Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av fth »

mati skrev:
Henriksson skrev:
Min första halvljusautomatik hade jag på en BMW535d 2007 och den fungerade superbra och har gjort det på alla bilar jag haft sedan dess och likadant med torkarautomatik har fungerat i alla bilar man haft sedan tidigt 2000. Jag tror det är handhavande fel, Tesla ligger ju långt före alla andra och sannolikt även med dessa funktioner som är något av de mest triviala. Inte lika självklara som karosseri passningar med täta dörrar men nästan. Stänger ni dörrarna ordentligt?
Hur ska det kunna vara handhavandefel på nånting som ska skötas helt automatiskt? Antingen så är det en automatisk funktion, och då ska man per definition inte kunna göra fel. Eller så det en manuell funktion och då är den just manuell.
På min e-tron har jag satt på helljusautomatiken för 2 år sedan när jag fick bilen. Jag har inte rört spaken sedan dess. Det är en automatisk funktion som sköter sig själv.
I vår e-Golf fungerar automatiken däremot urdåligt. Där är det manuellt läge som gäller. Den är visserligen bättre än den som satt i mina gamla Model S, men den är fortfarande inte tillräckligt bra för att man ska kunna lita på den. Och därmed förblir den avstängd.
Det är bara @Henriksson som testar sarkasm som en ny metod att trolla, alla hans inlägg är extremt negativa till allt som har med Tesla att göra, både här på TCS och andra ställen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Vulgarsonic skrev:
Det tesla gör på Model 3 som "ingen av alla bilar man haft sedan tidigt 2000" gör, är att man försöker använda en kamera istället för en traditionell regnsensor och därav problemen.
En kamera funkar liksom rätt dåligt utan ljus, dessutom bevisligen även när det gäller att se spray från vägbanan.
Exakt. Detta tycker jag var ett tydligt felbeslut av Tesla, och kommer blir svårt att lösa med enbart mjukvara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

fth skrev:
mati skrev:
Henriksson skrev:
Min första halvljusautomatik hade jag på en BMW535d 2007 och den fungerade superbra och har gjort det på alla bilar jag haft sedan dess och likadant med torkarautomatik har fungerat i alla bilar man haft sedan tidigt 2000. Jag tror det är handhavande fel, Tesla ligger ju långt före alla andra och sannolikt även med dessa funktioner som är något av de mest triviala. Inte lika självklara som karosseri passningar med täta dörrar men nästan. Stänger ni dörrarna ordentligt?
Hur ska det kunna vara handhavandefel på nånting som ska skötas helt automatiskt? Antingen så är det en automatisk funktion, och då ska man per definition inte kunna göra fel. Eller så det en manuell funktion och då är den just manuell.
På min e-tron har jag satt på helljusautomatiken för 2 år sedan när jag fick bilen. Jag har inte rört spaken sedan dess. Det är en automatisk funktion som sköter sig själv.
I vår e-Golf fungerar automatiken däremot urdåligt. Där är det manuellt läge som gäller. Den är visserligen bättre än den som satt i mina gamla Model S, men den är fortfarande inte tillräckligt bra för att man ska kunna lita på den. Och därmed förblir den avstängd.
Det är bara @Henriksson som testar sarkasm som en ny metod att trolla, alla hans inlägg är extremt negativa till allt som har med Tesla att göra, både här på TCS och andra ställen.

/fth
*LOL* Jo, kändes som lite sarkasm/trollande när man läste det. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av BrooklynS »

martinot skrev:
Vulgarsonic skrev:
Det tesla gör på Model 3 som "ingen av alla bilar man haft sedan tidigt 2000" gör, är att man försöker använda en kamera istället för en traditionell regnsensor och därav problemen.
En kamera funkar liksom rätt dåligt utan ljus, dessutom bevisligen även när det gäller att se spray från vägbanan.
Exakt. Detta tycker jag var ett tydligt felbeslut av Tesla, och kommer blir svårt att lösa med enbart mjukvara.
Det tror inte jag. Det finns ju många andra inputs som datorn kan använda för att avgöra torkningshastighet. Däremot kräver det mer beräkning och uppenbarligen en hel del funderande.

Hade nyss en ny Toyota RAV4 som hyrbil i två veckor. Filhållning ett skämt, snarare pingpong mellan sidlinjerna tills den bara lade av med ett diskret pip. Helljusautomatik sämre än Teslan. Automatiska torkarna sämre än Teslan. Detta trots dedikerade sensorer...
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Vulgarsonic »

BrooklynS skrev:
martinot skrev:
Vulgarsonic skrev:
Det tesla gör på Model 3 som "ingen av alla bilar man haft sedan tidigt 2000" gör, är att man försöker använda en kamera istället för en traditionell regnsensor och därav problemen.
En kamera funkar liksom rätt dåligt utan ljus, dessutom bevisligen även när det gäller att se spray från vägbanan.
Exakt. Detta tycker jag var ett tydligt felbeslut av Tesla, och kommer blir svårt att lösa med enbart mjukvara.
Det tror inte jag. Det finns ju många andra inputs som datorn kan använda för att avgöra torkningshastighet. Däremot kräver det mer beräkning och uppenbarligen en hel del funderande.

Hade nyss en ny Toyota RAV4 som hyrbil i två veckor. Filhållning ett skämt, snarare pingpong mellan sidlinjerna tills den bara lade av med ett diskret pip. Helljusautomatik sämre än Teslan. Automatiska torkarna sämre än Teslan. Detta trots dedikerade sensorer...
Så pass?
Torkarna fungerade alltså sämre än Teslan i mörker trots dedikerad sensor?

Nu är det ju inte bara hastighet på torkarna som skall avgöras utan om det skall torkas över huvud taget.
Det är ju det som är det stora problemet på Teslan.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Vulgarsonic »

Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Vulgarsonic skrev:
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Detta är också en skak som jag stört mig på och saknar (eller saknade innan jag skaffade en Easee-box). Borde tagits med från start. Känns som en sådan självklar grej man vill kunna styra från appen.

Är förvånad över hur lite mobilappen utvecklas. Känns som Tesla helt glömt bort den?

Saknar även app till klockan, även om jag är nöjd med Watch för Tesla (som köpt tredjepartare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mikebike »

Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Detta tycker jag de borde haft i både bilens dator, och i appen, samt åtkomst via webben (från jobbdator). Hade varit en klockren sak för oss alla med förmånsbil.

Betalar idag för en extern tjänst med både hårdvara och mjukvara (Automile), men hade ju varit en bra sak för Tesla att kunna erbjuda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Detta tycker jag de borde haft i både bilens dator, och i appen. Hade varit en klockren sak för oss alla med förmånsbil.

Betalar idag för en extern tjänst med både hårdvara och mjukvara (Automile), men hade ju varit en bra sak för Tesla att kunna erbjuda.
Jag installerade en tredjepartsapp med påföljd att bilen inte somnade in = hög stand by förbrukning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Detta tycker jag de borde haft i både bilens dator, och i appen. Hade varit en klockren sak för oss alla med förmånsbil.

Betalar idag för en extern tjänst med både hårdvara och mjukvara (Automile), men hade ju varit en bra sak för Tesla att kunna erbjuda.
Jag installerade en tredjepartsapp med påföljd att bilen inte somnade in = hög stand by förbrukning.

Är det TeslaFi så kan man ställa in så att den låter bilen somna.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Henriksson »

Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Henriksson skrev:
Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.
Hur många Teslor har du haft?
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ducce916 »

MWall skrev:
Henriksson skrev:
Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.
Hur många Teslor har du haft?
Och vilken elbil har garanterat restvärde?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

ducce916 skrev:
MWall skrev:

Och vilken elbil har garanterat restvärde?
Min Model S har det faktiskt. Alla privatleasade. Alla operationellt leasade. Vimlar av erbjudanden som är extremt förmånliga (i mina ögon) på blocket. Främst på VAG-bilar men även Peugeot, Opel, Ford, Renault...
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av JoeMad »

Henriksson skrev:
Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.


Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Nu är det ju en VAG-bil din kollega har. Då får man acceptera lite verkstadsbesök. :lol:
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Varning fossilbilsanekdot: Bytte en sönderdragen låshylsa till A6an, beställdes hos Audi och kostade 563(!) kronor, dessutom kunde den absolut ej skickas hem eftersom Audi inte erbjuder denna exceptionella service så den fick hämtas personligen hos verkstaden under icke debiterbar arbetstid.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
Varning fossilbilsanekdot: Bytte en sönderdragen låshylsa till A6an, beställdes hos Audi och kostade 563(!) kronor, dessutom kunde den absolut ej skickas hem eftersom Audi inte erbjuder denna exceptionella service så den fick hämtas personligen hos verkstaden under icke debiterbar arbetstid.
Kan det vara så att man är lite försiktig med att skicka ut låshylsor utan vill träffa kunden personligen?
Är det verkligen förknippat med drivmedel? Skickar man ut låshylsor till e-tron?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev:
holden skrev:
Varning fossilbilsanekdot: Bytte en sönderdragen låshylsa till A6an, beställdes hos Audi och kostade 563(!) kronor, dessutom kunde den absolut ej skickas hem eftersom Audi inte erbjuder denna exceptionella service så den fick hämtas personligen hos verkstaden under icke debiterbar arbetstid.
Kan det vara så att man är lite försiktig med att skicka ut låshylsor utan vill träffa kunden personligen?
Är det verkligen förknippat med drivmedel? Skickar man ut låshylsor till e-tron?
Nej, det är kopplat till dåliga arbetsprocesser och hutlös prissättning hos Audi så det är säkert en lika dålig kundupplevelse om man har en E-tron. Varför man inte kunde skicka hylsan var ingen säkerhetsfråga, ”vi har ingen sådan tjänst” var svaret jag fick.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av JoeMad »

MWall skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Nu är det ju en VAG-bil din kollega har. Då får man acceptera lite verkstadsbesök. :lol:

Och DYRA besök, men kaffet är gratis i vänthallen.
:D
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

JoeMad skrev:
Och DYRA besök, men kaffet är gratis i vänthallen.
:D
Bra med gratis kaffe hos VAG! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Credde »

JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Bjelke »

Credde skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Lite OT men kan mobile byta lyktor? Det står att dom inte kan ställa in lyktorna
iaf... och det måste väl göras vid byte eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar