2 år och dags att boka service

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av R2D2 »

Tellus skrev:
Ser mycket bra ut, behövs ingen bromsservice, med reservation för sista bilden. Den ser lite mörk ut, som att skivan gått varm, typ anliggande broms eller så är det fotoexponeringen.

En anekdot
Jag hade flera Leafs många år och läste på forum. Dom som aldrig gjort service hade aldrig problem med bromsarna och skivorna var fina. De som lät Nissan serva bromsarna årligen(för att behålla garantin) fick problem med dåliga bromsskivor och ojämn bromsverkan. Så jag lever efter den erfarenheten :)

Blir service för de punkter jag hade inom garantin, samt eventuellt byta va filter + vindruta.
Tackar för råden! :)

Haha ja service är bra, men ibland känns som att de oftast är för att de ska tjäna lite mer pengar. (speciellt på våran KIA).
Dock en trygg säkerhet i det hela.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av HenricL »

Hej,
Ska in och byta till ny FSD dator (HW3) om en vecka. Bilen är nästan 2 år och har gått 2400 mil. Funderar på om jag ska be dem byta luftfilter också. Upplever dock inga problem med lukt eller annat så vet inte om det är nödvändigt. Vad är rekommendationen och någon som vet ungefärlig kostnad?
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av Daven »

HenricL skrev:
Hej,
Ska in och byta till ny FSD dator (HW3) om en vecka. Bilen är nästan 2 år och har gått 2400 mil. Funderar på om jag ska be dem byta luftfilter också. Upplever dock inga problem med lukt eller annat så vet inte om det är nödvändigt. Vad är rekommendationen och någon som vet ungefärlig kostnad?
/Henric
Så som jag förstått det så rekommenderar tesla kupefilter byte och smörjning av bromsar varje år. Kupé filtrena kostar 332kr med frakt om man byter själv. Men borde inte kosta jätte mkt o få bytt.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av steffe68 »

Daven skrev:
HenricL skrev:
Hej,
Ska in och byta till ny FSD dator (HW3) om en vecka. Bilen är nästan 2 år och har gått 2400 mil. Funderar på om jag ska be dem byta luftfilter också. Upplever dock inga problem med lukt eller annat så vet inte om det är nödvändigt. Vad är rekommendationen och någon som vet ungefärlig kostnad?
/Henric
Så som jag förstått det så rekommenderar tesla kupefilter byte och smörjning av bromsar varje år. Kupé filtrena kostar 332kr med frakt om man byter själv. Men borde inte kosta jätte mkt o få bytt.
Har också en nu 2 år gammal 3:a. Bytte filtret på SC i höstas efter att det faktiskt luktat lite märkligt av och till.

Totalkostnad 667 (50/50 mtrl/arbete)
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av ReNewAble »

Daven skrev:
HenricL skrev:
Hej,
Ska in och byta till ny FSD dator (HW3) om en vecka. Bilen är nästan 2 år och har gått 2400 mil. Funderar på om jag ska be dem byta luftfilter också. Upplever dock inga problem med lukt eller annat så vet inte om det är nödvändigt. Vad är rekommendationen och någon som vet ungefärlig kostnad?
/Henric
Så som jag förstått det så rekommenderar tesla kupefilter byte och smörjning av bromsar varje år. Kupé filtrena kostar 332kr med frakt om man byter själv. Men borde inte kosta jätte mkt o få bytt.
De rekommenderar byte av kupéfilter vartannat år (vart 3:e om man har HEPA). Smörjning av bromsar varje år eller 2000 mil om man kör i kallt klimat (var nu gränsen går för det).

https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av HenricL »

Tack för bra tips. Har beställt byte av kupefilter samtidigt som ny FSD dator.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av LarsL »

Beställer man kupéfilter via appen eller hur gör man? Om man ska byta själv alltså.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av Tellus »

LarsL skrev:
Beställer man kupéfilter via appen eller hur gör man? Om man ska byta själv alltså.
Jag köpte här

https://shop.tesla.com/sv_se/product/lu ... or-model-3
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av NiklasTesla »

LarsL skrev:
Beställer man kupéfilter via appen eller hur gör man? Om man ska byta själv alltså.
Finns hos SC och man kan byta själv enkelt enl instruktioner på Youtube
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av Dexter »

Jag hade nog demonterat bromsoken och smort upp dem.
Kontrollerat att bromskolvarna går tillbaka lätt.
Tittar man på några av dina bilder så ser man tendens att bromsbeläggen inte tar på hela bromsytan.
Annars får du byta skivor och belägg om något år när de fastnat riktigt och om du har otur får du byta hela bromssadeln.
Jag brukar kontrollera mina bilar minst 1gång per år.
Besiktningen brukar berömma bromsverkan på mina bilar.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av Tellus »

Dexter skrev:
Jag hade nog demonterat bromsoken och smort upp dem.
Kontrollerat att bromskolvarna går tillbaka lätt.
Tittar man på några av dina bilder så ser man tendens att bromsbeläggen inte tar på hela bromsytan.
Annars får du byta skivor och belägg om något år när de fastnat riktigt och om du har otur får du byta hela bromssadeln.
Jag brukar kontrollera mina bilar minst 1gång per år.
Besiktningen brukar berömma bromsverkan på mina bilar.
Jo dom tar på hela ytan, det är bakskivorna som ser ut som dom ej gör det men det beror på konstruktionen, belägget ligger inte an mot hela skivan och konstruktionen är så.

Jag rekommenderar att strunta kasta pengarna i sjön :)
Verkar nästan som efter bromsservice så kan det bli sämre. Det verkar vara svårt att göra rätt. Belägget kan fastna i en ny sämre position.
Förr gjorde man aldrig bromsservice och bromsarna funkade bättre. Tror det är en kassako. Men bromsvätskan bör kollas när den blir bortåt 5 år.
Några hårda inbromsningar ibland är bra för att förebygga problem.
Jag har aldrig smörjt bromsarna på mina bilar och har aldrig haft problem.
Smaken är som baken.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av Dexter »

Tellus skrev:
Dexter skrev:
Jag hade nog demonterat bromsoken och smort upp dem.
Kontrollerat att bromskolvarna går tillbaka lätt.
Tittar man på några av dina bilder så ser man tendens att bromsbeläggen inte tar på hela bromsytan.
Annars får du byta skivor och belägg om något år när de fastnat riktigt och om du har otur får du byta hela bromssadeln.
Jag brukar kontrollera mina bilar minst 1gång per år.
Besiktningen brukar berömma bromsverkan på mina bilar.
Jo dom tar på hela ytan, det är bakskivorna som ser ut som dom ej gör det men det beror på konstruktionen, belägget ligger inte an mot hela skivan och konstruktionen är så.

Jag rekommenderar att strunta kasta pengarna i sjön :)
Verkar nästan som efter bromsservice så kan det bli sämre. Det verkar vara svårt att göra rätt. Belägget kan fastna i en ny sämre position.
Förr gjorde man aldrig bromsservice och bromsarna funkade bättre. Tror det är en kassako. Men bromsvätskan bör kollas när den blir bortåt 5 år.
Några hårda inbromsningar ibland är bra för att förebygga problem.
Jag har aldrig smörjt bromsarna på mina bilar och har aldrig haft problem.
Smaken är som baken.
Det är nog jag som är petig när det gäller bromsverkan.(vill ha 100% helst)
Men ibland är det centimetrar som av gör om man kör på något eller inte i panik situation.
Nu har ju Teslan kanon bromsar.(mycket imponerande)
Regenerativ plus Brembo vilket gör att man blir påkörd bakifrån istället av någon annan bil.
Så då blir det problem i alla fall. ;)
Finns det ingen servicebok till Teslorna som andra bilar har?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av Bjelke »

Nej ingen servicebok tyvärr...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av Elix747 »

Bjelke skrev:
Nej ingen servicebok tyvärr...
Det finns ju digital historia.
Jag kan se köpefskturan, mina servisar, alla supercharing, alla tesla shop köp.
Så jag känner nog att en servicebok är överflödig just nu. Kan ju visa vid försäljning. Men servisarna kanske försvinner när bilen säljs?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av Elix747 »

Kollade med Tesla angående underhålls-service.
Det som erbjuds är:
-Byte Kupéluftfilter
-Däckrotation, balansering och hjulinställning
-Bromsvätsketest
-Luftkonditioneringsservice
-Vintervård (gör ren och smörjer alla bromsok)
https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance

Det som ev är av intresse är rengöring och smörjning av bromsok och bromsvätsketest

Brukar ni göra detta själva eller lämna in?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: 2 år och dags att boka service

Inlägg av Tellus »

Om man inte har tummen mitt i handen kan man enkelt göra önskad service själv. Servicen är mest till för att kunna sova bättre på natten, många har någon sorts inbyggd klocka som tror att bilen behöver service.
Tycker det är en av Teslas största fördel, att man inte har något servicekrav.
Varför då åka och serva i onödan?

Kupéfilter bör dock bytas ca varannat år eller tidigare om lukt uppstår och då också spraya kondensorn(luftkonditioneringsservice)

Däckrotation sker automatiskt vid sommar/vinterhjul bytet.
Hjulinställning endast om man upplever problem med tex snedslitna däck.

Bromsvätsketest gör man med enkelt instrument själv, men onödigt de första åren.

Bromsuppsmörjning onödigt enligt mig om bilen använts normalt

Det som saknas som jag som bilnörd saknar lite är att man eventuellt borde byta oljan i slutväxeln efter säg 1000 mil. Brukar bli spån där, sitter väl ett oljefilter som ska fånga upp det, men ska man behålla bilen länge så kan det vara skönt att slippa ökat transmissions oljud när bilen blir äldre och ev haveri. Har genom åren tömt ut mycket spån i några bilar, där oljan skulle hålla bilens livstid.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar