Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av JoeMad »

Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)

Grattis!
Bra beslut med en LR
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Tobbelibobbe skrev:
Nu har tråden levt sitt eget liv länge, så gör ett försök till lite uppföljning kring ursprungsfrågan.

Vi har det senaste dygnet haft en LR (19") hemma på lån över natten. Vi har både kört motorväg Varberg-Gbg ToR, landsvägskörning och Superchargat. Sammanfattningsvis är vi sålda på konceptet. Bilen kändes jättebra, bra känsla i inredningen. Lite mindre bra känsla i dörrar och luckor. Men det positiva överväger med marginal, så vi är redo att beställa.

Det blir en vit med dragkrok och 18". Jämfört med ursprungsplanen så kommer vi sannolikt att landa i en Long Range med argumenten
  • Större flexibilitet på långresor
  • Inte lika beroende av destinationsladdning på halvlånga resor
  • Fyrhjulsdrift
  • Mer framtidssäkrad vad gäller användningsvärde och andrahandsvärde (starkaste argumentet)
Kul med återkoppling i tråden, och roligt att ni var så nöjda totalt sätt! :)

Håller med om att premiumkänslan saknas i dörrar och bagagelucka, men annars så är det en grymt trevlig bil på många sätt och vis. Speciellt med LR får man ju extremt fin både prestanda och räckvidd, och nu med prissänkningen så är M3 verkligen extremt prisvärd just nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Holve »

Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Dexter »

Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
Tror att du blir nöjd med en SR+.
Betydligt roligare och kvickare att köra än en V60 2019
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av NiklasTesla »

Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
Absolut! Hade själv gått på SR+ idag även fast jag nu kör LR AWD pga lägre inköpspris (värde för valutan).

MVH
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av taliz »

Dexter skrev:
Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
Tror att du blir nöjd med en SR+.
Betydligt roligare och kvickare att köra än en V60 2019
När jag provkörde en V60 PHEV förra året slogs jag av att den kändes "skranglig" jämfört med min Tesla. Volvon krängde och var inte alls lika tight, inredningen kändes som den skulle kunna börja gneka närsomhelst. Förvånansvärt bullrig var den också med 19". Hände inte mkt när man tryckte på gasen heller...
Mest förvånande var nog dock hur dåligt med utrymme det var i baksätet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Holve skrev:
Grattis!
Jag funderar själv på att göra samma resa. Fast från en Volvo V60 2019.
Jag får dock inte in en LR i mitt bilavtal.
Det blir en SR+ i så fall.

Tror ni man kommer stå ut med en sådan?

Bor vid Siljans avlopp så jag har rätt bra med suc runt mig. Borlänge. Mora. Gävle. Enköping.
SR+ är ju unik på det sättet att du nästan har all premiumutrustning från övriga dyrare M3-modeller; glastak, 15" skärm, hög laddeffekt, värmepump, etc. Så det är grymt högt speccad utrustning för att vara en basmodell. De flesta andra tillverkare tar mycket extra för den typen av utrustning för sina basmodeller.

Mycket bil för pengarna med SR+!







M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

En Tesla SR+ kostar 559.170kr, minus 70.000kr blir 489.170kr.
Den gör 0-100km/h på 5,6s.

En BMW 330i
0-100km/h på 5,6s
445.800kr

Och med samma utrustning så är dom nära i pris.
Men skatten och bränslet är dyrare för BMWn.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
En Tesla SR+ kostar 559.170kr, minus 70.000kr blir 489.170kr.
Den gör 0-100km/h på 5,6s.

En BMW 330i
0-100km/h på 5,6s
445.800kr

Och med samma utrustning så är dom nära i pris.
Men skatten och bränslet är dyrare för BMWn.
Skulle inte bli förvånad om BMW börjar tappa kunder från deras 3-serie till Tesla och deras M3-serie.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Har en 118i på uppfarten nu. Lånebil. Bara 140 Hk men samma karaktär som en 330i. Den karaktärslösa 4-cylindriga surrmotorn.

Det är klart det går att åka bensinbil men det är fan inte trevligt. Klart att en 400+ hk V8 är snabbare men grundproblemet kvarstår. Däremot är regnsensorn klockren och dämparna sjukt bra jämfört med min Model S. De har fixat vägen här utanför genom att lägga på oljegrus eller vad det heter. Inte riktig asfalt. Det överblivna gruset har blivit som en tvättbräda. I Teslan känner man varje ojämnhet. Men i BMW:n glider man över trots att det är en budgetmodell med det lite hårdare M-chassit.

I korthet så byter jag inte ut min Tesla men jag förstår ju att Tesla ligger efter på mycket.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Tesla M3 har passerat BMW, Audi och Mercedes premium bilar i försäljning.
best-selling-premium-sedans-tesla-model-3 (3).jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Holve »

Jag pendlar 11 mil till jobbet.
Åker rätt mycket privat oxå.

Åker jag på uppdrag till kund på arbetet får jag milersättning.
Min privata bensinräkning brukar ligga på nästan 3000kr per månad.
Vore gött att minska den..
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av dave »

Hade oturen att få ett dörruppslag så min 1 månad gamla M3P är på verkstad och jag fick en lånebil - BMW 520d Touring med m-paket.

Jag var tvungen att kolla upp årsmodellen för det känns som att resa tillbaka i tiden ett decennium. Tydligen är det en sprillans 2021a. Skärmen med navigation är skrattretande. Känns som design från gamla windows media player och kartan ser ut som en Tomtomenhet från 2006.

Börjar förstå hypen och all kult kring Tesla som man sett och att folk blir så blown away. Det känns verkligen som ett rejält kliv framåt. Längtar till hon kommer tillbaka från verkstan och undviker BMWn så mkt jag kan till dess.

Kom fö från en Volvo senast men har haft BMW tidigare och alltid varit fan!
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Matthiaz »

dave skrev:

Jag var tvungen att kolla upp årsmodellen för det känns som att resa tillbaka i tiden ett decennium. Tydligen är det en sprillans 2021a. Skärmen med navigation är skrattretande. Känns som design från gamla windows media player och kartan ser ut som en Tomtomenhet från 2006.
Håller med! Körde nyligen en långresa med en Volvo V60 från 2019. Tyckte kartan/navigatorn va ett skämt för att va i en sån ny bil. Kändes precis som det va minst 10 år gammal tomtom typ. Går inte att jämföra med teslas navigator/skärmlösning som man vant sig vid.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Henriksson »

Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara. Att ha en spak vid ratten istället för fyra är inte premium, det är billigt för tillverkaren. Att inte ens kunna erbjuda LED strålkastare med automatisk avbländning eller riktig torkarautomatik är inte premium. Att kunna bocka i och byta gummilister på service eller att det finns kit att köpa är själva definitionen på att det inte är premium. Det finns faktiskt inte en antydan på att någon Tesla skulle vara ens i närheten av en premiumbil även fast ni betalar premiumpris. Premiumbil är typ S-klass, A8 och 7-serien eller högre. Tesla motsvarar i premiumkänsla en Skoda av valfri modell och det är ändå ett bra betyg, kvalitetsmässigt är den nog snäppet sämre än Dacia.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ducce916 »

Henriksson skrev:
Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det. En premium bil är något exklusivt, så långt ifrån en Tesla M3 man kan komma. En premiumbil är knäpptyst och har inga konstigheter vid leverans. Lacken är solid och ljudnivån är låg. Minimalistiskt är inte premium utan billigt bara. Att ha en spak vid ratten istället för fyra är inte premium, det är billigt för tillverkaren. Att inte ens kunna erbjuda LED strålkastare med automatisk avbländning eller riktig torkarautomatik är inte premium. Att kunna bocka i och byta gummilister på service eller att det finns kit att köpa är själva definitionen på att det inte är premium. Det finns faktiskt inte en antydan på att någon Tesla skulle vara ens i närheten av en premiumbil även fast ni betalar premiumpris. Premiumbil är typ S-klass, A8 och 7-serien eller högre. Tesla motsvarar i premiumkänsla en Skoda av valfri modell och det är ändå ett bra betyg, kvalitetsmässigt är den nog snäppet sämre än Dacia.
Jag kan förstå att du inte har så mycket erfarenhet av M3. Har inte hört att så många M3-ägare pratar om premium, däremot körglädje och befrielse från knapp- och spakhysteri. Mina tre senaste bilar är Lexus samt 2 st Audi A8, de du kallar för premium. Visst åker man bra i dessa men körglädje ska man inte tala så högt om.
Den sista A8:an behöll jag när jag köpte min Tesla, ifall jag skulle ångra mig. Körde faktiskt inte en meter med den (numera såld), Teslan var otroligt mycket roligare att köra. Och saknar inte alls alla knappar och spakar. Kan hålla med om att ljudnivån inte är lika låg som i mina tidigare bilar, däremot har jag inte haft några kvalitetsproblem sånär som byte av backkameran, och då har jag kollat bilen ytterst noga.
Du har visst också glömt att en A8, S-klass m fl kostar dubbelt så mycket som en M3, och felfria är de inte alltid heller, mina erfarenheter med A8 (5000 mil/st): defekt framhjulslager, sprucket insugningsrör, totalstopp m bärgning 2 ggr, dålig lackkvalitet i underkant på karossen mm + svindyr service. Audis, Mercedes m fl elbilar är inte speciellt billiga heller.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av OfarligTesla »

ducce916 skrev:

Jag kan förstå att du inte har så mycket erfarenhet av M3. Har inte hört att så många M3-ägare pratar om premium, däremot körglädje och befrielse från knapp- och spakhysteri. Mina tre senaste bilar är Lexus samt 2 st Audi A8, de du kallar för premium. Visst åker man bra i dessa men körglädje ska man inte tala så högt om.
Den sista A8:an behöll jag när jag köpte min Tesla, ifall jag skulle ångra mig. Körde faktiskt inte en meter med den (numera såld), Teslan var otroligt mycket roligare att köra. Och saknar inte alls alla knappar och spakar. Kan hålla med om att ljudnivån inte är lika låg som i mina tidigare bilar, däremot har jag inte haft några kvalitetsproblem sånär som byte av backkameran, och då har jag kollat bilen ytterst noga.
Du har visst också glömt att en A8, S-klass m fl kostar dubbelt så mycket som en M3, och felfria är de inte alltid heller, mina erfarenheter med A8 (5000 mil/st): defekt framhjulslager, sprucket insugningsrör, totalstopp m bärgning 2 ggr, dålig lackkvalitet i underkant på karossen mm + svindyr service. Audis, Mercedes m fl elbilar är inte speciellt billiga heller.
Personen blandar ju dessutom ihop premiumbilar med lyxbilar. Tesla har helt klart bilar i premiumsegmentet men jag skulle inte påstå de har något i lyxbilssegmentet som S-klass/7-serie/A8 brukar klassificeras som.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

Jag gick från Mercedes 250 E sedan som jag tror alla kan komma överens om är premium? Den motsvarar ganska precis Model 3 förutom kvalitén på spakarna runt ratten som är kass på Model 3. Är man van från Mercedes så känns två spakar som överflöd där utgår man från en, det är sedan gammalt (Nu har de visserligen dragit upp farthållare och växelspak till ratten också).

När jag beställde Model 3 gick jag in med förväntningen att den skulle vara en bil i Ford Mondeo klass, vilket är en bil jag gillar. Mina förväntningar överträffades då bilen alltså inte kändes sämre än min tidigare Mercedes. Den har definitivt hållit ihop bättre än Mercedesen hittills.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »


Vill man ha en premium elektrisk bil så är ingen Tesla Modell det även om ägarna gärna vill tro det.
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.

För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?

Edit:
Lite intressant är också att vissa biljournalister tycker att folk gör "fel" som köper en Tesla.
Folk måste gå en kurs och lära sig att panel gaps är det viktigaste vid bilköp.
Märkligt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
Den platsen är nog redan tagen. :lol:

Bild
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.

För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Vad är det för fakta du pratar om här?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.

För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Vad är det för fakta du pratar om här?
Fakta är att det finns märkestrogna människor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

MWall skrev:
holden skrev:
Genidraget med M3 att ha allt på en skärm kommer att placera bilen som en klassiker i bilhistorien, allt annat känns passé.
Den platsen är nog redan tagen. :lol:

Bild
Men du glömmer att man även har motorljudet som input där..
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Och om en Tesla byggd i Berlin verkligen är en Premiumbil objektivt sett.
Kommer alla att köpa en Tesla då?
Svar nej, vissa är väldigt märkestrogna, oavsett fakta.

För vissa är märket det viktigaste. För vem skulle köpa en BMW och om det stod Trabant på bakluckan istället?
Vad är det för fakta du pratar om här?
Fakta är att det finns märkestrogna människor.
Men du skrev att det finns märkestrogna människor, oavsett fakta. Eftersom det ofta landar på balansering mellan subjektiva egenskaper har ju var och en sin egen uppfattning om vad som är "fakta".
Skriv svar