Jo, men då får de ha en bättre mer modern variant! Nuvarande känns så gammal 80-tal att jag inte orkar bry mig om den.
Spelar väl ingen roll? Dragkroken måste ju inte bli bättre bara för att den blir standard.
Håller med ett fel gör ju inte att man måste gör mer fel.. Bättre de finns alternativ med krok eller blir standard. Ja tycker de kan inte finns någon som irritera sig på att de blir standard.
Sedan borde de erbjuda en modern krok istället för denna 80 tals variant, dvs som på vilken Volvo eller vw som helst där man bara tycker på en knapp och drar kroken tills dess låsta läge.
Jo, det var så jag menade. Hade gärna helst sett det som standard, och som du är inne på en sådan här modern variant.
Det är alltid jättebra att ha tillgång till en dragkrog (man vet aldrig när man kan behöva använda det), men är ju lite bortskämd med den moderna typen som alla andra bilar har.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kan ju vara så att man tänker byta till utfällbar krok (kanske sätter man samma på S)?
Lite detta jag hoppas på. Hade ju varit den absolut bästa lösningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kan det vara så att de gjort en en-dels-bakdel som på Model Y och då inte designat den för en dragkrok? Vet att det låter bakvänt då Model Y har krok men det är ju inte samma del i Model 3 ändå. Amerikanska konstruktörer prioriterar nog gärna bort dragkrok på en premium-sport-sedan om ingen övervakar dem.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Kan det vara så att de gjort en en-dels-bakdel som på Model Y och då inte designat den för en dragkrok? Vet att det låter bakvänt då Model Y har krok men det är ju inte samma del i Model 3 ändå. Amerikanska konstruktörer prioriterar nog gärna bort dragkrok på en premium-sport-sedan om ingen övervakar dem.
Jag hade ju hoppats och trott att Model 3 i så fall får ökad dragvikt istället för de ynka 1000kg som den haft hittills. Att den istället blir av med kroken helt och hållet är ju bara hål i huvudet. Vad håller de på med? Det kan ju inte vara meningen att alla ska köpa en Model Y nu. Då kan de ju lika gärna plocka bort hela Model 3 från konfiguratorn.
Och jag som alltid i hemlighet hoppades att Model S någon gång i framtiden ändå skulle få krok kanske nån gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag hade ju hoppats och trott att Model 3 i så fall får ökad dragvikt istället för de ynka 1000kg som den haft hittills. Att den istället blir av med kroken helt och hållet är ju bara hål i huvudet. Vad håller de på med? Det kan ju inte vara meningen att alla ska köpa en Model Y nu. Då kan de ju lika gärna plocka bort hela Model 3 från konfiguratorn.
Och jag som alltid i hemlighet hoppades att Model S någon gång i framtiden ändå skulle få krok kanske nån gång.
Kan ju komma en ny bättre kroklösning för M3 och MS (den nuvarande för M3 är inte bra), eller så kommer det ingen alls. Lite oklart just nu (tyvärr).
Men oavsett detta så tror jag MY är ett extremt mycket bättre alternativ för dig än M3. Dels med tanke på hundarna bak som skall få plats, och dels mycket högre dragvikt då hela konstruktion av MY är ifrån början gjord för att kunna dra (till skillnad från M3).
Vidare tror jag att MY även är mycket bättre än MS för dig med tanke på prisskillnaden (som är rätt stor).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tycker det är helt feltänkt att ha superfå konfigurationer. Visst, produktionen blir lite enklare, men om det sker på bekostnad av att bilen blir mindre attraktiv så kommer det att resultera i lägre försäljning.
Missförstå mig inte - jag saknar inte andra biltillverkares hopplösa konfiguratorer. "Vill du ha rattvärme? Då måste du lägga till premium plus-paketet för 43 000 kr, ta bort halvskinnklädseln du redan valt och få 10 onödiga funktioner på köpet." Men att ta bort populära tillval som folk vill ha kan inte vara rätt väg att gå. Det måste gå att få till en tillverkning med både effektivitet och flexibilitet.
Känner inte till någon tillverkare som inte har alternativen ”dragkrok” eller ”förberedelse för dragkrok” om bilen är godkänd för detta, sen brukar man i regel kunna speca enstaka tillval separat. Paket är för dom som vill köpa mycket utrustning till rabatterat pris.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Men! Så irriterande att dragkrok togs bort från konfiguratorn . Jag tänkte beställa en LR snart och behöver dragkrok.
Hur fungerar det när man beställer? Får man kontakt med någon försäljare efter man har lagt en beställning på sidan och kan då diskutera eventuella "off menu" tillägg/ändringar? Eller skulle ni ringa till tesla innan ni lägger en beställning?
Jag skulle nog ringa och be säljaren båda lägga in beställningen och se till så att dragkrok blir inlagd samtidigt...
Jepp det eller gå förbi ex Mall Of Scandinavia och prata med dom på Tesla där. MVH
Kan det vara så att de gjort en en-dels-bakdel som på Model Y och då inte designat den för en dragkrok? Vet att det låter bakvänt då Model Y har krok men det är ju inte samma del i Model 3 ändå. Amerikanska konstruktörer prioriterar nog gärna bort dragkrok på en premium-sport-sedan om ingen övervakar dem.
Jag hade ju hoppats och trott att Model 3 i så fall får ökad dragvikt istället för de ynka 1000kg som den haft hittills. Att den istället blir av med kroken helt och hållet är ju bara hål i huvudet. Vad håller de på med? Det kan ju inte vara meningen att alla ska köpa en Model Y nu. Då kan de ju lika gärna plocka bort hela Model 3 från konfiguratorn.
Och jag som alltid i hemlighet hoppades att Model S någon gång i framtiden ändå skulle få krok kanske nån gång.
Här har de förstärkt dragkroken på en 3.a och drar en husvagn som väger 6000 pounds, dvs 2240 kg. Bilen har inga problem alls med den här vikten.
Men oavsett detta så tror jag MY är ett extremt mycket bättre alternativ för dig än M3. Dels med tanke på hundarna bak som skall få plats, och dels mycket högre dragvikt då hela konstruktion av MY är ifrån början gjord för att kunna dra (till skillnad från M3).
Vidare tror jag att MY även är mycket bättre än MS för dig med tanke på prisskillnaden (som är rätt stor).
Fast nu tänkte jag verkligen inte på mig själv i det här fallet, utan rent allmänt. Det finns ju fler människor som vill ha en bil med vettig dragvikt. Jag ska varken skaffa en Model 3 eller en Model Y eller S.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.
Tills dess får kunder beställa den manuellt, genom att kontakta Tesla.
Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.
Tills dess får kunder beställa den manuellt, genom att kontakta Tesla.
Enda anledningen då måste väl vara att det kommer en ny variant av dragkrok?
Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.
Tills dess får kunder beställa den manuellt, genom att kontakta Tesla.
Enda anledningen då måste väl vara att det kommer en ny variant av dragkrok?
Eller att dom som sagt vill styra beställningar mot Y nu.
Tittar man på blocketannonserna för begagnade model 3 tycker iaf jag inte det är speciellt många som har dragkrok. Inte i området heller, och model 3 är ändå en väldigt populär bil. Kan förstås bero på många olika saker. Vore intressant att se Teslas statistik, är detta verkligen ett så oerhört populärt erbjudande? Sen kan man absolut tycka att dragkrok är ett standardtillbehör biltillverkarna bör erbjuda, gillar man inte avsaknaden får man visa det genom att köpa från konkurrenterna istället. Eller vänta och se ifall de helt enkelt bara avser byta ut kroken mot en annan variant.
Har för övrigt också nyligen beställt en model 3 utan dragkrok. Får rätt många hemleveranser av skrymmande varor för 14000 eller vad kroken nu kostade.
Tittar man på blocketannonserna för begagnade model 3 tycker iaf jag inte det är speciellt många som har dragkrok. Inte i området heller, och model 3 är ändå en väldigt populär bil. Kan förstås bero på många olika saker. Vore intressant att se Teslas statistik, är detta verkligen ett så oerhört populärt erbjudande? Sen kan man absolut tycka att dragkrok är ett standardtillbehör biltillverkarna bör erbjuda, gillar man inte avsaknaden får man visa det genom att köpa från konkurrenterna istället. Eller vänta och se ifall de helt enkelt bara avser byta ut kroken mot en annan variant.
Har för övrigt också nyligen beställt en model 3 utan dragkrok. Får rätt många hemleveranser av skrymmande varor för 14000 eller vad kroken nu kostade.
Dom utan dragkrok kanske dumpas på blocket pga dom är värdelösa utan kroken?
Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.
Tills dess får kunder beställa den manuellt, genom att kontakta Tesla.
Enda anledningen då måste väl vara att det kommer en ny variant av dragkrok?
Eller att dom som sagt vill styra beställningar mot Y nu.
Har precis nu den 26/4 kl 17:45 talat med Tesla Göteborg om att lägga en beställning. De bilar som är på väg finns inga med dragkrok med den konfig jag ville ha. Jag frågade om vad som var problemet med dragkroken och de sa att de var slut hos leverantören och de trodde det kunde komma tillbaka när de löst tillgången. De sa att det var samma hos alla tillverkare. Jaha det får väntas med beställningen.
Jag har fått ny information från Tesla där de försäkrar oss att dragkroken endast tillfälligt tagits bort från Model 3 konfiguratorn. Den kommer återkomma.
Tills dess får kunder beställa den manuellt, genom att kontakta Tesla.
Enda anledningen då måste väl vara att det kommer en ny variant av dragkrok?
Eller att dom som sagt vill styra beställningar mot Y nu.
Har precis nu den 26/4 kl 17:45 talat med Tesla Göteborg om att lägga en beställning. De bilar som är på väg finns inga med dragkrok med den konfig jag ville ha. Jag frågade om vad som var problemet med dragkroken och de sa att de var slut hos leverantören och de trodde det kunde komma tillbaka när de löst tillgången. De sa att det var samma hos alla tillverkare. Jaha det får väntas med beställningen.
Låter som du har förklaringen där.. De tar bort den som val eftersom den inte finns just nu men kommer såklart tillbaka så snart underleverantören åter kan leverera.
Har precis nu den 26/4 kl 17:45 talat med Tesla Göteborg om att lägga en beställning. De bilar som är på väg finns inga med dragkrok med den konfig jag ville ha. Jag frågade om vad som var problemet med dragkroken och de sa att de var slut hos leverantören och de trodde det kunde komma tillbaka när de löst tillgången. De sa att det var samma hos alla tillverkare. Jaha det får väntas med beställningen.
Låter som du har förklaringen där.. De tar bort den som val eftersom den inte finns just nu men kommer såklart tillbaka så snart underleverantören åter kan leverera.
Det är den globala halvledarbristen alltså! Eller just ja...