LR får högre WLTP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av martinot »

Arn skrev:
Min nya LR 2021 drar mer energi än min förra från 2020. Beror det på att däcken inte är inkörda eller att däcktrycket är 0,1-0,2 bar lägre? Spelar värmen in att luftkonditionering får jobba hårt? Tycker dock förbrukningen inte är lägre i vart fall, snarare 10wh/km högre i alla körförhållanden
Däcktryck har enormt stor betydelse för förbrukningen enligt min erfarenhet.

AC hade du väl även förra sommaren, så även om AC drar väldigt mycket så borde det inte vara mer en tidigare vid motsvarande väder/temperatur (tycker jag). Men ja, AC drar mycket.

Här har du NAFs test av senaste LR 2021:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... e-awd-2021
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av Arn »

Ok tack, då får jag pumpa upp däcken lite, har 2,8 kalla däck, kanske går pumpa upp till 3,0. Tidigare hört att det blir högre vägljud och marginell besparing på el men kan absolut lägga i 0,2 bar mer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av martinot »

Arn skrev:
Ok tack, då får jag pumpa upp däcken lite, har 2,8 kalla däck, kanske går pumpa upp till 3,0. Tidigare hört att det blir högre vägljud och marginell besparing på el men kan absolut lägga i 0,2 bar mer.
Jag brukar köra på 2,9-3,0 kalla, och ca 3,1-3,2 varma.

Tycker kurvstabilitet och rullmotståndet blir bättre så. Däremot så har du rätt i att vägljudet ökar lite, och det blir givetvis också lite hårdare/stötigare gång (men OK för mig). Även accelerationen kan ju bli lite långsammare med högre tryck (sämre väggrepp). Så finns klara nackdelar också.

Så det där är ju en balansgång som är +/- på olika delar. Finns ju inget direkt rätt eller fel, utan gäller ju att hitta den kompromiss som man själv vill eftersöka.

Jämför du dock en ny M3 med en tidigare M3, så se till att både däck, däcktryck och väder är så lika som är praktiskt möjligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: LR får högre WLTP

Inlägg av taliz »

Jag körde 2,7-2,8 i min med 18". Gjorde stor skillnad för komforten. Definitivt värt lite högre förbrukning(kostar ju nada ändå).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar