Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Vulgarsonic »

ducce916 skrev:
Inte det minsta problem för mig heller med spaken. Dessutom fungerar avbländningsautomatiken utan problem, liksom torkarautomatiken.
Farthållaren fungerar mycket bättre nu än för ett år sedan när fantombromsningar kunde inträffa. Det kan hända även nu om något, fotgängare eller cyklist t ex befinner sig på min sida på vägen men då slår jag av farthållaren för säkerhets skull.
Jomen tjenare...

Du menar att torkarautomatiken fungerar utan problem, dag som natt?
Helljusautomatiken slår på helljus precis efter att du passerat mötande fordon och bländar även av i god tid då du hinner ikapp ett fordon bakifrån?
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ducce916 »

Vulgarsonic skrev:
ducce916 skrev:
Inte det minsta problem för mig heller med spaken. Dessutom fungerar avbländningsautomatiken utan problem, liksom torkarautomatiken.
Farthållaren fungerar mycket bättre nu än för ett år sedan när fantombromsningar kunde inträffa. Det kan hända även nu om något, fotgängare eller cyklist t ex befinner sig på min sida på vägen men då slår jag av farthållaren för säkerhets skull.
Jomen tjenare...

Du menar att torkarautomatiken fungerar utan problem, dag som natt?
Helljusautomatiken slår på helljus precis efter att du passerat mötande fordon och bländar även av i god tid då du hinner ikapp ett fordon bakifrån?
Jag menar precis det jag skriver, visserligen kör jag inte så ofta på nätterna så där har jag inte stor erfarenhet. Sedan har du rätt i att helljusautomatiken inte fungerar 100%-igt när man kommer ikapp ett fordon. Annars upplever jag inga problem.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

holden skrev:
Jag hade föredragit att dom flyttat helljusfunktionen från rattreglagen till skärmen på samma sätt som för torkarna, det är helt hopplöst att blinka ihållande höger utan att slå på helljuset eftersom man måste flytta spakjäveln en decimeter i exakt rätt vinkel snett uppåt. Helljusautomatiken kan man slopa helt.
Kan vara fel på din spak. Har hört att det är några som fått byta den. Spaken är ju riktigt flimsig iofs så det kanske är det som gör det.

Mercedes har ju haft kombinerad spak sedan hedenhös men det är ju en helt annan känsla i deras spak.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Vulgarsonic »

ducce916 skrev:
Vulgarsonic skrev:
ducce916 skrev:
Inte det minsta problem för mig heller med spaken. Dessutom fungerar avbländningsautomatiken utan problem, liksom torkarautomatiken.
Farthållaren fungerar mycket bättre nu än för ett år sedan när fantombromsningar kunde inträffa. Det kan hända även nu om något, fotgängare eller cyklist t ex befinner sig på min sida på vägen men då slår jag av farthållaren för säkerhets skull.
Jomen tjenare...

Du menar att torkarautomatiken fungerar utan problem, dag som natt?
Helljusautomatiken slår på helljus precis efter att du passerat mötande fordon och bländar även av i god tid då du hinner ikapp ett fordon bakifrån?
Jag menar precis det jag skriver, visserligen kör jag inte så ofta på nätterna så där har jag inte stor erfarenhet. Sedan har du rätt i att helljusautomatiken inte fungerar 100%-igt när man kommer ikapp ett fordon. Annars upplever jag inga problem.
Då kan jag meddela att torkarautomatiken slutar fungera redan i skymning,har du tur ser kameran vattendroppar när du passerar ett gatuljus men annars är den stendöd i mörker.
Samma med vanlig lättare "spray" från våt vägbana.
Helljuset slår på 3 sekunder eller mer efter möte och ser aldrig bakljusen på andra bilar.
Att påstå att dessa funktioner "funkar bra" är inte bara helt felaktigt utan dessutom rent bedrägligt.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Henriksson »

Min första halvljusautomatik hade jag på en BMW535d 2007 och den fungerade superbra och har gjort det på alla bilar jag haft sedan dess och likadant med torkarautomatik har fungerat i alla bilar man haft sedan tidigt 2000. Jag tror det är handhavande fel, Tesla ligger ju långt före alla andra och sannolikt även med dessa funktioner som är något av de mest triviala. Inte lika självklara som karosseri passningar med täta dörrar men nästan. Stänger ni dörrarna ordentligt?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av pefreli »

Gick 2019 från nya BMW-dieslar 3-serie till Model 3.

Efter snart 5000 mil kan jag konstatera att det var det bästa bytet jag gjort någonsin när det gäller bilar.

Jag har varit inne på SC och fixat en del garantiärenden (fukt i lyktor, tätningslister som släppt samt ytterligare några småsaker) och det har aldrig varit några problem. Däremot rekommenderar jag att man inte har alltför långt till SC eller iaf rangerservice.

Utöver garantiärendena är jag som en del andra irriterad över regnsensorn. Den funkade perfekt första året jag hade bilen men har sen blivit sämre...Lite märkligt kan tyckas men men...

Ska man ha en Tesla får man nog gilla läget att man är en testpilot i vissa avseenden. Jag tycker det är ok mtp alla fördelar man får med uppdateringar etc.

Listan på uppdateringar som jag fått sen jag köpte bilen är LÅÅÅÅÅNG och förhoppningsvis får de återigen ordning på regnsensorn. :roll:

Bortsett från ovan samt ytterligare några punkter är Teslan en så mkt bättre bil än mina tidigare BMW-dieslar. I många delar är det knapp ens jämförbart då Teslan är så långt före/bättre.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mati »

Henriksson skrev:
Min första halvljusautomatik hade jag på en BMW535d 2007 och den fungerade superbra och har gjort det på alla bilar jag haft sedan dess och likadant med torkarautomatik har fungerat i alla bilar man haft sedan tidigt 2000. Jag tror det är handhavande fel, Tesla ligger ju långt före alla andra och sannolikt även med dessa funktioner som är något av de mest triviala. Inte lika självklara som karosseri passningar med täta dörrar men nästan. Stänger ni dörrarna ordentligt?
Hur ska det kunna vara handhavandefel på nånting som ska skötas helt automatiskt? Antingen så är det en automatisk funktion, och då ska man per definition inte kunna göra fel. Eller så det en manuell funktion och då är den just manuell.
På min e-tron har jag satt på helljusautomatiken för 2 år sedan när jag fick bilen. Jag har inte rört spaken sedan dess. Det är en automatisk funktion som sköter sig själv.
I vår e-Golf fungerar automatiken däremot urdåligt. Där är det manuellt läge som gäller. Den är visserligen bättre än den som satt i mina gamla Model S, men den är fortfarande inte tillräckligt bra för att man ska kunna lita på den. Och därmed förblir den avstängd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Vulgarsonic »

Henriksson skrev:
Min första halvljusautomatik hade jag på en BMW535d 2007 och den fungerade superbra och har gjort det på alla bilar jag haft sedan dess och likadant med torkarautomatik har fungerat i alla bilar man haft sedan tidigt 2000. Jag tror det är handhavande fel, Tesla ligger ju långt före alla andra och sannolikt även med dessa funktioner som är något av de mest triviala. Inte lika självklara som karosseri passningar med täta dörrar men nästan. Stänger ni dörrarna ordentligt?
Handhavandefel?
"sannolikt långt före"?

Det är alltså automatiska funktioner....
Antingen fungerar de eller så fungerar de inte.

Det tesla gör på Model 3 som "ingen av alla bilar man haft sedan tidigt 2000" gör, är att man försöker använda en kamera istället för en traditionell regnsensor och därav problemen.
En kamera funkar liksom rätt dåligt utan ljus, dessutom bevisligen även när det gäller att se spray från vägbanan.

Det är ganska uppenbart bara genom att titta på storleken på kameran att inse att det aldrig kommer att fungera med nuvarande hårdvara, en sensor i den storleken är inte i närheten av det ljusinsläpp som skulle behövas för att få det att funka ens i skymning.

Att vara "långt före" innebär inte att använda nya tekniker om de ändå ger värdelöst resultat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mati »

Precis. Att återuppfinna hjulet innebär inte nödvändigtvis att det är bra, bara för att det är nytänkande.
- Kolla här, vi har gjort fyrkantiga hjul, de är mycket billigare att tillverka, och vår bedömning är att de kommer fungera minst lika bra som runda hjul. Resten löser vi med mjukvara. Typ. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

Ja, problemet med åtminstone torkar automatiken är att Tesla av någon konstig anledning valt bort den enkla sensor som funnits på bilar sedan 2000, ungefär. Riktigt lustigt blir det när bilen kör på NoAP och säger att den inte ser något men ändå inte kör vindrutetorkaren.

Helljusautomatiken tycker jag funkar bra så länge mötande trafik har helljuset på och bländar av. Många verkar köra omkring med halvljus mest hela tiden... har jag observerat. Nu lär det ju dröja ett halvår innan man kör med helljus igen så vi får se vad som hänt till hösten.

Varje manuell input ger ju ett ”felmeddelande” i feedback till Tesla så det borde finnas mycket data ;)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av fth »

mati skrev:
Henriksson skrev:
Min första halvljusautomatik hade jag på en BMW535d 2007 och den fungerade superbra och har gjort det på alla bilar jag haft sedan dess och likadant med torkarautomatik har fungerat i alla bilar man haft sedan tidigt 2000. Jag tror det är handhavande fel, Tesla ligger ju långt före alla andra och sannolikt även med dessa funktioner som är något av de mest triviala. Inte lika självklara som karosseri passningar med täta dörrar men nästan. Stänger ni dörrarna ordentligt?
Hur ska det kunna vara handhavandefel på nånting som ska skötas helt automatiskt? Antingen så är det en automatisk funktion, och då ska man per definition inte kunna göra fel. Eller så det en manuell funktion och då är den just manuell.
På min e-tron har jag satt på helljusautomatiken för 2 år sedan när jag fick bilen. Jag har inte rört spaken sedan dess. Det är en automatisk funktion som sköter sig själv.
I vår e-Golf fungerar automatiken däremot urdåligt. Där är det manuellt läge som gäller. Den är visserligen bättre än den som satt i mina gamla Model S, men den är fortfarande inte tillräckligt bra för att man ska kunna lita på den. Och därmed förblir den avstängd.
Det är bara @Henriksson som testar sarkasm som en ny metod att trolla, alla hans inlägg är extremt negativa till allt som har med Tesla att göra, både här på TCS och andra ställen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Vulgarsonic skrev:
Det tesla gör på Model 3 som "ingen av alla bilar man haft sedan tidigt 2000" gör, är att man försöker använda en kamera istället för en traditionell regnsensor och därav problemen.
En kamera funkar liksom rätt dåligt utan ljus, dessutom bevisligen även när det gäller att se spray från vägbanan.
Exakt. Detta tycker jag var ett tydligt felbeslut av Tesla, och kommer blir svårt att lösa med enbart mjukvara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

fth skrev:
mati skrev:
Henriksson skrev:
Min första halvljusautomatik hade jag på en BMW535d 2007 och den fungerade superbra och har gjort det på alla bilar jag haft sedan dess och likadant med torkarautomatik har fungerat i alla bilar man haft sedan tidigt 2000. Jag tror det är handhavande fel, Tesla ligger ju långt före alla andra och sannolikt även med dessa funktioner som är något av de mest triviala. Inte lika självklara som karosseri passningar med täta dörrar men nästan. Stänger ni dörrarna ordentligt?
Hur ska det kunna vara handhavandefel på nånting som ska skötas helt automatiskt? Antingen så är det en automatisk funktion, och då ska man per definition inte kunna göra fel. Eller så det en manuell funktion och då är den just manuell.
På min e-tron har jag satt på helljusautomatiken för 2 år sedan när jag fick bilen. Jag har inte rört spaken sedan dess. Det är en automatisk funktion som sköter sig själv.
I vår e-Golf fungerar automatiken däremot urdåligt. Där är det manuellt läge som gäller. Den är visserligen bättre än den som satt i mina gamla Model S, men den är fortfarande inte tillräckligt bra för att man ska kunna lita på den. Och därmed förblir den avstängd.
Det är bara @Henriksson som testar sarkasm som en ny metod att trolla, alla hans inlägg är extremt negativa till allt som har med Tesla att göra, både här på TCS och andra ställen.

/fth
*LOL* Jo, kändes som lite sarkasm/trollande när man läste det. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av BrooklynS »

martinot skrev:
Vulgarsonic skrev:
Det tesla gör på Model 3 som "ingen av alla bilar man haft sedan tidigt 2000" gör, är att man försöker använda en kamera istället för en traditionell regnsensor och därav problemen.
En kamera funkar liksom rätt dåligt utan ljus, dessutom bevisligen även när det gäller att se spray från vägbanan.
Exakt. Detta tycker jag var ett tydligt felbeslut av Tesla, och kommer blir svårt att lösa med enbart mjukvara.
Det tror inte jag. Det finns ju många andra inputs som datorn kan använda för att avgöra torkningshastighet. Däremot kräver det mer beräkning och uppenbarligen en hel del funderande.

Hade nyss en ny Toyota RAV4 som hyrbil i två veckor. Filhållning ett skämt, snarare pingpong mellan sidlinjerna tills den bara lade av med ett diskret pip. Helljusautomatik sämre än Teslan. Automatiska torkarna sämre än Teslan. Detta trots dedikerade sensorer...
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Vulgarsonic »

BrooklynS skrev:
martinot skrev:
Vulgarsonic skrev:
Det tesla gör på Model 3 som "ingen av alla bilar man haft sedan tidigt 2000" gör, är att man försöker använda en kamera istället för en traditionell regnsensor och därav problemen.
En kamera funkar liksom rätt dåligt utan ljus, dessutom bevisligen även när det gäller att se spray från vägbanan.
Exakt. Detta tycker jag var ett tydligt felbeslut av Tesla, och kommer blir svårt att lösa med enbart mjukvara.
Det tror inte jag. Det finns ju många andra inputs som datorn kan använda för att avgöra torkningshastighet. Däremot kräver det mer beräkning och uppenbarligen en hel del funderande.

Hade nyss en ny Toyota RAV4 som hyrbil i två veckor. Filhållning ett skämt, snarare pingpong mellan sidlinjerna tills den bara lade av med ett diskret pip. Helljusautomatik sämre än Teslan. Automatiska torkarna sämre än Teslan. Detta trots dedikerade sensorer...
Så pass?
Torkarna fungerade alltså sämre än Teslan i mörker trots dedikerad sensor?

Nu är det ju inte bara hastighet på torkarna som skall avgöras utan om det skall torkas över huvud taget.
Det är ju det som är det stora problemet på Teslan.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Vulgarsonic »

Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Vulgarsonic skrev:
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Detta är också en skak som jag stört mig på och saknar (eller saknade innan jag skaffade en Easee-box). Borde tagits med från start. Känns som en sådan självklar grej man vill kunna styra från appen.

Är förvånad över hur lite mobilappen utvecklas. Känns som Tesla helt glömt bort den?

Saknar även app till klockan, även om jag är nöjd med Watch för Tesla (som köpt tredjepartare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mikebike »

Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Detta tycker jag de borde haft i både bilens dator, och i appen, samt åtkomst via webben (från jobbdator). Hade varit en klockren sak för oss alla med förmånsbil.

Betalar idag för en extern tjänst med både hårdvara och mjukvara (Automile), men hade ju varit en bra sak för Tesla att kunna erbjuda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Detta tycker jag de borde haft i både bilens dator, och i appen. Hade varit en klockren sak för oss alla med förmånsbil.

Betalar idag för en extern tjänst med både hårdvara och mjukvara (Automile), men hade ju varit en bra sak för Tesla att kunna erbjuda.
Jag installerade en tredjepartsapp med påföljd att bilen inte somnade in = hög stand by förbrukning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Detta tycker jag de borde haft i både bilens dator, och i appen. Hade varit en klockren sak för oss alla med förmånsbil.

Betalar idag för en extern tjänst med både hårdvara och mjukvara (Automile), men hade ju varit en bra sak för Tesla att kunna erbjuda.
Jag installerade en tredjepartsapp med påföljd att bilen inte somnade in = hög stand by förbrukning.

Är det TeslaFi så kan man ställa in så att den låter bilen somna.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Henriksson »

Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Henriksson skrev:
Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.
Hur många Teslor har du haft?
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ducce916 »

MWall skrev:
Henriksson skrev:
Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.
Hur många Teslor har du haft?
Och vilken elbil har garanterat restvärde?
Skriv svar