamla windows media player och kartan ser ut som en Tomtomenhet från 2006.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara. Att ha en spak vid ratten istället för fyra är inte premium, det är billigt för tillverkaren. Att inte ens kunna erbjuda LED strålkastare med automatisk avbländning eller riktig torkarautomatik är inte premium. Att kunna bocka i och byta gummilister på service eller att det finns kit att köpa är själva definitionen på att det inte är premium. Det finns faktiskt inte en antydan på att någon Tesla skulle vara ens i närheten av en premiumbil även fast ni betalar premiumpris. Premiumbil är typ S-klass, A8 och 7-serien eller högre. Tesla motsvarar i premiumkänsla en Skoda av valfri modell och det är ändå ett bra betyg, kvalitetsmässigt är den nog snäppet sämre än Dacia.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Jag kan förstå att du inte har så mycket erfarenhet av M3. Har inte hört att så många M3-ägare pratar om premium, däremot körglädje och befrielse från knapp- och spakhysteri. Mina tre senaste bilar är Lexus samt 2 st Audi A8, de du kallar för premium. Visst åker man bra i dessa men körglädje ska man inte tala så högt om.Henriksson skrev:Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara. Att ha en spak vid ratten istället för fyra är inte premium, det är billigt för tillverkaren. Att inte ens kunna erbjuda LED strålkastare med automatisk avbländning eller riktig torkarautomatik är inte premium. Att kunna bocka i och byta gummilister på service eller att det finns kit att köpa är själva definitionen på att det inte är premium. Det finns faktiskt inte en antydan på att någon Tesla skulle vara ens i närheten av en premiumbil även fast ni betalar premiumpris. Premiumbil är typ S-klass, A8 och 7-serien eller högre. Tesla motsvarar i premiumkänsla en Skoda av valfri modell och det är ändå ett bra betyg, kvalitetsmässigt är den nog snäppet sämre än Dacia.
Den sista A8:an behöll jag när jag köpte min Tesla, ifall jag skulle ångra mig. Körde faktiskt inte en meter med den (numera såld), Teslan var otroligt mycket roligare att köra. Och saknar inte alls alla knappar och spakar. Kan hålla med om att ljudnivån inte är lika låg som i mina tidigare bilar, däremot har jag inte haft några kvalitetsproblem sånär som byte av backkameran, och då har jag kollat bilen ytterst noga.
Du har visst också glömt att en A8, S-klass m fl kostar dubbelt så mycket som en M3, och felfria är de inte alltid heller, mina erfarenheter med A8 (5000 mil/st): defekt framhjulslager, sprucket insugningsrör, totalstopp m bärgning 2 ggr, dålig lackkvalitet i underkant på karossen mm + svindyr service. Audis, Mercedes m fl elbilar är inte speciellt billiga heller.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Personen blandar ju dessutom ihop premiumbilar med lyxbilar. Tesla har helt klart bilar i premiumsegmentet men jag skulle inte påstå de har något i lyxbilssegmentet som S-klass/7-serie/A8 brukar klassificeras som.ducce916 skrev:
Jag kan förstå att du inte har så mycket erfarenhet av M3. Har inte hört att så många M3-ägare pratar om premium, däremot körglädje och befrielse från knapp- och spakhysteri. Mina tre senaste bilar är Lexus samt 2 st Audi A8, de du kallar för premium. Visst åker man bra i dessa men körglädje ska man inte tala så högt om.
Den sista A8:an behöll jag när jag köpte min Tesla, ifall jag skulle ångra mig. Körde faktiskt inte en meter med den (numera såld), Teslan var otroligt mycket roligare att köra. Och saknar inte alls alla knappar och spakar. Kan hålla med om att ljudnivån inte är lika låg som i mina tidigare bilar, däremot har jag inte haft några kvalitetsproblem sånär som byte av backkameran, och då har jag kollat bilen ytterst noga.
Du har visst också glömt att en A8, S-klass m fl kostar dubbelt så mycket som en M3, och felfria är de inte alltid heller, mina erfarenheter med A8 (5000 mil/st): defekt framhjulslager, sprucket insugningsrör, totalstopp m bärgning 2 ggr, dålig lackkvalitet i underkant på karossen mm + svindyr service. Audis, Mercedes m fl elbilar är inte speciellt billiga heller.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
När jag beställde Model 3 gick jag in med förväntningen att den skulle vara en bil i Ford Mondeo klass, vilket är en bil jag gillar. Mina förväntningar överträffades då bilen alltså inte kändes sämre än min tidigare Mercedes. Den har definitivt hållit ihop bättre än Mercedesen hittills.
När jag beställde Model 3 gick jag in med förväntningen att den skulle vara en bil i Ford Mondeo klass, vilket är en bil jag gillar. Mina förväntningar överträffades då bilen alltså inte kändes sämre än min tidigare Mercedes. Den har definitivt hållit ihop bättre än Mercedesen hittills.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.
För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Edit:
Lite intressant är också att vissa biljournalister tycker att folk gör "fel" som köper en Tesla.
Folk måste gå en kurs och lära sig att panel gaps är det viktigaste vid bilköp.
Märkligt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Den platsen är nog redan tagen.holden skrev:Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Vad är det för fakta du pratar om här?Zalman3 skrev:Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.
För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Fakta är att det finns märkestrogna människor.Fredrik j skrev:Vad är det för fakta du pratar om här?Zalman3 skrev:Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.
För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Men du glömmer att man även har motorljudet som input där..MWall skrev:Den platsen är nog redan tagen.holden skrev:Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Men du skrev att det finns märkestrogna människor, oavsett fakta. Eftersom det ofta landar på balansering mellan subjektiva egenskaper har ju var och en sin egen uppfattning om vad som är "fakta".Zalman3 skrev:Fakta är att det finns märkestrogna människor.Fredrik j skrev:Vad är det för fakta du pratar om här?Zalman3 skrev:Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.
För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Tycker detta är en fin klassiker och kultbil!MWall skrev:Den platsen är nog redan tagen.holden skrev:Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
Jag misstänker att det faktiskt inte är omöjligt att bildesignerna på Tesla inspirerades av Mini (både den klassiska här, men även BMWs moderna) när de skapade M3/MY.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Har inte hört några M3-ägare som betecknat bilen som premium (så våra erfarenheter skiljer nog sig där).Henriksson skrev:Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara.
Även om jag håller med om att jag önskar att ljudnivån/bullret var lägre, och panelgapen jämnare, så är jag personligen helt ointresserad av vilken kategori som bilen klassas som eller vilken kategori som den tillhör (däremot finns det varumärken som jag gillar bättre än andra, och vissa varumärken tilltalar mig inte alls, kan jag absolut erkänna som en svaghet hos mig).
Passar en bil mig praktiskt (för oss är en elbil av denna typen perfekt som andrabil och praktisk kul pendlingsbil) och i hjärtat (älskar verkligen minimalismen och interiören som föll pladask för första gången jag provkörde en M3) så bryr jag mig inte om "etiketten" eller "klassen" på bilen.
En bils klasstillhörighet är lika ointressant för mig som människors klasstillhörighet, och även om jag inte har något emot det (och stör inte heller mig på det) att folk använder adliga titlar eller Dr (för att visa utbildningsnivå) i namnet/titel, så är det något som är totalt ointressant för mig personligen.
Jag kan förstå att det finns ett praktiskt behov att klassificera inkomstnivåer i olika grupper av praktiska skäl för diskussion (brukar beskriva området vi bor i som medelklass+), men på det personliga planet så bryr jag mig inte alls om det typiska tugget om samhällsklasser. Oavsett om det är socialister/vänstermänniskor som vill framhäva "klasskamp", eller adliga man mött på Riddarhuset, så är det för mig helt egalt. Känner att möjliga olika typer av bekanta och umgås med människor från alla möjliga "klasser" (allt från arbetslösa/låginkomsttagare till några hyfsat rika för att vara i Sverige).
För mig är klasser och etiketter det minst intressanta när jag väljer bil att använda, eller vilka människor jag vill umgås med. Men det är jag det.
Vet de människor som är väldigt upptagna med klasser, indelningar och etiketter, och det är helt OK, men inget för mig personligen.
På samma sätt struntar jag vad grannen har för bilar på sin parkering. För mig påverkar det inte mig eller mina inköp. Varken att jag behöver matcha/överträffa, och inte heller något problem om grannen råkar ha samma bilmodell. Det viktiga är att grannarna i sig själva är trevliga (och att våra bilar passar och tilltalar oss).
Har haft allt från en gammal bucklig Volvo, en kompis riktigt risiga släp som jag lånat, till kompisars exklusivare Porsche parkerade längre tider på vår parkering. Skäms inte åt något håll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Vad som är premium eller inte är bara semantik, kvalitet kan vara mätbar eller upplevd och för mig är den upplevda kvaliteten i M3 avsevärt högre än i min tyska ”dieselpremiumbil”. Det handlar för mig om totalupplevelsen, inte enskildheter som antal millimeters gap mellan paneler. Att man hör mer av däckljudet i en elbil relativt en bil med en treliters V6a som överröstar det är ju föga förvånande.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Fossilbilstillverkarna sitter i en rävsax.
1. De tillverkar dåliga elbilar och ger Tesla fritt spelrum.
2. De tillverkar bra elbilar och dödar sin fossilbilstillverkning.
Edit:
Måste säga att jag är förvånad.
Jag trodde 2012 när Tesla lanserade MS att det skulle dröja till 2015, då skulle fossilbilstillverkarna satsat 100% på att få ut elbilar som är bättre än en Tesla MS.
Om då skulle man dödat fossilbilstillverkningen och även Tesla.
Istället har man kört huvudet i sanden och väntat tills man får 95g CO2 böter.
Så först nu börjar det hända saker på allvar.
1. De tillverkar dåliga elbilar och ger Tesla fritt spelrum.
2. De tillverkar bra elbilar och dödar sin fossilbilstillverkning.
Edit:
Måste säga att jag är förvånad.
Jag trodde 2012 när Tesla lanserade MS att det skulle dröja till 2015, då skulle fossilbilstillverkarna satsat 100% på att få ut elbilar som är bättre än en Tesla MS.
Om då skulle man dödat fossilbilstillverkningen och även Tesla.
Istället har man kört huvudet i sanden och väntat tills man får 95g CO2 böter.
Så först nu börjar det hända saker på allvar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Personen i fråga skriver exakt samma saker hela tiden, både här på TCS och på andra ställen (FB, insändarsidor etc) där Tesla diskuteras: alla Tesla är sk-t och Audi e-tron är guds gåva till mänsligheten.OfarligTesla skrev:Personen blandar ju dessutom ihop premiumbilar med lyxbilar. Tesla har helt klart bilar i premiumsegmentet men jag skulle inte påstå de har något i lyxbilssegmentet som S-klass/7-serie/A8 brukar klassificeras som.
Det är bara att ignorera och gå vidare.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Varför alls bry sig om tveksamma klassdefinitoner? Låt var och en köpa det man gillar istället.Henriksson skrev:Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara. Att ha en spak vid ratten istället för fyra är inte premium, det är billigt för tillverkaren. Att inte ens kunna erbjuda LED strålkastare med automatisk avbländning eller riktig torkarautomatik är inte premium. Att kunna bocka i och byta gummilister på service eller att det finns kit att köpa är själva definitionen på att det inte är premium. Det finns faktiskt inte en antydan på att någon Tesla skulle vara ens i närheten av en premiumbil även fast ni betalar premiumpris. Premiumbil är typ S-klass, A8 och 7-serien eller högre. Tesla motsvarar i premiumkänsla en Skoda av valfri modell och det är ändå ett bra betyg, kvalitetsmässigt är den nog snäppet sämre än Dacia.
Så tänker jag.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..LarsL skrev:Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Inte i Model 3.PerV skrev:Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..LarsL skrev:Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Model S spakarna är identiska. Model 3 är inspirerade av Mercedes men saknar deras precision.PerV skrev:Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..LarsL skrev:Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.LarsL skrev:Model S spakarna är identiska. Model 3 är inspirerade av Mercedes men saknar deras precision.PerV skrev:Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..LarsL skrev:Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld