Prissänkning igen på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

eizzmar skrev:
Precis, priser på bilarna höjer o sänks med tiden. Det är nästan omöjligt o veta när man ska slå till för bästa pris, framför allt när det kommer till Tesla.
Nja, jag håller inte med helt.

Visst höjs priser upp och ner hos alla biltillverkare, men skulle säga att det ändå är EXTREMT mycket enklare med Tesla och Polestar. Där behöver du för varje land bara checka ett enda ställe för att ha aktuellt pris.

Gällande övriga biltillverkare så är det ju ett helvete på jorden att få det aktuella bästa priset (som är det enda som gäller), med myriader av olika rabetter, kampanjer, olika ÅF, olika butiker, olika säljare, olika prutframgångar, etc. Ovanpå det en konfigurator som bara idiot kan uppskatta, med miljarder av olika kombinationer paket/utrustning. Helt totalt kass och oöverblickbart! :evil:

Nej, tacka vet jag firmor som Polestar och Tesla som gör det enkelt för oss konsumenter, och inte ett tidsödande helvete som hos de andra!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Elektroniskt justerbart baksäte?
04F248E2-C252-4B72-B831-4F4EF56C774E.jpeg
Tror de blandat ihop texten med den från Model Y.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Elektroniskt justerbart baksäte?
04F248E2-C252-4B72-B831-4F4EF56C774E.jpeg
Tror de blandat ihop texten med den från Model Y.
Men model y har ju inte rattvärme. Om det hade varit exakt samma info i rutan...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Elektroniskt justerbart baksäte?
04F248E2-C252-4B72-B831-4F4EF56C774E.jpeg
Tror de blandat ihop texten med den från Model Y.
Men model y har ju inte rattvärme. Om det hade varit exakt samma info i rutan...
Tror inte de tar färdiga grafiska "rutor" eller bilder, utan tänker mer på ett klassiskt copy'n'paste-fel i en form av texteditor i något CMS.

Ok, kan ju vara att M3 får baksätet från MY. Man skall aldrig säga aldrig (men finner det inte så sannolikt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av eizzmar »

martinot skrev:
eizzmar skrev:
Precis, priser på bilarna höjer o sänks med tiden. Det är nästan omöjligt o veta när man ska slå till för bästa pris, framför allt när det kommer till Tesla.
Nja, jag håller inte med helt.

Visst höjs priser upp och ner hos alla biltillverkare, men skulle säga att det ändå är EXTREMT mycket enklare med Tesla och Polestar. Där behöver du för varje land bara checka ett enda ställe för att ha aktuellt pris.

Gällande övriga biltillverkare så är det ju ett helvete på jorden att få det aktuella bästa priset (som är det enda som gäller), med myriader av olika rabetter, kampanjer, olika ÅF, olika butiker, olika säljare, olika prutframgångar, etc. Ovanpå det en konfigurator som bara idiot kan uppskatta, med miljarder av olika kombinationer paket/utrustning. Helt totalt kass och oöverblickbart! :evil:

Nej, tacka vet jag firmor som Polestar och Tesla som gör det enkelt för oss konsumenter, och inte ett tidsödande helvete som hos de andra!
Menar precis som dig! Min input var till en annan som tyckte att det var dålig kundvård för att Tesla sänkt priserna med tanke på de som precis hämtat ut bilar för dyrare pris. Vad jag menar är att köp bilen om du gillar den och njut sen! Priser kommer alltid komma o gå även om Tesla o Polestar i detta fallet förenklar köpupplevelsen extremt till det bättre för oss kunder!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

Jo, håller med! :D

Priser kommer nog alltid att justeras. Både beroende på marknadsförändringar, gällande utbud och efterfrågan, den tekniska utvecklingen som går kraftigt framåt, konkurrenters agerande, och i bland så enkla saker som stora valutaförändringar.

Håller med dig att klarar man inte av att köpa något som förändrar sig i pris utan att få ett bryt eller må illa och sova dåligt på nätterna, så skall man nog främst satsa på att försöka hyra så mycket saker som möjligt. Oavsett om bostäder, bilar eller andra kapitalvaror.

Vi andra får fortsätta att njuta av och vara nöjda med våra produkter och köp! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
TBC
Inlägg: 51
Blev medlem: 03 feb 2021 21:16

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av TBC »

Jag tycker det är noll kundvård när man inte erkänner sina brister och bara låter det vara för det endast är kosmetiskt. Skämt att man tycker att nyansskillnad är ok för att det är materialskillnad.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

TBC skrev:
Jag tycker det är noll kundvård när man inte erkänner sina brister och bara låter det vara för det endast är kosmetiskt. Skämt att man tycker att nyansskillnad är ok för att det är materialskillnad.
Det tycker jag däremot inte alls är OK. Tesla är ju helt kass på byggkvalitet, lack, och mycket annat (tycker även jag). Men det är ju inte riktigt det som tråden handlar om, eller som vi diskuterar just nu. ;)

Förändring av prisers vara, eller icke vara, är det som vi andra pratar om. To be, or not to be. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Jag ser attt uppvärmd ratt inte är med på SR+, då gick den bort ja :cry: funderade seriöst på att beställa en och byta ut EGolfen med en SR+, men har lovat min fru att inte beställa en bil utan uppvärmd ratt mer. Och att betala 100.000 enbart för uppvärmd ratt är oaktuelt.
Det lär ju vara samma hårdvara.
I början fanns ju ingen värme i baksätena på SR+. Några SW updates senare var det där.
I Norge är SR+ verkligen en no brainer IMO.
Men hur aktiverar man den? Det lär väl inte gå utan att vara hacker eller nåt? Eller du menar den kanske får funktionen efter ett tag OTA? Det kan ju tänkas, men då vill jag först se att det blir så.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av LarsA »

Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Polestar 2 awd -21
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Fredrik j »

LarsA skrev:
Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Dom flesta dieselbilar har ju haft förvärmning senaste 10åren. Och rattvärme. Kan tycka det är skönt att inte behöva värma upp kupén så mycket när man ska sitta där med ytterkläder. Man värmer ju mest för att slippa skrapa rutor.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Aldrig saknat rattvärme.

Är inne på att beställa en ny M3 AWD innan de höjer förmånsvärdena den 1/7, men rattvärme ser jag ingen som helst nytta med. Värmepump kan däremot spara en hel del energi, och ge längre räckvidd på hösten, vintern och våren, samt att jag saknar elbacklucka.

Precis som du förvärmer jag alltid kupéen (till normalt 23°) innan jag sätter mig i bilen (gjorde så senast idag, även om det var 15° ute). Klockrent med förvärmning via appen!

Rattvärme skulle jag inte betala ett öre extra för. Helt ointressant som jag ser det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
LarsA skrev:
Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Dom flesta dieselbilar har ju haft förvärmning senaste 10åren. Och rattvärme. Kan tycka det är skönt att inte behöva värma upp kupén så mycket när man ska sitta där med ytterkläder. Man värmer ju mest för att slippa skrapa rutor.
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.

Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.

Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.

Elen är så billig att man lätt har råd med det. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Nect »

Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Tellus »

Rattvärme är skönt att ha vår/höst/vinter. Saknar det från tidigare bilar. Man kan spara mkt el på vår och höst då det oftast räcker med ratt och sitsvärme.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

Aldrig upplevt ratten som kall. Kör alltid utan handskar. Men jag brukar å andra sidan förvärma både elbilen och dieselloket (är osäker ens om vår Merca har rattvärme eller inte, aldrig använt iaf.) ordentligt när det är runt nollan eller kallare. Startar oftast upp en 20-30 minuter innan jag åker iväg med en kupévärme på 23-23,5 grader. Helt perfekt!

Har aldrig haft kallt när jag satt mig i bilen, och sällan jag använder ens någon stolsvärme. Alla rutor avfrostade, och allt perfekt varmt och gott när man sätter sig i bilen! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.

Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.

Elen är så billig att man lätt har råd med det. :D
Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

Nect skrev:
Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den :)
Strålningen TILL rutan. Kyla strålar inte. Värmen strålar från ratten/dina händer. Förlåt. Onödigt. Jag vet. Är ett fel jag har bara. Sorry.
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Nect »

markuswesterberg skrev:
Nect skrev:
Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den :)
Strålningen TILL rutan. Kyla strålar inte. Värmen strålar från ratten/dina händer. Förlåt. Onödigt. Jag vet. Är ett fel jag har bara. Sorry.
Haha!

Det beror på hur man ser det. Glaset strålar inte i den bemärkelsen. Den operativatemperaturen vid dina händer påverkas av flera faktorer. Där en faktiskt kall glasyta får en viss strålande effekt som påverkar den operativatemperaturen negativt!

Anledning till benämning strålande kyla är den stora skillnaden mellan hudensstrålningstemperatur kontra glaset. Det upplevs som drag, närmare bestämt strålningsdrag och varför den enkelt och lite slarvigt kallas strålning.

Samma hänsyn tas vid beräkning av väldigt stora glasytor efter fasad. Kallraset och ”strålningen” verkar på två olika sätt vilket påverkar
den upplevda temperaturen (operativatemperaturen) som lägre än vad den faktiskt är. :D

Edit; det är även med anledning av strålningsdraget som vissa upplever ratten varm medan andra inte. Personer med varmare händer har en hud med större strålningstemperatur vilket gör skillnaden mellan glaset större och som även gör strålningsdraget större = upplevs som kallare vid dina händer.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.

Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.

Elen är så billig att man lätt har råd med det. :D
Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.
Tips: Ha den inpluggad om du vill förvärma bilen via elnätet istället för bilens batteri! Fungerar perfekt.

Kostnaden är försumlig i det stora sammanhanget. Så gott att komma till en 100% varm och isfri bil. Guld värt! :mrgreen:

Sedan låter det som du har rätt dyrt elavtal. Så kan vara värt att kika på det (inte för en kvarts förvärmning då och då, men för din totala elkonsumtion/elräkning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

Nect skrev:
markuswesterberg skrev:
Nect skrev:
Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den :)
Strålningen TILL rutan. Kyla strålar inte. Värmen strålar från ratten/dina händer. Förlåt. Onödigt. Jag vet. Är ett fel jag har bara. Sorry.
Haha!

Det beror på hur man ser det. Glaset strålar inte i den bemärkelsen. Den operativatemperaturen vid dina händer påverkas av flera faktorer. Där en faktiskt kall glasyta får en viss strålande effekt som påverkar den operativatemperaturen negativt!

Anledning till benämning strålande kyla är den stora skillnaden mellan hudensstrålningstemperatur kontra glaset. Det upplevs som drag, närmare bestämt strålningsdrag och varför den enkelt och lite slarvigt kallas strålning.

Samma hänsyn tas vid beräkning av väldigt stora glasytor efter fasad. Kallraset och ”strålningen” verkar på två olika sätt vilket påverkar
den upplevda temperaturen (operativatemperaturen) som lägre än vad den faktiskt är. :D

Edit; det är även med anledning av strålningsdraget som vissa upplever ratten varm medan andra inte. Personer med varmare händer har en hud med större strålningstemperatur vilket gör skillnaden mellan glaset större och som även gör strålningsdraget större = upplevs som kallare vid dina händer.
Japp, sådär ja, detta passerade mitt filter! :D

Bra poäng också om vi nu går tillbaka till ämnet rattvärme att vi upplever det olika. Jag har börjat använda det i vår (numera sålda) ID.3 men har alltid haft ”problem” med att jag efter bara några minuter börjar svettas om händerna istället och tycker det känns obehagligt till och med på lägsta temperaturinställningen. Hoppas att det blir bättre i M3 med lägre lägsta nivå så att säga.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.

Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.

Elen är så billig att man lätt har råd med det. :D
Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.
Tips: Ha den inpluggad om du vill förvärma bilen via elnätet istället för bilens batteri! Fungerar perfekt.

Kostnaden är försumlig i det stora sammanhanget. Så gott att komma till en 100% varm och isfri bil. Guld värt! :mrgreen:

Sedan låter det som du har rätt dyrt elavtal. Så kan vara värt att kika på det (inte för en kvarts förvärmning då och då, men för din totala elkonsumtion/elräkning).
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av McFace »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.

Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.

Elen är så billig att man lätt har råd med det. :D
Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.
Tips: Ha den inpluggad om du vill förvärma bilen via elnätet istället för bilens batteri! Fungerar perfekt.

Kostnaden är försumlig i det stora sammanhanget. Så gott att komma till en 100% varm och isfri bil. Guld värt! :mrgreen:

Sedan låter det som du har rätt dyrt elavtal. Så kan vara värt att kika på det (inte för en kvarts förvärmning då och då, men för din totala elkonsumtion/elräkning).
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Asså det går ju inte att köra Model 3 på vintern! (Om man som jag kör på cykeldäck, vilket jag väljer att utgå från att alla kan gissa sig till utan att jag säger det.) Bra diskussionsunderlag sker helt klart när man beskriver så lite som möjligt och chansar på att alla ska förstå. Det vet ju alla.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av DanneLKPG »

mikebike skrev:
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Vaknat på fel sida?

Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar