Trafikljus som tvekar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Trafikljus som tvekar

Inlägg av renes »

Nytt problem: trafikljus som inte kan bestämma sig i kombination med trafikljus detekteringen i nuvarande autopilot, är inte så lyckat.

Körde igår kväll på farthållare på 70-sträcka, närmar mig ett grönt trafikljus. Duttar spaken när bilen saktar in så den ökar farten igen. Precis efter det går ljuset till gult en halv sekund och sen tillbaka till grönt som ju så ofta händer i tomma korsningar, men det får ju bilen att få spader. Kraftig inbromsning, förstås, som höll i sig även efter att det blev grönt igen. Inte riktigt tvärnit men inte så långt ifrån. Genom det där korta gula ljuset tappade bilen tydligen helt förtroendet i trafikljuset. Ingen varningssignal, bara bromsning.

Fick slå av farthållaren och prata lugnande till bilen en bra stund efter det.

Jag tror inte man tränat systemet på våra nervösa och tramsiga trafikljus än.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikljus som tvekar

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju så det fungerar på sena kvällar/nätter/tidiga mornar. Ljuset är default rött och slår över till grönt när det kommer en bil även om det var på väg att bli rött.
Är det typiskt svenskt eller bara typiskt icke-kaliforniskt tro?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Trafikljus som tvekar

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
Det är ju så det fungerar på sena kvällar/nätter/tidiga mornar. Ljuset är default rött och slår över till grönt när det kommer en bil även om det var på väg att bli rött.
Är det typiskt svenskt eller bara typiskt icke-kaliforniskt tro?
Ingen aning. Jag har inte sett det någon annan stans än i Sverige, i alla fall.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar