Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäck?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc

Inlägg av tor-ake »

Jag har kollat upp diffkonstruktionen i teslas drivenheter, och det är en sedvanlig diff, likadan som på de flesta framhjulsdrivna personbilar (ingen pinjong eftersom elmotorn (elmaskinen, ha ha) är tvärställd). Diffen hålls i diffhuset med två spårkullager eller rullager, lite svårt att se, men planethjulen är precis som brukligt smidda eller sintrade kugghjul som sitter på en axel av hårdmetall, finns inga lager, utan det är stål mot stål. Det funkar därför att planethjulen normalt sett står stilla när man kör rakt fram, och diffen håller normalt sett bilens livslängd.
Screenshot from 2021-05-07 08-36-41.png
Om man introducerar en rotation som konstruktionen inte är tänkt för, ökas slitaget, extremen är att gör en lång enhjulsburnout, det kan slita ned diffen på bara en kort stund (nåja, halvtimme?), och den börjar klicka när man backar/kör fram, och tjuta vid lite högre fart.

Hur mycket sliter det att ha två olika rullningsomkretsar på däcken? Troligtvis väldigt lite, men milen tickar på, och det är inte helt okänt att diffar börjar låta illa, dock oftast inte före 30-50 tusen mil om det inte är något materialfel redan från början.

//Maskiningenjören
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Berrabanan
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 mar 2020 16:20

Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc

Inlägg av Berrabanan »

tor-ake skrev:
Jag har kollat upp diffkonstruktionen i teslas drivenheter, och det är en sedvanlig diff, likadan som på de flesta framhjulsdrivna personbilar (ingen pinjong eftersom elmotorn (elmaskinen, ha ha) är tvärställd). Diffen hålls i diffhuset med två spårkullager eller rullager, lite svårt att se, men planethjulen är precis som brukligt smidda eller sintrade kugghjul som sitter på en axel av hårdmetall, finns inga lager, utan det är stål mot stål. Det funkar därför att planethjulen normalt sett står stilla när man kör rakt fram, och diffen håller normalt sett bilens livslängd.
Screenshot from 2021-05-07 08-36-41.png
Om man introducerar en rotation som konstruktionen inte är tänkt för, ökas slitaget, extremen är att gör en lång enhjulsburnout, det kan slita ned diffen på bara en kort stund (nåja, halvtimme?), och den börjar klicka när man backar/kör fram, och tjuta vid lite högre fart.

Hur mycket sliter det att ha två olika rullningsomkretsar på däcken? Troligtvis väldigt lite, men milen tickar på, och det är inte helt okänt att diffar börjar låta illa, dock oftast inte före 30-50 tusen mil om det inte är något materialfel redan från början.

//Maskiningenjören

Intressant. Stort tack för svaret och insikten.

En kort följdfråga dock: Är detta en differential som påverkar alla fyra hjulen eller är det bara något som påverkar hjulen på samma axel. Min undring är om jag måste byta alla fyra däcken eller om det räcker att ha samma mönsterdjup på varje axel.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc

Inlägg av Niklas Z »

Berrabanan skrev:
En kort följdfråga dock: Är detta en differential som påverkar alla fyra hjulen eller är det bara något som påverkar hjulen på samma axel. Min undring är om jag måste byta alla fyra däcken eller om det räcker att ha samma mönsterdjup på varje axel.
I och med att det är en motor per axel så lär de bara vara synkade mjukvarumässigt, inte genom en fysisk differential. I så fall borde det gå bra med olika mönsterdjup fram och bak. Hur känsliga t ex ABS och antisladdsystemen är för olika rotationshastigheter har jag ingen aning om, men rimligtvis ska det till rejäla skillnader i hjulomkrets för att de ska bete sig konstigt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur mycket får mönsterdjup skilja sig mellan två framdäc

Inlägg av AAKEE »

Det är exakt som maskiningenjören Berrabanan säger:

Det är helt vanliga differentialer och de är inte speciellt känsliga för olika däcksdiametrar.
Jag antar att Teslas ser ut som de flesta andra normala differentialer dvs de två mellandreven i diffen är inte kullagrade.
Det såg spontant ite ut att finnas en diffbroms på diffen på bild.

För normal körning innebär inte olika en liten skillnad i hjuldiameter något problem då rotationshastigheten är väldigt låg och kraften liten. Diffen ligger i oljebad och får tillräcklig smörjning.

En enhjulsburn är en annan sak. Det ger en väldigt hög rotationshastighet på diffen. Om bilen ’spinns’ på tex ettans växel och varvtalet motsvarar 50 km/h så kommer det spinnande hjulet att rotera med 100km/h. Rotationshastigheten med skillnad i däckdiameter är kanske 1% i normal landsvägskörning i kurvor, så vid 100km/h landsväg kan det skilja 1 km/h mellan hjulen. En faktor på 100!
Dessutom är belastningen på dreven hög mht motorns effekt som växlas upp cirka 3ggr i växellådan på ettan. Smörjningen är inte byggd för det och sannolikt kommer inte oljefilmen klara att hålla isär metallerna. Hög belastning och hög rotationshastighet gör att det ganska snart blir skador och håller man på en stund skär de två dreven på sin olagrade stålaxel.

Jag räknade på skillnaden med däck där mönstret skiljer 2.5 mm mellan sidorna.
Det motsvarar att ligga i en sväng med en radie på omkring 220m, dvs ungefär som på en slingrig landsväg. Vid normal körning roterar differentialen också, beroende på hur krokig vägen är. 2.5mm kommer ge mer rotation än med exakt lika slitna däck men inte med någon avgörande skillnad.
Jag tänkte mig 2.5mm mönsterskillnad eftersom det antagligen ger flest mil med skillnad i diameter. Skulle det skilja 6-7mm skulle man behöva byta det mer slitna hjulet ganska snart och därefter ha ett nytt och ett med kanske 1-2mm skillnad i mönster.
Jag skulle inte oroa mig för olika slitna däck på en Tesla.
Som någon annan skrev, en fyrhjulsdriven Tesla har ingen koppling mellan axlarna så man kan tänka att det fungerar som en tvåhjulsdriven bil fast på två axlar.

Har man en differentialbroms på någon axel( vet inte om någon tesla har det, sannolikt inte eftersom det kommer dra mer ström än nödvändigt m.ht motstånd i kurvor) så blir det plötsligt en poäng med att ha lika diameter på hjulen. Diffbromsen kommer förr eller senare att nötas upp om skillnaden är stor i diameter och man kommer få en ökad förbrukning genom att man konstant roterar en diff som håller emot och skapar ett ökat effektbehov.

Det finns vissa bilar som har Torsendiff på tex bakaxel, de är känsliga på samma sätt som en fyrhjulsdriven bil med att ha samma diameter på hjulen. Ingen Torsendiff på bilden dock.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar