Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av RagWal »

Henriksson skrev:
Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara. Att ha en spak vid ratten istället för fyra är inte premium, det är billigt för tillverkaren. Att inte ens kunna erbjuda LED strålkastare med automatisk avbländning eller riktig torkarautomatik är inte premium. Att kunna bocka i och byta gummilister på service eller att det finns kit att köpa är själva definitionen på att det inte är premium. Det finns faktiskt inte en antydan på att någon Tesla skulle vara ens i närheten av en premiumbil även fast ni betalar premiumpris. Premiumbil är typ S-klass, A8 och 7-serien eller högre. Tesla motsvarar i premiumkänsla en Skoda av valfri modell och det är ändå ett bra betyg, kvalitetsmässigt är den nog snäppet sämre än Dacia.
Varför alls bry sig om tveksamma klassdefinitoner? Låt var och en köpa det man gillar istället.
Så tänker jag.
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av PerV »

LarsL skrev:
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

PerV skrev:
LarsL skrev:
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Inte i Model 3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

PerV skrev:
LarsL skrev:
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Model S spakarna är identiska. Model 3 är inspirerade av Mercedes men saknar deras precision.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1048
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

LarsL skrev:
PerV skrev:
LarsL skrev:
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Model S spakarna är identiska. Model 3 är inspirerade av Mercedes men saknar deras precision.
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av pefreli »

LarsL skrev:
holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Har heller aldrig råkat slå på helljus av misstag och aldrig upplevt att spakarna varit dåliga.

Spakarna påminner mkt om de jag hade i min förra BMW.

Väldigt glad att de inte valde Old-school lösningen som bl.a finns i MB och Model S.

Se till att återigen få ordning på regnsensorn så är jag nöjd.

När det kommer till definitionen premium ligger mkt i betraktarens ögon. För min del har jag svårt att beskriva fossilbilar som premium öht. Tiden har helt enkelt sprungit ifrån dem då de har en daterad drivlina. Tjock-tv på hjul.

Däremot kan fossilbilar klassas in under lyxbilssegmentet (en tjock-tv kan vara lyxig).

När det kommer till elektriska premiumbilar har Tesla tydliggjort att det finns andra värden än de traditionella. Exempelvis räckvidd, laddupplevelse, OTA, miljö/utsläpp, driftkostnad, drivlina.

Ovanstående förbises av de som anser att Tesla inte är premium för att bilen enbart når upp till 95% av fit&finnish på traditionella premiumbilar.

För tillfället är det exempelvis bara Tesla som kan erbjuda en laddupplevelse som kan betecknas som premium.

För mig är valet enkelt när jag väljer mellan att öka fit&finnish 5% eller få tillgång till ett premium laddnätverk.

Jag väljer laddnätverket alla dagar i veckan.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1048
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

LarsL skrev:
holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Jag har till och med suttit och övat för att försöka undvika helljuset vid blinkers men det jag kommer fram till är att det är alldeles för kort avstånd framåt/helljus och bakåt/helljusblink så särskilt vid blink höger är det nästan omöjligt att utifrån min sittposition träffa de rätta 4-5 mm i mittläget som inte påverkar helljuset. Motståndet för blinkers upp/ned är också för högt medan motståndet fram/bak är för lågt.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av pefreli »

holden skrev:
LarsL skrev:
holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Jag har till och med suttit och övat för att försöka undvika helljuset vid blinkers men det jag kommer fram till är att det är alldeles för kort avstånd framåt/helljus och bakåt/helljusblink så särskilt vid blink höger är det nästan omöjligt att utifrån min sittposition träffa de rätta 4-5 mm i mittläget som inte påverkar helljuset. Motståndet för blinkers upp/ned är också för högt medan motståndet fram/bak är för lågt.
:lol: Då måste du ha fel på dina spakar. Boka besök på SC.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1048
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

pefreli skrev:
holden skrev:
LarsL skrev:
holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Jag har till och med suttit och övat för att försöka undvika helljuset vid blinkers men det jag kommer fram till är att det är alldeles för kort avstånd framåt/helljus och bakåt/helljusblink så särskilt vid blink höger är det nästan omöjligt att utifrån min sittposition träffa de rätta 4-5 mm i mittläget som inte påverkar helljuset. Motståndet för blinkers upp/ned är också för högt medan motståndet fram/bak är för lågt.
:lol: Då måste du ha fel på dina spakar. Boka besök på SC.
Undrar om det går att justera detta eller om det helt enkelt är ett designfel.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ONSatan »

holden skrev:
LarsL skrev:
holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Jag har till och med suttit och övat för att försöka undvika helljuset vid blinkers men det jag kommer fram till är att det är alldeles för kort avstånd framåt/helljus och bakåt/helljusblink så särskilt vid blink höger är det nästan omöjligt att utifrån min sittposition träffa de rätta 4-5 mm i mittläget som inte påverkar helljuset. Motståndet för blinkers upp/ned är också för högt medan motståndet fram/bak är för lågt.
Kan det vara så att det är stor skillnad från bil til bil? Kan ju vara justerbart eller pga toleranser?

(Sitter själv och väntar på en model 3LR och skulle störa mig enormt om det inte var förutsägbar känsla i en sån sak som blinkers….)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Niklas Z »

ONSatan skrev:
holden skrev:
LarsL skrev:
holden skrev:
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Det har jag aldrig lyckats med. Men blinkersen saknar ju helt känsla i lägena.
Jag har till och med suttit och övat för att försöka undvika helljuset vid blinkers men det jag kommer fram till är att det är alldeles för kort avstånd framåt/helljus och bakåt/helljusblink så särskilt vid blink höger är det nästan omöjligt att utifrån min sittposition träffa de rätta 4-5 mm i mittläget som inte påverkar helljuset. Motståndet för blinkers upp/ned är också för högt medan motståndet fram/bak är för lågt.
Kan det vara så att det är stor skillnad från bil til bil? Kan ju vara justerbart eller pga toleranser?

(Sitter själv och väntar på en model 3LR och skulle störa mig enormt om det inte var förutsägbar känsla i en sån sak som blinkers….)
Det har hänt mig också, men typ en gång per kvartal. Då stör jag mig mer på spakens allmänna sladdrighet och att den inte alltid stänger av sig efter avslutad sväng.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fluffy »

Sladdrig är den som i en model s? Vilken årsmodell har du? Min 2021 är inte alls sladdrig utan tvärtom (premium känsla). Har aldrig lyckats slå på helljus av misstag.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av pefreli »

Fluffy skrev:
Sladdrig är den som i en model s? Vilken årsmodell har du? Min 2021 är inte alls sladdrig utan tvärtom (premium känsla). Har aldrig lyckats slå på helljus av misstag.
Min från 2019 skiljer sig inte från den i 2021.

Har alltså inget med årsmodell att göra. Upplever man problem får man kontakta SC.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11575
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Tycker att blinkersen är lite mer "krispig" i vår Mercedes, men har å andra sidan normalt inga problem med den i M3.

Det enda problem jag upplevt är (som någon annan beskrev här i tråden) att den någon gång inte automatiskt stängt av blinkersen efter att man svängt klart med ratten. Vet ej om det är hårdvara eller bugg i mjukvara, men det är inte så ofta det hänt (så inget stort problem för mig).

Har aldrig slagit på/av helljus av misstag vid blinkning (faktiskt hänt mig en gång på Mercan, även om inget stort problem där heller).

Men även om jag inte har något stort problem med blinkers på vår M3 (inget jag tänker på till vardags, åkt i många bilar med sämre blinkers), så håller jag helt med de som föredrar känslan i Mercedes-spakarna. De är klart lite "krispigare" än den på vår M3 (som är lite mjukare och mindre distinkt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MarkusL »

holden skrev:
LarsL skrev:
PerV skrev:
LarsL skrev:
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Model S spakarna är identiska. Model 3 är inspirerade av Mercedes men saknar deras precision.
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Du måste ha en defekt spak, jag har aldrig slagit på helljus av misstag.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av rolundb »

MarkusL skrev:
holden skrev:
LarsL skrev:
PerV skrev:
LarsL skrev:
Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).
Vad jag förstår kommer spakar och knappar i Teslorna just från Mercedes..
Model S spakarna är identiska. Model 3 är inspirerade av Mercedes men saknar deras precision.
Det är nog också det enda jag verkligen stör mig på i M3, spakarna är för dåliga och jag skulle hellre se blinkers som symboler på skärmen än att hela tiden slå på helljuset av misstag.
Du måste ha en defekt spak, jag har aldrig slagit på helljus av misstag.
Samma här. Inte jag heller. Kommer från Audi tidigare och är lika nöjd.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

Detta handlar om Model 3 spakarna, de flimsiga som Tesla tagit fram själva. Mercedes spakarna i Model S är ju solida och ordentliga.

Slår man i helljus när man blinkar så ska man nog besöka service eller åtminstone testaren annan Model 3 för att konstatera om det är fel på bil eller hanteringen. Jag har automatiken aktiverad för helljus och har aldrig upplevt problemet.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1048
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Ja, jag får höra med SC om det går att åtgärda eller om dom tycker att det är jag som borde åtgärdas. Nu undviker jag i möjligaste mån ihållande blink med varierande framgång, dutta flera gånger eller hålla spaken manuellt i blinkläget.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Threm
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 dec 2017 07:25

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Threm »

Allt som gör Tesla unikt som mjukvara, drivlina osv är helt fantastiskt och inget BMW gör kommer i närheten. Däremot, allt som BMW gör som Tesla också gör, t ex dörrar, inredningsdetaljer, bullerdämpning, fjädring, säten, osv gör BMW bättre. Frågan är vad du/ni tycker är viktigast?

Detta stämmer för både BMW, Audi, Mercedes, Volvo. Även om du köper en Model S för 1m kr så kommer din Volvo för 500tkr kännas bättre på samtliga punkter som inte är unikt för Tesla.

Däremot kan Tesla troligtvis bli bättre och komma väldigt nära den standard som ”vanliga” biltillverkare har idag inom en snar framtid. Snabbare än dem vanliga biltillverkarna kan tillverka lika bra batterier, motorer, mjukvara och allt annat som gör Tesla unikt till ett bra pris.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fluffy »

LarsL skrev:
Detta handlar om Model 3 spakarna, de flimsiga som Tesla tagit fram själva. Mercedes spakarna i Model S är ju solida och ordentliga.

Slår man i helljus när man blinkar så ska man nog besöka service eller åtminstone testaren annan Model 3 för att konstatera om det är fel på bil eller hanteringen. Jag har automatiken aktiverad för helljus och har aldrig upplevt problemet.
I min model 3 är spakarna inte flimsiga, tvärtom. Låter som du har något fel på din spak.

De enda flimsiga spakarna har varit i teslas lånebilar (model s). De är riktigt sunkiga i de 3 jag kört.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Delta »

Detta börjar bli tramsigt. Jag har haft Tesla MS i 6 år och 11 månader. Har genom mitt liv ägt ytterligare ca. 65 bilar. (inklusive bilar till frugan o företaget). Aldrig har jag valt bil på grund av blinkersspaken. Komforten i Teslas bilar är suverän. Längtar till en ordentlig resa ut i Europa med gratisladdning och autopilot.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Delta skrev:
Detta börjar bli tramsigt. Jag har haft Tesla MS i 6 år och 11 månader. Har genom mitt liv ägt ytterligare ca. 65 bilar. (inklusive bilar till frugan o företaget). Aldrig har jag valt bil på grund av blinkersspaken. Komforten i Teslas bilar är suverän. Längtar till en ordentlig resa ut i Europa med gratisladdning och autopilot.
Kan bara hålla med!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Niklas Z »

Delta skrev:
Detta börjar bli tramsigt. Jag har haft Tesla MS i 6 år och 11 månader. Har genom mitt liv ägt ytterligare ca. 65 bilar. (inklusive bilar till frugan o företaget). Aldrig har jag valt bil på grund av blinkersspaken. Komforten i Teslas bilar är suverän. Längtar till en ordentlig resa ut i Europa med gratisladdning och autopilot.
Jag skulle inte säga att komforten i Model 3 är suverän. Ljudnivån borde vara lägre och fjädringen bättre på att svälja vägens ojämnheter. Därmed inte sagt att komforten är dålig, men helt klart skulle komforten kunna vara bättre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Delta »

Jag refererar till MS eftersom det är den modellen jag har erfarenhet av. Det är hur som helst vibrationsfriheten, snabbheten, navigatorn, autopiloten och de generösa utrymmena som jag uppskattar vid Europa resor. Vågar inte skriva hur långa pass som går att räkna in. Slumra en trekvart under laddpauserna. Min bil är från 2017 och har därför gratis SuC. Byter den aldrig oavsett blinkersspak.
Skriv svar