Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäck?
Moderator: Redaktion
- Berrabanan
- Teslaägare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 11 mar 2020 16:20
Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäck?
Någon som vet hur mycket mönsterdjup får skilja sig på en Model 3 mellan två framdäck?.
Jag måste ersätta ett av däcken och då var däckbytaren inte van vid Tesla och visste inte om det räcker att byta ett framdäck eller om man måste byta det andra framdäcket också . Själv kan jag inget om sånt.
Jag måste ersätta ett av däcken och då var däckbytaren inte van vid Tesla och visste inte om det räcker att byta ett framdäck eller om man måste byta det andra framdäcket också . Själv kan jag inget om sånt.
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
Om det är en SR+ så spelar det nog ingen roll, är ju ingen drivning på framaxeln då.
Men är det en LR med AWD så är där ju drivning och då bör de nog vara mer eller mindre identiska.
Men är det en LR med AWD så är där ju drivning och då bör de nog vara mer eller mindre identiska.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
I så fall får man ju också undvika att svänga med bilen...taliz skrev:Om det är en SR+ så spelar det nog ingen roll, är ju ingen drivning på framaxeln då.
Men är det en LR med AWD så är där ju drivning och då bör de nog vara mer eller mindre identiska.
Man får väl hoppas att diffen klarar att ta hand om de små skillnader som kan bli på olika däck... även i kurvor.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
Gamla Haldex-lådan var känslig.
På elbilar har det väl ingen som helst betydelse...
På elbilar har det väl ingen som helst betydelse...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
Snarare pre-Haldex, d.v.s. viscokoppling.bonath skrev:Gamla Haldex-lådan var känslig.
På elbilar har det väl ingen som helst betydelse...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
Tror faktiskt att drivenheterna har en mekanisk diff mellan höger och vänster sida, men jag vet inte om den är tryck- eller stänksmord som på fossilbilar. Är den stänksmord kan det faktiskt bli ett lite ökat slitage vid större rullomkretsskillnader, men 5mm skillnad i mönsterdjup brukar nästan alltid vara safe.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
Eftersom jag är paranoid köpte jag ett lagom slitet begagnat däck (av samma modell) när jag var i samma läge
Senast redigerad av sven-labil, redigerad totalt 1 gånger.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
Nej man får se till att bara svänga åt ett håll såklart.lator skrev:I så fall får man ju också undvika att svänga med bilen...taliz skrev:Om det är en SR+ så spelar det nog ingen roll, är ju ingen drivning på framaxeln då.
Men är det en LR med AWD så är där ju drivning och då bör de nog vara mer eller mindre identiska.
Man får väl hoppas att diffen klarar att ta hand om de små skillnader som kan bli på olika däck... även i kurvor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
Respekt!sven-labil skrev:Eftersom jag är paranoid köpte jag ett lagom slitet begagnat däck (av samma modell) när jag var i samma läge
Jag kan tänka mig minen på dom säljare du dissade för att det var för mycket mönsterdjup kvar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Berrabanan
- Teslaägare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 11 mar 2020 16:20
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
Jag lyckades hitta detta på https://tesla-info.com/guide/wheels-tyres.php:
"Many Teslas are 4 wheel drive and with an ICE the usual rule is to keep all 4 tyres with similar tyre depth etc to reduce issues. This is because a 4 wheel drive ICE will have a central differential and tyres with different tread depth will have different rolling radius. This results in a constant offset twist through the central differential which is trying to resist this. Tesla use two motors and no central differential and therefore this does not come into play. That said, normal rules of matched tyres on an axle and the better grip on the front to aid braking is still true to maintain even and safe grip with the road surface."
Någon mer kunnig som vet om det verkligen förhåller sig så eller om det är som taliz skriver ovan:
"Om det är en SR+ så spelar det nog ingen roll, är ju ingen drivning på framaxeln då.
Men är det en LR med AWD så är där ju drivning och då bör de nog vara mer eller mindre identiska."
Jag har just en LR med AWD och kan verkligen inget om sånt här.
"Many Teslas are 4 wheel drive and with an ICE the usual rule is to keep all 4 tyres with similar tyre depth etc to reduce issues. This is because a 4 wheel drive ICE will have a central differential and tyres with different tread depth will have different rolling radius. This results in a constant offset twist through the central differential which is trying to resist this. Tesla use two motors and no central differential and therefore this does not come into play. That said, normal rules of matched tyres on an axle and the better grip on the front to aid braking is still true to maintain even and safe grip with the road surface."
Någon mer kunnig som vet om det verkligen förhåller sig så eller om det är som taliz skriver ovan:
"Om det är en SR+ så spelar det nog ingen roll, är ju ingen drivning på framaxeln då.
Men är det en LR med AWD så är där ju drivning och då bör de nog vara mer eller mindre identiska."
Jag har just en LR med AWD och kan verkligen inget om sånt här.
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
Jag har kollat upp diffkonstruktionen i teslas drivenheter, och det är en sedvanlig diff, likadan som på de flesta framhjulsdrivna personbilar (ingen pinjong eftersom elmotorn (elmaskinen, ha ha) är tvärställd). Diffen hålls i diffhuset med två spårkullager eller rullager, lite svårt att se, men planethjulen är precis som brukligt smidda eller sintrade kugghjul som sitter på en axel av hårdmetall, finns inga lager, utan det är stål mot stål. Det funkar därför att planethjulen normalt sett står stilla när man kör rakt fram, och diffen håller normalt sett bilens livslängd.
Hur mycket sliter det att ha två olika rullningsomkretsar på däcken? Troligtvis väldigt lite, men milen tickar på, och det är inte helt okänt att diffar börjar låta illa, dock oftast inte före 30-50 tusen mil om det inte är något materialfel redan från början.
//Maskiningenjören
Om man introducerar en rotation som konstruktionen inte är tänkt för, ökas slitaget, extremen är att gör en lång enhjulsburnout, det kan slita ned diffen på bara en kort stund (nåja, halvtimme?), och den börjar klicka när man backar/kör fram, och tjuta vid lite högre fart.Hur mycket sliter det att ha två olika rullningsomkretsar på däcken? Troligtvis väldigt lite, men milen tickar på, och det är inte helt okänt att diffar börjar låta illa, dock oftast inte före 30-50 tusen mil om det inte är något materialfel redan från början.
//Maskiningenjören
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Berrabanan
- Teslaägare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 11 mar 2020 16:20
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
tor-ake skrev:Jag har kollat upp diffkonstruktionen i teslas drivenheter, och det är en sedvanlig diff, likadan som på de flesta framhjulsdrivna personbilar (ingen pinjong eftersom elmotorn (elmaskinen, ha ha) är tvärställd). Diffen hålls i diffhuset med två spårkullager eller rullager, lite svårt att se, men planethjulen är precis som brukligt smidda eller sintrade kugghjul som sitter på en axel av hårdmetall, finns inga lager, utan det är stål mot stål. Det funkar därför att planethjulen normalt sett står stilla när man kör rakt fram, och diffen håller normalt sett bilens livslängd.Om man introducerar en rotation som konstruktionen inte är tänkt för, ökas slitaget, extremen är att gör en lång enhjulsburnout, det kan slita ned diffen på bara en kort stund (nåja, halvtimme?), och den börjar klicka när man backar/kör fram, och tjuta vid lite högre fart.
Hur mycket sliter det att ha två olika rullningsomkretsar på däcken? Troligtvis väldigt lite, men milen tickar på, och det är inte helt okänt att diffar börjar låta illa, dock oftast inte före 30-50 tusen mil om det inte är något materialfel redan från början.
//Maskiningenjören
Intressant. Stort tack för svaret och insikten.
En kort följdfråga dock: Är detta en differential som påverkar alla fyra hjulen eller är det bara något som påverkar hjulen på samma axel. Min undring är om jag måste byta alla fyra däcken eller om det räcker att ha samma mönsterdjup på varje axel.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
I och med att det är en motor per axel så lär de bara vara synkade mjukvarumässigt, inte genom en fysisk differential. I så fall borde det gå bra med olika mönsterdjup fram och bak. Hur känsliga t ex ABS och antisladdsystemen är för olika rotationshastigheter har jag ingen aning om, men rimligtvis ska det till rejäla skillnader i hjulomkrets för att de ska bete sig konstigt.Berrabanan skrev:En kort följdfråga dock: Är detta en differential som påverkar alla fyra hjulen eller är det bara något som påverkar hjulen på samma axel. Min undring är om jag måste byta alla fyra däcken eller om det räcker att ha samma mönsterdjup på varje axel.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc
Det är exakt som maskiningenjören Berrabanan säger:
Det är helt vanliga differentialer och de är inte speciellt känsliga för olika däcksdiametrar.
Jag antar att Teslas ser ut som de flesta andra normala differentialer dvs de två mellandreven i diffen är inte kullagrade.
Det såg spontant ite ut att finnas en diffbroms på diffen på bild.
För normal körning innebär inte olika en liten skillnad i hjuldiameter något problem då rotationshastigheten är väldigt låg och kraften liten. Diffen ligger i oljebad och får tillräcklig smörjning.
En enhjulsburn är en annan sak. Det ger en väldigt hög rotationshastighet på diffen. Om bilen ’spinns’ på tex ettans växel och varvtalet motsvarar 50 km/h så kommer det spinnande hjulet att rotera med 100km/h. Rotationshastigheten med skillnad i däckdiameter är kanske 1% i normal landsvägskörning i kurvor, så vid 100km/h landsväg kan det skilja 1 km/h mellan hjulen. En faktor på 100!
Dessutom är belastningen på dreven hög mht motorns effekt som växlas upp cirka 3ggr i växellådan på ettan. Smörjningen är inte byggd för det och sannolikt kommer inte oljefilmen klara att hålla isär metallerna. Hög belastning och hög rotationshastighet gör att det ganska snart blir skador och håller man på en stund skär de två dreven på sin olagrade stålaxel.
Jag räknade på skillnaden med däck där mönstret skiljer 2.5 mm mellan sidorna.
Det motsvarar att ligga i en sväng med en radie på omkring 220m, dvs ungefär som på en slingrig landsväg. Vid normal körning roterar differentialen också, beroende på hur krokig vägen är. 2.5mm kommer ge mer rotation än med exakt lika slitna däck men inte med någon avgörande skillnad.
Jag tänkte mig 2.5mm mönsterskillnad eftersom det antagligen ger flest mil med skillnad i diameter. Skulle det skilja 6-7mm skulle man behöva byta det mer slitna hjulet ganska snart och därefter ha ett nytt och ett med kanske 1-2mm skillnad i mönster.
Jag skulle inte oroa mig för olika slitna däck på en Tesla.
Som någon annan skrev, en fyrhjulsdriven Tesla har ingen koppling mellan axlarna så man kan tänka att det fungerar som en tvåhjulsdriven bil fast på två axlar.
Har man en differentialbroms på någon axel( vet inte om någon tesla har det, sannolikt inte eftersom det kommer dra mer ström än nödvändigt m.ht motstånd i kurvor) så blir det plötsligt en poäng med att ha lika diameter på hjulen. Diffbromsen kommer förr eller senare att nötas upp om skillnaden är stor i diameter och man kommer få en ökad förbrukning genom att man konstant roterar en diff som håller emot och skapar ett ökat effektbehov.
Det finns vissa bilar som har Torsendiff på tex bakaxel, de är känsliga på samma sätt som en fyrhjulsdriven bil med att ha samma diameter på hjulen. Ingen Torsendiff på bilden dock.
Det är helt vanliga differentialer och de är inte speciellt känsliga för olika däcksdiametrar.
Jag antar att Teslas ser ut som de flesta andra normala differentialer dvs de två mellandreven i diffen är inte kullagrade.
Det såg spontant ite ut att finnas en diffbroms på diffen på bild.
För normal körning innebär inte olika en liten skillnad i hjuldiameter något problem då rotationshastigheten är väldigt låg och kraften liten. Diffen ligger i oljebad och får tillräcklig smörjning.
En enhjulsburn är en annan sak. Det ger en väldigt hög rotationshastighet på diffen. Om bilen ’spinns’ på tex ettans växel och varvtalet motsvarar 50 km/h så kommer det spinnande hjulet att rotera med 100km/h. Rotationshastigheten med skillnad i däckdiameter är kanske 1% i normal landsvägskörning i kurvor, så vid 100km/h landsväg kan det skilja 1 km/h mellan hjulen. En faktor på 100!
Dessutom är belastningen på dreven hög mht motorns effekt som växlas upp cirka 3ggr i växellådan på ettan. Smörjningen är inte byggd för det och sannolikt kommer inte oljefilmen klara att hålla isär metallerna. Hög belastning och hög rotationshastighet gör att det ganska snart blir skador och håller man på en stund skär de två dreven på sin olagrade stålaxel.
Jag räknade på skillnaden med däck där mönstret skiljer 2.5 mm mellan sidorna.
Det motsvarar att ligga i en sväng med en radie på omkring 220m, dvs ungefär som på en slingrig landsväg. Vid normal körning roterar differentialen också, beroende på hur krokig vägen är. 2.5mm kommer ge mer rotation än med exakt lika slitna däck men inte med någon avgörande skillnad.
Jag tänkte mig 2.5mm mönsterskillnad eftersom det antagligen ger flest mil med skillnad i diameter. Skulle det skilja 6-7mm skulle man behöva byta det mer slitna hjulet ganska snart och därefter ha ett nytt och ett med kanske 1-2mm skillnad i mönster.
Jag skulle inte oroa mig för olika slitna däck på en Tesla.
Som någon annan skrev, en fyrhjulsdriven Tesla har ingen koppling mellan axlarna så man kan tänka att det fungerar som en tvåhjulsdriven bil fast på två axlar.
Har man en differentialbroms på någon axel( vet inte om någon tesla har det, sannolikt inte eftersom det kommer dra mer ström än nödvändigt m.ht motstånd i kurvor) så blir det plötsligt en poäng med att ha lika diameter på hjulen. Diffbromsen kommer förr eller senare att nötas upp om skillnaden är stor i diameter och man kommer få en ökad förbrukning genom att man konstant roterar en diff som håller emot och skapar ett ökat effektbehov.
Det finns vissa bilar som har Torsendiff på tex bakaxel, de är känsliga på samma sätt som en fyrhjulsdriven bil med att ha samma diameter på hjulen. Ingen Torsendiff på bilden dock.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5