Prissänkning igen på Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Prissänkning igen på Model 3
Som en annan skrev så kommer högst troligtvis SR+ i framtiden få möjlighet att för typ 3000 kr i appen att ”lösa upp” möjlighet till rattvärme. Precis som du idag kan göra med sätesvärmen i bak.HelectriC skrev:Jag ser attt uppvärmd ratt inte är med på SR+, då gick den bort ja funderade seriöst på att beställa en och byta ut EGolfen med en SR+, men har lovat min fru att inte beställa en bil utan uppvärmd ratt mer. Och att betala 100.000 enbart för uppvärmd ratt är oaktuelt.
Utöver det skiljer det inte 100.000. Det skiljer 70.000 kr emellan dem och för de 70k så får du även längre räckvidd, uppgraderat ljud med subwoofer, LED-dimljus, sätesvärme i bak, rattvärme, premium connect i ett år, fyrhjulsdrift, högre maxhastighet och snabbare acceleration. Ganska mycket som följer med de där 70k. Sen är det ju fortfarande en betydande summa, men du får rejält mycket mer än rattvärme för det priset.
Re: Prissänkning igen på Model 3
Polestar har gjort något liknande när man placerat uppvärmd ratt i Plus-paketet för 45 000kr.
Re: Prissänkning igen på Model 3
Det skiljer exakt 100 000 NOK i Norge. I Norge kostar en SR+ 350 000 NOK. Väldigt billigt!eizzmar skrev:Som en annan skrev så kommer högst troligtvis SR+ i framtiden få möjlighet att för typ 3000 kr i appen att ”lösa upp” möjlighet till rattvärme. Precis som du idag kan göra med sätesvärmen i bak.HelectriC skrev:Jag ser attt uppvärmd ratt inte är med på SR+, då gick den bort ja funderade seriöst på att beställa en och byta ut EGolfen med en SR+, men har lovat min fru att inte beställa en bil utan uppvärmd ratt mer. Och att betala 100.000 enbart för uppvärmd ratt är oaktuelt.
Utöver det skiljer det inte 100.000. Det skiljer 70.000 kr emellan dem och för de 70k så får du även längre räckvidd, uppgraderat ljud med subwoofer, LED-dimljus, sätesvärme i bak, rattvärme, premium connect i ett år, fyrhjulsdrift, högre maxhastighet och snabbare acceleration. Ganska mycket som följer med de där 70k. Sen är det ju fortfarande en betydande summa, men du får rejält mycket mer än rattvärme för det priset.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Prissänkning igen på Model 3
Jag tar för givet att det handlar om ett köp i Sverige såvida man inte skriver att det handlar om Norge. Vi skriver trots allt i en klubb för Tesla-intresserade i Sverige. Och i Sverige skiljer det 70.000 kr mellan SR+ och LR, LR är det som krävs i dagsläget om du ska få med rattvärme. Vad det skiljer mellan andra länder då är ointressant. Om det nu gäller ett köp i Norge så är det rätt med 100.000thnis skrev:Det skiljer exakt 100 000 NOK i Norge. I Norge kostar en SR+ 350 000 NOK. Väldigt billigt!eizzmar skrev:Som en annan skrev så kommer högst troligtvis SR+ i framtiden få möjlighet att för typ 3000 kr i appen att ”lösa upp” möjlighet till rattvärme. Precis som du idag kan göra med sätesvärmen i bak.HelectriC skrev:Jag ser attt uppvärmd ratt inte är med på SR+, då gick den bort ja funderade seriöst på att beställa en och byta ut EGolfen med en SR+, men har lovat min fru att inte beställa en bil utan uppvärmd ratt mer. Och att betala 100.000 enbart för uppvärmd ratt är oaktuelt.
Utöver det skiljer det inte 100.000. Det skiljer 70.000 kr emellan dem och för de 70k så får du även längre räckvidd, uppgraderat ljud med subwoofer, LED-dimljus, sätesvärme i bak, rattvärme, premium connect i ett år, fyrhjulsdrift, högre maxhastighet och snabbare acceleration. Ganska mycket som följer med de där 70k. Sen är det ju fortfarande en betydande summa, men du får rejält mycket mer än rattvärme för det priset.
Re: Prissänkning igen på Model 3
Är det där verkligen Model 3? Elektriskt justerbara baksäten vore ju en stor nyhet.MagnusR skrev:Nu kom värme i ratten också för er som inte sett det.
Var hittade du den sidan?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Prissänkning igen på Model 3
https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#overviewrenes skrev:Är det där verkligen Model 3? Elektriskt justerbara baksäten vore ju en stor nyhet.MagnusR skrev:Nu kom värme i ratten också för er som inte sett det.
Var hittade du den sidan?
Re: Prissänkning igen på Model 3
Jag ser inte den panelen med rattvärme och elektroniska stolar där. Gör du?Fredrik j skrev:https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#overviewrenes skrev:Är det där verkligen Model 3? Elektriskt justerbara baksäten vore ju en stor nyhet.MagnusR skrev:Nu kom värme i ratten också för er som inte sett det.
Var hittade du den sidan?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Prissänkning igen på Model 3
Jo, nu hittar jag den och där står ingenting om rattvärme eller elektriska stolar bak:renes skrev:Jag ser inte den panelen med rattvärme och elektroniska stolar där. Gör du?Fredrik j skrev:https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#overviewrenes skrev:Är det där verkligen Model 3? Elektriskt justerbara baksäten vore ju en stor nyhet.MagnusR skrev:Nu kom värme i ratten också för er som inte sett det.
Var hittade du den sidan?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Prissänkning igen på Model 3
Kolla på LR....renes skrev:Jo, nu hittar jag den och där står ingenting om rattvärme eller elektriska stolar bak:renes skrev:Jag ser inte den panelen med rattvärme och elektroniska stolar där. Gör du?Fredrik j skrev:https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#overviewrenes skrev:Är det där verkligen Model 3? Elektriskt justerbara baksäten vore ju en stor nyhet.MagnusR skrev:Nu kom värme i ratten också för er som inte sett det.
Var hittade du den sidan?
Re: Prissänkning igen på Model 3
Nja, jag håller inte med helt.eizzmar skrev:Precis, priser på bilarna höjer o sänks med tiden. Det är nästan omöjligt o veta när man ska slå till för bästa pris, framför allt när det kommer till Tesla.
Visst höjs priser upp och ner hos alla biltillverkare, men skulle säga att det ändå är EXTREMT mycket enklare med Tesla och Polestar. Där behöver du för varje land bara checka ett enda ställe för att ha aktuellt pris.
Gällande övriga biltillverkare så är det ju ett helvete på jorden att få det aktuella bästa priset (som är det enda som gäller), med myriader av olika rabetter, kampanjer, olika ÅF, olika butiker, olika säljare, olika prutframgångar, etc. Ovanpå det en konfigurator som bara idiot kan uppskatta, med miljarder av olika kombinationer paket/utrustning. Helt totalt kass och oöverblickbart!
Nej, tacka vet jag firmor som Polestar och Tesla som gör det enkelt för oss konsumenter, och inte ett tidsödande helvete som hos de andra!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Prissänkning igen på Model 3
Tror de blandat ihop texten med den från Model Y.Fredrik j skrev:Elektroniskt justerbart baksäte?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Prissänkning igen på Model 3
Men model y har ju inte rattvärme. Om det hade varit exakt samma info i rutan...martinot skrev:Tror de blandat ihop texten med den från Model Y.Fredrik j skrev:Elektroniskt justerbart baksäte?
Re: Prissänkning igen på Model 3
Tror inte de tar färdiga grafiska "rutor" eller bilder, utan tänker mer på ett klassiskt copy'n'paste-fel i en form av texteditor i något CMS.Fredrik j skrev:Men model y har ju inte rattvärme. Om det hade varit exakt samma info i rutan...martinot skrev:Tror de blandat ihop texten med den från Model Y.Fredrik j skrev:Elektroniskt justerbart baksäte?
Ok, kan ju vara att M3 får baksätet från MY. Man skall aldrig säga aldrig (men finner det inte så sannolikt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Prissänkning igen på Model 3
Menar precis som dig! Min input var till en annan som tyckte att det var dålig kundvård för att Tesla sänkt priserna med tanke på de som precis hämtat ut bilar för dyrare pris. Vad jag menar är att köp bilen om du gillar den och njut sen! Priser kommer alltid komma o gå även om Tesla o Polestar i detta fallet förenklar köpupplevelsen extremt till det bättre för oss kunder!martinot skrev:Nja, jag håller inte med helt.eizzmar skrev:Precis, priser på bilarna höjer o sänks med tiden. Det är nästan omöjligt o veta när man ska slå till för bästa pris, framför allt när det kommer till Tesla.
Visst höjs priser upp och ner hos alla biltillverkare, men skulle säga att det ändå är EXTREMT mycket enklare med Tesla och Polestar. Där behöver du för varje land bara checka ett enda ställe för att ha aktuellt pris.
Gällande övriga biltillverkare så är det ju ett helvete på jorden att få det aktuella bästa priset (som är det enda som gäller), med myriader av olika rabetter, kampanjer, olika ÅF, olika butiker, olika säljare, olika prutframgångar, etc. Ovanpå det en konfigurator som bara idiot kan uppskatta, med miljarder av olika kombinationer paket/utrustning. Helt totalt kass och oöverblickbart!
Nej, tacka vet jag firmor som Polestar och Tesla som gör det enkelt för oss konsumenter, och inte ett tidsödande helvete som hos de andra!
Re: Prissänkning igen på Model 3
Jo, håller med!
Priser kommer nog alltid att justeras. Både beroende på marknadsförändringar, gällande utbud och efterfrågan, den tekniska utvecklingen som går kraftigt framåt, konkurrenters agerande, och i bland så enkla saker som stora valutaförändringar.
Håller med dig att klarar man inte av att köpa något som förändrar sig i pris utan att få ett bryt eller må illa och sova dåligt på nätterna, så skall man nog främst satsa på att försöka hyra så mycket saker som möjligt. Oavsett om bostäder, bilar eller andra kapitalvaror.
Vi andra får fortsätta att njuta av och vara nöjda med våra produkter och köp!
Priser kommer nog alltid att justeras. Både beroende på marknadsförändringar, gällande utbud och efterfrågan, den tekniska utvecklingen som går kraftigt framåt, konkurrenters agerande, och i bland så enkla saker som stora valutaförändringar.
Håller med dig att klarar man inte av att köpa något som förändrar sig i pris utan att få ett bryt eller må illa och sova dåligt på nätterna, så skall man nog främst satsa på att försöka hyra så mycket saker som möjligt. Oavsett om bostäder, bilar eller andra kapitalvaror.
Vi andra får fortsätta att njuta av och vara nöjda med våra produkter och köp!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Prissänkning igen på Model 3
Jag tycker det är noll kundvård när man inte erkänner sina brister och bara låter det vara för det endast är kosmetiskt. Skämt att man tycker att nyansskillnad är ok för att det är materialskillnad.
Re: Prissänkning igen på Model 3
Det tycker jag däremot inte alls är OK. Tesla är ju helt kass på byggkvalitet, lack, och mycket annat (tycker även jag). Men det är ju inte riktigt det som tråden handlar om, eller som vi diskuterar just nu.TBC skrev:Jag tycker det är noll kundvård när man inte erkänner sina brister och bara låter det vara för det endast är kosmetiskt. Skämt att man tycker att nyansskillnad är ok för att det är materialskillnad.
Förändring av prisers vara, eller icke vara, är det som vi andra pratar om. To be, or not to be.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Prissänkning igen på Model 3
Men hur aktiverar man den? Det lär väl inte gå utan att vara hacker eller nåt? Eller du menar den kanske får funktionen efter ett tag OTA? Det kan ju tänkas, men då vill jag först se att det blir så.taliz skrev:Det lär ju vara samma hårdvara.HelectriC skrev:Jag ser attt uppvärmd ratt inte är med på SR+, då gick den bort ja funderade seriöst på att beställa en och byta ut EGolfen med en SR+, men har lovat min fru att inte beställa en bil utan uppvärmd ratt mer. Och att betala 100.000 enbart för uppvärmd ratt är oaktuelt.
I början fanns ju ingen värme i baksätena på SR+. Några SW updates senare var det där.
I Norge är SR+ verkligen en no brainer IMO.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Prissänkning igen på Model 3
Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Polestar 2 awd -21
Re: Prissänkning igen på Model 3
Dom flesta dieselbilar har ju haft förvärmning senaste 10åren. Och rattvärme. Kan tycka det är skönt att inte behöva värma upp kupén så mycket när man ska sitta där med ytterkläder. Man värmer ju mest för att slippa skrapa rutor.LarsA skrev:Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Re: Prissänkning igen på Model 3
Aldrig saknat rattvärme.LarsA skrev:Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Är inne på att beställa en ny M3 AWD innan de höjer förmånsvärdena den 1/7, men rattvärme ser jag ingen som helst nytta med. Värmepump kan däremot spara en hel del energi, och ge längre räckvidd på hösten, vintern och våren, samt att jag saknar elbacklucka.
Precis som du förvärmer jag alltid kupéen (till normalt 23°) innan jag sätter mig i bilen (gjorde så senast idag, även om det var 15° ute). Klockrent med förvärmning via appen!
Rattvärme skulle jag inte betala ett öre extra för. Helt ointressant som jag ser det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Prissänkning igen på Model 3
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.Fredrik j skrev:Dom flesta dieselbilar har ju haft förvärmning senaste 10åren. Och rattvärme. Kan tycka det är skönt att inte behöva värma upp kupén så mycket när man ska sitta där med ytterkläder. Man värmer ju mest för att slippa skrapa rutor.LarsA skrev:Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Prissänkning igen på Model 3
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.mikebike skrev:Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.
Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Elen är så billig att man lätt har råd med det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Prissänkning igen på Model 3
Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24