Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Detta tycker jag de borde haft i både bilens dator, och i appen. Hade varit en klockren sak för oss alla med förmånsbil.

Betalar idag för en extern tjänst med både hårdvara och mjukvara (Automile), men hade ju varit en bra sak för Tesla att kunna erbjuda.
Jag installerade en tredjepartsapp med påföljd att bilen inte somnade in = hög stand by förbrukning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Vulgarsonic skrev:
Fredrik j skrev:
Tror det har blivit en principsak för Elon nu. Tesla ska klara det med en kamera. Kunderna får vänta.
Det tror jag med.
Samma sak verkar gälla att de vägrar implementera justering av strömstyrka och schemalagd laddning i appen.
Jag saknar körjournal/historik.
Detta tycker jag de borde haft i både bilens dator, och i appen. Hade varit en klockren sak för oss alla med förmånsbil.

Betalar idag för en extern tjänst med både hårdvara och mjukvara (Automile), men hade ju varit en bra sak för Tesla att kunna erbjuda.
Jag installerade en tredjepartsapp med påföljd att bilen inte somnade in = hög stand by förbrukning.

Är det TeslaFi så kan man ställa in så att den låter bilen somna.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Henriksson »

Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Henriksson skrev:
Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.
Hur många Teslor har du haft?
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ducce916 »

MWall skrev:
Henriksson skrev:
Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.
Hur många Teslor har du haft?
Och vilken elbil har garanterat restvärde?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

ducce916 skrev:
MWall skrev:

Och vilken elbil har garanterat restvärde?
Min Model S har det faktiskt. Alla privatleasade. Alla operationellt leasade. Vimlar av erbjudanden som är extremt förmånliga (i mina ögon) på blocket. Främst på VAG-bilar men även Peugeot, Opel, Ford, Renault...
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av JoeMad »

Henriksson skrev:
Sedan 2000 har jag haft BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Volkswagen och Porsche och då har jag haft olika Audi samt BMW's. En gemensam sak är att jag aldrig har haft skrammel i bilarna, inget behov av att byta eller ersätta gummilister, inget damm, grus eller snö under färd in i bil. Torkarautomatiken har fungerat klockrent i alla bilar under alla förhållanden. Ljusautomatiken kom senare och har på de bilar som haft det fungerat kanonbra. Överhuvudtaget har jag aldrig haft någon särskilt dyr reparation, men se upp med luftfjädring, Porsche Cayenne's luftkompressorbyte är 35kkr, jag bytte själv för 6.5kkr. Tesla dras med problem som de flesta i branschen löste för minst 20 år sedan, sen kan vissa problem dyka upp igen som att vissa bilmodeller har dålig lack som sedan t.ex. börjar rosta. Frugans Golf 2013 har lite rost på t.ex. bakluckan. Porsche Cayennen är dock 11 år gammal med 26.000 mil med lite lacksläpp, dock så är den galvad men det är ett problem i sig då galvanisering växer i kontakt med fukt och då släpper mer lack så problemet blir egentligen precis som med rost fast utan rost. Teslas stora utmaning är att de har designat flera bil ar utan att ha tillräcklig erfarenhet av just det och det är inte konstigare än så, Tesla kommer bli bättre för varje version. Personligen skulle jag aldrig köpa vare sig en ny eller begagnad Tesla och inte heller någon annan begagnad elbil, jag köper bara en elbil med garanterat restvärde och inte en Tesla.


Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Nu är det ju en VAG-bil din kollega har. Då får man acceptera lite verkstadsbesök. :lol:
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Varning fossilbilsanekdot: Bytte en sönderdragen låshylsa till A6an, beställdes hos Audi och kostade 563(!) kronor, dessutom kunde den absolut ej skickas hem eftersom Audi inte erbjuder denna exceptionella service så den fick hämtas personligen hos verkstaden under icke debiterbar arbetstid.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev:
Varning fossilbilsanekdot: Bytte en sönderdragen låshylsa till A6an, beställdes hos Audi och kostade 563(!) kronor, dessutom kunde den absolut ej skickas hem eftersom Audi inte erbjuder denna exceptionella service så den fick hämtas personligen hos verkstaden under icke debiterbar arbetstid.
Kan det vara så att man är lite försiktig med att skicka ut låshylsor utan vill träffa kunden personligen?
Är det verkligen förknippat med drivmedel? Skickar man ut låshylsor till e-tron?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev:
holden skrev:
Varning fossilbilsanekdot: Bytte en sönderdragen låshylsa till A6an, beställdes hos Audi och kostade 563(!) kronor, dessutom kunde den absolut ej skickas hem eftersom Audi inte erbjuder denna exceptionella service så den fick hämtas personligen hos verkstaden under icke debiterbar arbetstid.
Kan det vara så att man är lite försiktig med att skicka ut låshylsor utan vill träffa kunden personligen?
Är det verkligen förknippat med drivmedel? Skickar man ut låshylsor till e-tron?
Nej, det är kopplat till dåliga arbetsprocesser och hutlös prissättning hos Audi så det är säkert en lika dålig kundupplevelse om man har en E-tron. Varför man inte kunde skicka hylsan var ingen säkerhetsfråga, ”vi har ingen sådan tjänst” var svaret jag fick.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av JoeMad »

MWall skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Nu är det ju en VAG-bil din kollega har. Då får man acceptera lite verkstadsbesök. :lol:

Och DYRA besök, men kaffet är gratis i vänthallen.
:D
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

JoeMad skrev:
Och DYRA besök, men kaffet är gratis i vänthallen.
:D
Bra med gratis kaffe hos VAG! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Credde »

JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Bjelke »

Credde skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Lite OT men kan mobile byta lyktor? Det står att dom inte kan ställa in lyktorna
iaf... och det måste väl göras vid byte eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Credde »

Bjelke skrev:
Credde skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Lite OT men kan mobile byta lyktor? Det står att dom inte kan ställa in lyktorna
iaf... och det måste väl göras vid byte eller?
Dom byte på min Model S.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Bjelke »

Credde skrev:
Bjelke skrev:
Credde skrev:
JoeMad skrev:

Har inte samma erfarenhet av "Premiumsegmentet" förutom att kostnaderna för reparationer är hutlösa.
Skrammel i samtliga Tyskbilar och dessutom flera irriterande småfel som orsakat långa verkstadsbesök.

Min Tesla har garanterat restvärde, noll service och hittills endast ett besök på SC till skillnad från kollegans A6 TFSI-e som är inne en gång i månaden för diverse småstrul.
Jag har faktisk samma bra erfarenhet av "Premiumsegmentet", haft VW, BMW, Audi, Porsche och även en AMG Mercedes - service kostar men det gör det på de flesta märken, men har inte haft några allvarliga fel, skrammel etc. på några av bilarna.

Mest förvånande är jag fortfarande, att min Tesla är så dyr i försäkring (nu har jag en Tesla med "fel" hk registrering ska sägas) - varken Porschen eller AMG'en var så dyr.

Skönt är det med Tesla'n att den inte behöver service, mobile service (för byte av framljus, handtag...) är guld värd - annars hade jag skulle varit lika mycket på verkstad med Tesla'n på ett år som på 5 år med andra bilar.

Ja, alla bilmärken har sina utmaningar, det är väl konklusionen.
Lite OT men kan mobile byta lyktor? Det står att dom inte kan ställa in lyktorna
iaf... och det måste väl göras vid byte eller?
Dom byte på min Model S.
Strålande, då kanske jag slipper åka 30 mil för det då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Tobbelibobbe »

Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Jjonas »

Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)
Grattis till ett bra beslut! Helt rätt. Glöm inte att beställa med någon trevlig forummedlems referral. :)
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)
Grattis!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av JoeMad »

Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)

Grattis!
Bra beslut med en LR
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)
Kul med återkoppling i tråden, och roligt att ni var så nöjda totalt sätt! :)

Håller med om att premiumkänslan saknas i dörrar och bagagelucka, men annars så är det en grymt trevlig bil på många sätt och vis. Speciellt med LR får man ju extremt fin både prestanda och räckvidd, och nu med prissänkningen så är M3 verkligen extremt prisvärd just nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Holve »

Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Dexter »

Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
Tror att du blir nöjd med en SR+.
Betydligt roligare och kvickare att köra än en V60 2019
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av NiklasTesla »

Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
Absolut! Hade själv gått på SR+ idag även fast jag nu kör LR AWD pga lägre inköpspris (värde för valutan).

MVH
Skriv svar