Prissänkning igen på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Fredrik j »

LarsA skrev:
Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Dom flesta dieselbilar har ju haft förvärmning senaste 10åren. Och rattvärme. Kan tycka det är skönt att inte behöva värma upp kupén så mycket när man ska sitta där med ytterkläder. Man värmer ju mest för att slippa skrapa rutor.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Aldrig saknat rattvärme.

Är inne på att beställa en ny M3 AWD innan de höjer förmånsvärdena den 1/7, men rattvärme ser jag ingen som helst nytta med. Värmepump kan däremot spara en hel del energi, och ge längre räckvidd på hösten, vintern och våren, samt att jag saknar elbacklucka.

Precis som du förvärmer jag alltid kupéen (till normalt 23°) innan jag sätter mig i bilen (gjorde så senast idag, även om det var 15° ute). Klockrent med förvärmning via appen!

Rattvärme skulle jag inte betala ett öre extra för. Helt ointressant som jag ser det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
LarsA skrev:
Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Dom flesta dieselbilar har ju haft förvärmning senaste 10åren. Och rattvärme. Kan tycka det är skönt att inte behöva värma upp kupén så mycket när man ska sitta där med ytterkläder. Man värmer ju mest för att slippa skrapa rutor.
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.

Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.

Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.

Elen är så billig att man lätt har råd med det. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Nect »

Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Tellus »

Rattvärme är skönt att ha vår/höst/vinter. Saknar det från tidigare bilar. Man kan spara mkt el på vår och höst då det oftast räcker med ratt och sitsvärme.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

Aldrig upplevt ratten som kall. Kör alltid utan handskar. Men jag brukar å andra sidan förvärma både elbilen och dieselloket (är osäker ens om vår Merca har rattvärme eller inte, aldrig använt iaf.) ordentligt när det är runt nollan eller kallare. Startar oftast upp en 20-30 minuter innan jag åker iväg med en kupévärme på 23-23,5 grader. Helt perfekt!

Har aldrig haft kallt när jag satt mig i bilen, och sällan jag använder ens någon stolsvärme. Alla rutor avfrostade, och allt perfekt varmt och gott när man sätter sig i bilen! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.

Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.

Elen är så billig att man lätt har råd med det. :D
Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

Nect skrev:
Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den :)
Strålningen TILL rutan. Kyla strålar inte. Värmen strålar från ratten/dina händer. Förlåt. Onödigt. Jag vet. Är ett fel jag har bara. Sorry.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av Nect »

markuswesterberg skrev:
Nect skrev:
Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den :)
Strålningen TILL rutan. Kyla strålar inte. Värmen strålar från ratten/dina händer. Förlåt. Onödigt. Jag vet. Är ett fel jag har bara. Sorry.
Haha!

Det beror på hur man ser det. Glaset strålar inte i den bemärkelsen. Den operativatemperaturen vid dina händer påverkas av flera faktorer. Där en faktiskt kall glasyta får en viss strålande effekt som påverkar den operativatemperaturen negativt!

Anledning till benämning strålande kyla är den stora skillnaden mellan hudensstrålningstemperatur kontra glaset. Det upplevs som drag, närmare bestämt strålningsdrag och varför den enkelt och lite slarvigt kallas strålning.

Samma hänsyn tas vid beräkning av väldigt stora glasytor efter fasad. Kallraset och ”strålningen” verkar på två olika sätt vilket påverkar
den upplevda temperaturen (operativatemperaturen) som lägre än vad den faktiskt är. :D

Edit; det är även med anledning av strålningsdraget som vissa upplever ratten varm medan andra inte. Personer med varmare händer har en hud med större strålningstemperatur vilket gör skillnaden mellan glaset större och som även gör strålningsdraget större = upplevs som kallare vid dina händer.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.

Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.

Elen är så billig att man lätt har råd med det. :D
Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.
Tips: Ha den inpluggad om du vill förvärma bilen via elnätet istället för bilens batteri! Fungerar perfekt.

Kostnaden är försumlig i det stora sammanhanget. Så gott att komma till en 100% varm och isfri bil. Guld värt! :mrgreen:

Sedan låter det som du har rätt dyrt elavtal. Så kan vara värt att kika på det (inte för en kvarts förvärmning då och då, men för din totala elkonsumtion/elräkning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

Nect skrev:
markuswesterberg skrev:
Nect skrev:
Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den :)
Strålningen TILL rutan. Kyla strålar inte. Värmen strålar från ratten/dina händer. Förlåt. Onödigt. Jag vet. Är ett fel jag har bara. Sorry.
Haha!

Det beror på hur man ser det. Glaset strålar inte i den bemärkelsen. Den operativatemperaturen vid dina händer påverkas av flera faktorer. Där en faktiskt kall glasyta får en viss strålande effekt som påverkar den operativatemperaturen negativt!

Anledning till benämning strålande kyla är den stora skillnaden mellan hudensstrålningstemperatur kontra glaset. Det upplevs som drag, närmare bestämt strålningsdrag och varför den enkelt och lite slarvigt kallas strålning.

Samma hänsyn tas vid beräkning av väldigt stora glasytor efter fasad. Kallraset och ”strålningen” verkar på två olika sätt vilket påverkar
den upplevda temperaturen (operativatemperaturen) som lägre än vad den faktiskt är. :D

Edit; det är även med anledning av strålningsdraget som vissa upplever ratten varm medan andra inte. Personer med varmare händer har en hud med större strålningstemperatur vilket gör skillnaden mellan glaset större och som även gör strålningsdraget större = upplevs som kallare vid dina händer.
Japp, sådär ja, detta passerade mitt filter! :D

Bra poäng också om vi nu går tillbaka till ämnet rattvärme att vi upplever det olika. Jag har börjat använda det i vår (numera sålda) ID.3 men har alltid haft ”problem” med att jag efter bara några minuter börjar svettas om händerna istället och tycker det känns obehagligt till och med på lägsta temperaturinställningen. Hoppas att det blir bättre i M3 med lägre lägsta nivå så att säga.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.

Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.

Elen är så billig att man lätt har råd med det. :D
Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.
Tips: Ha den inpluggad om du vill förvärma bilen via elnätet istället för bilens batteri! Fungerar perfekt.

Kostnaden är försumlig i det stora sammanhanget. Så gott att komma till en 100% varm och isfri bil. Guld värt! :mrgreen:

Sedan låter det som du har rätt dyrt elavtal. Så kan vara värt att kika på det (inte för en kvarts förvärmning då och då, men för din totala elkonsumtion/elräkning).
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av McFace »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.

Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.

Elen är så billig att man lätt har råd med det. :D
Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.
Tips: Ha den inpluggad om du vill förvärma bilen via elnätet istället för bilens batteri! Fungerar perfekt.

Kostnaden är försumlig i det stora sammanhanget. Så gott att komma till en 100% varm och isfri bil. Guld värt! :mrgreen:

Sedan låter det som du har rätt dyrt elavtal. Så kan vara värt att kika på det (inte för en kvarts förvärmning då och då, men för din totala elkonsumtion/elräkning).
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Asså det går ju inte att köra Model 3 på vintern! (Om man som jag kör på cykeldäck, vilket jag väljer att utgå från att alla kan gissa sig till utan att jag säger det.) Bra diskussionsunderlag sker helt klart när man beskriver så lite som möjligt och chansar på att alla ska förstå. Det vet ju alla.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av DanneLKPG »

mikebike skrev:
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Vaknat på fel sida?

Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av mikebike »

DanneLKPG skrev:
mikebike skrev:
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Vaknat på fel sida?

Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
Det finns inga Bee i närheten. Jag har appen, men ännu inte hittat någon laddstolpe. Det är InCharge som gäller här (och Mobilpark på jobbet).
399 kr/månad är alldeles för dyrt, även om jag haft någon Bee i närheten. Normalt kör jag bara något tiotal mil i månaden + långturer om 100 mil några gånger per år och då är det SuC som gäller.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 jan 2020 20:42

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av 4Head »

DanneLKPG skrev:
mikebike skrev:
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Vaknat på fel sida?

Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
Det där är en jäkligt bra deal. Nu har jag turen att kunna ladda gratis för tillfället, men har Bee laddare på jobbet som jag förmodligen kommer bli tvungen att använda så småningom.
Bild
Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av DanneLKPG »

4Head skrev:
DanneLKPG skrev:
Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
Det där är en jäkligt bra deal. Nu har jag turen att kunna ladda gratis för tillfället, men har Bee laddare på jobbet som jag förmodligen kommer bli tvungen att använda så småningom.
Här kommer en viktig sak att tänka på. Det gäller bara på deras "publika laddstolpar". Det syns inte på stolpen om den är publik eller ej. Om stolpen syns på deras laddkarta så ingår den.
Jag har ett par Bee-laddare på mitt jobb som inte är publika så jag fick betala detta separat på första fakturan... Ingen rolig överraskning. Särskilt inte när det finns publika laddare i närheten som jag kunde använt istället. :mrgreen:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
kan
elbilist
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 apr 2021 15:31

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av kan »

Med de norska priserna önskar man nästan att Bohuslän var norskt igen. Men bara nästan!
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av ChristerSjo »

Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.

EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

ChristerSjo skrev:
Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.

EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av ChristerSjo »

markuswesterberg skrev:
ChristerSjo skrev:
Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.

EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.
Konstigt, ilgger under meddelandet.

"Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil"

Vår hade gått 1 100 mil då.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

ChristerSjo skrev:
markuswesterberg skrev:
ChristerSjo skrev:
Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.

EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.
Konstigt, ilgger under meddelandet.

"Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil"

Vår hade gått 1 100 mil då.
Ah, ok FSD och drag. Men då kostade den väl typ 780 iaf ny? Hursomhelst, sjukt bra inbytesoffert isf. Hade jag tackat ja till utan att tveka.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av ChristerSjo »

markuswesterberg skrev:
ChristerSjo skrev:
markuswesterberg skrev:
ChristerSjo skrev:
Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.

EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.
Konstigt, ilgger under meddelandet.

"Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil"

Vår hade gått 1 100 mil då.
Ah, ok FSD och drag. Men då kostade den väl typ 780 iaf ny? Hursomhelst, sjukt bra inbytesoffert isf. Hade jag tackat ja till utan att tveka.
Korrekt, minnet är kort, fick gå tillbaka och kolla papperna. 775 580 inkl moms.

Vaför skall jag byta bil och påbörja en brant värdeminskningen igen. Bilen jag har fyller ju sin funktion.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Prissänkning igen på Model 3

Inlägg av markuswesterberg »

ChristerSjo skrev:
markuswesterberg skrev:
ChristerSjo skrev:
markuswesterberg skrev:
ChristerSjo skrev:
Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.

EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.
Konstigt, ilgger under meddelandet.

"Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil"

Vår hade gått 1 100 mil då.
Ah, ok FSD och drag. Men då kostade den väl typ 780 iaf ny? Hursomhelst, sjukt bra inbytesoffert isf. Hade jag tackat ja till utan att tveka.
Korrekt, minnet är kort, fick gå tillbaka och kolla papperna. 775 580 inkl moms.

Vaför skall jag byta bil och påbörja en brant värdeminskningen igen. Bilen jag har fyller ju sin funktion.
Ja, nej där sprack ju den kalkylen då :) 80K värdetapp hade varit bra. 180 K är inte lika bra :) Behåll bilen, det gjorde vi med!
Skriv svar