Dragkrok borta ur konfiguratorn

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av 12man »

Hoppas de designat om den att likna model y och som troligen refresh x, nya s har också en anvisning? i plasten
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Holve »

Jag tror de har tagit bort den för alltid. Att det skulle vara brist på krokar verkar osannolikt..
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av martinot »

Holve skrev:
Jag tror de har tagit bort den för alltid. Att det skulle vara brist på krokar verkar osannolikt..
Ingen aning, men pandemin har orsakat värre leveransproblem än så.

Själv hoppas jag på en bättre krok för framtiden (gillar inte alls den nuvarande smutsiga lösningen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Jjonas »

fth skrev:
Väldigt märkligt att dom skulle ha problem att få fram denna del, jag har monterat drag på min X själv (lång historia...), det är verkligen bara en plåtbit med hål i, iaf bortsett från det yxiga Bosal-fästet, och det är ju verkligen en standardkomponent som många biltillverkare har använt.

Jag har svårt att tro att draget på Model 3 är mer komplicerad, Tesla borde kunna skaka fram dom delarna från dussintals leverantörer.

/fth
Kroken på Model 3 kommer från Westfalia. Inget dom gör själva.



Jag tror inte man ska underskatta Coronans långsiktiga effekter på tillgång av olika varor. Kretsbristen är bara början.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
Jjonas skrev:
fth skrev:
Väldigt märkligt att dom skulle ha problem att få fram denna del, jag har monterat drag på min X själv (lång historia...), det är verkligen bara en plåtbit med hål i, iaf bortsett från det yxiga Bosal-fästet, och det är ju verkligen en standardkomponent som många biltillverkare har använt.

Jag har svårt att tro att draget på Model 3 är mer komplicerad, Tesla borde kunna skaka fram dom delarna från dussintals leverantörer.

/fth
Kroken på Model 3 kommer från Westfalia. Inget dom gör själva.



Jag tror inte man ska underskatta Coronans långsiktiga effekter på tillgång av olika varor. Kretsbristen är bara början.
Eller är det så att vi nu snarare börjar se resultat av exponentiell tillväxt av människor på en planet med ändliga resurser? Brist på mycket snart?
Vilka legeringar och material görs M3-kroken från Westfalia av?

Jag finner det (utan att veta mer) som högst osannolikt att det skulle vara något problem eller någon rotorsak till det.

Skulle, utan att känna till fakta i fallet, gissa på att det antingen varit större efterfrågan på M3, och på krok (kanske från oss här i Europa där M3 sålt extremt väl), en logistiskt problem med tillverkning/leveranser från Westfalia pga. pandemin (kanske tillverkas i Kina, som fortfarande är en katastrof gällande Cv19), eller att Tesla väntar på en ny bättre mer praktisk lösning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hoffster
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 sep 2020 10:52

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Hoffster »

För er information: Nu ikväll (29e) dök det upp en hel drös med nya Long Range (614km)med dragkrok som lagerbilar. De har ju varit slut några dagar, men kom tillbaka på något sätt? Jag knep en blå utan att tänka... :D
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av dfa »

Hoffster skrev:
För er information: Nu ikväll (29e) dök det upp en hel drös med nya Long Range (614km)med dragkrok som lagerbilar. De har ju varit slut några dagar, men kom tillbaka på något sätt? Jag knep en blå utan att tänka... :D
Vilket pris fick du? Verkar som de gamla priserna är de som är angivna?
Hoffster
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 sep 2020 10:52

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Hoffster »

dfa skrev:
Hoffster skrev:
För er information: Nu ikväll (29e) dök det upp en hel drös med nya Long Range (614km)med dragkrok som lagerbilar. De har ju varit slut några dagar, men kom tillbaka på något sätt? Jag knep en blå utan att tänka... :D
Vilket pris fick du? Verkar som de gamla priserna är de som är angivna?
Nädå, 619k + drag + blå lack, så det är ju efter prissänkningen. Dock har lagerbilarna transportavgiften inkluderad redan från början så därför kanske det ser lite dyrare ut än om man bygger en. Då tillkommer den avgiften på slutet istället.

Nu ska jag bara få bekräftat att den kommer innan 1e juli så man inte gamblar med förmånsvärdena. Borde ju vara lugnt om den redan är på båt. Undrar fortfarande var de kom ifrån dock, de var ju slut med nyss…
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av pefreli »

Hoffster skrev:
dfa skrev:
Hoffster skrev:
För er information: Nu ikväll (29e) dök det upp en hel drös med nya Long Range (614km)med dragkrok som lagerbilar. De har ju varit slut några dagar, men kom tillbaka på något sätt? Jag knep en blå utan att tänka... :D
Vilket pris fick du? Verkar som de gamla priserna är de som är angivna?
Nädå, 619k + drag + blå lack, så det är ju efter prissänkningen. Dock har lagerbilarna transportavgiften inkluderad redan från början så därför kanske det ser lite dyrare ut än om man bygger en. Då tillkommer den avgiften på slutet istället.

Nu ska jag bara få bekräftat att den kommer innan 1e juli så man inte gamblar med förmånsvärdena. Borde ju vara lugnt om den redan är på båt. Undrar fortfarande var de kom ifrån dock, de var ju slut med nyss…
Kanske de plockade bort krok som tillval för att de ville sälja av lite lagerbilar med krok :lol:

Teslas vägar äro outgrundliga ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av markuswesterberg »

pefreli skrev:
Hoffster skrev:
dfa skrev:
Hoffster skrev:
För er information: Nu ikväll (29e) dök det upp en hel drös med nya Long Range (614km)med dragkrok som lagerbilar. De har ju varit slut några dagar, men kom tillbaka på något sätt? Jag knep en blå utan att tänka... :D
Vilket pris fick du? Verkar som de gamla priserna är de som är angivna?
Nädå, 619k + drag + blå lack, så det är ju efter prissänkningen. Dock har lagerbilarna transportavgiften inkluderad redan från början så därför kanske det ser lite dyrare ut än om man bygger en. Då tillkommer den avgiften på slutet istället.

Nu ska jag bara få bekräftat att den kommer innan 1e juli så man inte gamblar med förmånsvärdena. Borde ju vara lugnt om den redan är på båt. Undrar fortfarande var de kom ifrån dock, de var ju slut med nyss…
Kanske de plockade bort krok som tillval för att de ville sälja av lite lagerbilar med krok :lol:

Teslas vägar äro outgrundliga ;)
Det låter troligt. Kommer förhoppningsvis en uppdaterad krok känns det som! Synd när man precis beställt men uppdaterade kroken lär ju bli dyrare tänker jag :)
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av ippii »

Skulle inte förvåna mig om alla Model Y får krok. Och inte valbart längre på Model 3. För att hålla nere antalet valbara kombinationer.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av tor-ake »

Slog mig just att det kanske är så att de skall byta till megacasting bak på model 3 också, och att de därför behöver lite tid att anpassa dragrok till den? D.v.s. dragkroken kommer tillbaka senare i höst eller nästa år.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Skabb1 »

Är vi säkra på att dragkrok kommer tillbaka till M3?
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av micke_r »

Skabb1 skrev:
Är vi säkra på att dragkrok kommer tillbaka till M3?
Nej det kan vi inte vara säkra på nu.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Holve »

Det är väl bara att säga till säljaren att du vill ha dragkrok. Den finns inte i konfiguration bara..
Jag fick nyss en offert på en SR+ och en LR båda med krok
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av SwedishAdvocate »

Holve skrev:
Det är väl bara att säga till säljaren att du vill ha dragkrok. Den finns inte i konfiguration bara..
Jag fick nyss en offert på en SR+ och en LR båda med krok
Precis!
TiborBlomhall skrev:
Fick snabbt svar från Tesla:
Tillfällig ändring. De är välkomna att höra av sig till butikerna. Telefonnummer finns på tesla.com under fliken Hitta oss.

We have removed the Tow Hitch option from Model 3 in EMEA on the design studio. It will continue to be available off-menu for a period of time and customers should contact their local store to order this option, if needed.
Det går alltså fortfarande att beställa dragkrok till Tesla Model 3! (med undantag för Performance-modellen, men den har ju heller aldrig gått att utrusta med dragkrok...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 567
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Elmil »

Just nu finns det 17 st LR "under transport" på lagersidan, alla med dragkrok och 20.000:- rabatt..
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14481
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av taliz »

Elmil skrev:
Just nu finns det 17 st LR "under transport" på lagersidan, alla med dragkrok och 20.000:- rabatt..
Men det är 580km WLTP, vilket borde betyda att det är det mindre LG-batteriet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av chaffis75 »

Wow är inte kroken tillbaka än så man själv kan välja till den.. Finns de några kommenterar från Elon angående detta och då menar jag inte att man kan lägga till den genom att ringa.
Är väl ännu mer uppror i Norge kan jag tänka.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av SwedishAdvocate »

chaffis75 skrev:
.../ Finns de några kommenterar från Elon angående detta /...
Tror inte det. I så fall hade vi nog rätt säkert sett något om det i den här tråden...

Ingen som skulle kunna fråga honom på Twitter?

Själv är jag för dålig på det här med tweets... :oops: :cry: :?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Skabb1 »

Elmil skrev:
Just nu finns det 17 st LR "under transport" på lagersidan, alla med dragkrok och 20.000:- rabatt..
Alla sålda...
hjort72
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 jan 2020 15:35

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av hjort72 »

Skabb1 skrev:
Elmil skrev:
Just nu finns det 17 st LR "under transport" på lagersidan, alla med dragkrok och 20.000:- rabatt..
Alla sålda...
Är dom sålda? Varför ser jag 18st LR på hemsidan då?
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av Skabb1 »

hjort72 skrev:
Skabb1 skrev:
Elmil skrev:
Just nu finns det 17 st LR "under transport" på lagersidan, alla med dragkrok och 20.000:- rabatt..
Alla sålda...
Är dom sålda? Varför ser jag 18st LR på hemsidan då?
Jag ser inga med drag.
hjort72
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 jan 2020 15:35

Re: Dragkrok borta ur konfiguratorn

Inlägg av hjort72 »

Skabb1 skrev:
hjort72 skrev:
Skabb1 skrev:
Elmil skrev:
Just nu finns det 17 st LR "under transport" på lagersidan, alla med dragkrok och 20.000:- rabatt..
Alla sålda...
Är dom sålda? Varför ser jag 18st LR på hemsidan då?
Jag ser inga med drag.
Sorry, my bad. :(
Var i fel tråd ;)
Skriv svar