Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.
Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.
Elen är så billig att man lätt har råd med det.
Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.
Tips: Ha den inpluggad om du vill förvärma bilen via elnätet istället för bilens batteri! Fungerar perfekt.
Kostnaden är försumlig i det stora sammanhanget. Så gott att komma till en 100% varm och isfri bil. Guld värt!
Sedan låter det som du har rätt dyrt elavtal. Så kan vara värt att kika på det (inte för en kvarts förvärmning då och då, men för din totala elkonsumtion/elräkning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den
Strålningen TILL rutan. Kyla strålar inte. Värmen strålar från ratten/dina händer. Förlåt. Onödigt. Jag vet. Är ett fel jag har bara. Sorry.
Haha!
Det beror på hur man ser det. Glaset strålar inte i den bemärkelsen. Den operativatemperaturen vid dina händer påverkas av flera faktorer. Där en faktiskt kall glasyta får en viss strålande effekt som påverkar den operativatemperaturen negativt!
Anledning till benämning strålande kyla är den stora skillnaden mellan hudensstrålningstemperatur kontra glaset. Det upplevs som drag, närmare bestämt strålningsdrag och varför den enkelt och lite slarvigt kallas strålning.
Samma hänsyn tas vid beräkning av väldigt stora glasytor efter fasad. Kallraset och ”strålningen” verkar på två olika sätt vilket påverkar
den upplevda temperaturen (operativatemperaturen) som lägre än vad den faktiskt är.
Edit; det är även med anledning av strålningsdraget som vissa upplever ratten varm medan andra inte. Personer med varmare händer har en hud med större strålningstemperatur vilket gör skillnaden mellan glaset större och som även gör strålningsdraget större = upplevs som kallare vid dina händer.
Japp, sådär ja, detta passerade mitt filter!
Bra poäng också om vi nu går tillbaka till ämnet rattvärme att vi upplever det olika. Jag har börjat använda det i vår (numera sålda) ID.3 men har alltid haft ”problem” med att jag efter bara några minuter börjar svettas om händerna istället och tycker det känns obehagligt till och med på lägsta temperaturinställningen. Hoppas att det blir bättre i M3 med lägre lägsta nivå så att säga.
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.
Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.
Elen är så billig att man lätt har råd med det.
Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.
Tips: Ha den inpluggad om du vill förvärma bilen via elnätet istället för bilens batteri! Fungerar perfekt.
Kostnaden är försumlig i det stora sammanhanget. Så gott att komma till en 100% varm och isfri bil. Guld värt!
Sedan låter det som du har rätt dyrt elavtal. Så kan vara värt att kika på det (inte för en kvarts förvärmning då och då, men för din totala elkonsumtion/elräkning).
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.
Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.
Elen är så billig att man lätt har råd med det.
Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.
Tips: Ha den inpluggad om du vill förvärma bilen via elnätet istället för bilens batteri! Fungerar perfekt.
Kostnaden är försumlig i det stora sammanhanget. Så gott att komma till en 100% varm och isfri bil. Guld värt!
Sedan låter det som du har rätt dyrt elavtal. Så kan vara värt att kika på det (inte för en kvarts förvärmning då och då, men för din totala elkonsumtion/elräkning).
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Asså det går ju inte att köra Model 3 på vintern! (Om man som jag kör på cykeldäck, vilket jag väljer att utgå från att alla kan gissa sig till utan att jag säger det.) Bra diskussionsunderlag sker helt klart när man beskriver så lite som möjligt och chansar på att alla ska förstå. Det vet ju alla.
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Vaknat på fel sida?
Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Vaknat på fel sida?
Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
Det finns inga Bee i närheten. Jag har appen, men ännu inte hittat någon laddstolpe. Det är InCharge som gäller här (och Mobilpark på jobbet).
399 kr/månad är alldeles för dyrt, även om jag haft någon Bee i närheten. Normalt kör jag bara något tiotal mil i månaden + långturer om 100 mil några gånger per år och då är det SuC som gäller.
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Vaknat på fel sida?
Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
Det där är en jäkligt bra deal. Nu har jag turen att kunna ladda gratis för tillfället, men har Bee laddare på jobbet som jag förmodligen kommer bli tvungen att använda så småningom.
Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
Det där är en jäkligt bra deal. Nu har jag turen att kunna ladda gratis för tillfället, men har Bee laddare på jobbet som jag förmodligen kommer bli tvungen att använda så småningom.
Här kommer en viktig sak att tänka på. Det gäller bara på deras "publika laddstolpar". Det syns inte på stolpen om den är publik eller ej. Om stolpen syns på deras laddkarta så ingår den.
Jag har ett par Bee-laddare på mitt jobb som inte är publika så jag fick betala detta separat på första fakturan... Ingen rolig överraskning. Särskilt inte när det finns publika laddare i närheten som jag kunde använt istället.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.
Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.
Konstigt, ilgger under meddelandet.
"Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil"
Vår hade gått 1 100 mil då.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.
Konstigt, ilgger under meddelandet.
"Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil"
Vår hade gått 1 100 mil då.
