Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
linkopia013
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 apr 2021 20:05

Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av linkopia013 »

Hej!

Ber om ursäkt om tråd/inlägg hamnat fel - då får gärna Mod flytta den.

Förstagångsköpare av bil i allmänhet, och Tesla i synnerhet - så söker lite råd. Jag står och väljer mellan Privatavbetalning och Leasing.

Har kikat på följande config:
M3 LR
Pearl White
18" Aero

Totalpris: 629 170 SEK

Ägandetid:
Jag planerar att ha bilen i ca 3 år, oavsett val av finansiering.

Uppskattad körsträcka:
Körsträcka är svårt att uppskatta, då jag inte har haft bil tidigare. Men med egen bil så kommer det bli en del Stockholm-Linköping (1-2 gånger i månaden) och sedan någon liten längre semestertur varje år.

Privatavbetalning (Offert av tesla):
I denna offert så ingår exakt vad som beskrevs i ovan config. (70k-bidrag inräknat). Därefter så har jag lagt till kostnaden för Trygg-Hansas försäkring (med antagandet att den inte höjs år 2 & 3).

Kontantinsats: 125 834 SEK
Månadskostnad (1-6): 5 574 SEK
Månadskostnad (7-36) 3 320 SEK
Försäkring 36 månader: 24 840 SEK
Totalkostnad: 283 718 SEK eller 7 881 SEK per månad

Utöver dessa kostnader så måste jag köpa till vinterdäck. Antingen via Tesla direkt, eller tredjepart. Om vi gör antagandet att detta kostar mig 15 000 SEK för däck och fälg om jag handlar via tredjepart, så hamnar jag på en snittkostnad om 8 298 SEK per månad.

Räntan är även den rörligt, och kan komma att påverka kostnaden.

Leasingoffert
I denna offert så ingår exakt vad som beskrevs i ovan config, men då även vinterdäck och försäkring. Avtalet är på 36 månader och 1500 mil per år ingår.

Kostnad för allting är: 7 250 SEK per månad.

Summering
Jag hade nästan bestämt mig för privatavbetalning innan jag såg detta leasingerbjudandet.

Totalkostnad
Privatavbetalningsalternativet är 14,5% dyrare än leasingalternativet, och det med antagandet att Trygg-Hansas försäkring inte justeras efter 12 månader (vilket verkar relativt vanligt).

Med privatavbetalningsalternativet så måste jag också betala 20% av bilen första månaden. Dessa pengar låter jag egentligen hellre ligga kvar på aktiekontot och jobba åt mig.

Vid privatavbetalningsalternativet så får jag 1500km superchargerladdning, det får jag inte via leasing. Dock en väldigt liten kostnad i det hela.

Försäkring
Utöver att priset på Trygg-Hansas försäkring är lite oklart år 2 & 3, så finn det en gräns om 1500mil per år i Trygg-Hansas försäkring, för det priset jag har använt mig av i kalkylen. Denna begränsning har inte försäkringen i mitt leasingerbjudande.

Försäljning/Återlämning
Med privatavbetalningsalternativet så måste jag se till att få ut 52% av värdet på bilen efter 36 månader, annars får jag täcka mellanskillnaden. Det finns även en positiv möjlighet här att faktiskt få mer än 52%, och på så sätt faktiskt minska totalkostnaden.

Med leasingalternativet så måste jag lämna tillbaka bilen i helt okej skick. Det finns risk för att man kan behöva betala för något, men baserat på min familjs leasingerfarenhet så har det aldrig varit på tal om några kostnader. Det jag ser som en röd flagga här är vinterdäcken, som beroende på slitage kan bli en extrakostnad. Jag behöver inte bry mig om batterikvalitén på min M3 efter 36 månader. Har kollat med leasingbolaget. Mao så kan jag ladda bilen exakt som jag vill under 36 månader, och oftare över 80% ifall jag vill.

Flexibilitet
Om vi tittar på privatavbetalning så kan jag köra hur långt jag vill, det är däremot försäkringen som sätter stopp. Med Leasingalternativet så har jag en övermilskostnad om 12,6 SEK per mil. Försäkringen ingår även för övermil på leasingalternativet.

Med privatavbetalningsalternativet så har jag möjlighet att göra mig av med bilen efter 24 månader ifall jag vill (inga planer på det, men möjligheten finns alltid). Med leasingavtalet så tillåts inte leasingöverlåtelse, Mao är jag låst till att betala 36 månader, oavsett ifall jag vill ha kvar bilen eller inte.


Frågaeställning
För mig vinner leasingalternativet som helhet. Är det något vitalt jag missar i detta? Ge mig gärna argument för att välja privatavbetalning, då jag har svårt att hitta några i nuläget.
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av pejvic »

Det allra största är ju att du med väldigt stor sannolikhet får mkt mer för bilen när du säljer den privat efter endast 4500 mil och tre år.
sen ökar din flexibilitet avsevärt om du äger bilen själv. Du kanske trots allt vill byta efter valfri tid?

Den LR du kikat på är ju just prissänkt och mkt talar för att du får kanske 100.000 mer än de 52%.
I kampen med alla andra 3or som är till salu sommaren 2024 så har du betydligt längre räckvidd, nästan 20% mer än de flesta. Du har värmepump, nya inredningen, rattvärme samt ställbart baksäte tex. Och i ditt fall väldigt få mil.

Har du räknat med att du får dra av räntor i din deklaration?
Det borde inte gå med en leasingkostnad som privatperson.
Haft alla 3/Y
Leafhage
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 feb 2021 20:25

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av Leafhage »

Försäkringen från Trygg-Hansa vid privatköp är som du skriver 1500mil/år men det går att be dem ändra det. För mig skiljde det knappt 150kr/år att kliva upp till 2000mil istället.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av thnis »

pejvic skrev:
Det allra största är ju att du med väldigt stor sannolikhet får mkt mer för bilen när du säljer den privat efter endast 4500 mil och tre år.
sen ökar din flexibilitet avsevärt om du äger bilen själv. Du kanske trots allt vill byta efter valfri tid?

Den LR du kikat på är ju just prissänkt och mkt talar för att du får kanske 100.000 mer än de 52%.
I kampen med alla andra 3or som är till salu sommaren 2024 så har du betydligt längre räckvidd, nästan 20% mer än de flesta. Du har värmepump, nya inredningen, rattvärme samt ställbart baksäte tex. Och i ditt fall väldigt få mil.

Har du räknat med att du får dra av räntor i din deklaration?
Det borde inte gå med en leasingkostnad som privatperson.
Ursäkta mig för att jag kapar tråden.. men jag måste fråga. Ställbart baksäte, vad innebär det i en M3? Är det något nytt?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
linkopia013
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 apr 2021 20:05

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av linkopia013 »

pejvic skrev:
Det allra största är ju att du med väldigt stor sannolikhet får mkt mer för bilen när du säljer den privat efter endast 4500 mil och tre år.
sen ökar din flexibilitet avsevärt om du äger bilen själv. Du kanske trots allt vill byta efter valfri tid?

Den LR du kikat på är ju just prissänkt och mkt talar för att du får kanske 100.000 mer än de 52%.
I kampen med alla andra 3or som är till salu sommaren 2024 så har du betydligt längre räckvidd, nästan 20% mer än de flesta. Du har värmepump, nya inredningen, rattvärme samt ställbart baksäte tex. Och i ditt fall väldigt få mil.

sen vet jag inte hur leasingen funkar men har du räknat med att du får dra av räntor i din deklaration?
Det borde inte gå med en leasingkostnad som privatperson.
Exakt sån feedback jag vill se. Tack!

Vet inte varför jag inte tog med ränteavdraget i det hela. Har inte min kalkyl med mig just nu, men det skulle skilja cirka 200kr per månad, om man slog ut det över 36 månader, ifall jag minns rätt.
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av NiklasTesla »

linkopia013 skrev:
Hej!

Ber om ursäkt om tråd/inlägg hamnat fel - då får gärna Mod flytta den.

Förstagångsköpare av bil i allmänhet, och Tesla i synnerhet - så söker lite råd. Jag står och väljer mellan Privatavbetalning och Leasing.

Har kikat på följande config:
M3 LR
Pearl White
18" Aero

Totalpris: 629 170 SEK

Ägandetid:
Jag planerar att ha bilen i ca 3 år, oavsett val av finansiering.

Uppskattad körsträcka:
Körsträcka är svårt att uppskatta, då jag inte har haft bil tidigare. Men med egen bil så kommer det bli en del Stockholm-Linköping (1-2 gånger i månaden) och sedan någon liten längre semestertur varje år.

Privatavbetalning (Offert av tesla):
I denna offert så ingår exakt vad som beskrevs i ovan config. (70k-bidrag inräknat). Därefter så har jag lagt till kostnaden för Trygg-Hansas försäkring (med antagandet att den inte höjs år 2 & 3).

Kontantinsats: 125 834 SEK
Månadskostnad (1-6): 5 574 SEK
Månadskostnad (7-36) 3 320 SEK
Försäkring 36 månader: 24 840 SEK
Totalkostnad: 283 718 SEK eller 7 881 SEK per månad

Utöver dessa kostnader så måste jag köpa till vinterdäck. Antingen via Tesla direkt, eller tredjepart. Om vi gör antagandet att detta kostar mig 15 000 SEK för däck och fälg om jag handlar via tredjepart, så hamnar jag på en snittkostnad om 8 298 SEK per månad.

Räntan är även den rörligt, och kan komma att påverka kostnaden.

Leasingoffert
I denna offert så ingår exakt vad som beskrevs i ovan config, men då även vinterdäck och försäkring. Avtalet är på 36 månader och 1500 mil per år ingår.

Kostnad för allting är: 7 250 SEK per månad.

Summering
Jag hade nästan bestämt mig för privatavbetalning innan jag såg detta leasingerbjudandet.

Totalkostnad
Privatavbetalningsalternativet är 14,5% dyrare än leasingalternativet, och det med antagandet att Trygg-Hansas försäkring inte justeras efter 12 månader (vilket verkar relativt vanligt).

Med privatavbetalningsalternativet så måste jag också betala 20% av bilen första månaden. Dessa pengar låter jag egentligen hellre ligga kvar på aktiekontot och jobba åt mig.

Vid privatavbetalningsalternativet så får jag 1500km superchargerladdning, det får jag inte via leasing. Dock en väldigt liten kostnad i det hela.

Försäkring
Utöver att priset på Trygg-Hansas försäkring är lite oklart år 2 & 3, så finn det en gräns om 1500mil per år i Trygg-Hansas försäkring, för det priset jag har använt mig av i kalkylen. Denna begränsning har inte försäkringen i mitt leasingerbjudande.

Försäljning/Återlämning
Med privatavbetalningsalternativet så måste jag se till att få ut 52% av värdet på bilen efter 36 månader, annars får jag täcka mellanskillnaden. Det finns även en positiv möjlighet här att faktiskt få mer än 52%, och på så sätt faktiskt minska totalkostnaden.

Med leasingalternativet så måste jag lämna tillbaka bilen i helt okej skick. Det finns risk för att man kan behöva betala för något, men baserat på min familjs leasingerfarenhet så har det aldrig varit på tal om några kostnader. Det jag ser som en röd flagga här är vinterdäcken, som beroende på slitage kan bli en extrakostnad. Jag behöver inte bry mig om batterikvalitén på min M3 efter 36 månader. Har kollat med leasingbolaget. Mao så kan jag ladda bilen exakt som jag vill under 36 månader, och oftare över 80% ifall jag vill.

Flexibilitet
Om vi tittar på privatavbetalning så kan jag köra hur långt jag vill, det är däremot försäkringen som sätter stopp. Med Leasingalternativet så har jag en övermilskostnad om 12,6 SEK per mil. Försäkringen ingår även för övermil på leasingalternativet.

Med privatavbetalningsalternativet så har jag möjlighet att göra mig av med bilen efter 24 månader ifall jag vill (inga planer på det, men möjligheten finns alltid). Med leasingavtalet så tillåts inte leasingöverlåtelse, Mao är jag låst till att betala 36 månader, oavsett ifall jag vill ha kvar bilen eller inte.


Frågaeställning
För mig vinner leasingalternativet som helhet. Är det något vitalt jag missar i detta? Ge mig gärna argument för att välja privatavbetalning, då jag har svårt att hitta några i nuläget.
Hej tog själv bilen på privat avdelningen (vilket jag är glad för idag med ca 4000mil/år) då man gärna kör lite mer med elbil då det är billigt med "drivmedel"/service och övermil vid leasing är dyrt.

Du kan dessutom åka på dolda avgifter i form av onormalt slitage när du skall lämna tillbaka bilen.

Kan vara så att det faktiskt blir billigast med privat avbetalning då bilen har haft bra andrahandsvärde hittills och du får 70tkr tillbaka från staten efter 6mån.

MVH samt bara hör av dig om du har fler frågor
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av Jontez »

Precis som någon svarat innan finns det stor chans att lyckas få mer än 52% vid försäljning om 3 år. Får du 100 000 mer än beräknat kan du räkna av nästan 2800 på din månadskostnad
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
adsa
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 mar 2014 14:01
Ort: Stockholm

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av adsa »

Ni som anser att man troligtvis får bra restvärde och därmed tjänar på privatavbetalning, vad baserar ni det på? Jag vet att det varit så hittils, men oroar mig för att det kommer komma flera vettiga elbilar under de närmaste tre åren, och att andrahandsvärdet därmed skulle sjunka när (om?) Tesla inte längre är det enda vettiga alternativet.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av lem »

Jag stod inför valet vintern 2016 och valde privatköp genom DnB till 1.25% ränta.

Fördel:
- kan enkelt amortera mer. Bara betala in på speciellt bankgiro.
- när tre år har gått bestämde jag mig för att fortsätta köra bilen. Den fungerar för bra och är lagom sunkig efter att kört 13000 mil och fraktar vildsvin o barnbarn o hundförare med smutsig hund.
- småskador o skav kan du se mellan fingrarna med och slipper gnällig inlösare
- det blir jättebilligt när bilen är amorterad och Du kör "gratis"
- frihet att kliva av när som helst
- låta bli att serva bilen (har inte servat den på 4 år. Känner att det vore läge riva bort pads och rengöra bromsarna. Oklart om jag gör det själv eller behöver specialkompetens.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av ObscureEconomist »

adsa skrev:
Ni som anser att man troligtvis får bra restvärde och därmed tjänar på privatavbetalning, vad baserar ni det på? Jag vet att det varit så hittils, men oroar mig för att det kommer komma flera vettiga elbilar under de närmaste tre åren, och att andrahandsvärdet därmed skulle sjunka när (om?) Tesla inte längre är det enda vettiga alternativet.
Håller med, troligtvis kommer vi få en ny nivå där man kan vänta sig att en begagnad bil ligger efter 3 år och 1500 mil/år. Frågan är bara var den landar.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1108
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av bjornnilsson »

När det gäller att äga en Tesla så är min uppfattning att man än så länge får gå på en aning magkänsla.

Och som förstagångsköpare så är man - med all rätt - rätt så skraj över det mesta. Kan då bara säga att i stort sett så är allt väldigt mycket bättre när man äger sin egen Tesla, inklusive restvärdet. Och skulle man ändå ha gjort en felbedömning i slutänden så - tiden som du haft med bilen är då ändå värd det. Mitt helt ovetenskapliga inlägg.

Lycka till!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
linkopia013
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 apr 2021 20:05

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av linkopia013 »

Tack alla för era kommentarer.

Det blev en M3LR, vit med vit klädsel, köpt på privatavbetalning. Nu har jag bara den jobbiga väntan fram tills juni kvar att hantera... :D
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av flamman »

pejvic skrev:
Det allra största är ju att du med väldigt stor sannolikhet får mkt mer för bilen när du säljer den privat efter endast 4500 mil och tre år.
sen ökar din flexibilitet avsevärt om du äger bilen själv. Du kanske trots allt vill byta efter valfri tid?

Den LR du kikat på är ju just prissänkt och mkt talar för att du får kanske 100.000 mer än de 52%.
I kampen med alla andra 3or som är till salu sommaren 2024 så har du betydligt längre räckvidd, nästan 20% mer än de flesta. Du har värmepump, nya inredningen, rattvärme samt ställbart baksäte tex. Och i ditt fall väldigt få mil.

Har du räknat med att du får dra av räntor i din deklaration?
Det borde inte gå med en leasingkostnad som privatperson.
Lånar tråden lite med följdfrågor/funderingar på ovan.
Väldigt bra summerat kring mina tankar kring att på något sätt skaffa en M3LR nu.

Är det skillnad på att sälja privat (dvs en ”moms-smittad” bil) i vad man kan få ut i pris vid försäljning? Och isåfall vad kan skillnaden bli?
Jag är inte säker på att jag skulle behålla i just 3 år, är egentligen sugen på en Model Y men verkar ju som det kan dröja innan den finns att köpa..
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar