Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tvätt i automat med borstar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Tvätt i automat med borstar

Inläggav Teslaägare frippan » 17 apr 2021 11:56

Har alltid handtvättat mina bilar, orkar jag inte det så tar jag och spolar av bilen men snabbtvättarna som finns lite överallt men skippar då tvättborsten där.
Köper mycket av mina tvättsaker hos pingens.se och så en del från autodude.se
La på en lackförsegling själv på bilen och det gör så otroligt lättvättad, räcker ju nästan att det regnar ute så blir bilen ren.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Referralkod: fredrik69135

Inläggav Teslaägare Arn » 17 apr 2021 14:04

Många biltvättar erbjuder asfaltsborttagning, behöver man vaxa bilen efteråt eller räcker det att de tar bort det asfalten? Har någon gång hört att man behöver använda sig av en vass svamp som kan repa lacken

En kille på en biltvätthall uppgav att han kunde vaxa innanför dörrarna i bilen så att de skulle hålla sig rent bättre har ni någon erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 17 apr 2021 14:17

Under vinterhalvåret kör jag bara med högtryck. Rör inte bilen alls.
Använder sonax extreme snabbförsegling. Gör att smutsen inte fastnar lika lätt till nästa gång. Brukar blåsa av bilen en gång i veckan.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Arn » 29 apr 2021 13:55

En allmän fråga, hjälper vax eller lackskydd mot asfalt? Har en pärlvit bil, mycket asfalt
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Yxel » 29 apr 2021 15:12

Nä asfaltsprickar får jag ändå på min bil med lackskydd. Däremot tycker jag de släpper aningens lättare.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 29 apr 2021 15:15

Arn skrev:En allmän fråga, hjälper vax eller lackskydd mot asfalt? Har en pärlvit bil, mycket asfalt

Tycker det behövs keramiskt lackskydd, sen får man ju dem fortfarande men de släpper lätt med kallavfettning och högtryck då tycker jag.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Arn » 29 apr 2021 19:02

Nu har jag visserligen tjänstebil men jag fick inte alls några erbjudanden från olika rekond företag om lack behandlingar etc. På mina tidigare bilar har det alltid dykt upp olika erbjudanden. Dyra behandlingar i prisklassen 10000 kr eller mer känns inte intressant. Samtidigt skulle jag heller inte vilja lämna in till något väldigt billigt ställe som erbjuder för 1000 kr heller då dessa firmor inte har försäkring det ifall något skulle gå fel. Mina privata bilar har jag ofta lämnat in till de billigaste firmorna som tar tusenlappen och resultatet har alltid varit bra men då har vi pratat bilar som ligger legat i prisklassen 200000 kr
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inläggav Teslaägare M3170 » 30 apr 2021 14:55

Jag kör med Tershines produkter för biltvätten. La på deras lackskydd själv också, gick lätt o smidigt.

Kör med tearshines keramiska schampo och avslutar med refract wet coat som jag späder ut o prutar på bilen innan jag sköljer av den noga, så får man lite extra lackskydd och bra avrinning. Vill man ha lite extra glans så kan man lägga på Apex+ efter det. Dom har även bra avfettningsmedel som man kan använda ibland när det behövs.

Rekommenderas starkt och finns att köpa på mekonomen är man medlem så får man 10% rabatt också.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare

Referralkod: andr45267

Inläggav Teslaägare Arn » 04 maj 2021 21:53

Har fått ett erbjudande från en välkänd bilfirma som utför en keramisk tvåstegs behandling för 5000 kr. Vad jag förstått kommer asfalten ändå att bita sig fast men kommer bli lättare att tvätta bort. Ett annat problemområde är insidan av dörrarna som blir väldigt smutsiga, Hur mycket hjälper en keramisk behandling där på smuts?

Rekond firman som utför behandlingen uppger att de det ger visst skydd mot stenskott.

Tror ni att en sådan behandling kommer att påverka andrahandsvärdet i positiv bemärkelse eller blir behandlingen mest till ens egen njutning? Det är nämligen arbetsgivarens som isåfall kommer betala denna. Ett alternativ är annars att en gång om året lämna in den på en rekonditionering, men då kanske smuts har tagit sig innanför dörrar med mera på ett sätt så att det blir svårt att få den fullständigt ren

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tellus » 04 maj 2021 22:14

Tror inte andrahandsvärdet påverkas.
Är förvånad över hur lite prisskillnad det är nuförtiden på en begagnad välskött vs risig bil.
Model 3 P+ 2019-02
Model 3 SR+ 2019-08
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3