Behålla eller gå ifrån förmånsbil?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnricoTesla
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 dec 2019 11:58
Ort: Ekerö

Behålla eller gå ifrån förmånsbil?

Inlägg av EnricoTesla »

Hej,

hängde mycket här inför att jag skaffade en Tesla, men har tappat mycket kunskap sen dess om hur olika modeller och år skiljer sig åt.

Jag har en Tesla Model 3 LR AWD (vit/vit) uttagen slutet 2019 (MY 2020) som förmånsbil genom bruttolöneväxling.

Om en tid skall jag gå vidare till nya utmaningar. Då kommer det vara ca 1 år kvar av 3 årsperioden.

Vilket är smartast?
- Behålla bilen genom att ta över den privat (för restvärdet kommer vara positivt)?

- Låta arbetsgivaren behålla bilen?

- Försöka få med bilen in i en ny anställning, bruttlöneväxla och sen ta ut den eller släppa den efter 3 år?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Behålla eller gå ifrån förmånsbil?

Inlägg av MWall »

Ska du köpa den privat måste du betala _marknadsvärde_. Annars blir du beskattad på skillnaden. Visst kan du säkert få till en bra affär men det måste vara trovärdigt med värderingsintyg osv osv.

Varför inte passa på och byta till en ny?
Användarvisningsbild
EnricoTesla
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 dec 2019 11:58
Ort: Ekerö

Re: Behålla eller gå ifrån förmånsbil?

Inlägg av EnricoTesla »

MEn det var det jag var nyfiken på? Dvs hur ser andrahandsvärdena ut?

Har jag amorterat ned till under marknadsvärdet?
Användarvisningsbild
EnricoTesla
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 dec 2019 11:58
Ort: Ekerö

Re: Behålla eller gå ifrån förmånsbil?

Inlägg av EnricoTesla »

Eller, kanske tydligare.

Var kan jag hitta ett rimligt nuvarande marknadsvärde?
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Behålla eller gå ifrån förmånsbil?

Inlägg av Fluffy »

Amorteringar brukar vara ”raka” och värdet på bilen sjunker minst sista året.

För mig får jag antingen ”vinsten” eller få stå för kostnaden beroende på om bilen säljs över/ under det beräknade restvärdet. Dvs kostnadsneutralitet för företaget. Om jag behåller bilen hela perioden är det ingen negativ risk då den har ett minrestvärde i avtalet.

Så kolla avtalet så du vet vad som gäller. Risken är att du får slanta upp en del pga hur restvärde och amorteringar är upplagda.
Användarvisningsbild
EnricoTesla
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 dec 2019 11:58
Ort: Ekerö

Re: Behålla eller gå ifrån förmånsbil?

Inlägg av EnricoTesla »

Jag har valet att kliva ifrån nu efter 2 år o bara lämna bilen. Där kommer jag få svårt att hävda att jag skall kompenseras för något övervärde i och med att de måste hitta någon som tar bilen sista året.

Jag kan välja att ta ut bilen privat, eller såklart in i en ny anställning för bilens 3:e år.

Jag minns bara att i förmånsbilsteslornas begynnelse kunde det vara så att man amorterat av mer än marknadsvärdet. O min fråga här är snarare hur Model 3 : oroa står sig. Dvs är amorteringen korrekt prisad o jag skall bara släppa den o ta en ny i näst anställning eller finns det en "affär" här för min del.

Jag tror min raka 3 års amortering är ned till 51% av nybilsvärdet.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Behålla eller gå ifrån förmånsbil?

Inlägg av tor-ake »

Beroende på skicket på bilen, försäljningskanal m.m. är andrahandsvärdet på en LR AWD cirka 500 och lite uppåt. Jag räknar alla priser med moms för det är lättare.

Om nypriset var 600 efter premie så är den väl amorterad till (huvudräkning) ~ 380 beroende på räntan, så minus kostnaderna för försäljningen så blir det kanske 100k över.

Men det är ju pengar som inte du privat kommer att kunna se, du måste ju som tidigare postulerat ta över bilen till marknadsvärde eller så läggs de där 100k ovanpå din lön och så får du skatta för dem.

Men om bilen är helt problemfri, inga lacksläpp eller stenskott e. dyl, då kan det ju vara värt att köpa loss den ändå. Det finns ju inget på marknaden som är ett väsentligt bättre köp än din Model 3.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar