LR får högre WLTP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Wyx
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 feb 2021 20:47

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Wyx »

Min säljare säger att jag ska "få" den senaste, men vad det innebär vet man ju aldrig.

Noterade på de som finns i lager på hemsidan finns LR med både 580 och 614 WLTP. De med 580 har på bilderna de gamla dörrarna utan dekorlisten, medans de med 614 har dekorlisten som går ut i dörrarna. Men allt kan såklart fortfarande vara mjukvara.

WLTP 614/580 = 1,059. Dvs knappt 6% mer.
Batteri: 82/77 kWh (panasonic/Lg) = 6,5% mer.

Mjukvara är väldigt mycket för att öka 6% utan bättre hårdvara, och förändringen gjordes enbart för LR. SR+ och P har samma WLTP som tidigare.
Det antyder att det är att man utrustad LR med 82 kWh och låst upp kapaciteten.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Arn »

Korrekt. Hade det varit mjukvara som hade ökat räckvidden hade ju alla bilar fått det
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av models4karl »

Wyx skrev:
Min säljare säger att jag ska "få" den senaste, men vad det innebär vet man ju aldrig.

Noterade på de som finns i lager på hemsidan finns LR med både 580 och 614 WLTP. De med 580 har på bilderna de gamla dörrarna utan dekorlisten, medans de med 614 har dekorlisten som går ut i dörrarna. Men allt kan såklart fortfarande vara mjukvara.

WLTP 614/580 = 1,059. Dvs knappt 6% mer.
Batteri: 82/77 kWh (panasonic/Lg) = 6,5% mer.

Mjukvara är väldigt mycket för att öka 6% utan bättre hårdvara, och förändringen gjordes enbart för LR. SR+ och P har samma WLTP som tidigare.
Det antyder att det är att man utrustad LR med 82 kWh och låst upp kapaciteten.
Vet vi något nytt angående de saftiga 614km WLTP som LR ska prestera?
Jag talade med en säljare idag och hon sa att drivlinan var uppdaterad. % ovan stämmer ju väldigt bra om det är batteriet som är förklaringen. Är batteriet en del av drivlinan???
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av vibrationsfri »

Att Long Range får längre räckvidd nu beror som sagt på utveckling i Panasonic batterierna model 3 alltid haft. Först va det 560 km med Panasonic. Sen la de till värmepump LG batterier och dessa uppgraderade Panasonic celler till 580 km. Eftersom LG inte fick ut lika mycket så låste man kapacitet på Panasonic så bilarna skulle bli jämna. Nu har man återgått till bara panasonic och släppt lös full kapacitet på kommande bilar.
K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av K-G »

Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.

Hur ser ni om ni blivit matchade?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Fredrik j »

K-G skrev:
Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.

Hur ser ni om ni blivit matchade?
Dom vet hur dom ska spela korten...
Användarvisningsbild
Plexx
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
Referralkod: ts.la/bjrn50072

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Plexx »

K-G skrev:
Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.

Hur ser ni om ni blivit matchade?
Det där lät ju inge vidare, har gjort precis likadant själv med min beställning, nybeställde 19/4 även då med dragkrok.
Jag fick dock besked från min säljare att alla liggande ordrar skulle få den nya räckvidden inkluderat min.
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av models4karl »

Jag slog till på en lagerbil som passade. Då kunde jag veta att jag fick en med lång räckvidd.
Leverans ungefär 1 juni.
Jag vaskade min handpenning på 1000kr på min performance för att få en tystare bil med längre räckvidd.
Det är trist att vaska 1000kr, men ett lätt val om man väljer mellan 580km och 614 km...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av taliz »

models4karl skrev:
Jag slog till på en lagerbil som passade. Då kunde jag veta att jag fick en med lång räckvidd.
Leverans ungefär 1 juni.
Jag vaskade min handpenning på 1000kr på min performance för att få en tystare bil med längre räckvidd.
Det är trist att vaska 1000kr, men ett lätt val om man väljer mellan 580km och 614 km...
Du är medveten om att du kunde fått samma räckvidd(och "tystnad") om du monterat 18" på Performance va? Och 600hk... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av AAKEE »

Det finns ingen hundraprocentig logik i WLTP 614 Km såvitt jag sett.

Eftersom 2021 LR haft ett mindre batteri( alternativt mjukvarulåst till mindre storlek) och officiell WLTP-räckvidd på 580 km så ska räckvidden bli längre än 614km med 82kWh-batteriet.

LR med LG-batteriet hade ca 74,5kwh, med samma förbrukning och 82.1kwh kapacitet blir rangen matematiskt ca 639km.

Det levereras LR med WLTP 640km i EU som har 82kWh-batteriet.
Frågan är om Tesla numera börjat ange räckvidden på hemsidan som räckvidden till 0% på batteriindikatorn. I så fall stämmer logiken hyffsat. WLTP 640km minus Teslas buffer som är cirka 4% = räckvidd 614km. Det blir också min gissning, då jag inte får ihop mattematiken på annat sätt.

WLTP = 640km men Tesla skriver räckvidden tills 0% på batterimätaren.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
granna_polka
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2021 09:31

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av granna_polka »

K-G skrev:
Jag har sedan tidigare en beställning på en LR. Uppdaterade beställningen strax efter prissänkningen. Mailade Tesla och fick svar att min bil inte har den längre räckvidden. Fick svar att jag kunde lägga en ny beställning men att jag då förlorar handpenningen och det är risk att leveransen blir först i september eftersom jag vill ha dragkrok.

Hur ser ni om ni blivit matchade?
Verka väldigt varierande service gällande återbetalning av 1000kr. Jag mailade min kontakt direkt (23/4) och frågade om min LR (Lagerbil med leverans 12/5) hade wltp614. Fick svaret nej och beställa ny med samma konfig (svart,LR, krok) och leverans blev i juni. Fick bekräftat av tesla kontakten att hon tog bort den gamla ordern och betala tillbaka 1000kr till mig.
Abbe77
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 apr 2021 23:13

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Abbe77 »

Beställde min bil 16/4, fått bekräftat både från min säljare och via chatten att det skall vara en 614km inkl rattvärme mm.. står att den kommer 21maj-4juni. Börjar att längta!
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av billyohgren »

Abbe77 skrev:
Beställde min bil 16/4, fått bekräftat både från min säljare och via chatten att det skall vara en 614km inkl rattvärme mm.. står att den kommer 21maj-4juni. Börjar att längta!
Beställde du med drag också?

Jag beställde den 19/4, vit LR med drag och fick också bekräftat i chatten att jag får 614 plus rattvärme men leverans står bara ”Maj” och inga datum :(
Electron
Inlägg: 331
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Electron »

billyohgren skrev:
Abbe77 skrev:
Beställde min bil 16/4, fått bekräftat både från min säljare och via chatten att det skall vara en 614km inkl rattvärme mm.. står att den kommer 21maj-4juni. Börjar att längta!
Beställde du med drag också?

Jag beställde den 19/4, vit LR med drag och fick också bekräftat i chatten att jag får 614 plus rattvärme men leverans står bara ”Maj” och inga datum :(
+1 på den. Beställde precis efter prissänkning vit LR med drag. Hört av mej till säljare/chat och de säger 614. Rattvärme har jag inte frågat om :-)
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av M3apan »

Nu vill inte jag vara en partypooper här, men helt ärligt... jag är rätt övertygad om att oavsett om det står 580 eller 614 så kommer ni att komma någonstans mellan 33-41 mil under normala förhållanden och "vanlig" körning. Visst, 614-versionen kanske kommer 42 mil en solig dag (ja, ja man kan även komma 45 mil om man vill det).

Absolut att det finns andra värden, inte minst sinnesron i att ha fått det "senaste". Men, i praktiken så kommer skillnaden inte att märkas.
Användarvisningsbild
granna_polka
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2021 09:31

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av granna_polka »

M3apan skrev:
Nu vill inte jag vara en partypooper här, men helt ärligt... jag är rätt övertygad om att oavsett om det står 580 eller 614 så kommer ni att komma någonstans mellan 33-41 mil under normala förhållanden och "vanlig" körning. Visst, 614-versionen kanske kommer 42 mil en solig dag (ja, ja man kan även komma 45 mil om man vill det).

Absolut att det finns andra värden, inte minst sinnesron i att ha fått det "senaste". Men, i praktiken så kommer skillnaden inte att märkas.
Håller med det i det stora hela, men är man i en situation att beställa idag handlar det om att få 6% mer räckvidd för samma peng. Samma sak med veckan innan, att du får samma bil (eller bättre) för 30000kr mindre. Eller vid 1:e april då man kunde få 10000kr mer i miljöbonus. Men tycker man 10000kr, 30000kr eller 6% räckvidd är en struntsak, så kvittar det.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Dexter »

granna_polka skrev:
M3apan skrev:
Nu vill inte jag vara en partypooper här, men helt ärligt... jag är rätt övertygad om att oavsett om det står 580 eller 614 så kommer ni att komma någonstans mellan 33-41 mil under normala förhållanden och "vanlig" körning. Visst, 614-versionen kanske kommer 42 mil en solig dag (ja, ja man kan även komma 45 mil om man vill det).

Absolut att det finns andra värden, inte minst sinnesron i att ha fått det "senaste". Men, i praktiken så kommer skillnaden inte att märkas.
Håller med det i det stora hela, men är man i en situation att beställa idag handlar det om att få 6% mer räckvidd för samma peng. Samma sak med veckan innan, att du får samma bil (eller bättre) för 30000kr mindre. Eller vid 1:e april då man kunde få 10000kr mer i miljöbonus. Men tycker man 10000kr, 30000kr eller 6% räckvidd är en struntsak, så kvittar det.
Väntar man ännu längre och beställa bil så får man den ännu billigare och bättre men någonstans måste man ju hoppa på karusellen. :D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av AAKEE »

M3apan skrev:
Nu vill inte jag vara en partypooper här, men helt ärligt... jag är rätt övertygad om att oavsett om det står 580 eller 614 så kommer ni att komma någonstans mellan 33-41 mil under normala förhållanden och "vanlig" körning. Visst, 614-versionen kanske kommer 42 mil en solig dag (ja, ja man kan även komma 45 mil om man vill det).

Absolut att det finns andra värden, inte minst sinnesron i att ha fått det "senaste". Men, i praktiken så kommer skillnaden inte att märkas.
Som jag skrev igår, WLTP är sannolikt 640km om det är 82kwh-batteriet. Den praktiska storleksskillnaden mellan batterierna är 9%( ca 81 kWh mot 74.5) så nog kommer det göra skillnad i range.

I vissa länder verkar man sälja två versioner nu, LR med 580km och Maximum range där de anger 614km men fordonspapprena visar på WLTP 640km.

Jag har en P med 82Kwh-batteriet, och är rätt nöjd med den extra rangen. Skulle solklart vilja ha det i en LR också om jag köpte en. Det skulle inte vara någon kris att få ett mindre batteri, men kan man välja så...
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
K-G
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2019 19:52

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av K-G »

Pratade med säljare idag. Om man vill beställa LR och dragkrok är det leverans tidigast i september. Inte nog med att det är halvledarbrist i världen, det verkar vara dragkroksbrist också ;)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av iAkita »

Intressant att Model 3's nya WLTP räckvidd på 614 km dök upp ungefär samtidigt som Ford lanserar sin Mach-E med 610 km WLTP räckvidd. Har det gått prestige i att ha den längsta räckvidden, eller är det slumpen som gör att de lanserar Model 3 med precis över 610 km räckvidd just nu?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev:
Intressant att Model 3's nya WLTP räckvidd på 614 km dök upp ungefär samtidigt som Ford lanserar sin Mach-E med 610 km WLTP räckvidd. Har det gått prestige i att ha den längsta räckvidden, eller är det slumpen som gör att de lanserar Model 3 med precis över 610 km räckvidd just nu?
Det handlar nog inte om det. Lär vara en slump.

Tesla har haft brist på batterier med den nya 2170L-cellen, dvs 82kwh-batteriet.
Man har endast levererat det med Performance initialt och sedan någon variant av SR tror jag. Bristen på det batteriet har kompenserats med att köpa in LG-batterier samt använda det äldre Panasonicbatteriet. LG-batteriet hade mindre battericeller än det gamla panasonicbatteriet.
Från 1/4 verkar det inte längre byggas några LR med LG-batteriet och det verkar som alla levereras med det nya 82kWh-batteriet. Detta beror mest sannolikt på att man kommit upp i tillräcklig produktionskapacitet på den nya 2170L-cellen.

Rent praktiskt räcker 82kWh-batteriet till en WLTP på 640km, och det verkar som att den faktiska WLTP-räckvidden på nya LR är just 640km. Däremot har folk klagat lite på att Tesla använder hela batterikapaciteten när de anger WLTP( vilket man ska/får göra). Det innebär att man måste köra bilen helt tom på batteriet och cirka 4% ytterligare efter att batterimätaren visar 0% för att kunna nå WLTP.
Det är aningen oklart men troligt att Tesla för första gången anger WLTP-rangen till batterimätaren säger 0% / 0km och att det resulterar i 614km. Kör man tills bilen stannar blir det motsvarande 640km, eller 10% mer range än LR med LG-batteriet.
9C2C2242-C600-4AC6-8464-196B26D86569.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av vibrationsfri »

Kanske vill inte heller tesla att model 3 och ingångs model S ska ha för nära räckvidd också och anger 61 mil istället för 64.
yeswing
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2021 12:46

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av yeswing »

Jag fick min model 3 förra veckan. En long range och den ska enligt spec ha 614km range. Men,
både i appen och i bilen så visar grafiken (just nu) Max 569km.

Är det någon som kan förklara detta för mig, en förstagångsägare.
63CD0E8F-B6FD-468D-B132-2904FA571DF8.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av taliz »

yeswing skrev:
Jag fick min model 3 förra veckan. En long range och den ska enligt spec ha 614km range. Men,
både i appen och i bilen så visar grafiken (just nu) Max 569km.

Är det någon som kan förklara detta för mig, en förstagångsägare.
63CD0E8F-B6FD-468D-B132-2904FA571DF8.jpeg
Det är inte WLTP som visas i bilen, utan Teslas egna beräkning som mer eller mindre motsvarar amerikanska EPA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
yeswing
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2021 12:46

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av yeswing »

taliz skrev:
yeswing skrev:
Jag fick min model 3 förra veckan. En long range och den ska enligt spec ha 614km range. Men,
både i appen och i bilen så visar grafiken (just nu) Max 569km.

Är det någon som kan förklara detta för mig, en förstagångsägare.
63CD0E8F-B6FD-468D-B132-2904FA571DF8.jpeg
Det är inte WLTP som visas i bilen, utan Teslas egna beräkning som mer eller mindre motsvarar amerikanska EPA.
Ok!
Tack för det
Skriv svar