Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fluffy »

LarsL skrev:
Detta handlar om Model 3 spakarna, de flimsiga som Tesla tagit fram själva. Mercedes spakarna i Model S är ju solida och ordentliga.

Slår man i helljus när man blinkar så ska man nog besöka service eller åtminstone testaren annan Model 3 för att konstatera om det är fel på bil eller hanteringen. Jag har automatiken aktiverad för helljus och har aldrig upplevt problemet.
I min model 3 är spakarna inte flimsiga, tvärtom. Låter som du har något fel på din spak.

De enda flimsiga spakarna har varit i teslas lånebilar (model s). De är riktigt sunkiga i de 3 jag kört.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Delta »

Detta börjar bli tramsigt. Jag har haft Tesla MS i 6 år och 11 månader. Har genom mitt liv ägt ytterligare ca. 65 bilar. (inklusive bilar till frugan o företaget). Aldrig har jag valt bil på grund av blinkersspaken. Komforten i Teslas bilar är suverän. Längtar till en ordentlig resa ut i Europa med gratisladdning och autopilot.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Delta skrev:
Detta börjar bli tramsigt. Jag har haft Tesla MS i 6 år och 11 månader. Har genom mitt liv ägt ytterligare ca. 65 bilar. (inklusive bilar till frugan o företaget). Aldrig har jag valt bil på grund av blinkersspaken. Komforten i Teslas bilar är suverän. Längtar till en ordentlig resa ut i Europa med gratisladdning och autopilot.
Kan bara hålla med!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Niklas Z »

Delta skrev:
Detta börjar bli tramsigt. Jag har haft Tesla MS i 6 år och 11 månader. Har genom mitt liv ägt ytterligare ca. 65 bilar. (inklusive bilar till frugan o företaget). Aldrig har jag valt bil på grund av blinkersspaken. Komforten i Teslas bilar är suverän. Längtar till en ordentlig resa ut i Europa med gratisladdning och autopilot.
Jag skulle inte säga att komforten i Model 3 är suverän. Ljudnivån borde vara lägre och fjädringen bättre på att svälja vägens ojämnheter. Därmed inte sagt att komforten är dålig, men helt klart skulle komforten kunna vara bättre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Delta »

Jag refererar till MS eftersom det är den modellen jag har erfarenhet av. Det är hur som helst vibrationsfriheten, snabbheten, navigatorn, autopiloten och de generösa utrymmena som jag uppskattar vid Europa resor. Vågar inte skriva hur långa pass som går att räkna in. Slumra en trekvart under laddpauserna. Min bil är från 2017 och har därför gratis SuC. Byter den aldrig oavsett blinkersspak.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Zalman3 »

Delta skrev:
Jag refererar till MS eftersom det är den modellen jag har erfarenhet av. Det är hur som helst vibrationsfriheten, snabbheten, navigatorn, autopiloten och de generösa utrymmena som jag uppskattar vid Europa resor. Vågar inte skriva hur långa pass som går att räkna in. Slumra en trekvart under laddpauserna. Min bil är från 2017 och har därför gratis SuC. Byter den aldrig oavsett blinkersspak.
Min är också från 2017 och har gratis SuC. Har tjänat ca 100.000 kr på att kunna ladda gratis eftersom jag inte kan ladda hemma.
Kan heller inte byta bort den.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ducce916 »

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

ducce916 skrev:
Model 3 är prisvärd men grejen är väl att formgivning och komfort är viktigare än prestanda för nästan alla så länge prestandan är på en acceptabel nivå.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Delta »

Att välja bilmärke är inte helt rationellt, det är känslostyrt, medvetet eller omedvetet.
Själv har jag växt upp i ett land som var invaderat av Tyskland under andra världskriget. Som tur var förlorade de kriget och jag erkänner villigt att det påverkar mitt bilval idag om jag ska välja mellan tyskt och amerikanskt. Om produkten är likvärdig så väljer jag amerikanskt före tyskt. "Tysk premium" är för mig en nackdel, att "vorsprung durch technik" i själva verket är en kopiering av andras idéer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av LarsL »

Fluffy skrev:

I min model 3 är spakarna inte flimsiga, tvärtom. Låter som du har något fel på din spak.

De enda flimsiga spakarna har varit i teslas lånebilar (model s). De är riktigt sunkiga i de 3 jag kört.
Nej, det är inget fel på mina spakar de är helt enkelt designade så här. På en Mercedes är spakarna solida och de känns som om de är sammankopplade med mekanik. I Model 3 är de mer designade som i en Japansk eller Koreans bil, flimsigt. Blir så klart billigare så.
Också irriterande att varken helljus eller blinkers har fasta lägen utan det är återfjädrande. Har svurit många gånger över att blinkersen inte aktiverats eller inte går att avaktiver på mekanisk känsla.

Naturligtvis väljer man inte bil efter blinkers spakar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
ducce916 skrev:
Model 3 är prisvärd men grejen är väl att formgivning och komfort är viktigare än prestanda för nästan alla så länge prestandan är på en acceptabel nivå.
Kan förstå att stolarna i M3 inte håller för extrem bankörning/tävling, men för långkörning så är de helt fantastiskt underbara!

Vida överlägsna stolarna i de MS och MX som jag kört, överlägsna stolarna i alla våra Mercedes, och överlägset de flesta stolar jag testat.

De enda stolar jag haft som konkurrerar med de i M3, och kanske slår de med en liten marginal, är Volvos.

Audis tycker jag också är bra, men skulle sätta de Audistolar jag kört som en liten (men klar) bit efter de i M3.

Så min topp tre på världen bästa och bekvämaste bilstolar för vardagskörning och långkörning skulle jag sätta som pallvinnare:

#1: Volvo
#2: Tesla M3
#3: Audi

Sedan tror jag inte att, så många, köper en Audi för 1,5-2 miljoner, och samtidigt skiter i prestanda. Det liksom faller på eget grepp.

Vill man endast köra från A-B, och skiter i prestanda och annat, så duger troligen en billig Skoda eller Kia.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1048
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Jag tycker också att M3s stolar är kanon, föredrar klart dessa framför Audis.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Niklas Z »

Jag kommer från BMW:s sportstolar och riktigt lika bra som dem tycker jag inte att stolarna i Model 3 är, men helt klart sitter jag väldigt bra i stolarna i Model 3. Än så länge har jag dock inte kört så långa etapper med Model 3, men det har i alla fall blivit några etapper på drygt tre timmar i sträck bakom ratten. Jag ser fram emot ordentliga långkörningar när pandemin tillåter (fick första vaccinsprutan i torsdags).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Jag kommer från BMW:s sportstolar och riktigt lika bra som dem tycker jag inte att stolarna i Model 3 är, men helt klart sitter jag väldigt bra i stolarna i Model 3. Än så länge har jag dock inte kört så långa etapper med Model 3, men det har i alla fall blivit några etapper på drygt tre timmar i sträck bakom ratten. Jag ser fram emot ordentliga långkörningar när pandemin tillåter (fick första vaccinsprutan i torsdags).
Samma sak här. Har än så länge kört i ca. 4-5 timmar i M3, men långt ifrån 8-10 timmar som i våra tidigare Volvo, nuvarande Mercedes, och hyr-BMW på semester (gillar BMWs stolar lite bättre än de i våra Mercedes som vi haft). Så återstår att se, men väldigt nöjd med M3-stolarna än så länge. Otroligt fina och sköna stolar, även om 10-timmarstesten återstår.

Grattis till vaccineringen. :)

Fick min första vaccindos igår (Pfizer-BioNTech), och har nästa dos om ca. sex veckor (25/6).

Ser fram emot både bilsemester i Sverige och (om det går) i Norge, men även att kunna flyga utomlands igen. Skall bli så kul att kunna ut och resa igen! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1581
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av pefreli »

Niklas Z skrev:
Jag kommer från BMW:s sportstolar och riktigt lika bra som dem tycker jag inte att stolarna i Model 3 är, men helt klart sitter jag väldigt bra i stolarna i Model 3. Än så länge har jag dock inte kört så långa etapper med Model 3, men det har i alla fall blivit några etapper på drygt tre timmar i sträck bakom ratten. Jag ser fram emot ordentliga långkörningar när pandemin tillåter (fick första vaccinsprutan i torsdags).
Håller med om att BMW’s sportstolar är aningen bättre. Framförallt bättre sidostöd vid aktiv körning och något bättre möjlighet att ”tilta” stolen.

Men jag har kört ett antal långresor på ca 10 timmar med Model 3 och på längre resor är de riktigt bra.

Kombinerat med AP så kommer jag fram mer utvilad än i någon annan bil jag kört. Trots att det finns bilar som är tystare. ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
ducce916 skrev:
Model 3 är prisvärd men grejen är väl att formgivning och komfort är viktigare än prestanda för nästan alla så länge prestandan är på en acceptabel nivå.
Kan förstå att stolarna i M3 inte håller för extrem bankörning/tävling, men för långkörning så är de helt fantastiskt underbara!

Vida överlägsna stolarna i de MS och MX som jag kört, överlägsna stolarna i alla våra Mercedes, och överlägset de flesta stolar jag testat.

De enda stolar jag haft som konkurrerar med de i M3, och kanske slår de med en liten marginal, är Volvos.

Audis tycker jag också är bra, men skulle sätta de Audistolar jag kört som en liten (men klar) bit efter de i M3.

Så min topp tre på världen bästa och bekvämaste bilstolar för vardagskörning och långkörning skulle jag sätta som pallvinnare:

#1: Volvo
#2: Tesla M3
#3: Audi

Sedan tror jag inte att, så många, köper en Audi för 1,5-2 miljoner, och samtidigt skiter i prestanda. Det liksom faller på eget grepp.

Vill man endast köra från A-B, och skiter i prestanda och annat, så duger troligen en billig Skoda eller Kia.
Jag skrev inte att de skiter i prestanda. Bara att om bilen är onödigt snabb så kanske det inte är första prio att den är ännu snabbare.

Jag håller med om sidostöd i stolarna. Man måste köra löjligt snabbt i en tvär kurva för att det ska vara ett problem. Tror inte så många tar sin elbil till en bana...

I vilket fall togs det där inte emot så bra hos Audi-folket. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Onödigt snabb? Den var lite ny om en prestandabil (men annars håller jag med). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Onödigt snabb? Den var lite ny om en prestandabil (men annars håller jag med). :D
Jag tycker faktiskt min S 100D är onödigt snabb. Skulle jag önska förbättringar skulle bättre prestanda hamna väldigt långt ner på listan och då är jag ändå en bilintresserad person och notorisk fortkörare.

Sanningen är att jag sällan använder prestandan. Omkörningar görs allt som oftast på halvgas av komfortskäl. Skulle kunna tänka mig en långsammare bil om bara resten vore top notch.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Henriksson »

Jag privatleasar en fullutrustad demobil E-tron 55 i två år och är nöjd men det finns några saker där oxå. Framvagnens bussningar är slut efter 2.800 mil att jämföra med min Cayenne som höll i 26.000 mil. Nu är ju chassiet samma som Q7/Cayenne när det gäller luftfjädring och dämpare så anledningen till felet på just denna bil vet jag inte. Läcker in vatten genom taklucka och bakluckans automatik lever ett eget liv, den öppnar när man inte vill och stänger när man inte vill, däremot öppnar den inte när man vill. Skumt. Nu ska den snart servas och då kommer sannolikt dessa saker att åtgärdas. Men eftersom jag privatleasar så bryr jag mig inte supermycket då service ingår.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
Onödigt snabb? Den var lite ny om en prestandabil (men annars håller jag med). :D
Jag tycker faktiskt min S 100D är onödigt snabb. Skulle jag önska förbättringar skulle bättre prestanda hamna väldigt långt ner på listan och då är jag ändå en bilintresserad person och notorisk fortkörare.

Sanningen är att jag sällan använder prestandan. Omkörningar görs allt som oftast på halvgas av komfortskäl. Skulle kunna tänka mig en långsammare bil om bara resten vore top notch.
Det fina med elbil är ju att du inte har någon nackdel av att ha tillgång till bra prestanda, till skillnad från en ICE-bil.

Tycker du att den är för pigg eller svårkörd så är det ju bara att gå in i inställningarna och sätta i chill-mode. Done. Problem solved.

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
Onödigt snabb? Den var lite ny om en prestandabil (men annars håller jag med). :D
Jag tycker faktiskt min S 100D är onödigt snabb. Skulle jag önska förbättringar skulle bättre prestanda hamna väldigt långt ner på listan och då är jag ändå en bilintresserad person och notorisk fortkörare.

Sanningen är att jag sällan använder prestandan. Omkörningar görs allt som oftast på halvgas av komfortskäl. Skulle kunna tänka mig en långsammare bil om bara resten vore top notch.
Det fina med elbil är ju att du inte har någon nackdel av att ha tillgång till bra prestanda, till skillnad från en ICE-bil.

Tycker du att den är för pigg eller svårkörd så är det ju bara att gå in i inställningarna och sätta i chill-mode. Done. Problem solved.

Bild
Varför skulle jag göra det? Jag har bra känsla i min högerfot.

Jag menar bara att jag inte behöver mer prestanda för det jag använder bilen till. Det som kräver mest prestanda är omkörningar men vid fullgas blir det onödigt ryckigt för passagerarna. Är jag själv i bilen kan jag gasa fullt ibland. Men jag tycker elbilar är ganska tråkiga när det gäller karaktären.
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Denke »

Jag kör idag en Mercedes E200 kombi 2018 och har nu beställt en Model 3 LR som kommer med Lake Fuxian så nu är det förhoppningsvis inte långt borta innan jag har den.
Men för att svara på frågan så har jag nu i en veckas tid haft en Model 3 SR som lånebil då min MB stått på reparation av lite plåtskador.

Mercedes det är en fantastisk bil, en riktigt landsvägskryssare och helt enkelt en annan typ av bil.
+ Fantastisk lastkapaacitet
+ Tyst i kupen och då menar jag tyst
+ Komforten fantasisk
+ Lång räckvidd
- Dyra servicekostnader
- Trött

Model 3 SR
+ Bra komfort och stolarna är faktikt riktigt sköna.
+ Bra prestanda trots att det är instegsmodellen.
+ Modern inredning, man glömmer bort att den saknar vanlig hastighetsmätare.
+ När man kör Teslan så känns det av någon outgrundlig anledning som att trots man håller hastigheten så går det fort ?
- Hastigheter över 110 km i timmen ger ett himla högt kupeljud, om det är något som är minus så är det det.
- Räckvidden är inte imponerande 35 mil
- Lastutrymmet är kraftigt begränsat om man jämför med min MB.

Summering
Skulle Mercedes ha en E klass eldriven bil med räckvidd och hygglig prestanda så är det en nobrainer men nu är dessa bilar helt olika bilar och kan egentligen inte jämföras mot varandra.
Men Model 3 är hrlt fantastiskt rolig bil att köra och jag älskar prestanda och sportiga bilar.
Så nu längtar jag efter att få byta ut min trötta MB.
Har dock inte gjort någon långresa så i nuläget kan jag inte bedöma den biten i att ha en elbil.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Niklas Z »

Denke, det är framför allt två saker jag skulle vilja ändra på min Model 3. Den ena är precis det du skriver om, nämligen ljudnivån vid motorvägskörning. Den andra är fjädringskomforten, som kunde vara bättre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Varför skulle jag göra det? Jag har bra känsla i min högerfot.
Du klagade på för hög effekt.

Jag tycker aldrig att man kan få för hög effekt. Klarar också av att hantera pedalerna. Men var ett tips för de som har problem med för hög effekt (som jag uppfattade dig).
MWall skrev:
Men jag tycker elbilar är ganska tråkiga när det gäller karaktären.
Även här är vi nog också diamentralt motsatta åsikter.

Jag tycker att elbilar generellt har en mycket bättre körkaraktär än fossilbilar då man (normalt) slipper växlingar, olika former av turbolagg och annat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Denke »

Niklas Z skrev:
Denke, det är framför allt två saker jag skulle vilja ändra på min Model 3. Den ena är precis det du skriver om, nämligen ljudnivån vid motorvägskörning. Den andra är fjädringskomforten, som kunde vara bättre.

Jag har noterat att många ofta pratar om att sidorutorna som orsak till högt kupeljud men jag skulle säga att ljudet primärt kommer från hjulhusen bak.
Visst är ju fjädringen betydligt stötigare än en premiumbil, men inte så det är besvärande.
Man får ju lite det man betalar för, vill man ha bättre fjädring så är det väl Model S som gäller gissar jag.
Men att köpa en bil för nästan en mille är det inte överdrivet många som kan, vill man nå ut till den breda massan är nog bilar som Model 3 som gäller.
Så man får stå ut med lite oljud och sportfjädring :)

Min LR kommer den 7/6 och det ser jag fram emot.
Skriv svar