Farthållare autopilot
Moderator: Redaktion
Farthållare autopilot
Hej
Jag kan verkligen inte förstå mig på farthållaren i Teslan. När jag i ena stunden tror att jag förstått detta, så händer något nytt
Det jag pratar om nu handlar bara om farthållaren när jag har autosteer aktiverat, då jag tror det är skillnad.
Jag trodde det var som följer:
Jag aktiverar autopiloten i tex 80km/h. Det kommer en 70 skylt då sänker den till 70km/h. Kommer en 80km/h skylt så ökar den igen. Kommer en 90 skylt kommer den inte öka automatiskt eftersom det är högre än hastigheten jag en gång manuellt satt. Den gör alla justeringar precis vid skylten. Skärmen visar hela tiden den hastighet den antingen sett eller fått info om via gps på skärmen i form av en hastighetsskylt. Klickar man på skylten så ställer den farthållaren till den hastigheten
Detta har dock aldrig fungerat när jag kört häromkring Stockholm. Den sätter autopiloten till den hastighet som den tror vägen har (det som visas på skärmen i form av en skylt). Men sen anpassar den aldrig hastigheten ifall den sjunker, även om bilen ser den nya skylten (eller via gps) och visar den nya hastighetsbegränsningen i form av en skylt på skärmen. Den kör ändå vidare på för hög hastighet. Sen ibland på skumma ställen så sänker den hastigheten till tex 70 på en 80 väg, trots raksträcka. Den visar att det fortfarande är en 80 väg, men har helt magiskt ändrat maxhastigheten till 70. Scrollar jag på hjulet så är vi uppe i 80 igen, det finns inget som hindrar mig här. Men detta hade jag accepterat och tänkte att det var tråkigt att det fungerar så dåligt med just hastighetsbegränsningarna, men aja. Inte så mycket jobb att scrolla på hjulet.
Men...
Idag åkte jag "Utflyktsvägen" mellan Nyköping och Södertälje för första gången. Där är det för det mesta 70 eller 80 väg, det varierar till och från. Slår på autopilot och till min förvåning så började bilen anpassa hastigheten efter skyltarna. Direkt vid skyltarna ökade eller minskade den hastigheten, precis som jag hade önskat (eller jag, det hade ju varit bra om den gjorde det innan skylten, men aja). Något jag märkte var att jag inte kunde öka hastigheten högre än den gräns jag valt i inställningarna. Tex 2% över hastighetsbegränsningen. Så på 70 väg var det max 72km/h autopiloten ville köra, efter det så sa den att hastigheten för autosteer var begränsat. På 80 väg var det 82 osv. Jag tänkte att nu har Tesla fixat detta, äntligen! kom ju en uppdatering här om dagen. Kände att det var lite tråkigt dock att de begränsade maxhastigheten eftersom skyltningen inte alltid stämmer, men just här fungerade det ju helt ok.
Men... Väl ute på motorvägen mellan Södertälje och Stockholm, men även "vanliga" 70 vägar runtomkring stan så slutade den anpassa hastigheten trots skyltarna som den enligt skärmen såg eller fick info om på gps. Den tuffa vidare i 80 på 70 väg, 100 på en 80 väg, 70 på en 50 väg osv. Det fanns inte heller någon begränsning längre på hur mycket jag kunde ställa maxhastigheten på. Detta trots att den kunde se den nya hastighetsbegränsningen och visa den skylten på skärmen.
Så jag är väldigt fundersam nu. Vet någon här varför bilen beter sig olika, även om den enligt skärmen kör enligt samma förutsättningar? Dvs att den ser skyltar och vägarna är fri från trafik, och inga tvära kurvor.
Det kändes som att jag var inom någon geofencing zon utanför Stockholm som gjorde att autopiloten helt plötsligt faktiskt fungerade som jag hade förväntat, men så fort jag kom i närheten av Stockholm så blev den som vanligt igen och ignorerade skyltar.
Jag förstår ju dock nu varför det är så oklart hur detta fungerar när man läser i olika forumstrådar eftersom bilen (åtminstone för mig) beter sig olika under "samma" förhållanden rent visuellt.
Jag kan verkligen inte förstå mig på farthållaren i Teslan. När jag i ena stunden tror att jag förstått detta, så händer något nytt
Det jag pratar om nu handlar bara om farthållaren när jag har autosteer aktiverat, då jag tror det är skillnad.
Jag trodde det var som följer:
Jag aktiverar autopiloten i tex 80km/h. Det kommer en 70 skylt då sänker den till 70km/h. Kommer en 80km/h skylt så ökar den igen. Kommer en 90 skylt kommer den inte öka automatiskt eftersom det är högre än hastigheten jag en gång manuellt satt. Den gör alla justeringar precis vid skylten. Skärmen visar hela tiden den hastighet den antingen sett eller fått info om via gps på skärmen i form av en hastighetsskylt. Klickar man på skylten så ställer den farthållaren till den hastigheten
Detta har dock aldrig fungerat när jag kört häromkring Stockholm. Den sätter autopiloten till den hastighet som den tror vägen har (det som visas på skärmen i form av en skylt). Men sen anpassar den aldrig hastigheten ifall den sjunker, även om bilen ser den nya skylten (eller via gps) och visar den nya hastighetsbegränsningen i form av en skylt på skärmen. Den kör ändå vidare på för hög hastighet. Sen ibland på skumma ställen så sänker den hastigheten till tex 70 på en 80 väg, trots raksträcka. Den visar att det fortfarande är en 80 väg, men har helt magiskt ändrat maxhastigheten till 70. Scrollar jag på hjulet så är vi uppe i 80 igen, det finns inget som hindrar mig här. Men detta hade jag accepterat och tänkte att det var tråkigt att det fungerar så dåligt med just hastighetsbegränsningarna, men aja. Inte så mycket jobb att scrolla på hjulet.
Men...
Idag åkte jag "Utflyktsvägen" mellan Nyköping och Södertälje för första gången. Där är det för det mesta 70 eller 80 väg, det varierar till och från. Slår på autopilot och till min förvåning så började bilen anpassa hastigheten efter skyltarna. Direkt vid skyltarna ökade eller minskade den hastigheten, precis som jag hade önskat (eller jag, det hade ju varit bra om den gjorde det innan skylten, men aja). Något jag märkte var att jag inte kunde öka hastigheten högre än den gräns jag valt i inställningarna. Tex 2% över hastighetsbegränsningen. Så på 70 väg var det max 72km/h autopiloten ville köra, efter det så sa den att hastigheten för autosteer var begränsat. På 80 väg var det 82 osv. Jag tänkte att nu har Tesla fixat detta, äntligen! kom ju en uppdatering här om dagen. Kände att det var lite tråkigt dock att de begränsade maxhastigheten eftersom skyltningen inte alltid stämmer, men just här fungerade det ju helt ok.
Men... Väl ute på motorvägen mellan Södertälje och Stockholm, men även "vanliga" 70 vägar runtomkring stan så slutade den anpassa hastigheten trots skyltarna som den enligt skärmen såg eller fick info om på gps. Den tuffa vidare i 80 på 70 väg, 100 på en 80 väg, 70 på en 50 väg osv. Det fanns inte heller någon begränsning längre på hur mycket jag kunde ställa maxhastigheten på. Detta trots att den kunde se den nya hastighetsbegränsningen och visa den skylten på skärmen.
Så jag är väldigt fundersam nu. Vet någon här varför bilen beter sig olika, även om den enligt skärmen kör enligt samma förutsättningar? Dvs att den ser skyltar och vägarna är fri från trafik, och inga tvära kurvor.
Det kändes som att jag var inom någon geofencing zon utanför Stockholm som gjorde att autopiloten helt plötsligt faktiskt fungerade som jag hade förväntat, men så fort jag kom i närheten av Stockholm så blev den som vanligt igen och ignorerade skyltar.
Jag förstår ju dock nu varför det är så oklart hur detta fungerar när man läser i olika forumstrådar eftersom bilen (åtminstone för mig) beter sig olika under "samma" förhållanden rent visuellt.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Farthållare autopilot
Det som hänt är att du kört utanför stan och kör på väg med mötande trafik. Då funkar det som du vill och den ändrar hastigheten efter skyltarna. Men kör du på mötesseparerad väg (som det ofta är i stan) så behåller den din hastighet du satte från början hela tiden. Så enkelt är det. Rätt säker det står beskrivet i manualen
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Re: Farthållare autopilot
Otroligt nog så hade jag inte ens tänkt tanken på att läsa manualen...Matthiaz skrev:Det som hänt är att du kört utanför stan och kör på väg med mötande trafik. Då funkar det som du vill och den ändrar hastigheten efter skyltarna. Men kör du på mötesseparerad väg (som det ofta är i stan) så behåller den din hastighet du satte från början hela tiden. Så enkelt är det. Rätt säker det står beskrivet i manualen
Det stog dock endast om att den vid icke mötesseparerad väg (och några andra situationer)begränsade maxhastigheten. Men inser att det som jag ser som en feature (att den ställer in hastigheten själv) i själva verket är en biprodukt av en funktion som är till för att hindra dig att köra för fort med autopiloten på osäkra vägar.
Dvs autopiloten har ingen funktion för att anpassa hastigheten efter hastighetsskyltarna, utan de visas bara som information och är en hjälp när du faktiskt slår på autopiloten. Men när du kör på en landsväg med möte så hindrar den dig från att köra för fort, och då råkar det vara så att resultatet blir att den följer skyltarna. Det är också anledning till att den alltid gör ändringen vid skylten, och inte planerar i förväg. Den vill att du själv anpassar hastigheten i tid, men när du passerar skylten slår "spärren" in och sänker hastigheten. Jag kan dock inte förstå varför de inte har så att den faktiskt alltid följer skyltarna, åtminstone när hastigheten sjunker, men att du på mötesseparerad vägar ändå kan välja att köra för fort (likt idag). Dvs en kombo av båda, som Mercedes gör tex. Den sänker alltid hastigheten när en lägre skylt än senaste kommer. Duttar du på gasen när den börjar bromsa återgår den dock till din inställning igen och sänker bara hastigheten ifall nästa skylt är lägre än den senate den sett.
Aja nu kanske jag "förstått" detta igen, tills en ny situation dyker upp
En annan sak jag inte förstår är varför den ibland saktat ner till 70 på en 80väg, som den dessutom vet är 80. Men just det kanske bara är en bug
Senast redigerad av ErikHallq, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Farthållare autopilot
Kan tillägga att den även saktar ner till Tesla-lämplig och/eller EU-lagstiftad ”sido-accelerations-hastighet” vid komplicerade kurvor eller av och påfarter även på mötesseparerade vägar. Tex en skarp kurva som behöver sänkt hastighet eller en motorvägs trafikplats med på och avfarter. Farthållaren sänker då hastigheten till lägre hastighet och ökar sedan igen. Tex i kallebäcksmotet och Tingstadstunneln i Göteborg. Ibland sänkts hastigheten till samma som skylten om man kör fortare och o land till ännu lägre hastighet. Bilen försöker helt enkelt klara situationen säker och samtidigt uppfylla lagkrav.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Farthållare autopilot
Yes det är jag medveten om. Det är betydligt bättre än vad andra tillverkare, tex Volvos förra generationen av autopilot gjorde. De stängde bara av autostyrning ifall sido-accelerationen blev för stor man kör rakt ut i skogenElix747 skrev:Kan tillägga att den även saktar ner till Tesla-lämplig och/eller EU-lagstiftad ”sido-accelerations-hastighet” vid komplicerade kurvor eller av och påfarter även på mötesseparerade vägar. Tex en skarp kurva som behöver sänkt hastighet eller en motorvägs trafikplats med på och avfarter. Farthållaren sänker då hastigheten till lägre hastighet och ökar sedan igen. Tex i kallebäcksmotet och Tingstadstunneln i Göteborg. Ibland sänkts hastigheten till samma som skylten om man kör fortare och o land till ännu lägre hastighet. Bilen försöker helt enkelt klara situationen säker och samtidigt uppfylla lagkrav.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7574
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Farthållare autopilot
Nä, det är nästan random. Jag kör samma sträcka, E4 norrut från Stockholm ofta och det blir inte alltid lika. Den ändrar hastighet, även min inställda, och det stämmer inte med skyltarna.
Det finns redan en tråd om detta.
Det finns redan en tråd om detta.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Farthållare autopilot
Random är det definitivt inte.mikebike skrev:Nä, det är nästan random. Jag kör samma sträcka, E4 norrut från Stockholm ofta och det blir inte alltid lika. Den ändrar hastighet, även min inställda, och det stämmer inte med skyltarna.
Det finns redan en tråd om detta.
Däremot kan det skilja om du kör åt ena hållet eller andra.
Beror helt på vad skyltar och kartor säger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7574
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Farthållare autopilot
Alltid samma håll, olika resultat. Ibland drar den ner hastigheten tillfälligt, ibland permanent. Kartor och skyltar oförändrade.taliz skrev:Random är det definitivt inte.mikebike skrev:Nä, det är nästan random. Jag kör samma sträcka, E4 norrut från Stockholm ofta och det blir inte alltid lika. Den ändrar hastighet, även min inställda, och det stämmer inte med skyltarna.
Det finns redan en tråd om detta.
Däremot kan det skilja om du kör åt ena hållet eller andra.
Beror helt på vad skyltar och kartor säger.
Den Model S jag fick låna när min bil var på SC fungerade ok på samma sträcka.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7574
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Farthållare autopilot
Du får gärna visa var det står, jag har letat.Matthiaz skrev:Det som hänt är att du kört utanför stan och kör på väg med mötande trafik. Då funkar det som du vill och den ändrar hastigheten efter skyltarna. Men kör du på mötesseparerad väg (som det ofta är i stan) så behåller den din hastighet du satte från början hela tiden. Så enkelt är det. Rätt säker det står beskrivet i manualen
Dessutom ändrar den de facto hastigheten även på mötesseparerad väg (E4 motorväg.)
Både skyltavläsning och inställd hastighet har sina egna liv, de följer inte skyltad hastighet alls. Det närmaste är när skärmen visar 60 en stund efter avfarten som är skyltad 60.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Farthållare autopilot
Nära nån avfart? Hade den MS samma AP HW?mikebike skrev:Alltid samma håll, olika resultat. Ibland drar den ner hastigheten tillfälligt, ibland permanent. Kartor och skyltar oförändrade.taliz skrev:Random är det definitivt inte.mikebike skrev:Nä, det är nästan random. Jag kör samma sträcka, E4 norrut från Stockholm ofta och det blir inte alltid lika. Den ändrar hastighet, även min inställda, och det stämmer inte med skyltarna.
Det finns redan en tråd om detta.
Däremot kan det skilja om du kör åt ena hållet eller andra.
Beror helt på vad skyltar och kartor säger.
Den Model S jag fick låna när min bil var på SC fungerade ok på samma sträcka.
Kan ju vara att du är precis på gränsen av nån kartdefinerad hastighet. GPS är ju inte millimeterprecision.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7574
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Farthållare autopilot
Det spelar ingen roll vilken HW den lånade MS hade.
Poängen är att farthållaren i min bil ofta gör mig förbannad när jag upptäcker att den ändrat min inställda hastighet.
Finns det ingen inställning som heter "ge fan i min inställda hastighet"?
Om farthållaren skall ändra hastighet skall det baseras på skyltad hastighet, inte på gammal GPS-data. Men det förutsätter att bilen klarar av att läsa skyltar, vilket den inte gör speciellt bra.
Poängen är att farthållaren i min bil ofta gör mig förbannad när jag upptäcker att den ändrat min inställda hastighet.
Finns det ingen inställning som heter "ge fan i min inställda hastighet"?
Om farthållaren skall ändra hastighet skall det baseras på skyltad hastighet, inte på gammal GPS-data. Men det förutsätter att bilen klarar av att läsa skyltar, vilket den inte gör speciellt bra.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Skogslasse
- Teslaägare
- Inlägg: 163
- Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
- Ort: Norrköping (nästan)
Re: Farthållare autopilot
Tror inte jag håller med riktigt om beskrivningen av att det beror på separerad trafik eller inte.
Jag kör väg 55 ut mot E4 55an har 90 vilket jag ställt bilen på, här är det bara södergående trafik. När jag tangerar E4 blir det 110 bilen ökar men jag ska ju vidare på 55an mot Norrköping och här är det 90-väg, ingen mötande trafik men saktar bilen in NIX. En lokal bugg eller..... klart iriterande.
Jag kör väg 55 ut mot E4 55an har 90 vilket jag ställt bilen på, här är det bara södergående trafik. När jag tangerar E4 blir det 110 bilen ökar men jag ska ju vidare på 55an mot Norrköping och här är det 90-väg, ingen mötande trafik men saktar bilen in NIX. En lokal bugg eller..... klart iriterande.
TMS 2020 nov
Re: Farthållare autopilot
Sidan 110 i manualen ”Begränsad Hastighet” men kan kanske hålla med om att det inte är helt tydligt.mikebike skrev:Du får gärna visa var det står, jag har letat.Matthiaz skrev:Det som hänt är att du kört utanför stan och kör på väg med mötande trafik. Då funkar det som du vill och den ändrar hastigheten efter skyltarna. Men kör du på mötesseparerad väg (som det ofta är i stan) så behåller den din hastighet du satte från början hela tiden. Så enkelt är det. Rätt säker det står beskrivet i manualen
Dessutom ändrar den de facto hastigheten även på mötesseparerad väg (E4 motorväg.)
Både skyltavläsning och inställd hastighet har sina egna liv, de följer inte skyltad hastighet alls. Det närmaste är när skärmen visar 60 en stund efter avfarten som är skyltad 60.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)