Lagad frontalkrockad model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Lagad frontalkrockad model 3

Inlägg av MartinGBG »

Hade alla dagar i veckan lagt på 30-39.000kr och fått en som inte är krockad med USA-anpassad laddport osv.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Lagad frontalkrockad model 3

Inlägg av ErikHallq »

lator skrev:
ErikHallq skrev:
Tips är att gå in på annonsen och anmäla den så de tar bort den :-)

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/95117533
Varför ska de ta bort annonsen? För att vissa misstänker att den är lagad med stulna delar tänker du...? :roll:
För med det satta priset, och bristen på information och allmän kunskap hos potentiella köpare om vad en lagad skrot-tesla faktiskt innebär så luktar det lurendrejeri. Säljaren går knappast ovetandes om dessa problem om det är han som importerat den. Poängen är att hela situationen är så pass ny att en säljare borde nämna det i annonsen enligt mig. Men om man inte håller med så absolut :)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Lagad frontalkrockad model 3

Inlägg av lator »

ErikHallq skrev:
lator skrev:
ErikHallq skrev:
Tips är att gå in på annonsen och anmäla den så de tar bort den :-)

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/95117533
Varför ska de ta bort annonsen? För att vissa misstänker att den är lagad med stulna delar tänker du...? :roll:
För med det satta priset, och bristen på information och allmän kunskap hos potentiella köpare om vad en lagad skrot-tesla faktiskt innebär så luktar det lurendrejeri. Säljaren går knappast ovetandes om dessa problem om det är han som importerat den. Poängen är att hela situationen är så pass ny att en säljare borde nämna det i annonsen enligt mig. Men om man inte håller med så absolut :)
I princip så kan jag hålla med men problemet blir att vi måste be Blocket att ta bort ca 50% av alla bilannonser som ligger ute... För höga priser, bristande information och andra detaljer som saknas eller inte anges korrekt är ju standard bland annonser.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lagad frontalkrockad model 3

Inlägg av Fredrik j »

lator skrev:
ErikHallq skrev:
lator skrev:
ErikHallq skrev:
Tips är att gå in på annonsen och anmäla den så de tar bort den :-)

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/95117533
Varför ska de ta bort annonsen? För att vissa misstänker att den är lagad med stulna delar tänker du...? :roll:
För med det satta priset, och bristen på information och allmän kunskap hos potentiella köpare om vad en lagad skrot-tesla faktiskt innebär så luktar det lurendrejeri. Säljaren går knappast ovetandes om dessa problem om det är han som importerat den. Poängen är att hela situationen är så pass ny att en säljare borde nämna det i annonsen enligt mig. Men om man inte håller med så absolut :)
I princip så kan jag hålla med men problemet blir att vi måste be Blocket att ta bort ca 50% av alla bilannonser som ligger ute... För höga priser, bristande information och andra detaljer som saknas eller inte anges korrekt är ju standard bland annonser.
Precis. Ska man köpa en bil på blocket får man nog först anse att man har tillräckliga kunskaper. Annars mår man nog bäst av att köpa sin bil av en märkeshandlare och då kanske helst ur dennes "approved"-sortiment.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Lagad frontalkrockad model 3

Inlägg av ErikHallq »

Fredrik j skrev:

Precis. Ska man köpa en bil på blocket får man nog först anse att man har tillräckliga kunskaper. Annars mår man nog bäst av att köpa sin bil av en märkeshandlare och då kanske helst ur dennes "approved"-sortiment.
lator skrev:
I princip så kan jag hålla med men problemet blir att vi måste be Blocket att ta bort ca 50% av alla bilannonser som ligger ute... För höga priser, bristande information och andra detaljer som saknas eller inte anges korrekt är ju standard bland annonser.
Absolut, men hela poängen med "Anmäl" knappen på Blocket och liknande sidor är att man ska anmäla annonser som man misstänker är lurendrejeri. Andra annonser är mycket svårare att identifiera detta på, men här är det tydligare för oss. Då är det lika bra att vi anmäler. Har vi tur så försvinner annonsen :)

Får de in 50 anmälningar på samma annons som alla ger liknande info så är det stor chans att den försvinner. Tänkte bara att vi kunde hjälpa folk som tror att de har tillräckliga kunskaper så gått det går istället för att bara "skratta" över annonsen :)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Lagad frontalkrockad model 3

Inlägg av dfa »

En notering bara, vet inte om det diskuterats, men bilen verkar inte vara påställd så frågan är om det är problem med att få den i trafik. Det är väl knappast skatten som man vill spara in på?
Dessutom lite fishy vem den står reggad på. Inte mest sannolika personen att handla med krockskadade importbilar om jag hade gissat fritt.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Lagad frontalkrockad model 3

Inlägg av pejvic »

dfa skrev:
En notering bara, vet inte om det diskuterats, men bilen verkar inte vara påställd så frågan är om det är problem med att få den i trafik. Det är väl knappast skatten som man vill spara in på?
Dessutom lite fishy vem den står reggad på. Inte mest sannolika personen att handla med krockskadade importbilar om jag hade gissat fritt.
Nä ställa på kan ju aldrig vara något problem. Den är reggad här. Det är inte säkert att han är skum, han kan själv blivit på-lurad den. Ser inga fel i annonsen (förutom för högt pris) utan det står ju att den är krockad. Den som hostar upp 400.000 måste ju såklart kolla upp bilen.

Hade den stått på firma så är det inte säkert firman sagt att den är krockad däremot. Finns hur mkt krockade bilar somhelst ute på bilfirmorna. Är de seriöst lagade så behöver de ju inte upplysa om krocken. Inte i Sverige. I USA däremot så får de en Salvage title. Där är den dömd.

jag förstår inte alls varför man skulle anmäla annonsen, han försöker ju inte blåsa någon. Däremot har jag väldigt svårt att se att den skulle vara värd mer än 250.000.

Köper man en USA-krockad bil privat så kollar man upp alla grejer innan. Det är ju också därför bilen är osåld efter 2månader. Ingen vill helt enkelt ha den.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Lagad frontalkrockad model 3

Inlägg av ErikHallq »

pejvic skrev:
dfa skrev:
En notering bara, vet inte om det diskuterats, men bilen verkar inte vara påställd så frågan är om det är problem med att få den i trafik. Det är väl knappast skatten som man vill spara in på?
Dessutom lite fishy vem den står reggad på. Inte mest sannolika personen att handla med krockskadade importbilar om jag hade gissat fritt.
Nä ställa på kan ju aldrig vara något problem. Den är reggad här. Det är inte säkert att han är skum, han kan själv blivit på-lurad den. Ser inga fel i annonsen (förutom för högt pris) utan det står ju att den är krockad. Den som hostar upp 400.000 måste ju såklart kolla upp bilen.

Hade den stått på firma så är det inte säkert firman sagt att den är krockad däremot. Finns hur mkt krockade bilar somhelst ute på bilfirmorna. Är de seriöst lagade så behöver de ju inte upplysa om krocken. Inte i Sverige. I USA däremot så får de en Salvage title. Där är den dömd.

jag förstår inte alls varför man skulle anmäla annonsen, han försöker ju inte blåsa någon. Däremot har jag väldigt svårt att se att den skulle vara värd mer än 250.000.

Köper man en USA-krockad bil privat så kollar man upp alla grejer innan. Det är ju också därför bilen är osåld efter 2månader. Ingen vill helt enkelt ha den.
Nja i början hade han inte skrivit att den var krockad. Det kom in i annonsen efter påtryckningar från blocket och att folk anmälde annonsen. Men han påstår också att det finns en Supercharger adapter (för extra kostnad), något som antyder till att superchargers ska gå att använda, men något vi vet är något som Tesla antagligen stänger av på bilen när det upptäcks. Vilket antagligen görs ifall nya ägaren lämnar in den på service eller något ett servicecenter.

Men ja, det är bra att den fortfarande ligger osåld, så folk verkar undvika den ändå :-)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Lagad frontalkrockad model 3

Inlägg av frippe »

Är det denna adapter som det menas ska funka?
https://www.evseadapters.com/products/e ... r-adapter/

Ändå osäkert om bilen är ok med supercharger om den är skrotad i usa.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Lagad frontalkrockad model 3

Inlägg av ErikHallq »

frippe skrev:
Är det denna adapter som det menas ska funka?
https://www.evseadapters.com/products/e ... r-adapter/

Ändå osäkert om bilen är ok med supercharger om den är skrotad i usa.
Wow, haha vilket pris! I mina ögon ser det ut som att det bara är en plastgrej där alla pins flyttas om att passa CCS. Dvs ingen speciell elektronik eller något. Inte för att jag förväntade mig det heller, men priset på den där är ju helt galet. Var nog 10ggr dyrare än vad jag tänkte:-P
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Skriv svar