Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tvätt i automat med borstar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Tvätt i automat med borstar

Inläggav Calixtus » 17 apr 2021 09:21

Har förstått att helst är det handtvätt som gäller för Tesla Model 3. Tycker dock att det är svårt att få den helt ren. Är det ngn som provat att tvätta i automattvätt med borstar?
Calixtus

Re: Tvätt i automat med borstar

Inläggav Teslaägare eizzmar » 17 apr 2021 09:25

Calixtus skrev:Har förstått att helst är det handtvätt som gäller för Tesla Model 3. Tycker dock att det är svårt att få den helt ren. Är det ngn som provat att tvätta i automattvätt med borstar?

Det är ju 10 ggr lättare att få rent en bil med handtvätt?
Alla gånger som folk klagar på att bilen INTE blir ren är ju vid automattvätt :lol:
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare

Referralkod: alexander42066

Inläggav Teslaägare tor-ake » 17 apr 2021 09:29

Det är ingen konst att få bilen ren, men man måste använda rätt kemikalier. Kallavfettning, alkalisk avfettning, flygrostborttagare och schampo.
Om man använder borstautomat förutsätter det nästan att man efter ett år lämnar in bilen för polering, och det är ju begränsad tjocklek på lacken, så inte en strategi som håller i längden.
Kolla på en gammal taxi så ser du hur det blir efter ett stort antal borsttvättar.
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6 2019.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inläggav JazzMatazz » 17 apr 2021 09:39

tor-ake skrev:Det är ingen konst att få bilen ren, men man måste använda rätt kemikalier. Kallavfettning, alkalisk avfettning, flygrostborttagare och schampo.
Om man använder borstautomat förutsätter det nästan att man efter ett år lämnar in bilen för polering, och det är ju begränsad tjocklek på lacken, så inte en strategi som håller i längden.
Kolla på en gammal taxi så ser du hur det blir efter ett stort antal borsttvättar.

Tips på bra produkter (märken) av de du nämner som du kan länka till? Tack på förhand!
JazzMatazz

Inläggav Fredrik j » 17 apr 2021 09:46

Kör man borstfritt så tror jag nyckeln är att tvätta ofta. Innan skiten hinner sätta sig. Grundar man dessutom med en lackbehandling inför vintern går det lättare.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare ducce916 » 17 apr 2021 09:49

Har precis handtvättat bilen. Ren njutning jämfört med A8:an jag hade förut. Liten bil och små, rena ytor. Skön lördagssysselsättning. :P
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inläggav Teslaägare tor-ake » 17 apr 2021 09:49

Jag har beställt från "Gör det med RW", men märket spelar mindre roll, viktigast är priset, och i hyllan på macken, samt Jula, Biltema m.fl. är det oftast utspätt så mycket att det blir dyrt fastän flaskan är billig.

Turtles superavfettning från Jula/ÖoB är duglig, OKQ8s bioavfettning är okej men ganska svag, så går åt mycket, typ 15kr/gång. Schampo spelar i stort sett ingen roll vad man väljer, om man inte tänker köra skumlans.

Ett tips är att kolla på Youtube hur proffs tvättar bilar, det finns många bra knep för att få riktigt rent.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inläggav Teslaägare tor-ake » 17 apr 2021 09:52

Tack så mycket, nu måste jag ju gå ut och tvätta bilen bara för att. :P
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Mats79 » 17 apr 2021 10:09

Kör alltid automattvätt med borstar. Funkar hur bra som helst och vi har väl alla olika tankar om det är bra eller dåligt. Jag prioriterar tidsaspekten då det går så otroligt mycket fortare än handtvätt.

Att det skulle påverka lacken och lyster eller till och med ge eventuella märken har jag inte sett ett enda spår av.
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Arn » 17 apr 2021 11:43

Har en pärlvit bil
Tvättar alltid i halvautomatisk tvätt där den först blir spolad med högtryck av en människa

Blir aldrig helt ren. Mycket asfalt på vit bil och svårt få rent nedtill

I början tvätt varannan vecka men numera abonnemang med 1 tvätt i veckan

Om jag ska köpa ny bil undrar jag: tvätt 1 gång i veckan, kommer det vara tillräckligt för att slippa problem Ivan? Eller kan lackbehandling + 1 tvätt i veckan lösa problemet med asfalt och smuts nedtill som inte blir rent?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model 3