Tesla modell 3 vinner elbils test

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av pefreli »

dave skrev:
martinot skrev:
pefreli skrev:
Förstår inte varför PS2 får högre betyg än Model 3 på utrymmen, det måste blivit fel i sammanställningen...
Hur stort utrymme har PS2 jämfört med M3?

Vet att MY är lite större, men M3 är ju ingen jättestor bil (däremot perfekt som andrabil för oss).
Hatchback kanske? Sannolikt inte mer i liter men enormt mer praktiskt då den sväljer stort.
PS2 är mindre på i princip alla ledder och får kritik för den trånga kupén. Men visst, det är en hatchback.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av Fredrik j »

Behöver ju inte vara volymen som är problemet. Har man brevinkastbagage kan ju matkassar bli ett problem. Hatchback är smidigast tycker jag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Behöver ju inte vara volymen som är problemet. Har man brevinkastbagage kan ju matkassar bli ett problem. Hatchback är smidigast tycker jag.
Matkassar är inga som helst problem i en M3. Det kan jag verkligen garantera.

Däremot svårt att få in cyklar och stora möbler. Hade därför mycket hellre sett att M3 var en halvkombi/hatchbak än en renodlad sedan.

Renodlade sedaner är ju egentligen totalt meningslösa som bilar, när det finns bättre varianter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av M3170 »

Får in två matkassar och om jag lyfter på luckan sen så är det bara att sänka in dom där. Testade att packa in hela camping kittet och det fick plats med allt utan problem lika lätt som i min gamla XC60. XC60 sväljer mer saker som är stora på höjden, men volym mässigt är det inte så stor skillnad. Klart imponerad av hur mycket man kan lasta in i bilen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av Maw »

PS2 har större bagage om man räknar in utrymmet över hatthyllan. Utrymmet under golvet i bagaget är väl också inräknat på TM3 men inte på PS2.

I baksätet är måtten likvärdiga men man sitter bättre på ytterplatserna i PS2 eftersom golvet är lägre.
Fram upplevs nog Teslan som mer rymlig eftersom den saknar en hel del inredning. PS2 har lite mer cockpitkänsla. Osäker på om innermåtten skiljer något fram men långa personer får bättre stöd av stolarna i PS2 som har längre lårstöd. I TM3 finns å andra sidan betydligt större möjlighet att manspreada vilket förstås är skönt när man kör avslappnat och inte behöver sidostöd :)
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av Jjonas »

Långa ben och ps2 är en dålig idé på förarplatsen. Känns som att sitta i en kista...
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av Zalman3 »

M3 är för dyr I Sverige, när kommer den prissänkning som redan gjorts i Norge?
Nyligen sänkte de ingångspriset för Tesla Model 3 till 349 900 kronor , vilket är 80 000 kronor billigare än vad samma bil kostade så sent som i oktober förra året.
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-pa ... l/73732056
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
M3 är för dyr I Sverige, när kommer den prissänkning som redan gjorts i Norge?
Nyligen sänkte de ingångspriset för Tesla Model 3 till 349 900 kronor , vilket är 80 000 kronor billigare än vad samma bil kostade så sent som i oktober förra året.
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-pa ... l/73732056
När konkurrensen hårdnar och när systemet med rabatterade förmånsvärden försämras?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
PS2 har större bagage om man räknar in utrymmet över hatthyllan. Utrymmet under golvet i bagaget är väl också inräknat på TM3 men inte på PS2.

I baksätet är måtten likvärdiga men man sitter bättre på ytterplatserna i PS2 eftersom golvet är lägre.
Fram upplevs nog Teslan som mer rymlig eftersom den saknar en hel del inredning. PS2 har lite mer cockpitkänsla. Osäker på om innermåtten skiljer något fram men långa personer får bättre stöd av stolarna i PS2 som har längre lårstöd. I TM3 finns å andra sidan betydligt större möjlighet att manspreada vilket förstås är skönt när man kör avslappnat och inte behöver sidostöd :)
Nej baksätet är inte likvärdigt, jag får knappt plats bakom mig själv i en PS2 och med mina 187 cm är ju inte så lång. Var ett väldigt obekvämt baksäte i jämförelse faktiskt.
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 28 jun 2020 15:45

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av dave »

Zalman3 skrev:
M3 är för dyr I Sverige, när kommer den prissänkning som redan gjorts i Norge?
Nyligen sänkte de ingångspriset för Tesla Model 3 till 349 900 kronor , vilket är 80 000 kronor billigare än vad samma bil kostade så sent som i oktober förra året.
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-pa ... l/73732056
Lite OT men jag blev nyfiken och räknade snabbt.

Förstår att man slipper moms i Norge. Det är utan konkurrens den största skillnaden och priserna skulle vara snarlika med (svensk) moms.

Jämför Performance.

Drygt 500000SEK i Norge. 690000SEK i Sverige.

Svensk moms på norska priset hade gett 625000SEK. Det är i princip exakt 690000SEK minus 70000SEK (620000SEK) vilket det blir med rabatt.

Eller missar jag någon ytterligare rabatt som inte är reflekterad i norska priset?
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
PS2 har större bagage om man räknar in utrymmet över hatthyllan. Utrymmet under golvet i bagaget är väl också inräknat på TM3 men inte på PS2.

I baksätet är måtten likvärdiga men man sitter bättre på ytterplatserna i PS2 eftersom golvet är lägre.
Fram upplevs nog Teslan som mer rymlig eftersom den saknar en hel del inredning. PS2 har lite mer cockpitkänsla. Osäker på om innermåtten skiljer något fram men långa personer får bättre stöd av stolarna i PS2 som har längre lårstöd. I TM3 finns å andra sidan betydligt större möjlighet att manspreada vilket förstås är skönt när man kör avslappnat och inte behöver sidostöd :)
Nej baksätet är inte likvärdigt, jag får knappt plats bakom mig själv i en PS2 och med mina 187 cm är ju inte så lång. Var ett väldigt obekvämt baksäte i jämförelse faktiskt.
Jag är 186 cm och hade gott om plats bakom mig själv när jag provkörde PS2 och hade dessutom hyfsat stöd för låren även i baksätet.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av Mickep »

Jag tror att de antyds att det finns andra dimensioner än längd i höjdled när folk pratar om utrymme....
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Jag är 186 cm och hade gott om plats bakom mig själv när jag provkörde PS2 och hade dessutom hyfsat stöd för låren även i baksätet.
Mina knän låg mot stolen framför om jag skulle sitta bekvämt, till skillnad från i 3an där jag kan göra det och ha utrymme. Med sitta bekvämt menar jag som jag skulle sitta hemma i soffan, inte i givakt som inte är bekvämt någonstans.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av dd88 »

Är 186 och normalbyggd (till den grad att jag har varit provmodell) och jag kan med sitta bekvämt bakom ”mig själv” i PS2, i Mod3 så kan jag inte ens sitta bekvämt om jag skulle ta bort förarstolen pga obefintligt stöd för låren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
M3 är för dyr I Sverige, när kommer den prissänkning som redan gjorts i Norge?
Den har sänkts även i Sverige, fast med 50 papp istället för 80 papp som i Norge. Vilket är riktigt trevligt. Extremt prisvärd bil just nu! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av pefreli »

dd88 skrev:
Är 186 och normalbyggd (till den grad att jag har varit provmodell) och jag kan med sitta bekvämt bakom ”mig själv” i PS2, i Mod3 så kan jag inte ens sitta bekvämt om jag skulle ta bort förarstolen pga obefintligt stöd för låren.
Det är väl en smaksak om vilket baksäte som är bäst. För min del vinner Model 3.

Tycker huvudet är för nära takbalken på ytterplatserna i PS2 (lite som vissa Model S) och sen sitter man låst med kardanaxeln. Har man väl tagit bort kardanen vill man inte ha den tillbaka...

Ett plus för PS2 är den något bättre benvinkeln. Men totalt sett anser jag att Model 3 har ett bättre baksäte.

PS2 är jämförbar med Volvos 40-model. Model 3 är mer som Volvos 60-model.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av BrooklynS »

Det skall bli intressant att se när ”journalister” orkar läsa instruktionsboken för de bilar de ”testar”.

Då hade de tex förmodligen upptäckt redan 2019 att man kan ställa in hur mycket servoverkan man vill ha på styrningen i Tesla 3.
Så slipper de klaga på för trög/för lätt styrning. Ett exempel.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av Arn »

Vilken modell 3 long-range är det man har testat egentligen? Är det 2021 årsmodell eller 2020 årsmodell? I tidningen som jag bläddrade igenom som hastigast i mataffären stod ju att priset var 659000 vilket inte har varit aktuellt sedan förra året. I poängsammanställning en fick Tesla ganska lågt betyg för komfort (6av 10) med klagomål på bland annat högt vindbrus. Den nya modellen med laminerade rutor fram borde ju vara betydligt bättre i det avseendet.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av 12man »

Regnr är en bil tillverkad 2021-01
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av Arn »

Borde inte problemet med vindbrus framtill vara löst med laminerade rutor?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av Elix747 »

Arn skrev:
Borde inte problemet med vindbrus framtill vara löst med laminerade rutor?
Hag märker ingen noterbar skillnad i ljud på min 2019 mot den nya jag provkörde för 2 månader sedan. För övrigt är det väl däck/vägljud som är den största ljudkällan. Har även diskuterats i andra trådar.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av ducce916 »

BrooklynS skrev:
Det skall bli intressant att se när ”journalister” orkar läsa instruktionsboken för de bilar de ”testar”.

Då hade de tex förmodligen upptäckt redan 2019 att man kan ställa in hur mycket servoverkan man vill ha på styrningen i Tesla 3.
Så slipper de klaga på för trög/för lätt styrning. Ett exempel.
Journalistens kritik av styrningen förvånade mig, är det någon skillnad på SR+ och LR i tröghet eller upplevelse?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av MWall »

Arn skrev:
Borde inte problemet med vindbrus framtill vara löst med laminerade rutor?
Sitter dörren snett eller liknande så att inte rutan sluter tätt så hjälper inga laminerade rutor i hela världen.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Tesla modell 3 vinner elbils test

Inlägg av pefreli »

Elix747 skrev:
Arn skrev:
Borde inte problemet med vindbrus framtill vara löst med laminerade rutor?
Hag märker ingen noterbar skillnad i ljud på min 2019 mot den nya jag provkörde för 2 månader sedan. För övrigt är det väl däck/vägljud som är den största ljudkällan. Har även diskuterats i andra trådar.
Har också kört båda och upplevde inte heller någon noterbar skillnad med laminerad ruta.

Vill man ha en tyst bil är det nog framförallt fälgar och däck man ska foka på.

Jag körde PS2 (20 tum) i förra veckan och vägljudet på de dåliga skånska motorvägarna var något högre än min Model 3-19 (19 tum).

Något mindre vindbrus i PS2 dock. Antar att de karmlösa dörrarna i Teslan påverkar något. Upplever dock inte vindbruset som ett stort problem.

Jag tror det blir ännu en Tesla om jag byter i närtid. PS2 upplever jag för trång och svår att leva med på långfärd. Jag tycker även den känns lite plastigare på förarplats med mkt hårdplast som skaver mot högerben och armbågar. Dessutom dyrare än Model 3.

MB känns inte aktuell öht. Det är väl först nu med EQS som de börjar göra elbilar ”från grunden”.

ID4 känns lite som en besvikelse. Dessutom trött i jämförelse med Model 3 och PS2. Har inte heller behov av SUV. Men jag får nog ge den chansen med en provkörning. Kanske GTX kan göra bilen mer intressant. Men med utrustning blir den ju nästan lika dyr som Teslan.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar