Tvätt i automat med borstar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Xeik »

Mot smuts innanför dörren hjälper inte keramisk behandling.
Dörrlister däremot, det är grejen. Har det på vår nuvarande, och kommer sätta på det direkt på den nya som vi beställt.
Ger en trevligare klang i dörrarna också.

Ang keramisk behandling så är Ditec hyfsat billiga. Har deras Ultra på vår bil, och det ger lättare tvättar bla.

Håller också med Tellus ang andrahandsvärdet på välvårdad kontra ej välvårdad. Det är mest för sin egen skull som man tar hand om bilen. Svårt att få tillbaka i pengar.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av ducce916 »

Xeik skrev:
Mot smuts innanför dörren hjälper inte keramisk behandling.
Dörrlister däremot, det är grejen. Har det på vår nuvarande, och kommer sätta på det direkt på den nya som vi beställt.
Ger en trevligare klang i dörrarna också.

Ang keramisk behandling så är Ditec hyfsat billiga. Har deras Ultra på vår bil, och det ger lättare tvättar bla.

Håller också med Tellus ang andrahandsvärdet på välvårdad kontra ej välvårdad. Det är mest för sin egen skull som man tar hand om bilen. Svårt att få tillbaka i pengar.
Har du monterat extra dörrlister, vilka i så fall?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Xeik »

ducce916 skrev:
Xeik skrev:
Mot smuts innanför dörren hjälper inte keramisk behandling.
Dörrlister däremot, det är grejen. Har det på vår nuvarande, och kommer sätta på det direkt på den nya som vi beställt.
Ger en trevligare klang i dörrarna också.

Ang keramisk behandling så är Ditec hyfsat billiga. Har deras Ultra på vår bil, och det ger lättare tvättar bla.

Håller också med Tellus ang andrahandsvärdet på välvårdad kontra ej välvårdad. Det är mest för sin egen skull som man tar hand om bilen. Svårt att få tillbaka i pengar.
Har du monterat extra dörrlister, vilka i så fall?
Monterade dessa för 2 år sedan: BASENOR Tesla Model 3 Model Y Model S Door Seal Kit
Köptes på amazon.com. Sitter fortfarande kvar och fungerar ypperligt.

Tror jag tar samma igen. Synd bara att dom inte verkar finnas på svenska sajten.
Men jag gissar att det kanske kvittar vilka man tar. Många är nog gjorda på samma ställe :)
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Arn »

Tack för många bra svar. Då kanske det är lika bra att man bara ber arbetsgivaren bekosta en redig tvätt en gång om året med rekonditionering och borttagning av asfalt
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av thebishop »

Tellus skrev:
Tror inte andrahandsvärdet påverkas.
Är förvånad över hur lite prisskillnad det är nuförtiden på en begagnad välskött vs risig bil.
Fler kanske börjar inse att det primärt är ett transportmedel … ;-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av OfarligTesla »

Arn skrev:
Tack för många bra svar. Då kanske det är lika bra att man bara ber arbetsgivaren bekosta en redig tvätt en gång om året med rekonditionering och borttagning av asfalt
Skulle säga att du borde göra både och, en keramisk behandling så man kan hålla det rent enkelt och sen lämna in den för en grundligare genomgång en gång per år. Så jag brukar vilja göra iaf.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av M3170 »

Kör vanlig handtvätt och så använder jag tershines Refract V2 - Ceramic Quick Coat som sista steg, så boostar man lackskyddet lite vid varje tvätt. Samt att man använder en bra produkt från ett svenskt företag. Brukar använda det som wet coat och späda ut med vatten 1:10 och spraya på bilen innan jag sköljer av den en sista gång, blir superbra

https://tershine.com/collections/produc ... quick-coat
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Arn »

Är det någon idé att sig själv införskaffa lackförsegling medel från t.ex. Mekonomen och handpolera på bilen?

Köpte en gång en flytande lackförsegling från Biltema som jag handpolerade på en Volkswagen och resultatet blev briljant. Har dock flera erfarenheter från när jag har försökt med sådana behandlingar och istället fått fläckar på bilen. Min nya Tesla model 3 som jag har beställt är vit färg. Är det dumt att själv laborera med lackförsegling på en såpass dyr bil?

Angående smuts innanför dörrarna, är detta ett mindre problem med den uppdaterade modell 3 jämfört med den gamla versionen? Sitter det gummilister på den nya som skyddar mot smuts?
Skriv svar