LR får högre WLTP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev:
Intressant att Model 3's nya WLTP räckvidd på 614 km dök upp ungefär samtidigt som Ford lanserar sin Mach-E med 610 km WLTP räckvidd. Har det gått prestige i att ha den längsta räckvidden, eller är det slumpen som gör att de lanserar Model 3 med precis över 610 km räckvidd just nu?
Det handlar nog inte om det. Lär vara en slump.

Tesla har haft brist på batterier med den nya 2170L-cellen, dvs 82kwh-batteriet.
Man har endast levererat det med Performance initialt och sedan någon variant av SR tror jag. Bristen på det batteriet har kompenserats med att köpa in LG-batterier samt använda det äldre Panasonicbatteriet. LG-batteriet hade mindre battericeller än det gamla panasonicbatteriet.
Från 1/4 verkar det inte längre byggas några LR med LG-batteriet och det verkar som alla levereras med det nya 82kWh-batteriet. Detta beror mest sannolikt på att man kommit upp i tillräcklig produktionskapacitet på den nya 2170L-cellen.

Rent praktiskt räcker 82kWh-batteriet till en WLTP på 640km, och det verkar som att den faktiska WLTP-räckvidden på nya LR är just 640km. Däremot har folk klagat lite på att Tesla använder hela batterikapaciteten när de anger WLTP( vilket man ska/får göra). Det innebär att man måste köra bilen helt tom på batteriet och cirka 4% ytterligare efter att batterimätaren visar 0% för att kunna nå WLTP.
Det är aningen oklart men troligt att Tesla för första gången anger WLTP-rangen till batterimätaren säger 0% / 0km och att det resulterar i 614km. Kör man tills bilen stannar blir det motsvarande 640km, eller 10% mer range än LR med LG-batteriet.
9C2C2242-C600-4AC6-8464-196B26D86569.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av vibrationsfri »

Kanske vill inte heller tesla att model 3 och ingångs model S ska ha för nära räckvidd också och anger 61 mil istället för 64.
yeswing
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2021 12:46

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av yeswing »

Jag fick min model 3 förra veckan. En long range och den ska enligt spec ha 614km range. Men,
både i appen och i bilen så visar grafiken (just nu) Max 569km.

Är det någon som kan förklara detta för mig, en förstagångsägare.
63CD0E8F-B6FD-468D-B132-2904FA571DF8.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av taliz »

yeswing skrev:
Jag fick min model 3 förra veckan. En long range och den ska enligt spec ha 614km range. Men,
både i appen och i bilen så visar grafiken (just nu) Max 569km.

Är det någon som kan förklara detta för mig, en förstagångsägare.
63CD0E8F-B6FD-468D-B132-2904FA571DF8.jpeg
Det är inte WLTP som visas i bilen, utan Teslas egna beräkning som mer eller mindre motsvarar amerikanska EPA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
yeswing
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2021 12:46

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av yeswing »

taliz skrev:
yeswing skrev:
Jag fick min model 3 förra veckan. En long range och den ska enligt spec ha 614km range. Men,
både i appen och i bilen så visar grafiken (just nu) Max 569km.

Är det någon som kan förklara detta för mig, en förstagångsägare.
63CD0E8F-B6FD-468D-B132-2904FA571DF8.jpeg
Det är inte WLTP som visas i bilen, utan Teslas egna beräkning som mer eller mindre motsvarar amerikanska EPA.
Ok!
Tack för det
yeswing
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2021 12:46

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av yeswing »

yeswing skrev:
taliz skrev:
yeswing skrev:
Jag fick min model 3 förra veckan. En long range och den ska enligt spec ha 614km range. Men,
både i appen och i bilen så visar grafiken (just nu) Max 569km.

Är det någon som kan förklara detta för mig, en förstagångsägare.
63CD0E8F-B6FD-468D-B132-2904FA571DF8.jpeg
Det är inte WLTP som visas i bilen, utan Teslas egna beräkning som mer eller mindre motsvarar amerikanska EPA.
Ok!
Tack för det

Hittade denna sida som förklarar bra. https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/v ... -pa-elbil/
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Arn »

Min nya LR 2021 drar mer energi än min förra från 2020. Beror det på att däcken inte är inkörda eller att däcktrycket är 0,1-0,2 bar lägre? Spelar värmen in att luftkonditionering får jobba hårt? Tycker dock förbrukningen inte är lägre i vart fall, snarare 10wh/km högre i alla körförhållanden
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Fredrik j »

yeswing skrev:
Jag fick min model 3 förra veckan. En long range och den ska enligt spec ha 614km range. Men,
både i appen och i bilen så visar grafiken (just nu) Max 569km.

Är det någon som kan förklara detta för mig, en förstagångsägare.
63CD0E8F-B6FD-468D-B132-2904FA571DF8.jpeg
Men batteriet är väl inte fullt på bilden?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av OfarligTesla »

Arn skrev:
Min nya LR 2021 drar mer energi än min förra från 2020. Beror det på att däcken inte är inkörda eller att däcktrycket är 0,1-0,2 bar lägre? Spelar värmen in att luftkonditionering får jobba hårt? Tycker dock förbrukningen inte är lägre i vart fall, snarare 10wh/km högre i alla körförhållanden
Däcktryck spelar stor roll och den drar ju mer energi när ACn är igång än när den inte är det.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev:
Arn skrev:
Min nya LR 2021 drar mer energi än min förra från 2020. Beror det på att däcken inte är inkörda eller att däcktrycket är 0,1-0,2 bar lägre? Spelar värmen in att luftkonditionering får jobba hårt? Tycker dock förbrukningen inte är lägre i vart fall, snarare 10wh/km högre i alla körförhållanden
Däcktryck spelar stor roll och den drar ju mer energi när ACn är igång än när den inte är det.
Mönsterdjup har också betydelse
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av martinot »

Arn skrev:
Min nya LR 2021 drar mer energi än min förra från 2020. Beror det på att däcken inte är inkörda eller att däcktrycket är 0,1-0,2 bar lägre? Spelar värmen in att luftkonditionering får jobba hårt? Tycker dock förbrukningen inte är lägre i vart fall, snarare 10wh/km högre i alla körförhållanden
Däcktryck har enormt stor betydelse för förbrukningen enligt min erfarenhet.

AC hade du väl även förra sommaren, så även om AC drar väldigt mycket så borde det inte vara mer en tidigare vid motsvarande väder/temperatur (tycker jag). Men ja, AC drar mycket.

Här har du NAFs test av senaste LR 2021:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... e-awd-2021
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Arn »

Ok tack, då får jag pumpa upp däcken lite, har 2,8 kalla däck, kanske går pumpa upp till 3,0. Tidigare hört att det blir högre vägljud och marginell besparing på el men kan absolut lägga i 0,2 bar mer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av martinot »

Arn skrev:
Ok tack, då får jag pumpa upp däcken lite, har 2,8 kalla däck, kanske går pumpa upp till 3,0. Tidigare hört att det blir högre vägljud och marginell besparing på el men kan absolut lägga i 0,2 bar mer.
Jag brukar köra på 2,9-3,0 kalla, och ca 3,1-3,2 varma.

Tycker kurvstabilitet och rullmotståndet blir bättre så. Däremot så har du rätt i att vägljudet ökar lite, och det blir givetvis också lite hårdare/stötigare gång (men OK för mig). Även accelerationen kan ju bli lite långsammare med högre tryck (sämre väggrepp). Så finns klara nackdelar också.

Så det där är ju en balansgång som är +/- på olika delar. Finns ju inget direkt rätt eller fel, utan gäller ju att hitta den kompromiss som man själv vill eftersöka.

Jämför du dock en ny M3 med en tidigare M3, så se till att både däck, däcktryck och väder är så lika som är praktiskt möjligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av taliz »

Jag körde 2,7-2,8 i min med 18". Gjorde stor skillnad för komforten. Definitivt värt lite högre förbrukning(kostar ju nada ändå).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar