Dom flesta dieselbilar har ju haft förvärmning senaste 10åren. Och rattvärme. Kan tycka det är skönt att inte behöva värma upp kupén så mycket när man ska sitta där med ytterkläder. Man värmer ju mest för att slippa skrapa rutor.LarsA skrev:Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Prissänkning igen på Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Prissänkning igen på Model 3
Re: Prissänkning igen på Model 3
Aldrig saknat rattvärme.LarsA skrev:Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Är inne på att beställa en ny M3 AWD innan de höjer förmånsvärdena den 1/7, men rattvärme ser jag ingen som helst nytta med. Värmepump kan däremot spara en hel del energi, och ge längre räckvidd på hösten, vintern och våren, samt att jag saknar elbacklucka.
Precis som du förvärmer jag alltid kupéen (till normalt 23°) innan jag sätter mig i bilen (gjorde så senast idag, även om det var 15° ute). Klockrent med förvärmning via appen!
Rattvärme skulle jag inte betala ett öre extra för. Helt ointressant som jag ser det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7583
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Prissänkning igen på Model 3
Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.Fredrik j skrev:Dom flesta dieselbilar har ju haft förvärmning senaste 10åren. Och rattvärme. Kan tycka det är skönt att inte behöva värma upp kupén så mycket när man ska sitta där med ytterkläder. Man värmer ju mest för att slippa skrapa rutor.LarsA skrev:Har bara saknat rattvärme en gång i min sr+ och det var när appen inte ville vakna på vintern så jag kunde förvärma bilen.
Tycker att 15 minuters förvärmning gör rattvärme lite överflödig.
Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Prissänkning igen på Model 3
Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.mikebike skrev:Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.
Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Elen är så billig att man lätt har råd med det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Prissänkning igen på Model 3
Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Prissänkning igen på Model 3
Rattvärme är skönt att ha vår/höst/vinter. Saknar det från tidigare bilar. Man kan spara mkt el på vår och höst då det oftast räcker med ratt och sitsvärme.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Prissänkning igen på Model 3
Aldrig upplevt ratten som kall. Kör alltid utan handskar. Men jag brukar å andra sidan förvärma både elbilen och dieselloket (är osäker ens om vår Merca har rattvärme eller inte, aldrig använt iaf.) ordentligt när det är runt nollan eller kallare. Startar oftast upp en 20-30 minuter innan jag åker iväg med en kupévärme på 23-23,5 grader. Helt perfekt!
Har aldrig haft kallt när jag satt mig i bilen, och sällan jag använder ens någon stolsvärme. Alla rutor avfrostade, och allt perfekt varmt och gott när man sätter sig i bilen!
Har aldrig haft kallt när jag satt mig i bilen, och sällan jag använder ens någon stolsvärme. Alla rutor avfrostade, och allt perfekt varmt och gott när man sätter sig i bilen!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7583
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Prissänkning igen på Model 3
Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.martinot skrev:Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.mikebike skrev:Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.
Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Elen är så billig att man lätt har råd med det.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Prissänkning igen på Model 3
Strålningen TILL rutan. Kyla strålar inte. Värmen strålar från ratten/dina händer. Förlåt. Onödigt. Jag vet. Är ett fel jag har bara. Sorry.Nect skrev:Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den
Re: Prissänkning igen på Model 3
Haha!markuswesterberg skrev:Strålningen TILL rutan. Kyla strålar inte. Värmen strålar från ratten/dina händer. Förlåt. Onödigt. Jag vet. Är ett fel jag har bara. Sorry.Nect skrev:Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den
Det beror på hur man ser det. Glaset strålar inte i den bemärkelsen. Den operativatemperaturen vid dina händer påverkas av flera faktorer. Där en faktiskt kall glasyta får en viss strålande effekt som påverkar den operativatemperaturen negativt!
Anledning till benämning strålande kyla är den stora skillnaden mellan hudensstrålningstemperatur kontra glaset. Det upplevs som drag, närmare bestämt strålningsdrag och varför den enkelt och lite slarvigt kallas strålning.
Samma hänsyn tas vid beräkning av väldigt stora glasytor efter fasad. Kallraset och ”strålningen” verkar på två olika sätt vilket påverkar
den upplevda temperaturen (operativatemperaturen) som lägre än vad den faktiskt är.
Edit; det är även med anledning av strålningsdraget som vissa upplever ratten varm medan andra inte. Personer med varmare händer har en hud med större strålningstemperatur vilket gör skillnaden mellan glaset större och som även gör strålningsdraget större = upplevs som kallare vid dina händer.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Prissänkning igen på Model 3
Tips: Ha den inpluggad om du vill förvärma bilen via elnätet istället för bilens batteri! Fungerar perfekt.mikebike skrev:Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.martinot skrev:Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.mikebike skrev:Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.
Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Elen är så billig att man lätt har råd med det.
Kostnaden är försumlig i det stora sammanhanget. Så gott att komma till en 100% varm och isfri bil. Guld värt!
Sedan låter det som du har rätt dyrt elavtal. Så kan vara värt att kika på det (inte för en kvarts förvärmning då och då, men för din totala elkonsumtion/elräkning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Prissänkning igen på Model 3
Japp, sådär ja, detta passerade mitt filter!Nect skrev:Haha!markuswesterberg skrev:Strålningen TILL rutan. Kyla strålar inte. Värmen strålar från ratten/dina händer. Förlåt. Onödigt. Jag vet. Är ett fel jag har bara. Sorry.Nect skrev:Jag nyttjar rattvärmen även fast kupén är uppvärmd. Ratten blir kall och alltid skönt att känna lite värme i händerna. Speciellt när det är väldigt kallt ute och strålningen från rutan gör ratten kall. Så uppvärmd kupé eller inte så uppskattar jag rattvärmen och skulle inte kunna vara utan den
Det beror på hur man ser det. Glaset strålar inte i den bemärkelsen. Den operativatemperaturen vid dina händer påverkas av flera faktorer. Där en faktiskt kall glasyta får en viss strålande effekt som påverkar den operativatemperaturen negativt!
Anledning till benämning strålande kyla är den stora skillnaden mellan hudensstrålningstemperatur kontra glaset. Det upplevs som drag, närmare bestämt strålningsdrag och varför den enkelt och lite slarvigt kallas strålning.
Samma hänsyn tas vid beräkning av väldigt stora glasytor efter fasad. Kallraset och ”strålningen” verkar på två olika sätt vilket påverkar
den upplevda temperaturen (operativatemperaturen) som lägre än vad den faktiskt är.
Edit; det är även med anledning av strålningsdraget som vissa upplever ratten varm medan andra inte. Personer med varmare händer har en hud med större strålningstemperatur vilket gör skillnaden mellan glaset större och som även gör strålningsdraget större = upplevs som kallare vid dina händer.
Bra poäng också om vi nu går tillbaka till ämnet rattvärme att vi upplever det olika. Jag har börjat använda det i vår (numera sålda) ID.3 men har alltid haft ”problem” med att jag efter bara några minuter börjar svettas om händerna istället och tycker det känns obehagligt till och med på lägsta temperaturinställningen. Hoppas att det blir bättre i M3 med lägre lägsta nivå så att säga.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7583
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Prissänkning igen på Model 3
Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.martinot skrev:Tips: Ha den inpluggad om du vill förvärma bilen via elnätet istället för bilens batteri! Fungerar perfekt.mikebike skrev:Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.martinot skrev:Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.mikebike skrev:Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.
Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Elen är så billig att man lätt har råd med det.
Kostnaden är försumlig i det stora sammanhanget. Så gott att komma till en 100% varm och isfri bil. Guld värt!
Sedan låter det som du har rätt dyrt elavtal. Så kan vara värt att kika på det (inte för en kvarts förvärmning då och då, men för din totala elkonsumtion/elräkning).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Prissänkning igen på Model 3
Asså det går ju inte att köra Model 3 på vintern! (Om man som jag kör på cykeldäck, vilket jag väljer att utgå från att alla kan gissa sig till utan att jag säger det.) Bra diskussionsunderlag sker helt klart när man beskriver så lite som möjligt och chansar på att alla ska förstå. Det vet ju alla.mikebike skrev:Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.martinot skrev:Tips: Ha den inpluggad om du vill förvärma bilen via elnätet istället för bilens batteri! Fungerar perfekt.mikebike skrev:Billig och billig, minst 3 kr/kWh betalar jag. + att det tar tid att ladda.martinot skrev:Förvärmer allt under ca 18 grader, och även om jag bara skall åka 5 minuter till närmaste Hemköp för att handla ett paket mjölk.mikebike skrev:Ja, jag förvärmer aldrig när det är plusgrader. Förvärmning för att åka och handla drar mer energi än själva bilkörningen.
Bränsledriven värmare hade jag 1980, med egentillverkad digital timer. Från 2000 har jag haft fabriksmonterad värmare i mina bilar. Rattvärme i den förra, trevligt...
Elen är så billig att man lätt har råd med det.
Kostnaden är försumlig i det stora sammanhanget. Så gott att komma till en 100% varm och isfri bil. Guld värt!
Sedan låter det som du har rätt dyrt elavtal. Så kan vara värt att kika på det (inte för en kvarts förvärmning då och då, men för din totala elkonsumtion/elräkning).
Re: Prissänkning igen på Model 3
Vaknat på fel sida?mikebike skrev:Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7583
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Prissänkning igen på Model 3
Det finns inga Bee i närheten. Jag har appen, men ännu inte hittat någon laddstolpe. Det är InCharge som gäller här (och Mobilpark på jobbet).DanneLKPG skrev:Vaknat på fel sida?mikebike skrev:Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
399 kr/månad är alldeles för dyrt, även om jag haft någon Bee i närheten. Normalt kör jag bara något tiotal mil i månaden + långturer om 100 mil några gånger per år och då är det SuC som gäller.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Prissänkning igen på Model 3
Det där är en jäkligt bra deal. Nu har jag turen att kunna ladda gratis för tillfället, men har Bee laddare på jobbet som jag förmodligen kommer bli tvungen att använda så småningom.DanneLKPG skrev:Vaknat på fel sida?mikebike skrev:Du fattar tydligen inte. Jag saknar möjlighet att ladda hemma. Därav att det kostar minst 3 kr/kWh och att det tar tid att ladda.
Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
Model 3 SR+ 2020
Re: Prissänkning igen på Model 3
Här kommer en viktig sak att tänka på. Det gäller bara på deras "publika laddstolpar". Det syns inte på stolpen om den är publik eller ej. Om stolpen syns på deras laddkarta så ingår den.4Head skrev:Det där är en jäkligt bra deal. Nu har jag turen att kunna ladda gratis för tillfället, men har Bee laddare på jobbet som jag förmodligen kommer bli tvungen att använda så småningom.DanneLKPG skrev:Jag kan inte heller ladda hemma, men jag kör abonnemang hos Bee där man får ladda upp till 450kWh för 399kr i månaden. Gäller för både snabbladdning och långsamladdning. Kanske något för dig om det finns i din stad.
Jag har ett par Bee-laddare på mitt jobb som inte är publika så jag fick betala detta separat på första fakturan... Ingen rolig överraskning. Särskilt inte när det finns publika laddare i närheten som jag kunde använt istället.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Prissänkning igen på Model 3
Med de norska priserna önskar man nästan att Bohuslän var norskt igen. Men bara nästan!
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Prissänkning igen på Model 3
Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Prissänkning igen på Model 3
Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.ChristerSjo skrev:Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Prissänkning igen på Model 3
Konstigt, ilgger under meddelandet.markuswesterberg skrev:Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.ChristerSjo skrev:Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
"Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil"
Vår hade gått 1 100 mil då.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Prissänkning igen på Model 3
Ah, ok FSD och drag. Men då kostade den väl typ 780 iaf ny? Hursomhelst, sjukt bra inbytesoffert isf. Hade jag tackat ja till utan att tveka.ChristerSjo skrev:Konstigt, ilgger under meddelandet.markuswesterberg skrev:Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.ChristerSjo skrev:Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
"Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil"
Vår hade gått 1 100 mil då.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Prissänkning igen på Model 3
Korrekt, minnet är kort, fick gå tillbaka och kolla papperna. 775 580 inkl moms.markuswesterberg skrev:Ah, ok FSD och drag. Men då kostade den väl typ 780 iaf ny? Hursomhelst, sjukt bra inbytesoffert isf. Hade jag tackat ja till utan att tveka.ChristerSjo skrev:Konstigt, ilgger under meddelandet.markuswesterberg skrev:Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.ChristerSjo skrev:Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
"Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil"
Vår hade gått 1 100 mil då.
Vaför skall jag byta bil och påbörja en brant värdeminskningen igen. Bilen jag har fyller ju sin funktion.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Prissänkning igen på Model 3
Ja, nej där sprack ju den kalkylen då 80K värdetapp hade varit bra. 180 K är inte lika bra Behåll bilen, det gjorde vi med!ChristerSjo skrev:Korrekt, minnet är kort, fick gå tillbaka och kolla papperna. 775 580 inkl moms.markuswesterberg skrev:Ah, ok FSD och drag. Men då kostade den väl typ 780 iaf ny? Hursomhelst, sjukt bra inbytesoffert isf. Hade jag tackat ja till utan att tveka.ChristerSjo skrev:Konstigt, ilgger under meddelandet.markuswesterberg skrev:Ser inte din signatur av någon anledning men är det en M3 P? För 590 K verkar alldeles för bra för att vara sant för en LR. Vi fick 460 K i inbytesoffert på vår LR 2019 för nån månad sedan. Bara gått 2000 mil drygt.ChristerSjo skrev:Plockade ut min M3 enligt konfiguration i min signatur i september 2019, den kostade då drygt 720 kSEK inkl moms utan några bidrag samma konfig idag kostar dryg 750 kSEK.
EDIT: blev uppringd av Tesla för 3-4 månader sedan och då erbjöd dom mig 593 kSEK för min bil om jag skulle göra ett inbyte. Då var skillnaden 80 kSEK.
"Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil"
Vår hade gått 1 100 mil då.
Vaför skall jag byta bil och påbörja en brant värdeminskningen igen. Bilen jag har fyller ju sin funktion.