Det handlar nog inte om det. Lär vara en slump.iAkita skrev:Intressant att Model 3's nya WLTP räckvidd på 614 km dök upp ungefär samtidigt som Ford lanserar sin Mach-E med 610 km WLTP räckvidd. Har det gått prestige i att ha den längsta räckvidden, eller är det slumpen som gör att de lanserar Model 3 med precis över 610 km räckvidd just nu?
Tesla har haft brist på batterier med den nya 2170L-cellen, dvs 82kwh-batteriet.
Man har endast levererat det med Performance initialt och sedan någon variant av SR tror jag. Bristen på det batteriet har kompenserats med att köpa in LG-batterier samt använda det äldre Panasonicbatteriet. LG-batteriet hade mindre battericeller än det gamla panasonicbatteriet.
Från 1/4 verkar det inte längre byggas några LR med LG-batteriet och det verkar som alla levereras med det nya 82kWh-batteriet. Detta beror mest sannolikt på att man kommit upp i tillräcklig produktionskapacitet på den nya 2170L-cellen.
Rent praktiskt räcker 82kWh-batteriet till en WLTP på 640km, och det verkar som att den faktiska WLTP-räckvidden på nya LR är just 640km. Däremot har folk klagat lite på att Tesla använder hela batterikapaciteten när de anger WLTP( vilket man ska/får göra). Det innebär att man måste köra bilen helt tom på batteriet och cirka 4% ytterligare efter att batterimätaren visar 0% för att kunna nå WLTP.
Det är aningen oklart men troligt att Tesla för första gången anger WLTP-rangen till batterimätaren säger 0% / 0km och att det resulterar i 614km. Kör man tills bilen stannar blir det motsvarande 640km, eller 10% mer range än LR med LG-batteriet.