Tvätt i automat med borstar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Calixtus
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 jun 2019 12:11

Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Calixtus »

Har förstått att helst är det handtvätt som gäller för Tesla Model 3. Tycker dock att det är svårt att få den helt ren. Är det ngn som provat att tvätta i automattvätt med borstar?
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av eizzmar »

Calixtus skrev:
Har förstått att helst är det handtvätt som gäller för Tesla Model 3. Tycker dock att det är svårt att få den helt ren. Är det ngn som provat att tvätta i automattvätt med borstar?
Det är ju 10 ggr lättare att få rent en bil med handtvätt?
Alla gånger som folk klagar på att bilen INTE blir ren är ju vid automattvätt :lol:
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av tor-ake »

Det är ingen konst att få bilen ren, men man måste använda rätt kemikalier. Kallavfettning, alkalisk avfettning, flygrostborttagare och schampo.
Om man använder borstautomat förutsätter det nästan att man efter ett år lämnar in bilen för polering, och det är ju begränsad tjocklek på lacken, så inte en strategi som håller i längden.
Kolla på en gammal taxi så ser du hur det blir efter ett stort antal borsttvättar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 feb 2021 15:20

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av JazzMatazz »

tor-ake skrev:
Det är ingen konst att få bilen ren, men man måste använda rätt kemikalier. Kallavfettning, alkalisk avfettning, flygrostborttagare och schampo.
Om man använder borstautomat förutsätter det nästan att man efter ett år lämnar in bilen för polering, och det är ju begränsad tjocklek på lacken, så inte en strategi som håller i längden.
Kolla på en gammal taxi så ser du hur det blir efter ett stort antal borsttvättar.
Tips på bra produkter (märken) av de du nämner som du kan länka till? Tack på förhand!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Fredrik j »

Kör man borstfritt så tror jag nyckeln är att tvätta ofta. Innan skiten hinner sätta sig. Grundar man dessutom med en lackbehandling inför vintern går det lättare.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av ducce916 »

Har precis handtvättat bilen. Ren njutning jämfört med A8:an jag hade förut. Liten bil och små, rena ytor. Skön lördagssysselsättning. :P
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av tor-ake »

Jag har beställt från "Gör det med RW", men märket spelar mindre roll, viktigast är priset, och i hyllan på macken, samt Jula, Biltema m.fl. är det oftast utspätt så mycket att det blir dyrt fastän flaskan är billig.

Turtles superavfettning från Jula/ÖoB är duglig, OKQ8s bioavfettning är okej men ganska svag, så går åt mycket, typ 15kr/gång. Schampo spelar i stort sett ingen roll vad man väljer, om man inte tänker köra skumlans.

Ett tips är att kolla på Youtube hur proffs tvättar bilar, det finns många bra knep för att få riktigt rent.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av tor-ake »

Tack så mycket, nu måste jag ju gå ut och tvätta bilen bara för att. :P
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Mats79 »

Kör alltid automattvätt med borstar. Funkar hur bra som helst och vi har väl alla olika tankar om det är bra eller dåligt. Jag prioriterar tidsaspekten då det går så otroligt mycket fortare än handtvätt.

Att det skulle påverka lacken och lyster eller till och med ge eventuella märken har jag inte sett ett enda spår av.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Arn »

Har en pärlvit bil
Tvättar alltid i halvautomatisk tvätt där den först blir spolad med högtryck av en människa

Blir aldrig helt ren. Mycket asfalt på vit bil och svårt få rent nedtill

I början tvätt varannan vecka men numera abonnemang med 1 tvätt i veckan

Om jag ska köpa ny bil undrar jag: tvätt 1 gång i veckan, kommer det vara tillräckligt för att slippa problem Ivan? Eller kan lackbehandling + 1 tvätt i veckan lösa problemet med asfalt och smuts nedtill som inte blir rent?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av frippan »

Har alltid handtvättat mina bilar, orkar jag inte det så tar jag och spolar av bilen men snabbtvättarna som finns lite överallt men skippar då tvättborsten där.
Köper mycket av mina tvättsaker hos pingens.se och så en del från autodude.se
La på en lackförsegling själv på bilen och det gör så otroligt lättvättad, räcker ju nästan att det regnar ute så blir bilen ren.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Arn »

Många biltvättar erbjuder asfaltsborttagning, behöver man vaxa bilen efteråt eller räcker det att de tar bort det asfalten? Har någon gång hört att man behöver använda sig av en vass svamp som kan repa lacken

En kille på en biltvätthall uppgav att han kunde vaxa innanför dörrarna i bilen så att de skulle hålla sig rent bättre har ni någon erfarenhet av detta?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Fredrik j »

Under vinterhalvåret kör jag bara med högtryck. Rör inte bilen alls.
Använder sonax extreme snabbförsegling. Gör att smutsen inte fastnar lika lätt till nästa gång. Brukar blåsa av bilen en gång i veckan.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Arn »

En allmän fråga, hjälper vax eller lackskydd mot asfalt? Har en pärlvit bil, mycket asfalt
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Yxel »

Nä asfaltsprickar får jag ändå på min bil med lackskydd. Däremot tycker jag de släpper aningens lättare.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av OfarligTesla »

Arn skrev:
En allmän fråga, hjälper vax eller lackskydd mot asfalt? Har en pärlvit bil, mycket asfalt
Tycker det behövs keramiskt lackskydd, sen får man ju dem fortfarande men de släpper lätt med kallavfettning och högtryck då tycker jag.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Arn »

Nu har jag visserligen tjänstebil men jag fick inte alls några erbjudanden från olika rekond företag om lack behandlingar etc. På mina tidigare bilar har det alltid dykt upp olika erbjudanden. Dyra behandlingar i prisklassen 10000 kr eller mer känns inte intressant. Samtidigt skulle jag heller inte vilja lämna in till något väldigt billigt ställe som erbjuder för 1000 kr heller då dessa firmor inte har försäkring det ifall något skulle gå fel. Mina privata bilar har jag ofta lämnat in till de billigaste firmorna som tar tusenlappen och resultatet har alltid varit bra men då har vi pratat bilar som ligger legat i prisklassen 200000 kr
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av M3170 »

Jag kör med Tershines produkter för biltvätten. La på deras lackskydd själv också, gick lätt o smidigt.

Kör med tearshines keramiska schampo och avslutar med refract wet coat som jag späder ut o prutar på bilen innan jag sköljer av den noga, så får man lite extra lackskydd och bra avrinning. Vill man ha lite extra glans så kan man lägga på Apex+ efter det. Dom har även bra avfettningsmedel som man kan använda ibland när det behövs.

Rekommenderas starkt och finns att köpa på mekonomen är man medlem så får man 10% rabatt också.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Arn »

Har fått ett erbjudande från en välkänd bilfirma som utför en keramisk tvåstegs behandling för 5000 kr. Vad jag förstått kommer asfalten ändå att bita sig fast men kommer bli lättare att tvätta bort. Ett annat problemområde är insidan av dörrarna som blir väldigt smutsiga, Hur mycket hjälper en keramisk behandling där på smuts?

Rekond firman som utför behandlingen uppger att de det ger visst skydd mot stenskott.

Tror ni att en sådan behandling kommer att påverka andrahandsvärdet i positiv bemärkelse eller blir behandlingen mest till ens egen njutning? Det är nämligen arbetsgivarens som isåfall kommer betala denna. Ett alternativ är annars att en gång om året lämna in den på en rekonditionering, men då kanske smuts har tagit sig innanför dörrar med mera på ett sätt så att det blir svårt att få den fullständigt ren

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Tellus »

Tror inte andrahandsvärdet påverkas.
Är förvånad över hur lite prisskillnad det är nuförtiden på en begagnad välskött vs risig bil.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Xeik »

Mot smuts innanför dörren hjälper inte keramisk behandling.
Dörrlister däremot, det är grejen. Har det på vår nuvarande, och kommer sätta på det direkt på den nya som vi beställt.
Ger en trevligare klang i dörrarna också.

Ang keramisk behandling så är Ditec hyfsat billiga. Har deras Ultra på vår bil, och det ger lättare tvättar bla.

Håller också med Tellus ang andrahandsvärdet på välvårdad kontra ej välvårdad. Det är mest för sin egen skull som man tar hand om bilen. Svårt att få tillbaka i pengar.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av ducce916 »

Xeik skrev:
Mot smuts innanför dörren hjälper inte keramisk behandling.
Dörrlister däremot, det är grejen. Har det på vår nuvarande, och kommer sätta på det direkt på den nya som vi beställt.
Ger en trevligare klang i dörrarna också.

Ang keramisk behandling så är Ditec hyfsat billiga. Har deras Ultra på vår bil, och det ger lättare tvättar bla.

Håller också med Tellus ang andrahandsvärdet på välvårdad kontra ej välvårdad. Det är mest för sin egen skull som man tar hand om bilen. Svårt att få tillbaka i pengar.
Har du monterat extra dörrlister, vilka i så fall?
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Xeik »

ducce916 skrev:
Xeik skrev:
Mot smuts innanför dörren hjälper inte keramisk behandling.
Dörrlister däremot, det är grejen. Har det på vår nuvarande, och kommer sätta på det direkt på den nya som vi beställt.
Ger en trevligare klang i dörrarna också.

Ang keramisk behandling så är Ditec hyfsat billiga. Har deras Ultra på vår bil, och det ger lättare tvättar bla.

Håller också med Tellus ang andrahandsvärdet på välvårdad kontra ej välvårdad. Det är mest för sin egen skull som man tar hand om bilen. Svårt att få tillbaka i pengar.
Har du monterat extra dörrlister, vilka i så fall?
Monterade dessa för 2 år sedan: BASENOR Tesla Model 3 Model Y Model S Door Seal Kit
Köptes på amazon.com. Sitter fortfarande kvar och fungerar ypperligt.

Tror jag tar samma igen. Synd bara att dom inte verkar finnas på svenska sajten.
Men jag gissar att det kanske kvittar vilka man tar. Många är nog gjorda på samma ställe :)
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av Arn »

Tack för många bra svar. Då kanske det är lika bra att man bara ber arbetsgivaren bekosta en redig tvätt en gång om året med rekonditionering och borttagning av asfalt
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tvätt i automat med borstar

Inlägg av thebishop »

Tellus skrev:
Tror inte andrahandsvärdet påverkas.
Är förvånad över hur lite prisskillnad det är nuförtiden på en begagnad välskött vs risig bil.
Fler kanske börjar inse att det primärt är ett transportmedel … ;-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Skriv svar