Prissänkning igen på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Bjelke »

vibrationsfri skrev:
Standard range och long range ner typ 30 k .
619 för LR 559 för Standard.
Jo det är väl vad hela tråden har handlat om typ :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Steflan skrev:
Funderar på att köpa en M3. Tvekar lite på att beställa i Sverige eftersom jag har en kontakt i Tyskaland vars plåtar jag kan "låna" 6 mån innan jag reggar den i Sverige. Lite bök blir det men 70-80k lägre pris. Någon som har köpt i Tyskland och har goda (eller dåliga) erfarenheter att delge?
Hur gör du med försäkringen?
Det är en bra men besvärande fråga. Tysk bil, tyska plåtar, tysk försäkring. Jag antar att det kommer vara ett halvår utan särskilt mycket körning. 600 mil behöver jag dock.
Vid en skada kan man ju gissa att det tyska försäkringsbolaget kommer undra vad bilen gör i sverige och vem som egentligen brukar den. Din kontakt i tyskland behöver ju vara beredd på att låtsas ha varit på semester i sverige och bara tillfälligt lånat ut sin bil till sin svenske kompis. Kan ju bli svårt att förklara om du drabbas av något mer allvarligt medans tyske kompisen bevisligen är hemma i tyskland. Försäkringsbolag älskar ju att slippa betala...
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av ducce916 »

Bjelke skrev:
Och tre år utan halvförsäkring efter det typ...
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av ducce916 »

Helförs SR+,villa m eget garage söder om Malmö, 76 år, 1000 mil/år, ca 12000:-/år
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Fredrik j »

ducce916 skrev:
Helförs SR+,villa m eget garage söder om Malmö, 76 år, 1000 mil/år, ca 12000:-/år
Tyskregistrerad bil?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
vibrationsfri skrev:
Standard range och long range ner typ 30 k .
619 för LR 559 för Standard.
Jo det är väl vad hela tråden har handlat om typ :)
Finns även ute som nyhet sedan ett tag tillbaka:

https://alltomelbil.se/tesla-model-3-st ... trustning/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av ducce916 »

Fredrik j skrev:
ducce916 skrev:
Helförs SR+,villa m eget garage söder om Malmö, 76 år, 1000 mil/år, ca 12000:-/år
Tyskregistrerad bil?
Stämmer, registrerad där (ej av mig) men inte rullat en meter i Tyskland. Efter import med biltransport till Sthlm registrerad i Sverige (blev inte upplyst av säljaren i Nacka att bilen importerats från Tyskland och därför inte kunde få den svenska bonusen). Anmälde till ARN som (efter ett halvår) dömde importören att betala 75 000:- till mig.
Men vill tillägga att saken inte är hela världen, trivs utomordentligt med bilen, kul att köra, inga fel så när som på att jag fått backkameran utbytt, bra karosspassning mm.
Har tidigare haft div Porschar, Lexus, senast två st Audi A8.
Donniedarko
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 apr 2021 07:45

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Donniedarko »

Ingen som hört något om prissänkning på performance-modellen? :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Svenssons »

Steflan skrev:

Funderar på att köpa en M3. Tvekar lite på att beställa i Sverige eftersom jag har en kontakt i Tyskaland vars plåtar jag kan "låna" 6 mån innan jag reggar den i Sverige. Lite bök blir det men 70-80k lägre pris. Någon som har köpt i Tyskland och har goda (eller dåliga) erfarenheter att delge?
Om du inte kan få den ytterligare tyska bonusen på €6 000:- eller svenska bonusen på tyskimporterad bil så blir prisskillnaden i princip 0:- efter att svenska bonusen på 70 000:- dragits av.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av vibrationsfri »

Bjelke skrev:
vibrationsfri skrev:
Standard range och long range ner typ 30 k .
619 för LR 559 för Standard.
Jo det är väl vad hela tråden har handlat om typ :)
Haha har jobbat mycket och när jag såg att lr fått förlängd räckvidd så trodde jag att det blivit prisjustering men det var flera dagar gammalt. LR känns riktigt prisvärd blir nog en lr istället för min sr+.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Bjelke »

vibrationsfri skrev:
Bjelke skrev:
vibrationsfri skrev:
Standard range och long range ner typ 30 k .
619 för LR 559 för Standard.
Jo det är väl vad hela tråden har handlat om typ :)
Haha har jobbat mycket och när jag såg att lr fått förlängd räckvidd så trodde jag att det blivit prisjustering men det var flera dagar gammalt. LR känns riktigt prisvärd blir nog en lr istället för min sr+.
:lol: Förstod nästan det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av ducce916 »

ducce916 skrev:
Bjelke skrev:
Och tre år utan halvförsäkring efter det typ...
Sorry, trodde jag svarat dig, helförsäkring TH strax över 11 500:-/år
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Tellus »

Femte prisökningen i US

Tråden borde kanske heta prisändring

https://electrek.co/2021/05/21/tesla-ts ... -y-prices/

Ingen ändring i Sverige på 3 eller Y just nu
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Zalman3 »

Tellus skrev:
Femte prisökningen i US

Tråden borde kanske heta prisändring

https://electrek.co/2021/05/21/tesla-ts ... -y-prices/

Ingen ändring i Sverige på 3 eller Y just nu
Kommer bidraget på 7.500 dollar tillbaka, då vill Tesla ha en del av den kakan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av ANLI »

Mitt första inlägg på forumet.
Hade riktat in mig på en BMW i4 drive 40 men leveranstiden satte stopp.
Sedan en Kia EV6 men självstyrningen är för dålig och modellen är inte riktigt i min smak.
Nu har jag landat i Tesla M3. Har tänkt en SR då jag tycket 510km WLTP räcker. Är dessutom van vid bakhjulsdrift.
Priset på SR är 570 000 jämfört med t ex Tyskland 44 000 Euro. Även liknande nivå i andra EU länder.
Har inte koll på statliga miljöbonusen i Tyskland?
Även osäkerheten för Sveriges miljöbonus, särskilt med utbetalning efter 2022 måste beaktas.
Köpa begagnad Tesla för samma eller över nypris tilltalar inte. Har inget behov av den förrän om 6 månader.

När kommer prissänkningen på SR i Sverige?
Samtidigt är nog andrahandsvärdet bättre på en LR.
Många SR finns på blocket och fler kommer importeras från Tyskland.
En P skulle vara kul men eftersom jag är över medelålder så spelar komforten in också i valet. Inte mycket gummi mot backen.....
M3 RWD -22
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Jonte73 »

ANLI skrev:
Mitt första inlägg på forumet.
Hade riktat in mig på en BMW i4 drive 40 men leveranstiden satte stopp.
Sedan en Kia EV6 men självstyrningen är för dålig och modellen är inte riktigt i min smak.
Nu har jag landat i Tesla M3. Har tänkt en SR då jag tycket 510km WLTP räcker. Är dessutom van vid bakhjulsdrift.
Priset på SR är 570 000 jämfört med t ex Tyskland 44 000 Euro. Även liknande nivå i andra EU länder.
Har inte koll på statliga miljöbonusen i Tyskland?
Även osäkerheten för Sveriges miljöbonus, särskilt med utbetalning efter 2022 måste beaktas.
Köpa begagnad Tesla för samma eller över nypris tilltalar inte. Har inget behov av den förrän om 6 månader.

När kommer prissänkningen på SR i Sverige?
Samtidigt är nog andrahandsvärdet bättre på en LR.
Många SR finns på blocket och fler kommer importeras från Tyskland.
En P skulle vara kul men eftersom jag är över medelålder så spelar komforten in också i valet. Inte mycket gummi mot backen.....
Tror ju inte någon större prissänkning är att vänta på SR+.
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av C981 »

ANLI skrev:
Mitt första inlägg på forumet.
Hade riktat in mig på en BMW i4 drive 40 men leveranstiden satte stopp.
Sedan en Kia EV6 men självstyrningen är för dålig och modellen är inte riktigt i min smak.
Nu har jag landat i Tesla M3. Har tänkt en SR då jag tycket 510km WLTP räcker. Är dessutom van vid bakhjulsdrift.
Priset på SR är 570 000 jämfört med t ex Tyskland 44 000 Euro. Även liknande nivå i andra EU länder.
Har inte koll på statliga miljöbonusen i Tyskland?
Även osäkerheten för Sveriges miljöbonus, särskilt med utbetalning efter 2022 måste beaktas.
Köpa begagnad Tesla för samma eller över nypris tilltalar inte. Har inget behov av den förrän om 6 månader.

När kommer prissänkningen på SR i Sverige?
Samtidigt är nog andrahandsvärdet bättre på en LR.
Många SR finns på blocket och fler kommer importeras från Tyskland.
En P skulle vara kul men eftersom jag är över medelålder så spelar komforten in också i valet. Inte mycket gummi mot backen.....

Priset i Sverige är innan miljöbonus. Priset på Tyska hemsidan är efter. Antar att det är för deras är garanterad medan vår är beroende av Magdalena Anderssons välvilja.

Justerat för moms osv är Sveriges inte SÅ mycket dyrare än andra länder. Även om den är dyrare. Som alltid.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av vigge50 »

Motsvara inte hela skillnaden men tänk på att bilarna i Sverige inkluderar vagnskadegaranti vilket inte finns i andra länder.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av tesla newbie »

Enligt teslas tyska hemsida kostar billigaste Model 3 45670 Euro. Drar man av tysk moms och räknar om till kronor får man 399900 Kr. Lägger man sedan på svensk moms hamnar man på 499875. Efter bonus kostar samma bil i Sverige 517170, så i praktiken är den cirka 17000 dyrare än i Tyskland, vilket kan förklaras av den svenska vagnskadegarantin.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Motsvara inte hela skillnaden men tänk på att bilarna i Sverige inkluderar vagnskadegaranti vilket inte finns i andra länder.
Någon som vet vad vagnskadegarantin kostar för Tesla? Med tanke på att självrisken är 13750 kr så kan ju inte den försäkringen vara allt för dyr.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av C981 »

Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Motsvara inte hela skillnaden men tänk på att bilarna i Sverige inkluderar vagnskadegaranti vilket inte finns i andra länder.
Någon som vet vad vagnskadegarantin kostar för Tesla? Med tanke på att självrisken är 13750 kr så kan ju inte den försäkringen vara allt för dyr.
Nej men skillnaden mellan hel och halvförsäkring på M3 för mig är ca 750 kr per månad, så 27k på 3 år. Dock vore kanske skillnaden lägre med lägre självrisk då såklart.

Om det stämmer att prisskillnaden (momsjusterad) mellan Sverige och Tyskland är 17k så motsvarar det 472 kr per månad.

Är det marknadsvärdet på försäkringen? Vet inte men tror inte det är far off i vart fall. Som konsument. Vad saker kostar för Tesla är desto mindre relevant. De har bra marginaler på sina bilar idag och sänker inte priset, då de inte behöver göra det för att sälja ändå.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Pontus »

C981 skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Motsvara inte hela skillnaden men tänk på att bilarna i Sverige inkluderar vagnskadegaranti vilket inte finns i andra länder.
Någon som vet vad vagnskadegarantin kostar för Tesla? Med tanke på att självrisken är 13750 kr så kan ju inte den försäkringen vara allt för dyr.
Nej men skillnaden mellan hel och halvförsäkring på M3 för mig är ca 750 kr per månad, så 27k på 3 år. Dock vore kanske skillnaden lägre med lägre självrisk då såklart.

Om det stämmer att prisskillnaden (momsjusterad) mellan Sverige och Tyskland är 17k så motsvarar det 472 kr per månad.

Är det marknadsvärdet på försäkringen? Vet inte men tror inte det är far off i vart fall. Som konsument. Vad saker kostar för Tesla är desto mindre relevant. De har bra marginaler på sina bilar idag och sänker inte priset, då de inte behöver göra det för att sälja ändå.
Var mer inne på varför dom valt en vagnskadegaranti med så hög självrisk.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev:
C981 skrev:
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Motsvara inte hela skillnaden men tänk på att bilarna i Sverige inkluderar vagnskadegaranti vilket inte finns i andra länder.
Någon som vet vad vagnskadegarantin kostar för Tesla? Med tanke på att självrisken är 13750 kr så kan ju inte den försäkringen vara allt för dyr.
Nej men skillnaden mellan hel och halvförsäkring på M3 för mig är ca 750 kr per månad, så 27k på 3 år. Dock vore kanske skillnaden lägre med lägre självrisk då såklart.

Om det stämmer att prisskillnaden (momsjusterad) mellan Sverige och Tyskland är 17k så motsvarar det 472 kr per månad.

Är det marknadsvärdet på försäkringen? Vet inte men tror inte det är far off i vart fall. Som konsument. Vad saker kostar för Tesla är desto mindre relevant. De har bra marginaler på sina bilar idag och sänker inte priset, då de inte behöver göra det för att sälja ändå.
Var mer inne på varför dom valt en vagnskadegaranti med så hög självrisk.
För att premien blir billigare...
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Leo »

Betalade februari 2015 19600kr för vagnskadegaranti i tre år till Model S. (=6500kr/år) Var en bil destinerad för Danmark och även i Sverige ingick ej vagnskadegaranti på Model S på den tiden om jag minns rätt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar