Farthållare autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Farthållare autopilot

Inlägg av mikebike »

Det spelar ingen roll vilken HW den lånade MS hade.
Poängen är att farthållaren i min bil ofta gör mig förbannad när jag upptäcker att den ändrat min inställda hastighet.

Finns det ingen inställning som heter "ge fan i min inställda hastighet"?

Om farthållaren skall ändra hastighet skall det baseras på skyltad hastighet, inte på gammal GPS-data. Men det förutsätter att bilen klarar av att läsa skyltar, vilket den inte gör speciellt bra.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Farthållare autopilot

Inlägg av Skogslasse »

Tror inte jag håller med riktigt om beskrivningen av att det beror på separerad trafik eller inte.
Jag kör väg 55 ut mot E4 55an har 90 vilket jag ställt bilen på, här är det bara södergående trafik. När jag tangerar E4 blir det 110 bilen ökar men jag ska ju vidare på 55an mot Norrköping och här är det 90-väg, ingen mötande trafik men saktar bilen in NIX. En lokal bugg eller..... klart iriterande.
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Farthållare autopilot

Inlägg av Matthiaz »

mikebike skrev:
Matthiaz skrev:
Det som hänt är att du kört utanför stan och kör på väg med mötande trafik. Då funkar det som du vill och den ändrar hastigheten efter skyltarna. Men kör du på mötesseparerad väg (som det ofta är i stan) så behåller den din hastighet du satte från början hela tiden. Så enkelt är det. Rätt säker det står beskrivet i manualen
Du får gärna visa var det står, jag har letat.
Dessutom ändrar den de facto hastigheten även på mötesseparerad väg (E4 motorväg.)



Både skyltavläsning och inställd hastighet har sina egna liv, de följer inte skyltad hastighet alls. Det närmaste är när skärmen visar 60 en stund efter avfarten som är skyltad 60.
Sidan 110 i manualen ”Begränsad Hastighet” men kan kanske hålla med om att det inte är helt tydligt.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Skriv svar