Bakdörrar skaver mot lacken.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Bakdörrar skaver mot lacken.

Inlägg av dbj »

Är detta något som fler upplever, eller behöver jag få mina bakdörrar justerade?
Senast redigerad av dbj, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1559
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Bakdörrar skaver mot lacken.

Inlägg av pefreli »

Har varit uppe i andra trådar tidigare. Verkar vara något många har. Även jag har lite märken men inget jag brytt mig om. Såg det inte förrän någon i forumet påpekade ”problemet”. Syns kanske mer på vissa färger. Jag har vit.

Tror dock inte detta är Teslaspecifikt.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: Bakdörrar skaver mot lacken.

Inlägg av dbj »

Det är möjligt, känns bara tråkigt när det ”äter” på lacken. Är det någon som fått dörrarna justerade, och i så fall har det hjälpt.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1559
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Bakdörrar skaver mot lacken.

Inlägg av pefreli »

dbj skrev:
Det är möjligt, känns bara tråkigt när det ”äter” på lacken. Är det någon som fått dörrarna justerade, och i så fall har det hjälpt.
Jag förstår. Syns kanske lite mer på grått också. Hittade den andra tråden, se nedan.

viewtopic.php?f=51&t=22057&p=448616&hilit=Skav#p448616
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
SugSnigel
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 feb 2019 15:37

Re: Bakdörrar skaver mot lacken.

Inlägg av SugSnigel »

Har samma grej och har beställt tid för att justera bakdörrarna. Tycker att båda hänger några millimeter ner samt att de inte går igen lika smidigt som de främre. Galet att ha så dålig passform på grejerna.
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Bakdörrar skaver mot lacken.

Inlägg av kikat »

Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Bakdörrar skaver mot lacken.

Inlägg av Kubi »

kikat skrev:
Jag förstår din poäng att vilja hjälpa.
Men inte ska man behöva sätta dit egna isoleringar och skydd för att bilen inte ska nöta ner sig själv.
Detta måste fixas, jag tycker OP ska rapportera till service så det blir dokumenterat och fixat.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Bakdörrar skaver mot lacken.

Inlägg av kikat »

Kubi skrev:
kikat skrev:
Jag förstår din poäng att vilja hjälpa.
Men inte ska man behöva sätta dit egna isoleringar och skydd för att bilen inte ska nöta ner sig själv.
Detta måste fixas, jag tycker OP ska rapportera till service så det blir dokumenterat och fixat.
Beklagar att jag försökte hjälpa till men Tesla kommer inte kunna åtgärda skavet helt och hållet.

Det är möjligt att det kan bli något bättre men aldrig helt åtgärdat. Det är likadant på alla Model 3. Beror på konstruktionsfel. Hur mycket skav man har beror på hur mycket man använt bakdörrarna. Det bästa är att sätta dit en liten bit skyddstejp om man stör sig på det.

Jag anser att en Tesla åtminstone Model 3 behöver skydd för att bilen inte ska nöta ner sig själv. Andra skydd som är lämpliga är stenskottsfolie framför bakhjul, på kanten runt hjulhusen och stänkskydd fram.
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: Bakdörrar skaver mot lacken.

Inlägg av dbj »

Har bokat en tid, så får jag se vad dom säger.
En skyddsfolie är kanske inte fel. Jag har redan plastat in halva bilen, så varför inte fortsätta inne i dörrkarmar :D
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Bakdörrar skaver mot lacken.

Inlägg av Elix747 »

Det var likadant på min Volvo V50. Fast där satt det plastfolie från fabrik. Blir lätt så vid skuldran där det inte är vertikalt som gångjärnen. Gummit gnider mot plåten när dörren stängs. Det är nog en bra idé att tvätta noga och även gummilisten så ett det inte finns kvar smuts som skaver ännu mer. Tror det inte är helt ovanligt på andra bilar. Jag satte folie där när bilen var ny eftersom jag sett problemet tidigare. (jag tycker det dock inte att det skall behövas, kunde gott varit en liten folie där. )
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Bakdörrar skaver mot lacken.

Inlägg av Matthiaz »

Hade likadant på min 2019, polerade och sen satte skyddsfilm så syntes det knappt. Va gummilisten som skrapade i, lite smuts på den så blir det så.
Nu har jag en 2021 bil, där är listerna annorlunda så dom skrapar inte i. Så verkar som Tesla märkt det själva och fixat på nya bilar.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Skriv svar