Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Till sist några kommentarer om känslan i S nu när jag kört Model 3 i ett 30-tal mil.

1. Känslan bakom ratten är mer sober och mörk än i trean som är mer ljus och luftig. Jag upplevde det som att "komma hem" men om man är van vid trean så blir det ju tvärtom.

2. Ratten är större, men också mycket skönare att hålla i. Den är mjukare och har inte den där konstiga formen vid "kvart i tre" som gjorde det svårt för mig att hålla ratten som jag ville i trean.

3. Model S ligger liksom stadigare på vägen. Stor skillnad. Model 3 är mer "nervös" och lite vingligare. Säkert till en del beroende på den snabbare styrningen. Men jag tycker faktiskt S kränger mindre också. Är jag ensam om den uppfattningen?

4. Bromspedalen har en mycket bättre känsla i S. Den var så konstigt stum i trean.

5. Stolarna har ett mycket bättre sidostöd i S. Man sitter mer i stolen än på stolen. Vad man föredrar är en smaksak dock. Jag tycker stolarna i trean är bekväma men sidostödet är verkligen under all kritik.

6. S med 21" är tystare än 3 med 18". Är en märkbar skillnad även om jag faktiskt blev besviken på ljudnivån i min S. Hade fått för mig att den var ännu tystare än den var. Jag tycker ärligt talat att båda modellerna borde vara tystare. Man ska även komma ihåg att "teststräckan" är E4 mellan Uppsala och Stockholm. Kanske den bullrigaste motorvägssträckan i hela Sverige?


Den Model 3 jag lånade hade FSD och skötte skyltavläsning, regnsensor osv riktigt bra. Det var en stor skillnad. Jag vet även att trean har bättre strålkastare. Så visst finns det klara fördelar och nackdelar med båda modellerna.
Jag tycker du summerar det rätt bra och jag håller med. Jämför man dessutom en ny 3a mot en ny S är det ännu större skillnad, din S har väl inte den ställbara luftfjädringen som kom med Raven? För den gör det ännu bekvämare och lite tystare.

Tycker också det är stor skillnad i hur de ligger på vägen, S spårade typ aldrig utan gick bara framåt vilket inte delas av 3an.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av NiklasTesla »

Håller med.

Model S känns limousine.
Model 3 känns sportbil.

MVH
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Vad gäller bromspedalen, använder man den mycket i model S? Använder den aldrig i M3, regen räcker till allt utom en absolut tvärnit men det gör ju bilen ändå innan man själv hinner reagera.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Vad gäller bromspedalen, använder man den mycket i model S? Använder den aldrig i M3, regen räcker till allt utom en absolut tvärnit men det gör ju bilen ändå innan man själv hinner reagera.
Beror ju på. Kör du "sportigt" så lär du ju använda bromsen och inte bara regen. Sen så har jag börjat köra på låg regen så jag bromsar lite mer. Tycker det är skönare.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fluffy »

MWall skrev:
holden skrev:
Vad gäller bromspedalen, använder man den mycket i model S? Använder den aldrig i M3, regen räcker till allt utom en absolut tvärnit men det gör ju bilen ändå innan man själv hinner reagera.
Beror ju på. Kör du "sportigt" så lär du ju använda bromsen och inte bara regen. Sen så har jag börjat köra på låg regen så jag bromsar lite mer. Tycker det är skönare.
Låg regen finns inte på m3 2021. Jag hade det tills första mjukvaruuppdatering i december. Skillnaden är att på en S måste man använda bromsen. Iaf på lånebilarna jag kört. Det går inte att köra så mjukt att man som på 3an använder bromsen för
1. Lägga i växel
2. ”Panikbromsa” då någon gör något oväntat

S bromsen är inte så stum som 3ans men det spelar ingen större roll då den knappt används.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Till sist några kommentarer om känslan i S nu när jag kört Model 3 i ett 30-tal mil.

1. Känslan bakom ratten är mer sober och mörk än i trean som är mer ljus och luftig. Jag upplevde det som att "komma hem" men om man är van vid trean så blir det ju tvärtom.

2. Ratten är större, men också mycket skönare att hålla i. Den är mjukare och har inte den där konstiga formen vid "kvart i tre" som gjorde det svårt för mig att hålla ratten som jag ville i trean.

3. Model S ligger liksom stadigare på vägen. Stor skillnad. Model 3 är mer "nervös" och lite vingligare. Säkert till en del beroende på den snabbare styrningen. Men jag tycker faktiskt S kränger mindre också. Är jag ensam om den uppfattningen?

4. Bromspedalen har en mycket bättre känsla i S. Den var så konstigt stum i trean.

5. Stolarna har ett mycket bättre sidostöd i S. Man sitter mer i stolen än på stolen. Vad man föredrar är en smaksak dock. Jag tycker stolarna i trean är bekväma men sidostödet är verkligen under all kritik.

6. S med 21" är tystare än 3 med 18". Är en märkbar skillnad även om jag faktiskt blev besviken på ljudnivån i min S. Hade fått för mig att den var ännu tystare än den var. Jag tycker ärligt talat att båda modellerna borde vara tystare. Man ska även komma ihåg att "teststräckan" är E4 mellan Uppsala och Stockholm. Kanske den bullrigaste motorvägssträckan i hela Sverige?


Den Model 3 jag lånade hade FSD och skötte skyltavläsning, regnsensor osv riktigt bra. Det var en stor skillnad. Jag vet även att trean har bättre strålkastare. Så visst finns det klara fördelar och nackdelar med båda modellerna.
Håller med i det mesta, förutom 3. Upplever M3:an som mycket fastare och stabilare i kurvor. MS/MX är mer som kyrssningsfartyg som är stabila rakt fram på landsväg/autobahn, men kränger mycket mer i snabba hårda kurvor.

Gällande regnsensor/skyltavläsning så beror det mycket på vilken hårdvara man har. Har tidigare haft riktigt taskiga sådana funktioner, och klagat mycket på det i forumet. Men bytte för ett tag sedan från HW 2.5 till 3.0, och blev extremt mycket bättre på i övrigt exakt samma bil. NU förstår jag mer vad Taliz snackat om.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Fluffy skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Vad gäller bromspedalen, använder man den mycket i model S? Använder den aldrig i M3, regen räcker till allt utom en absolut tvärnit men det gör ju bilen ändå innan man själv hinner reagera.
Beror ju på. Kör du "sportigt" så lär du ju använda bromsen och inte bara regen. Sen så har jag börjat köra på låg regen så jag bromsar lite mer. Tycker det är skönare.
Låg regen finns inte på m3 2021. Jag hade det tills första mjukvaruuppdatering i december. Skillnaden är att på en S måste man använda bromsen. Iaf på lånebilarna jag kört. Det går inte att köra så mjukt att man som på 3an använder bromsen för
1. Lägga i växel
2. ”Panikbromsa” då någon gör något oväntat

S bromsen är inte så stum som 3ans men det spelar ingen större roll då den knappt används.

Säkert? Tyckte det gick att ställa på lånebilen iaf. (men ska inte svära på det) https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/CUG02U Byggd maj 2019 som gått 3000 mil.

I vilket fall använde jag bromsen en hel del. Kör jag med normal regen på min S så behöver jag nästan aldrig bromsa där heller. Men det kanske är starkare regen på Model 3? Men varför behövde jag då bromsa med min lånebil?
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Håller med i det mesta, förutom 3. Upplever M3:an som mycket fastare och stabilare i kurvor. MS/MX är mer som kyrssningsfartyg som är stabila rakt fram på landsväg/autobahn, men kränger mycket mer i snabba hårda kurvor.

Gällande regnsensor/skyltavläsning så beror det mycket på vilken hårdvara man har. Har tidigare haft riktigt taskiga sådana funktioner, och klagat mycket på det i forumet. Men bytte för ett tag sedan från HW 2.5 till 3.0, och blev extremt mycket bättre på i övrigt exakt samma bil. NU förstår jag mer vad Taliz snackat om.

Jag ska inte ta gift på det där. En del kan bero på den kvickare sättningen av rattutslaget och även på bristen på sidostöd som gör att man kanske upplever kurvorna som mer dramatiska än de är i en Model 3. Kör alltid i low och har 21" fälgar och min subjektiva känsla är att S ligger lite stadigare. Men det kan som sagt vara lite inbillning.

Ja, regnsensorn _verkade_ fungera helt ok på lånebilen. Droppade lite igår kväll när jag skulle åka och hämta min bil. Dock har jag verkligen ingen lust att betala 77 tusen för att _kanske_ få bättre regnsensor. :D
Användarvisningsbild
frmag
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 apr 2021 14:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av frmag »

Vi plockade upp vår Model 3 Long Range nyligen (byggd Maj 2021) och kan sammanfatta det som att den hittills har slagit våra förväntningar. Vi körde en BMW X3 från 2018 innan som har varit väldigt bra och bekväm.

Särkilt imponerad av fjädring och vägljud som dom verkar ha förbättrat otroligt mycket, detta var vi mest oroliga över. Nu är komforten i nivå med andra tyska bilar i samma storlek och segment (BMW 3-serie) tycker jag.

Viktigt att man väljer 18'' Aero och minskar lufttrycket något, om man vill ha komfort.

Kvalitetskänslan i interiören är inte som i BMW, det knarrar och skramlar lite då och då (kan säkert åtgärdas). Kan acceptera det då allt annat som är viktigt är riktigt bra, sätena är en av dom bästa jag suttit i då dom är breda. Kanske är en amerikansk grej ;) Stereon är riktigt bra för att vara standard!

Överlag tycker jag Teslan känns som en lyxigare bil med tanke på hur välutrustad den är och prestandan, materialval och hur interiören är byggd är inte allt, tycker jag.

Så för priset tycker jag nog att Tesla börjar få till en rätt så komplett bil för dom cirka 660,000 kr man betalar.


Nu med alla uppgraderingar känns det faktiskt som en riktigt prisvärd bil.


Om 2 år kommer Model 3 vara ännu bättre, men nu känner jag iaf att den är ''tillräckligt bra'' för det man betalar :)
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fluffy »

MWall skrev:
Fluffy skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Vad gäller bromspedalen, använder man den mycket i model S? Använder den aldrig i M3, regen räcker till allt utom en absolut tvärnit men det gör ju bilen ändå innan man själv hinner reagera.
Beror ju på. Kör du "sportigt" så lär du ju använda bromsen och inte bara regen. Sen så har jag börjat köra på låg regen så jag bromsar lite mer. Tycker det är skönare.
Låg regen finns inte på m3 2021. Jag hade det tills första mjukvaruuppdatering i december. Skillnaden är att på en S måste man använda bromsen. Iaf på lånebilarna jag kört. Det går inte att köra så mjukt att man som på 3an använder bromsen för
1. Lägga i växel
2. ”Panikbromsa” då någon gör något oväntat

S bromsen är inte så stum som 3ans men det spelar ingen större roll då den knappt används.

Säkert? Tyckte det gick att ställa på lånebilen iaf. (men ska inte svära på det) https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/CUG02U Byggd maj 2019 som gått 3000 mil.

I vilket fall använde jag bromsen en hel del. Kör jag med normal regen på min S så behöver jag nästan aldrig bromsa där heller. Men det kanske är starkare regen på Model 3? Men varför behövde jag då bromsa med min lånebil?
Äldre M3 har kvar inställningen. När jag åkte S lånebil med standardregen fick jag bromsa bra mycket mer än standard regen i M3
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Denke »

Då var det dags för recension efter att ha kört en Mercedes E200 -2018 i 3 år och nu fått möjligheten att köra en Model 3 LR.

Mercedes är onekligen en riktig landsvägskryssare och Tesla Model 3 är en helt annan typ av bil.
På motorväg är det svårt för en elbil att slå en Mercedes som kommer nästan 100 mil på en tank och att fylla på den tar under 5 minuter.

Men jag saknar absolut ingenting annat än lastutrymmet i min MB.
Det är en så oerhört roligt bil att köra min nya tjänstebil, jag vill liksom ut på kvällarna och bara köra bil, körglädjen är helt fantastisk.
Och efter att ha haft en Model 3 SR som säkerligen var från 2019 som hyrbil i en vecka så kan jag även här meddela att Tesla har klart förbättrat oväsendet från hjulhusen bak.
Blev nästan lomhörd av att köra över 120 med en SR medan min LR faktisk inte låter mer än Mercedes.
Känns också som hela bilen är bra ihopsatt och jag får känslan att många som köper Tesla kan vara lite övernitiska med att hitta fel.
Visst bilen är väldigt dyr om man köper den som privatperson och då förstår jag att man vill allt ska vara tiptop.
Men jag har ännu inte hittat en enda grej att klaga på.
Jag åker bil numer med ett leende på läpparna.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ducce916 »

Denke skrev:
Då var det dags för recension efter att ha kört en Mercedes E200 -2018 i 3 år och nu fått möjligheten att köra en Model 3 LR.

Mercedes är onekligen en riktig landsvägskryssare och Tesla Model 3 är en helt annan typ av bil.
På motorväg är det svårt för en elbil att slå en Mercedes som kommer nästan 100 mil på en tank och att fylla på den tar under 5 minuter.

Men jag saknar absolut ingenting annat än lastutrymmet i min MB.
Det är en så oerhört roligt bil att köra min nya tjänstebil, jag vill liksom ut på kvällarna och bara köra bil, körglädjen är helt fantastisk.
Och efter att ha haft en Model 3 SR som säkerligen var från 2019 som hyrbil i en vecka så kan jag även här meddela att Tesla har klart förbättrat oväsendet från hjulhusen bak.
Blev nästan lomhörd av att köra över 120 med en SR medan min LR faktisk inte låter mer än Mercedes.
Känns också som hela bilen är bra ihopsatt och jag får känslan att många som köper Tesla kan vara lite övernitiska med att hitta fel.
Visst bilen är väldigt dyr om man köper den som privatperson och då förstår jag att man vill allt ska vara tiptop.
Men jag har ännu inte hittat en enda grej att klaga på.
Jag åker bil numer med ett leende på läpparna.
Håller med, gick från Audi A8 till M3 2020 SR+, fantastisk trevlig bil att köra, försöker ideligen hitta ärenden så man får köra en stund, har heller inget att klaga på efter 1200 mil.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av GreenMachine »

Fluffy skrev:
MWall skrev:
Fluffy skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Vad gäller bromspedalen, använder man den mycket i model S? Använder den aldrig i M3, regen räcker till allt utom en absolut tvärnit men det gör ju bilen ändå innan man själv hinner reagera.
Beror ju på. Kör du "sportigt" så lär du ju använda bromsen och inte bara regen. Sen så har jag börjat köra på låg regen så jag bromsar lite mer. Tycker det är skönare.
Låg regen finns inte på m3 2021. Jag hade det tills första mjukvaruuppdatering i december. Skillnaden är att på en S måste man använda bromsen. Iaf på lånebilarna jag kört. Det går inte att köra så mjukt att man som på 3an använder bromsen för
1. Lägga i växel
2. ”Panikbromsa” då någon gör något oväntat

S bromsen är inte så stum som 3ans men det spelar ingen större roll då den knappt används.

Säkert? Tyckte det gick att ställa på lånebilen iaf. (men ska inte svära på det) https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/CUG02U Byggd maj 2019 som gått 3000 mil.

I vilket fall använde jag bromsen en hel del. Kör jag med normal regen på min S så behöver jag nästan aldrig bromsa där heller. Men det kanske är starkare regen på Model 3? Men varför behövde jag då bromsa med min lånebil?
Äldre M3 har kvar inställningen. När jag åkte S lånebil med standardregen fick jag bromsa bra mycket mer än standard regen i M3
Dom där lånebilarna är ju vanligtvis rätt gamla enligt min erfarenhet. Sedan är i alla fall dom jag ”lånat” feån SC också specialprogramerade med särskilda lånebilsintällningar så det kan ju kanske också spela in. Körde i förra veckan en Raven S och den hade i alla fall exakt samma regen som jag har i min X vilket i princip gör att man t o m klarar rätt offensiv körning utan att bromsa. Har dock inte kört någon 3:a på ett tag så har inte tänkt på detta i jfr men får nog möjlighet i nästa vecka.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Håller med. Bättre att boka en ordinär provkörning hos Tesla. Kostar inget, och ger en mycket mer rättvis upplevelse av de bilmodeller som tillverkas och säljs idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Tobbelibobbe »

Här kommer en liten statusrapport efter att ha ägt vår Model 3 i drygt sex månader. Skrev i en annan tråd där TS undrade kring upplevd kvalitet jmf med BMW och kom att tänka på min första tråd på forumet.

Korta fakta
~600mil körda
En långresa (t. Sthlm, 100 mil ToR)
Tre besök på service center (totalt 3,5 veckor utan bilen)
Snittförbrukning 172 W/km

När jag läser mitt första inlägg så handlade frågetecknen om upplevd och faktisk kvalitet. Att känslan när man stänger dörrar inte håller BMW klass bryr jag mig inte alls om längre. Allt man fingrar på känns solitt och väl sammansatt (ratt, instrumentpanel, mittkonsol etc.). Däremot tycker jag att det är lite trist att plastpanelerna och mattorna är känsligare för slitage än de tyska bilar vi haft. Men sammantaget var oron kring upplevd kvalitet lite obefogad, värre kring faktisk kvalitet. Mer om det senare.

Låt oss börja i rätt ände
Vi bli glada av att köra bilen, varje gång! Prestandan har vi uppskattat mer än vi trodde, och man tröttnar inte alls på känslan att behöva spjärna emot med nacken vid acceleration. Har använt AP (grundnivå) långt mycket mer än vad jag förutspådde. Att bilen blir kontinuerligt bättre med OTA är toppen! Håller tummarna för att strålkastarna verkligen har rätt hårdvara för att få smart avbländning i framtiden, “led-matrix”. Ljusshowen i juluppdateringen visar ju att strålkastarna kan, så frågetecknet handlar nog mer om sensorn som läser av omgivningen och Teslas planer.

Långresan gick hur smidigt som helst. Trots att destinationsladdning inte fanns som utlovat och vi fick starta hemresa med mindre SoC än planerat. Liten, eller ingen, upplevd skillnad jmf med samma resa i ICE-bilar. Kanske delvis för att vi har barn som mår bra av en extra liten bensträckare ändå.

När jag skrev mitt första inlägg var vi inne på att köpa en SR+, det blev en LR (spec i signatur) och det känns fortfarande som helt rätt val.

På minussidan då?
Det var för mycket defekter vid leverans. Saker som var enkla att hitta och som aldrig borde gått igenom QC. Färgförändringar på huven (resulterade i omlackering), repa i frunkplasten, mattan satt snett i bagaget, tryckmärken i klädsel etc.
Värre är att det var väldigt omständigt att få sakerna fixade. Inte ovilja, utan bara dålig planering och att kommunikationen internt hos SC verkar brista då det kändes som att börja på noll vid varje kontakt. Sjukt frustrerande att inte kunna ringa och prata med personalen, utan att vara hänvisad till app och sms. Ett av två SC-besök för åtgärder kändes onödigt då de bara fixade en mindre defekt trots att övriga varit kända sedan leveransdagen.
Laddporten gav felmeddelande om servicebehov i slutet av november. Bilen gick inte att ladda och med bara halv laddning, och det faktum att det tog SC ett par dagar att få fram lånebil, så blev det lite onödigt spännande.
Summa summarum gällande krångel har nästan var tionde mil vi kört varit transport till och från SC, och vi har varit utan bilen i 3,5 veckor (av de sex månader vi ägt den).

Efter senaste rundan krångel så började vi faktiskt fundera på att sälja bilen. Det som gör att vi inte kommer göra verklighet av den tanken är att vi inte ser något bra BEV alternativ. SuC-nätverket är fortfarande en USP. Att köpa ICE igen känns helt uppochner. Så vi håller tummarna för att vi haft vår beskärda del av krångel nu (peppar, peppar….). Men jag ser fukt i baklyktorna (när den inte står i carporten), så det lär bli fler Göteborgsresor framöver.

Sammanfattningvis:
Tur att vi tycker så mycket om bilen för annars hade vi inte stått ut med allt krångel. För vi gör verkligen det, gillar bilen alltså! Ser verkligen fram mot fjälltrippen om ett par veckor, ännu mer än vanligt just för att få köra bilen så långt.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Flajjan »

Har alltid haft en förkärlek till stora bilar. Jag har haft "premiumbilar" BMW 5 serie, skön bil att åka i, blev kortlivad efter 2 rattstölder på 4 månader.
Volvo XC70 (bra bil!) Volvo V90 (skit kvalitet) Volvo XC90 (bättre plast än i V90 men samma kassa generella kvalitet). Senaste dieselbilen innan Tesla var en Mercedes C klass kombi, bra kvalitet, skön att köra men bullrig, AMG version med 18" fälgar.
Haft en äldre Tesla S och nu en Tesla 3 Performance, S är tystare än 3, samtidigt sävligare att köra.
Det enda som jag inte är helt nöjd med i min 3a är att den är bullrig på motorväg (20" original hjul). Allt annat är toppen. Skall lägga lite tid på att isolera bilen i vår när man kan stå ute och mecka, fästa isolermaterial bakom paneler och tätningslister runt dörrar. Eventuellt byter jag till mindre hjul till våren. Små saker har behövts göras, inte i närheten av problemen som jag hade med mina 3 sista Volvo 90 seriebilar.
Bilen blir ju bättre hela tiden med alla uppdateringar, ingen annan tillverkare har kommit på det än - man får på sätt en ny bil lite då och då.

Med facit i hand - man måste inte ha en stor bil för att kunna ta med allt som ska till båten på våren under en resa - skulle det kännas viktigt kan man hyra en skåpbil..
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av NiklasTesla »

Tobbelibobbe skrev:
Här kommer en liten statusrapport efter att ha ägt vår Model 3 i drygt sex månader. Skrev i en annan tråd där TS undrade kring upplevd kvalitet jmf med BMW och kom att tänka på min första tråd på forumet.

Korta fakta
~600mil körda
En långresa (t. Sthlm, 100 mil ToR)
Tre besök på service center (totalt 3,5 veckor utan bilen)
Snittförbrukning 172 W/km

När jag läser mitt första inlägg så handlade frågetecknen om upplevd och faktisk kvalitet. Att känslan när man stänger dörrar inte håller BMW klass bryr jag mig inte alls om längre. Allt man fingrar på känns solitt och väl sammansatt (ratt, instrumentpanel, mittkonsol etc.). Däremot tycker jag att det är lite trist att plastpanelerna och mattorna är känsligare för slitage än de tyska bilar vi haft. Men sammantaget var oron kring upplevd kvalitet lite obefogad, värre kring faktisk kvalitet. Mer om det senare.

Låt oss börja i rätt ände
Vi bli glada av att köra bilen, varje gång! Prestandan har vi uppskattat mer än vi trodde, och man tröttnar inte alls på känslan att behöva spjärna emot med nacken vid acceleration. Har använt AP (grundnivå) långt mycket mer än vad jag förutspådde. Att bilen blir kontinuerligt bättre med OTA är toppen! Håller tummarna för att strålkastarna verkligen har rätt hårdvara för att få smart avbländning i framtiden, “led-matrix”. Ljusshowen i juluppdateringen visar ju att strålkastarna kan, så frågetecknet handlar nog mer om sensorn som läser av omgivningen och Teslas planer.

Långresan gick hur smidigt som helst. Trots att destinationsladdning inte fanns som utlovat och vi fick starta hemresa med mindre SoC än planerat. Liten, eller ingen, upplevd skillnad jmf med samma resa i ICE-bilar. Kanske delvis för att vi har barn som mår bra av en extra liten bensträckare ändå.

När jag skrev mitt första inlägg var vi inne på att köpa en SR+, det blev en LR (spec i signatur) och det känns fortfarande som helt rätt val.

På minussidan då?
Det var för mycket defekter vid leverans. Saker som var enkla att hitta och som aldrig borde gått igenom QC. Färgförändringar på huven (resulterade i omlackering), repa i frunkplasten, mattan satt snett i bagaget, tryckmärken i klädsel etc.
Värre är att det var väldigt omständigt att få sakerna fixade. Inte ovilja, utan bara dålig planering och att kommunikationen internt hos SC verkar brista då det kändes som att börja på noll vid varje kontakt. Sjukt frustrerande att inte kunna ringa och prata med personalen, utan att vara hänvisad till app och sms. Ett av två SC-besök för åtgärder kändes onödigt då de bara fixade en mindre defekt trots att övriga varit kända sedan leveransdagen.
Laddporten gav felmeddelande om servicebehov i slutet av november. Bilen gick inte att ladda och med bara halv laddning, och det faktum att det tog SC ett par dagar att få fram lånebil, så blev det lite onödigt spännande.
Summa summarum gällande krångel har nästan var tionde mil vi kört varit transport till och från SC, och vi har varit utan bilen i 3,5 veckor (av de sex månader vi ägt den).

Efter senaste rundan krångel så började vi faktiskt fundera på att sälja bilen. Det som gör att vi inte kommer göra verklighet av den tanken är att vi inte ser något bra BEV alternativ. SuC-nätverket är fortfarande en USP. Att köpa ICE igen känns helt uppochner. Så vi håller tummarna för att vi haft vår beskärda del av krångel nu (peppar, peppar….). Men jag ser fukt i baklyktorna (när den inte står i carporten), så det lär bli fler Göteborgsresor framöver.

Sammanfattningvis:
Tur att vi tycker så mycket om bilen för annars hade vi inte stått ut med allt krångel. För vi gör verkligen det, gillar bilen alltså! Ser verkligen fram mot fjälltrippen om ett par veckor, ännu mer än vanligt just för att få köra bilen så långt.
Kan vara lite barnsjukdomar från fabrik på många nya bilar.

Hade själv lite småfix/transporskador när allt det har varit fixat så har bilen bortsätt från länkarm rullat på ca 8000mil + utan problem (500sek i servicekostnad och en uppsättning nya däck kring 10000mil med hjul inställning).

Billigare, snabbare och mer miljövänlig bil har jag aldrig någonsin ägt.
Skriv svar