Ah, ok FSD och drag. Men då kostade den väl typ 780 iaf ny? Hursomhelst, sjukt bra inbytesoffert isf. Hade jag tackat ja till utan att tveka.
Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.
Konstigt, ilgger under meddelandet.
"Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil"
Vår hade gått 1 100 mil då.
Ah, ok FSD och drag. Men då kostade den väl typ 780 iaf ny? Hursomhelst, sjukt bra inbytesoffert isf. Hade jag tackat ja till utan att tveka.
Korrekt, minnet är kort, fick gå tillbaka och kolla papperna. 775 580 inkl moms.
Vaför skall jag byta bil och påbörja en brant värdeminskningen igen. Bilen jag har fyller ju sin funktion.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.
Konstigt, ilgger under meddelandet.
"Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil"
Vår hade gått 1 100 mil då.
Ah, ok FSD och drag. Men då kostade den väl typ 780 iaf ny? Hursomhelst, sjukt bra inbytesoffert isf. Hade jag tackat ja till utan att tveka.
Korrekt, minnet är kort, fick gå tillbaka och kolla papperna. 775 580 inkl moms.
Vaför skall jag byta bil och påbörja en brant värdeminskningen igen. Bilen jag har fyller ju sin funktion.
Ja, nej där sprack ju den kalkylen då 80K värdetapp hade varit bra. 180 K är inte lika bra Behåll bilen, det gjorde vi med!
I Tyskland är deras miljöbonus inräknad från start, så det går inte att jämföra rakt av.
På 3000 euro. Fortfarande 120k skillnad då.
70000 bonus? Har du räknat in den?
Nej för de får också 6000 euro. 110k skillnad nu.
Nej, det är inte 110k i skillnad och det finns flera inlägg på detta forum om detta.
Som redan skrivits så dras en bonus av på det tyska priset direkt. Tyskland har även lägre moms. Lägg sedan till att man i Sverige får en vagnskadegaranti under de tre första åren vilket inte ingår i Tyskland. Prisskillnaden är ca 70k efter att man tagit hänsyn till bonus, moms och vagnskadegaranti vilket visserligen även det är mycket men det är inte 110k eller 120k.
Funderar på att köpa en M3. Tvekar lite på att beställa i Sverige eftersom jag har en kontakt i Tyskaland vars plåtar jag kan "låna" 6 mån innan jag reggar den i Sverige. Lite bök blir det men 70-80k lägre pris. Någon som har köpt i Tyskland och har goda (eller dåliga) erfarenheter att delge?
Nej, det är inte 110k i skillnad och det finns flera inlägg på detta forum om detta.
Som redan skrivits så dras en bonus av på det tyska priset direkt. Tyskland har även lägre moms. Lägg sedan till att man i Sverige får en vagnskadegaranti under de tre första åren vilket inte ingår i Tyskland. Prisskillnaden är ca 70k efter att man tagit hänsyn till bonus, moms och vagnskadegaranti vilket visserligen även det är mycket men det är inte 110k eller 120k.
Funderar på att köpa en M3. Tvekar lite på att beställa i Sverige eftersom jag har en kontakt i Tyskaland vars plåtar jag kan "låna" 6 mån innan jag reggar den i Sverige. Lite bök blir det men 70-80k lägre pris. Någon som har köpt i Tyskland och har goda (eller dåliga) erfarenheter att delge?
Funderar på att köpa en M3. Tvekar lite på att beställa i Sverige eftersom jag har en kontakt i Tyskaland vars plåtar jag kan "låna" 6 mån innan jag reggar den i Sverige. Lite bök blir det men 70-80k lägre pris. Någon som har köpt i Tyskland och har goda (eller dåliga) erfarenheter att delge?
Hur gör du med försäkringen?
Det är en bra men besvärande fråga. Tysk bil, tyska plåtar, tysk försäkring. Jag antar att det kommer vara ett halvår utan särskilt mycket körning. 600 mil behöver jag dock.
Funderar på att köpa en M3. Tvekar lite på att beställa i Sverige eftersom jag har en kontakt i Tyskaland vars plåtar jag kan "låna" 6 mån innan jag reggar den i Sverige. Lite bök blir det men 70-80k lägre pris. Någon som har köpt i Tyskland och har goda (eller dåliga) erfarenheter att delge?
Hur gör du med försäkringen?
Det är en bra men besvärande fråga. Tysk bil, tyska plåtar, tysk försäkring. Jag antar att det kommer vara ett halvår utan särskilt mycket körning. 600 mil behöver jag dock.
Vid en skada kan man ju gissa att det tyska försäkringsbolaget kommer undra vad bilen gör i sverige och vem som egentligen brukar den. Din kontakt i tyskland behöver ju vara beredd på att låtsas ha varit på semester i sverige och bara tillfälligt lånat ut sin bil till sin svenske kompis. Kan ju bli svårt att förklara om du drabbas av något mer allvarligt medans tyske kompisen bevisligen är hemma i tyskland. Försäkringsbolag älskar ju att slippa betala...