Jag är 186 cm och hade gott om plats bakom mig själv när jag provkörde PS2 och hade dessutom hyfsat stöd för låren även i baksätet.OfarligTesla skrev:Nej baksätet är inte likvärdigt, jag får knappt plats bakom mig själv i en PS2 och med mina 187 cm är ju inte så lång. Var ett väldigt obekvämt baksäte i jämförelse faktiskt.Maw skrev:PS2 har större bagage om man räknar in utrymmet över hatthyllan. Utrymmet under golvet i bagaget är väl också inräknat på TM3 men inte på PS2.
I baksätet är måtten likvärdiga men man sitter bättre på ytterplatserna i PS2 eftersom golvet är lägre.
Fram upplevs nog Teslan som mer rymlig eftersom den saknar en hel del inredning. PS2 har lite mer cockpitkänsla. Osäker på om innermåtten skiljer något fram men långa personer får bättre stöd av stolarna i PS2 som har längre lårstöd. I TM3 finns å andra sidan betydligt större möjlighet att manspreada vilket förstås är skönt när man kör avslappnat och inte behöver sidostöd
Tesla modell 3 vinner elbils test
Moderator: Redaktion
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Jag tror att de antyds att det finns andra dimensioner än längd i höjdled när folk pratar om utrymme....
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Mina knän låg mot stolen framför om jag skulle sitta bekvämt, till skillnad från i 3an där jag kan göra det och ha utrymme. Med sitta bekvämt menar jag som jag skulle sitta hemma i soffan, inte i givakt som inte är bekvämt någonstans.Maw skrev:
Jag är 186 cm och hade gott om plats bakom mig själv när jag provkörde PS2 och hade dessutom hyfsat stöd för låren även i baksätet.
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Är 186 och normalbyggd (till den grad att jag har varit provmodell) och jag kan med sitta bekvämt bakom ”mig själv” i PS2, i Mod3 så kan jag inte ens sitta bekvämt om jag skulle ta bort förarstolen pga obefintligt stöd för låren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Den har sänkts även i Sverige, fast med 50 papp istället för 80 papp som i Norge. Vilket är riktigt trevligt. Extremt prisvärd bil just nu!Zalman3 skrev:M3 är för dyr I Sverige, när kommer den prissänkning som redan gjorts i Norge?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Det är väl en smaksak om vilket baksäte som är bäst. För min del vinner Model 3.dd88 skrev:Är 186 och normalbyggd (till den grad att jag har varit provmodell) och jag kan med sitta bekvämt bakom ”mig själv” i PS2, i Mod3 så kan jag inte ens sitta bekvämt om jag skulle ta bort förarstolen pga obefintligt stöd för låren.
Tycker huvudet är för nära takbalken på ytterplatserna i PS2 (lite som vissa Model S) och sen sitter man låst med kardanaxeln. Har man väl tagit bort kardanen vill man inte ha den tillbaka...
Ett plus för PS2 är den något bättre benvinkeln. Men totalt sett anser jag att Model 3 har ett bättre baksäte.
PS2 är jämförbar med Volvos 40-model. Model 3 är mer som Volvos 60-model.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Det skall bli intressant att se när ”journalister” orkar läsa instruktionsboken för de bilar de ”testar”.
Då hade de tex förmodligen upptäckt redan 2019 att man kan ställa in hur mycket servoverkan man vill ha på styrningen i Tesla 3.
Så slipper de klaga på för trög/för lätt styrning. Ett exempel.
Då hade de tex förmodligen upptäckt redan 2019 att man kan ställa in hur mycket servoverkan man vill ha på styrningen i Tesla 3.
Så slipper de klaga på för trög/för lätt styrning. Ett exempel.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Vilken modell 3 long-range är det man har testat egentligen? Är det 2021 årsmodell eller 2020 årsmodell? I tidningen som jag bläddrade igenom som hastigast i mataffären stod ju att priset var 659000 vilket inte har varit aktuellt sedan förra året. I poängsammanställning en fick Tesla ganska lågt betyg för komfort (6av 10) med klagomål på bland annat högt vindbrus. Den nya modellen med laminerade rutor fram borde ju vara betydligt bättre i det avseendet.
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Borde inte problemet med vindbrus framtill vara löst med laminerade rutor?
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Hag märker ingen noterbar skillnad i ljud på min 2019 mot den nya jag provkörde för 2 månader sedan. För övrigt är det väl däck/vägljud som är den största ljudkällan. Har även diskuterats i andra trådar.Arn skrev:Borde inte problemet med vindbrus framtill vara löst med laminerade rutor?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Journalistens kritik av styrningen förvånade mig, är det någon skillnad på SR+ och LR i tröghet eller upplevelse?BrooklynS skrev:Det skall bli intressant att se när ”journalister” orkar läsa instruktionsboken för de bilar de ”testar”.
Då hade de tex förmodligen upptäckt redan 2019 att man kan ställa in hur mycket servoverkan man vill ha på styrningen i Tesla 3.
Så slipper de klaga på för trög/för lätt styrning. Ett exempel.
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Sitter dörren snett eller liknande så att inte rutan sluter tätt så hjälper inga laminerade rutor i hela världen.Arn skrev:Borde inte problemet med vindbrus framtill vara löst med laminerade rutor?
Re: Tesla modell 3 vinner elbils test
Har också kört båda och upplevde inte heller någon noterbar skillnad med laminerad ruta.Elix747 skrev:Hag märker ingen noterbar skillnad i ljud på min 2019 mot den nya jag provkörde för 2 månader sedan. För övrigt är det väl däck/vägljud som är den största ljudkällan. Har även diskuterats i andra trådar.Arn skrev:Borde inte problemet med vindbrus framtill vara löst med laminerade rutor?
Vill man ha en tyst bil är det nog framförallt fälgar och däck man ska foka på.
Jag körde PS2 (20 tum) i förra veckan och vägljudet på de dåliga skånska motorvägarna var något högre än min Model 3-19 (19 tum).
Något mindre vindbrus i PS2 dock. Antar att de karmlösa dörrarna i Teslan påverkar något. Upplever dock inte vindbruset som ett stort problem.
Jag tror det blir ännu en Tesla om jag byter i närtid. PS2 upplever jag för trång och svår att leva med på långfärd. Jag tycker även den känns lite plastigare på förarplats med mkt hårdplast som skaver mot högerben och armbågar. Dessutom dyrare än Model 3.
MB känns inte aktuell öht. Det är väl först nu med EQS som de börjar göra elbilar ”från grunden”.
ID4 känns lite som en besvikelse. Dessutom trött i jämförelse med Model 3 och PS2. Har inte heller behov av SUV. Men jag får nog ge den chansen med en provkörning. Kanske GTX kan göra bilen mer intressant. Men med utrustning blir den ju nästan lika dyr som Teslan.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk