Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inläggav Teslaägare steffe68 » 02 maj 2021 18:52

Jag ville bara säga att jag är glad...för att bilen uppförde sig exemplariskt från Stockholm till Arvika :)

Efter HW3-uppgraderingen vill man ju testa de nya betaalternativen och visualiseringen. Körde omväxlande på autopilot/farthållare, och nervös efter ett år med helt sjuka spökbromsningar ibland så var jag minst sagt på tårna. Måste iofs erkänna att jag kopplar ur blixtsnabbt för att nästan säga instinktivt vid branta påfarter (jag är på motorvägen) när bilen kan få för sig att en sannolik sidokrock ska förhindras. Testade detta endast en gång med foten beredd på gaspedalen, men det gick faktiskt bra. Ska försöka våga vara modigare på hemvägen :D

Summa summarum - stabilt och bekvämt överlag!
Senast redigerad av steffe68 03 maj 2021 06:06, redigerad totalt 1 gång.
2019 M3 LR vit drag acc-boost
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare

Re: Körde Stocholm - Arvika utan spökbromsningar

Inläggav Teslaägare HenricL » 02 maj 2021 21:19

steffe68 skrev:Jag ville bara aktiva att jag är glad...för att bilen uppförde sig exemplariskt från Stockholm till Arvika :)

Efter HW3-uppgraderingen vill man ju testa de nya betaalternativen och visualiseringen. Körde omväxlande på autopilot/farthållare, och nervös efter ett år med helt sjuka spökbromsningar ibland så var jag minst sagt på tårna. Måste iofs erkänna att jag kopplar ur blixtsnabbt för att nästan säga instinktivt vid branta påfarter (jag är på motorvägen) när bilen kan få för sig att en sannolik sidokrock ska förhindras. Testade detta endast en gång med foten beredd på gaspedalen, men det gick faktiskt bra. Ska försöka våga vara modigare på hemvägen :D

Summa summarum - stabilt och bekvämt överlag!

Kul att höra. Jag får min HW3 på torsdag. Blir spännande se om det blir skillnad.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Referralkod: henric18370

Inläggav Teslaägare LarsA » 03 maj 2021 18:37

Köp trisslotter.
Har haft HW3 i mer än ett år, fantominbromsningar 90% av gångerna jag är ute och kör.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare

Referralkod: lars70509

Inläggav Teslaägare SkipperO » 03 maj 2021 18:49

Blir lite trött på alla spökbromsningar, ”pling, ta kontroll över bilen”, ”tjut, tvärbroms” typ var tionde mil. Inte så avslappnande och det blir ju lite vargen-kommer över det. Tittar snarare på skärmen för att förstå vad bilen nu sett för spöke än att man skärper blicken på vägen. 50 mil landsväg i helgen så låg den inte på plus direkt.
M3 LR, Passat GTE PHEV innan.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inläggav Teslaägare steffe68 » 03 maj 2021 19:50

Ja, som sagt, efter snart ett år med x antal ggr att nästan bli påkörd bakifrån så är det inte så att jag litar mer på bilen efter stabila 40 mil Sthlm - Arvika. Det känns fortfarande som ett lotteri och jag känner också igen mig i att kika för mycket på skärmen; nästan mer nu eftersom visualiseringen visar mer än med gamla HW.

Men, har ändå nästan endast upplevt bromsningarna vid passerandet av just påfarter, några enstaka gånger på totalt otippade ställen helt ”oprovocerat”.

Avvaktar absolut ett tag med trisslotten... :D
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 03 maj 2021 20:18

Värst är det när den panikbromsar med full kraft, sjukt jobbig upplevelse, har
som tur är bara hänt mig en gång...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare MWall » 03 maj 2021 20:34

SkipperO skrev:Blir lite trött på alla spökbromsningar, ”pling, ta kontroll över bilen”, ”tjut, tvärbroms” typ var tionde mil. Inte så avslappnande och det blir ju lite vargen-kommer över det. Tittar snarare på skärmen för att förstå vad bilen nu sett för spöke än att man skärper blicken på vägen. 50 mil landsväg i helgen så låg den inte på plus direkt.

Ni som har så stora problem med spökbromsningar, vad har ni för modell? Är det mest Model 3? Jag har nog aldrig upplevt en riktigt kraftig bromsning med min Model S. Mest att den liksom tvekar utan anledning. Småbromsar lite. Mest när man ska köra om en lastbil på motorväg o dyl.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 03 maj 2021 20:46

MWall skrev:
SkipperO skrev:Blir lite trött på alla spökbromsningar, ”pling, ta kontroll över bilen”, ”tjut, tvärbroms” typ var tionde mil. Inte så avslappnande och det blir ju lite vargen-kommer över det. Tittar snarare på skärmen för att förstå vad bilen nu sett för spöke än att man skärper blicken på vägen. 50 mil landsväg i helgen så låg den inte på plus direkt.

Ni som har så stora problem med spökbromsningar, vad har ni för modell? Är det mest Model 3? Jag har nog aldrig upplevt en riktigt kraftig bromsning med min Model S. Mest att den liksom tvekar utan anledning. Småbromsar lite. Mest när man ska köra om en lastbil på motorväg o dyl.

Om alla skrev i sin signatur vad man hade för bila(r) skulle det ju underlätta.....
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil
Zoe 2019 41 kWh, inköp begagnad privat juli 2020.
21 kWp solceller. 5 stycken vakuum solfångare kopplad mot 500L. Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Referralkod: christer89272

Inläggav Teslaägare steffe68 » 03 maj 2021 20:49

Om alla skrev i sin signatur vad man hade för bila(r) skulle det ju underlätta.....

Sant! Men i sektionen om Model 3 så blir det samtidigt överkurs ;)
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 03 maj 2021 20:57

steffe68 skrev:

Sant! Men i sektionen om Model 3 så blir det samtidigt överkurs ;)

De flesta mer erfarna läser bara de senaste inläggen och då blir det en blandad kompott.
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil
Zoe 2019 41 kWh, inköp begagnad privat juli 2020.
21 kWp solceller. 5 stycken vakuum solfångare kopplad mot 500L. Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Referralkod: christer89272

Nästa

Återgå till Model 3