Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11511
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
ducce916 skrev:
Model 3 är prisvärd men grejen är väl att formgivning och komfort är viktigare än prestanda för nästan alla så länge prestandan är på en acceptabel nivå.
Kan förstå att stolarna i M3 inte håller för extrem bankörning/tävling, men för långkörning så är de helt fantastiskt underbara!

Vida överlägsna stolarna i de MS och MX som jag kört, överlägsna stolarna i alla våra Mercedes, och överlägset de flesta stolar jag testat.

De enda stolar jag haft som konkurrerar med de i M3, och kanske slår de med en liten marginal, är Volvos.

Audis tycker jag också är bra, men skulle sätta de Audistolar jag kört som en liten (men klar) bit efter de i M3.

Så min topp tre på världen bästa och bekvämaste bilstolar för vardagskörning och långkörning skulle jag sätta som pallvinnare:

#1: Volvo
#2: Tesla M3
#3: Audi

Sedan tror jag inte att, så många, köper en Audi för 1,5-2 miljoner, och samtidigt skiter i prestanda. Det liksom faller på eget grepp.

Vill man endast köra från A-B, och skiter i prestanda och annat, så duger troligen en billig Skoda eller Kia.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Jag tycker också att M3s stolar är kanon, föredrar klart dessa framför Audis.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Niklas Z »

Jag kommer från BMW:s sportstolar och riktigt lika bra som dem tycker jag inte att stolarna i Model 3 är, men helt klart sitter jag väldigt bra i stolarna i Model 3. Än så länge har jag dock inte kört så långa etapper med Model 3, men det har i alla fall blivit några etapper på drygt tre timmar i sträck bakom ratten. Jag ser fram emot ordentliga långkörningar när pandemin tillåter (fick första vaccinsprutan i torsdags).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11511
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Jag kommer från BMW:s sportstolar och riktigt lika bra som dem tycker jag inte att stolarna i Model 3 är, men helt klart sitter jag väldigt bra i stolarna i Model 3. Än så länge har jag dock inte kört så långa etapper med Model 3, men det har i alla fall blivit några etapper på drygt tre timmar i sträck bakom ratten. Jag ser fram emot ordentliga långkörningar när pandemin tillåter (fick första vaccinsprutan i torsdags).
Samma sak här. Har än så länge kört i ca. 4-5 timmar i M3, men långt ifrån 8-10 timmar som i våra tidigare Volvo, nuvarande Mercedes, och hyr-BMW på semester (gillar BMWs stolar lite bättre än de i våra Mercedes som vi haft). Så återstår att se, men väldigt nöjd med M3-stolarna än så länge. Otroligt fina och sköna stolar, även om 10-timmarstesten återstår.

Grattis till vaccineringen. :)

Fick min första vaccindos igår (Pfizer-BioNTech), och har nästa dos om ca. sex veckor (25/6).

Ser fram emot både bilsemester i Sverige och (om det går) i Norge, men även att kunna flyga utomlands igen. Skall bli så kul att kunna ut och resa igen! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1559
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av pefreli »

Niklas Z skrev:
Jag kommer från BMW:s sportstolar och riktigt lika bra som dem tycker jag inte att stolarna i Model 3 är, men helt klart sitter jag väldigt bra i stolarna i Model 3. Än så länge har jag dock inte kört så långa etapper med Model 3, men det har i alla fall blivit några etapper på drygt tre timmar i sträck bakom ratten. Jag ser fram emot ordentliga långkörningar när pandemin tillåter (fick första vaccinsprutan i torsdags).
Håller med om att BMW’s sportstolar är aningen bättre. Framförallt bättre sidostöd vid aktiv körning och något bättre möjlighet att ”tilta” stolen.

Men jag har kört ett antal långresor på ca 10 timmar med Model 3 och på längre resor är de riktigt bra.

Kombinerat med AP så kommer jag fram mer utvilad än i någon annan bil jag kört. Trots att det finns bilar som är tystare. ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
ducce916 skrev:
Model 3 är prisvärd men grejen är väl att formgivning och komfort är viktigare än prestanda för nästan alla så länge prestandan är på en acceptabel nivå.
Kan förstå att stolarna i M3 inte håller för extrem bankörning/tävling, men för långkörning så är de helt fantastiskt underbara!

Vida överlägsna stolarna i de MS och MX som jag kört, överlägsna stolarna i alla våra Mercedes, och överlägset de flesta stolar jag testat.

De enda stolar jag haft som konkurrerar med de i M3, och kanske slår de med en liten marginal, är Volvos.

Audis tycker jag också är bra, men skulle sätta de Audistolar jag kört som en liten (men klar) bit efter de i M3.

Så min topp tre på världen bästa och bekvämaste bilstolar för vardagskörning och långkörning skulle jag sätta som pallvinnare:

#1: Volvo
#2: Tesla M3
#3: Audi

Sedan tror jag inte att, så många, köper en Audi för 1,5-2 miljoner, och samtidigt skiter i prestanda. Det liksom faller på eget grepp.

Vill man endast köra från A-B, och skiter i prestanda och annat, så duger troligen en billig Skoda eller Kia.
Jag skrev inte att de skiter i prestanda. Bara att om bilen är onödigt snabb så kanske det inte är första prio att den är ännu snabbare.

Jag håller med om sidostöd i stolarna. Man måste köra löjligt snabbt i en tvär kurva för att det ska vara ett problem. Tror inte så många tar sin elbil till en bana...

I vilket fall togs det där inte emot så bra hos Audi-folket. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11511
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Onödigt snabb? Den var lite ny om en prestandabil (men annars håller jag med). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Onödigt snabb? Den var lite ny om en prestandabil (men annars håller jag med). :D
Jag tycker faktiskt min S 100D är onödigt snabb. Skulle jag önska förbättringar skulle bättre prestanda hamna väldigt långt ner på listan och då är jag ändå en bilintresserad person och notorisk fortkörare.

Sanningen är att jag sällan använder prestandan. Omkörningar görs allt som oftast på halvgas av komfortskäl. Skulle kunna tänka mig en långsammare bil om bara resten vore top notch.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Henriksson »

Jag privatleasar en fullutrustad demobil E-tron 55 i två år och är nöjd men det finns några saker där oxå. Framvagnens bussningar är slut efter 2.800 mil att jämföra med min Cayenne som höll i 26.000 mil. Nu är ju chassiet samma som Q7/Cayenne när det gäller luftfjädring och dämpare så anledningen till felet på just denna bil vet jag inte. Läcker in vatten genom taklucka och bakluckans automatik lever ett eget liv, den öppnar när man inte vill och stänger när man inte vill, däremot öppnar den inte när man vill. Skumt. Nu ska den snart servas och då kommer sannolikt dessa saker att åtgärdas. Men eftersom jag privatleasar så bryr jag mig inte supermycket då service ingår.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11511
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
Onödigt snabb? Den var lite ny om en prestandabil (men annars håller jag med). :D
Jag tycker faktiskt min S 100D är onödigt snabb. Skulle jag önska förbättringar skulle bättre prestanda hamna väldigt långt ner på listan och då är jag ändå en bilintresserad person och notorisk fortkörare.

Sanningen är att jag sällan använder prestandan. Omkörningar görs allt som oftast på halvgas av komfortskäl. Skulle kunna tänka mig en långsammare bil om bara resten vore top notch.
Det fina med elbil är ju att du inte har någon nackdel av att ha tillgång till bra prestanda, till skillnad från en ICE-bil.

Tycker du att den är för pigg eller svårkörd så är det ju bara att gå in i inställningarna och sätta i chill-mode. Done. Problem solved.

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
Onödigt snabb? Den var lite ny om en prestandabil (men annars håller jag med). :D
Jag tycker faktiskt min S 100D är onödigt snabb. Skulle jag önska förbättringar skulle bättre prestanda hamna väldigt långt ner på listan och då är jag ändå en bilintresserad person och notorisk fortkörare.

Sanningen är att jag sällan använder prestandan. Omkörningar görs allt som oftast på halvgas av komfortskäl. Skulle kunna tänka mig en långsammare bil om bara resten vore top notch.
Det fina med elbil är ju att du inte har någon nackdel av att ha tillgång till bra prestanda, till skillnad från en ICE-bil.

Tycker du att den är för pigg eller svårkörd så är det ju bara att gå in i inställningarna och sätta i chill-mode. Done. Problem solved.

Bild
Varför skulle jag göra det? Jag har bra känsla i min högerfot.

Jag menar bara att jag inte behöver mer prestanda för det jag använder bilen till. Det som kräver mest prestanda är omkörningar men vid fullgas blir det onödigt ryckigt för passagerarna. Är jag själv i bilen kan jag gasa fullt ibland. Men jag tycker elbilar är ganska tråkiga när det gäller karaktären.
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Denke »

Jag kör idag en Mercedes E200 kombi 2018 och har nu beställt en Model 3 LR som kommer med Lake Fuxian så nu är det förhoppningsvis inte långt borta innan jag har den.
Men för att svara på frågan så har jag nu i en veckas tid haft en Model 3 SR som lånebil då min MB stått på reparation av lite plåtskador.

Mercedes det är en fantastisk bil, en riktigt landsvägskryssare och helt enkelt en annan typ av bil.
+ Fantastisk lastkapaacitet
+ Tyst i kupen och då menar jag tyst
+ Komforten fantasisk
+ Lång räckvidd
- Dyra servicekostnader
- Trött

Model 3 SR
+ Bra komfort och stolarna är faktikt riktigt sköna.
+ Bra prestanda trots att det är instegsmodellen.
+ Modern inredning, man glömmer bort att den saknar vanlig hastighetsmätare.
+ När man kör Teslan så känns det av någon outgrundlig anledning som att trots man håller hastigheten så går det fort ?
- Hastigheter över 110 km i timmen ger ett himla högt kupeljud, om det är något som är minus så är det det.
- Räckvidden är inte imponerande 35 mil
- Lastutrymmet är kraftigt begränsat om man jämför med min MB.

Summering
Skulle Mercedes ha en E klass eldriven bil med räckvidd och hygglig prestanda så är det en nobrainer men nu är dessa bilar helt olika bilar och kan egentligen inte jämföras mot varandra.
Men Model 3 är hrlt fantastiskt rolig bil att köra och jag älskar prestanda och sportiga bilar.
Så nu längtar jag efter att få byta ut min trötta MB.
Har dock inte gjort någon långresa så i nuläget kan jag inte bedöma den biten i att ha en elbil.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Niklas Z »

Denke, det är framför allt två saker jag skulle vilja ändra på min Model 3. Den ena är precis det du skriver om, nämligen ljudnivån vid motorvägskörning. Den andra är fjädringskomforten, som kunde vara bättre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11511
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Varför skulle jag göra det? Jag har bra känsla i min högerfot.
Du klagade på för hög effekt.

Jag tycker aldrig att man kan få för hög effekt. Klarar också av att hantera pedalerna. Men var ett tips för de som har problem med för hög effekt (som jag uppfattade dig).
MWall skrev:
Men jag tycker elbilar är ganska tråkiga när det gäller karaktären.
Även här är vi nog också diamentralt motsatta åsikter.

Jag tycker att elbilar generellt har en mycket bättre körkaraktär än fossilbilar då man (normalt) slipper växlingar, olika former av turbolagg och annat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Denke »

Niklas Z skrev:
Denke, det är framför allt två saker jag skulle vilja ändra på min Model 3. Den ena är precis det du skriver om, nämligen ljudnivån vid motorvägskörning. Den andra är fjädringskomforten, som kunde vara bättre.

Jag har noterat att många ofta pratar om att sidorutorna som orsak till högt kupeljud men jag skulle säga att ljudet primärt kommer från hjulhusen bak.
Visst är ju fjädringen betydligt stötigare än en premiumbil, men inte så det är besvärande.
Man får ju lite det man betalar för, vill man ha bättre fjädring så är det väl Model S som gäller gissar jag.
Men att köpa en bil för nästan en mille är det inte överdrivet många som kan, vill man nå ut till den breda massan är nog bilar som Model 3 som gäller.
Så man får stå ut med lite oljud och sportfjädring :)

Min LR kommer den 7/6 och det ser jag fram emot.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Dexter »

martinot skrev:
MWall skrev:
Varför skulle jag göra det? Jag har bra känsla i min högerfot.
Du klagade på för hög effekt.

Jag tycker aldrig att man kan få för hög effekt. Klarar också av att hantera pedalerna. Men var ett tips för de som har problem med för hög effekt (som jag uppfattade dig).
MWall skrev:
Men jag tycker elbilar är ganska tråkiga när det gäller karaktären.
Även här är vi nog också diamentralt motsatta åsikter.

Jag tycker att elbilar generellt har en mycket bättre körkaraktär än fossilbilar då man (normalt) slipper växlingar, olika former av turbolagg och annat.
Håller med att elbil har lite bättre körkaraktär eller lättare att köra mjukt.
Ex övergång från Regen/broms till kraftigt gaspådrag går att köra mycket jämnare/mjukare övergång och det blir bekvämare för passagerarna.(efter lite träning)
Det går inte köra min fossilbil som är automat så jämnt och ryckfritt från motorbroms till kraftigt gaspådrag.
Det blir alltid en litet ryck då hur man än försöker.(transmissionen förorsakar nog det)
Jag tänkte aldrig på det tidigare innan jag eftersom det är normalt och alltid har varit så med alla fossilbilar jag har haft.
Men det är roligt med fossil bilar fortfarande.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Elbil: Regen/Broms övergång till kraftigt gaspådrag.(bromsar mjukt och sen accelerar kraftigt utan något ryck)
Bränslebil automat: Vid broms rullar den sen bromsar man. Släpper bromsen bilen fortsätter frirulla sen kraftigt gaspådrag(det blir ett ryck där oavsett om man börjar gasa lite försiktigt och sedan mycket)
Testa det nästa gång ni kör bränslebil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Angående hur det kan vara att köra en Tysk "Premiumbil".
Avgasreningen blir allt mera avancerad, dyr och känslig.
Allt detta gör bilägandet till en mardröm när garantin gått ut.

Fråga:
Jag har en Mercedes GLC årsmodell 2016. Bilen har gått ca 7 000 mil. Nu är det dags att för femte gången lämna in bilen för byte av NOx-sensor. Denna gång blev det extra tråkigt, eftersom vi fick vända tillbaka från en påbörjad resa till Funäsdalen, låna min fars Volvo V90, och börja om på 60-milaresan. Är det verkligen rimligt att denna sensor har så kort livslängd? Det innebär att man är väldigt orolig om man ska påbörja en längre resa. Som nyblivna pensionärer hade vi tänkt oss att bila i Europa när pandemin är över, men detta ser ut att inte gå med den osäkerheten som problemet orsakar. Skulle vara intressant vad både Vi Bilägare och Mercedes har att säga om detta.
”Besviken premiumbilsägare”

Svar:
Vi ställde frågan till Mercedes-Benz Sverige, som svarade följande: ”Vi använder fortfarande NOx-sensorer i våra bilar, dessutom två sensorer – en före SCR-katalysatorn och en sensor efter. Generellt kan man säga att hela avgasreningsprocessen är mycket komplex idag på våra moderna dieselmotorer. Det består av en långa rad komponenter som måste samarbeta för korrekt funktion. Avgasreningssystemet innehåller en mängd sensorik, katalysatorer av olika typer och partikelfilter. Hela processen är en omfattande lektion i kemi och denna påverkas av en mängd olika faktorer så som dieselbränsle, motorolja, AdBlue, samt temperaturer på motor och avgaser och givetvis också av körmönster. Korta körningar påverkar systemet då man har svårt att få upp temperaturen i avgassystemet och med detta bildas kondens (fukt) som kan påverka bland annat NOx-sensorerna. Det ständiga utvecklingsarbetet vid fabriken tillsammans med information från servicemarknaden har gjort att man har kunnat förbättra och förebygga driftstörningar i systemet. Dessa förbättringar kommer också kunder med tidigare modeller tillgodo – som kunden i detta ärende vid reparation på någon av våra auktoriserade verkstäder.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Vill man endast köra från A-B, och skiter i prestanda och annat, så duger troligen en billig Skoda eller Kia.
Förutsatt man inte vill ha en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mati »

Henriksson skrev:
Jag privatleasar en fullutrustad demobil E-tron 55 i två år och är nöjd men det finns några saker där oxå. Framvagnens bussningar är slut efter 2.800 mil att jämföra med min Cayenne som höll i 26.000 mil. Nu är ju chassiet samma som Q7/Cayenne när det gäller luftfjädring och dämpare så anledningen till felet på just denna bil vet jag inte. Läcker in vatten genom taklucka och bakluckans automatik lever ett eget liv, den öppnar när man inte vill och stänger när man inte vill, däremot öppnar den inte när man vill. Skumt. Nu ska den snart servas och då kommer sannolikt dessa saker att åtgärdas. Men eftersom jag privatleasar så bryr jag mig inte supermycket då service ingår.
Är bussningarna redan slut? Hur i h*e är det möjligt? Min bil har också gått 2800 mil. Har servat den nyligen, men de sa inget om utslitna bussningar. :roll:
Ja, takluckan kan läcka in vatten. Det har jag också hört. Det gör det inte på min bil.
Däremot känner jag igen problemet med bakluckan. Den har ett inbyggt AI med en egen personlighet som vill ta över världen, likt Skynet eller nåt. En av de största missarna är att det inte går att avaktivera fotöppningen. Den är alldeles för opålitlig för att vara användbar. Ska man öppna luckan så fungerar det bara i 20% av fallen, däremot så kan den stängas helt random när man håller på och lastar bilen. Antagligen har man då kommit för nära med foten eller nåt. Händer hela tiden. Vet inte hur många gånger jag fått bakluckan i huvudet.
Men det värsta är att bakluckan ibland kan öppnas när bilen står parkerad. Det har hänt mig ett par-tre gånger, utan att jag var i närheten av bilen. Så länge det händer hemma i garaget är det ju hanterbart, men det hände mig häromveckan också på en offentlig parkering. När jag kom till bilen var bakluckan öppen. Hade inte samma sak hänt här hemma också hade jag naturligtvis trott att det var nån som har tagit sig in i bilen med flit. Extra illa när hunden sitter där bak och luckan bara öppnas spontant. Så ja, e-tron har sina uppenbara brister.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11511
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Vill man endast köra från A-B, och skiter i prestanda och annat, så duger troligen en billig Skoda eller Kia.
Förutsatt man inte vill ha en elbil.
Elbilar kommer fortsätta att komma ner i kostnad, och fossilbilar kommer snart att börja gå upp i kostnad. Tror inte det dröjer så många år innan jämvikt nås, och sedan passeras i favör för BEV.

Sedan är beg.marknaden ett problem, men med tiden så kommer det även finnas bra beg. BEV att köpa så småningom (men håller med att det nog kommer ta ett litet tag). Beg.marknaden i Norge kan ju vara något att överväga för privatpesoner (där finns ett hyfsat utbud av bra beg. BEV).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19557
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Henriksson skrev:
Jag privatleasar en fullutrustad demobil E-tron 55 i två år och är nöjd men det finns några saker där oxå. Framvagnens bussningar är slut efter 2.800 mil att jämföra med min Cayenne som höll i 26.000 mil. Nu är ju chassiet samma som Q7/Cayenne när det gäller luftfjädring och dämpare så anledningen till felet på just denna bil vet jag inte. Läcker in vatten genom taklucka och bakluckans automatik lever ett eget liv, den öppnar när man inte vill och stänger när man inte vill, däremot öppnar den inte när man vill. Skumt. Nu ska den snart servas och då kommer sannolikt dessa saker att åtgärdas. Men eftersom jag privatleasar så bryr jag mig inte supermycket då service ingår.
Är bussningarna redan slut? Hur i h*e är det möjligt? Min bil har också gått 2800 mil. Har servat den nyligen, men de sa inget om utslitna bussningar. :roll:
Ja, takluckan kan läcka in vatten. Det har jag också hört. Det gör det inte på min bil.
Däremot känner jag igen problemet med bakluckan. Den har ett inbyggt AI med en egen personlighet som vill ta över världen, likt Skynet eller nåt. En av de största missarna är att det inte går att avaktivera fotöppningen. Den är alldeles för opålitlig för att vara användbar. Ska man öppna luckan så fungerar det bara i 20% av fallen, däremot så kan den stängas helt random när man håller på och lastar bilen. Antagligen har man då kommit för nära med foten eller nåt. Händer hela tiden. Vet inte hur många gånger jag fått bakluckan i huvudet.
Men det värsta är att bakluckan ibland kan öppnas när bilen står parkerad. Det har hänt mig ett par-tre gånger, utan att jag var i närheten av bilen. Så länge det händer hemma i garaget är det ju hanterbart, men det hände mig häromveckan också på en offentlig parkering. När jag kom till bilen var bakluckan öppen. Hade inte samma sak hänt här hemma också hade jag naturligtvis trott att det var nån som har tagit sig in i bilen med flit. Extra illa när hunden sitter där bak och luckan bara öppnas spontant. Så ja, e-tron har sina uppenbara brister.
Har det inte kommit någon förklaring till vad det beror på än?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Har det inte kommit någon förklaring till vad det beror på än?
Kass mjukvara antar jag.
Att fotsensorn fungerar dåligt har blivit värre efter att dragkroken monterades. Det kan alltså vara ett sensorfel också. Just detta är dock ingenting jag bryr mig om. Öppna bakluckan kan jag göra med händerna. Värre är det att den stänger sig godtyckligt. Och såklart att den kan bara öppna sig lite random ibland. Fast det händer så sällan att det är svårt att felsöka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av GreenMachine »

Blanda inte ihop priset med priset.
Misstaget som många "premium bilägare" gör är att det tror att de köper en bil för 700 tusen, eller 1,3 miljoner och sen jämför med motsvarande sotbil för samma pris.

Man måste inse att man inte betalar för handsvarvade knappar eller att en skäggig gubbe har filat på en italiensk valnötspanel. Du betalar för helt unik drivlina, teknik och mjukvara som ligger ljusår ifrån andra bilar. Tänk AppleWatch för 7000 spänn , jf r med en Longines eller Tissot för 7000 kr.

Tycker att de brister som vissa pratar om när det kommer till Teslas kvalitet faktiskt är rätt överdrivna men visst. Jämför jag min Tesla Model X med frugans Range Rover Sport för ungefär samma pengar så råder det ingen tvekan om att Rangen är och känns mer "ihopskruvad" 7 dagar i veckan, men jag väljer Teslan ändå.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Maw »

GreenMachine skrev:
Blanda inte ihop priset med priset.
Misstaget som många "premium bilägare" gör är att det tror att de köper en bil för 700 tusen, eller 1,3 miljoner och sen jämför med motsvarande sotbil för samma pris.

Man måste inse att man inte betalar för handsvarvade knappar eller att en skäggig gubbe har filat på en italiensk valnötspanel. Du betalar för helt unik drivlina, teknik och mjukvara som ligger ljusår ifrån andra bilar. Tänk AppleWatch för 7000 spänn , jf r med en Longines eller Tissot för 7000 kr.

Tycker att de brister som vissa pratar om när det kommer till Teslas kvalitet faktiskt är rätt överdrivna men visst. Jämför jag min Tesla Model X med frugans Range Rover Sport för ungefär samma pengar så råder det ingen tvekan om att Rangen är och känns mer "ihopskruvad" 7 dagar i veckan, men jag väljer Teslan ändå.
Som tur är behöver man inte välja utan kan få både kvalitet och fantastisk teknik, om man kan tänka sig något annat än Tesla. ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Blanda inte ihop priset med priset.
Misstaget som många "premium bilägare" gör är att det tror att de köper en bil för 700 tusen, eller 1,3 miljoner och sen jämför med motsvarande sotbil för samma pris.

Man måste inse att man inte betalar för handsvarvade knappar eller att en skäggig gubbe har filat på en italiensk valnötspanel. Du betalar för helt unik drivlina, teknik och mjukvara som ligger ljusår ifrån andra bilar. Tänk AppleWatch för 7000 spänn , jf r med en Longines eller Tissot för 7000 kr.

Tycker att de brister som vissa pratar om när det kommer till Teslas kvalitet faktiskt är rätt överdrivna men visst. Jämför jag min Tesla Model X med frugans Range Rover Sport för ungefär samma pengar så råder det ingen tvekan om att Rangen är och känns mer "ihopskruvad" 7 dagar i veckan, men jag väljer Teslan ändå.
Som tur är behöver man inte välja utan kan få både kvalitet och fantastisk teknik, om man kan tänka sig något annat än Tesla. ;)
Om man väljer en Ioniq 5!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar