Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1119
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av bjornnilsson »

När det gäller att äga en Tesla så är min uppfattning att man än så länge får gå på en aning magkänsla.

Och som förstagångsköpare så är man - med all rätt - rätt så skraj över det mesta. Kan då bara säga att i stort sett så är allt väldigt mycket bättre när man äger sin egen Tesla, inklusive restvärdet. Och skulle man ändå ha gjort en felbedömning i slutänden så - tiden som du haft med bilen är då ändå värd det. Mitt helt ovetenskapliga inlägg.

Lycka till!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
linkopia013
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 apr 2021 20:05

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av linkopia013 »

Tack alla för era kommentarer.

Det blev en M3LR, vit med vit klädsel, köpt på privatavbetalning. Nu har jag bara den jobbiga väntan fram tills juni kvar att hantera... :D
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* [Beställd] - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Privatavbetalning VS Leasing M3LR

Inlägg av flamman »

pejvic skrev:
Det allra största är ju att du med väldigt stor sannolikhet får mkt mer för bilen när du säljer den privat efter endast 4500 mil och tre år.
sen ökar din flexibilitet avsevärt om du äger bilen själv. Du kanske trots allt vill byta efter valfri tid?

Den LR du kikat på är ju just prissänkt och mkt talar för att du får kanske 100.000 mer än de 52%.
I kampen med alla andra 3or som är till salu sommaren 2024 så har du betydligt längre räckvidd, nästan 20% mer än de flesta. Du har värmepump, nya inredningen, rattvärme samt ställbart baksäte tex. Och i ditt fall väldigt få mil.

Har du räknat med att du får dra av räntor i din deklaration?
Det borde inte gå med en leasingkostnad som privatperson.
Lånar tråden lite med följdfrågor/funderingar på ovan.
Väldigt bra summerat kring mina tankar kring att på något sätt skaffa en M3LR nu.

Är det skillnad på att sälja privat (dvs en ”moms-smittad” bil) i vad man kan få ut i pris vid försäljning? Och isåfall vad kan skillnaden bli?
Jag är inte säker på att jag skulle behålla i just 3 år, är egentligen sugen på en Model Y men verkar ju som det kan dröja innan den finns att köpa..
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar